Gå til innhold

Julegaver og halvsøsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 2 år med samboer, og han har et barn på 9 år fra tidligere forhold. 

Jeg tenkte på dette i fjor og, men tenker enda mer på det i år, nå som vårt felles barn begynner å bli større. 

Vårt felles barn får gaver av oss, besteforeldre på begge sider, og en onkel på min side, og en tante på pappa sin side. Halvsøskenet får dobbelt, eller i noen tilfeller trippelt så mange gaver. Min familie gir jo også gave til mitt bonusbarn, i tillegg får selvfølgelig barnet fra sin mor og familien der, men også fra stefar sin familie. 

Det ender jo alltid opp med at halvsøskenet til mitt barn har veldig mange flere gaver. Barnet vårt forstår nok ikke så mye ennå, men om noen år så kommer jo dette til å bli litt sårt? Eller godtar bare barn at det er sånn det er? 

Jeg tenker også på doble bursdagsfeiringer med tilhørende gaver, dobbelt så lange sommerferier ( tre uker hos oss, og så tre-fire uker hos mor), og dobbelt opp med reiser/ferier/opplevelser. 

Selvfølgelig har vårt barn fordelen med å ha begge foreldrene boende sammen, men det kan jo kanskje føles veldig skjevt fordelt etter hvert som man skjønner mer av dette?

Vi gjerne høre fra andre i samme situasjon, eventuelt noen som har vært enten det barnet med skilte foreldre, eller det barnet med et søsken som får dobbelt opp. 

Bekymrer jeg meg unødvendig her? Det er kanskje normalt at et bare blir sånn?

Anonymkode: ef831...982

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi feirer jul sammen med min bror og familien. Svigerinnen lin sin familie er stor, og alle kjøper til alle. Så søskenbarna til min får 20-30 gaver til jul. Min sønn har meg, besteforeldre, onkelen og får gaver fra et par av mine venninner. Så 6-8 gaver, kanskje. Sånn er det bare, og har egentlig aldri vært noe tema. Han er 8 nå. 

Anonymkode: af8af...b4c

Skrevet

Det er jo ikke så mye å gjøre med det. Tenker at sånn er det bare

Anonymkode: 5f004...a2f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har et barn på 2 år med samboer, og han har et barn på 9 år fra tidligere forhold. 

Jeg tenkte på dette i fjor og, men tenker enda mer på det i år, nå som vårt felles barn begynner å bli større. 

Vårt felles barn får gaver av oss, besteforeldre på begge sider, og en onkel på min side, og en tante på pappa sin side. Halvsøskenet får dobbelt, eller i noen tilfeller trippelt så mange gaver. Min familie gir jo også gave til mitt bonusbarn, i tillegg får selvfølgelig barnet fra sin mor og familien der, men også fra stefar sin familie. 

Det ender jo alltid opp med at halvsøskenet til mitt barn har veldig mange flere gaver. Barnet vårt forstår nok ikke så mye ennå, men om noen år så kommer jo dette til å bli litt sårt? Eller godtar bare barn at det er sånn det er? 

Jeg tenker også på doble bursdagsfeiringer med tilhørende gaver, dobbelt så lange sommerferier ( tre uker hos oss, og så tre-fire uker hos mor), og dobbelt opp med reiser/ferier/opplevelser. 

Selvfølgelig har vårt barn fordelen med å ha begge foreldrene boende sammen, men det kan jo kanskje føles veldig skjevt fordelt etter hvert som man skjønner mer av dette?

Vi gjerne høre fra andre i samme situasjon, eventuelt noen som har vært enten det barnet med skilte foreldre, eller det barnet med et søsken som får dobbelt opp. 

Bekymrer jeg meg unødvendig her? Det er kanskje normalt at et bare blir sånn?

Anonymkode: ef831...982

Ja det gjør du. han har 2 hjem og vil sikkert ha foreldrene sine sammen som han ikke kan lengre. slik som dette må man bare regne med

Anonymkode: 2814c...c87

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...