AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #1 Skrevet 3. desember 2022 Jeg fikk en schizofreni diagnose for 10 år siden. Føler meg helt frisk og har aldri fått tilbakefall. Det jeg er redd for er at dette står i journalen min. Er redd for at sykehuset jeg føder på vil se dette og kontakte barnevernet. Er dette noe de gjør? Jeg jobber, er oppegående og føler meg helt bra. Anonymkode: 2e9bc...2fb
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 Nei det vil jeg ikke tro har noe å si... Du har ikke født engang..barne vernet tar jo bare kontakt om det står om barnets helse og det ikke har det bra. Mange som får barn med mange epikriser etc. Anonymkode: 6e4a9...42a 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 Det ser nok ikke sykehuset. Men er jo en veldig alvorlig diagnose, sier ikke at du ikke er helt frisk i dag som du sier, men mtp hvor mange som strever med ting etter fødsel, får fødselsdepresjon e.l så ville jeg vært litt obs om jeg var deg, håper du har en mann eller annet nettverk tett på siden man ofte ikke selv merker et tilbakefall når det kommer til psykose. har også bekjente som har blitt psykotiske etter mange år som symptomfri/friske. tenker ikke på barnevernet eller noe,men at alle og kanskje spesielt du bør ha noen rundt seg som kan fange opp om noe er galt, hjelpe til med barnet om nødvendig osv Anonymkode: 5e1e7...089 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 Sykehuset har verken lov til eller praksis for å kontakte barnevernet på grunnlag av det du beskriver. Min erfaring er at sykehus stort sett forholder seg godt til regelverket her. Om så skulle skje, vil det trolig ikke bli noen undersøkelse ut av en slik melding. Og skulle det bli det, er ikke det noe farlig. Anonymkode: 6a43c...19d 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 Denne typen tråder forstår jeg ingenting av. Er ikke barnets beste alltid det viktigste? Anonymkode: 0c23c...9db 1 1
Svartfugl Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Denne typen tråder forstår jeg ingenting av. Er ikke barnets beste alltid det viktigste? Anonymkode: 0c23c...9db Det går da an å frykte for å miste barnet sitt, selv om man ønsker det beste for barnet. I media kommer jo bare en side av saken frem, så ikke rart norn blir engstelige. 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 Hvor gammel var fu da du fikk diagnosen? Å hadde du mange symptomer før du ble diagnostisert (mange år-mnd)? Anonymkode: 8991d...7cf
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 Nei det kan ikke brukes mot deg så lenge det ikke skjer nye psykose episoder hvor andre melder inn at du er til fare for deg og barnet Anonymkode: 898e8...254 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk en schizofreni diagnose for 10 år siden. Føler meg helt frisk og har aldri fått tilbakefall. Det jeg er redd for er at dette står i journalen min. Er redd for at sykehuset jeg føder på vil se dette og kontakte barnevernet. Er dette noe de gjør? Jeg jobber, er oppegående og føler meg helt bra. Anonymkode: 2e9bc...2fb Så fantastisk at du føler deg helt frisk! Jeg kjenner håp, ettersom jeg har en datter som sliter nå. Så jeg føler veldig glede av å lese dette. Kan du ikke kontakte lege og snakke om dette? Hvis dette er en diagnose som ikke passer deg, så bør den jo tas vekk? Du er jo frisk, så bør vel ikke denne diagnosen stå der som gjeldene lenger? Du må vel nødvendigvis være regnet som frisk etter 10 år! Diskuter dette med legen din, og få trygghet. Jeg kan ikke tenke meg at det skulle være et problem med barnevern hvis du fungerer helt fint og har vært frisk så lenge. Anonymkode: 7c3f3...811 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #10 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk en schizofreni diagnose for 10 år siden. Føler meg helt frisk og har aldri fått tilbakefall. Det jeg er redd for er at dette står i journalen min. Er redd for at sykehuset jeg føder på vil se dette og kontakte barnevernet. Er dette noe de gjør? Jeg jobber, er oppegående og føler meg helt bra. Anonymkode: 2e9bc...2fb Med en sånn diagnose så er det viktig at du tar medisinene dine. Hvis du ikke har fått medisiner, så har du ikke blitt fulgt opp, og har kanskje feilsatt diagnose? Anonymkode: c530d...013 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #11 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Med en sånn diagnose så er det viktig at du tar medisinene dine. Hvis du ikke har fått medisiner, så har du ikke blitt fulgt opp, og har kanskje feilsatt diagnose? Anonymkode: c530d...013 Jeg tar ingen medisiner. Anonymkode: 2e9bc...2fb
Hensatt Skrevet 3. desember 2022 #12 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Med en sånn diagnose så er det viktig at du tar medisinene dine. Hvis du ikke har fått medisiner, så har du ikke blitt fulgt opp, og har kanskje feilsatt diagnose? Anonymkode: c530d...013 Det er mulig å bli frisk og det er ikke en livsvarig, kronisk sykdom hos alle. 1
Bacteria Skrevet 3. desember 2022 #13 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg tar ingen medisiner. Anonymkode: 2e9bc...2fb Hvis du har vært symptomfri i flere år, ikke bruker medisiner er min gjetning at diagnosen var feil, og at det var noe annet. Alle kan få psykose i gitte situasjoner. Schizofreni er mer alvorlig enn som så. Synes du skal gå til legen din og høre om du ka få diagnosen fjernet. Hørte nylig om en som hadde blitt diagnostisert med bipolar, som også er en alvorlig diagnose. Det som egentlig var greia var ADHD. Du kan sikkert få problem med forsikring og slikt med slike diagnoser. Så bra at du er frisk, ønsker deg til lykke! 💞 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #14 Skrevet 4. desember 2022 Ingen grunn til bekymring om du har vært frisk i 10 år. Mest sannsynlig høres det ut som du ble feildiagnostisert, siden du ikke har hatt symptom på 10 år. En diagnose er jo basert på symptomer. Men fødsler kan utløse psykose og div hos enkelte, så vær snill med deg selv i graviditeten og hvil mye og få nok søvn. Anonymkode: 7726d...c41 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #15 Skrevet 4. desember 2022 Jeg ville tatt ny utredning jeg. Kanskje du får diagnosen fjernet. Anonymkode: 047c8...49c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #16 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Denne typen tråder forstår jeg ingenting av. Er ikke barnets beste alltid det viktigste? Anonymkode: 0c23c...9db Er det barnets beste at barnevernet stresser opp en nybakt mor som har vært frisk i 10 år? 🙄 Mest sannsynlig en nyutdannet ungjente uten livserfaring og uten egne barn som skal inn for å vurdere dette? I think not. Anonymkode: 2f766...818 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #17 Skrevet 4. desember 2022 Jeg har sett en del slike saker de siste årene. Slik jeg ser det: Barnevernet kan komme på banen av mange gode og mindre gode grunner. Hvis det ikke er noe annet i livet ditt å ta tak i enn en diagnose for ti år siden, er det beste du kan gjøre å ikke være redd og bekymret. Hovedproblemet med Barnevernet er for det første at de baserer seg på skjønn (som varierer sterkt) og generelt svake metoder som gjør at de kan være blinde når de trengs som mest. Og av og til biter de seg fast på en unødvendig måte som gjør mer skade enn nytte. Det blir litt som bingo. Barnevernet opererer med en rekke såkalte "risikofaktorer" som i praksis diskriminerer alle som ikke har norsk som morsmål, har opplevd noe vondt i livet, er aleneforsørger, bor i et område med sosiale utfordringer osv. For det andre er det en og samme person som skal gi råd, veiledning og hjelp, og vurdere tvangstiltak. Når disse typisk unge, uerfarne, overarbeidede jentene kommer til kort med veiledning, kan de gå til neste steg som gjerne er å true med tvang. Og da er man inne i en ond sirkel. Når det er sagt: hvis man som forelder erkjenner at man trenger hjelp, er det best å tenke om man er hos tannlegen. Gap opp, ikke ha noen mening om hva som skjer, og gjør som du får beskjed om. Da blir man stemplet som "veiledningsbar" dvs at Barnevernet vurderer at de kan forme deg slik de ønsker. Hvis de ikke mener det, er det en lang motbakke i vente med usikkert utfall. Anonymkode: bf638...ff3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå