Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En alenemor fra Moss står frem i VG med sin historie. Hun jobber i lavinntektjobb og har med barnetrygd utbetalt 25.000 kroner. Og som det står i starten av artikkelen klarer hun seg helt fint. Midt i all elendighet og mye mediadekning om hvor dårlig det går for fattige en solskinnshistorie. Skulle man tro.

Dama er helt åpen om sin økonomi og at hun har 8.100 kroner igjen å leve for etter regninger er betalt, men istedet for være imponert er det veldig lett å bli provosert når man har lest ferdig.

Hun har arvet penger etter faren sin og har ikke huslån. Det som folk med all renteøkninger sliter kanskje mest med. Hun slipper dette, betaler husleie som er lav.

Hun henter gratis mat på Frelsesarmeen. Helt greit når man ikke har råd til mat. Handler hun i butikk sjekker hun datovarer først. Middagen er stusselig, pølser og potet, koster under 50 kroner.

Så kommer bomben som provoserer nok mange. Hun eier en hest. Som koster over 4.000 kroner i måneden. Hun rettferdiggjør det med at dette er fristedet for henne og døtrene. Her mistet jeg all sympati. Enhver som eier eller har eid VET at hest koster en formue. Det er ren luksus, dyr luksus som de færreste tar seg råd til, ikke folk som henter gratis mat fra frelsesarmeen. For en prioritering.

Uten hest ville hun hatt råd til gi ungene sine mat, ordentlig og næringsrik mat.

Dette er igjen en VG-artikkel som bommer totalt å skaffe sympati for de som sliter økonomisk.

• Liker 45
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, denne artikkelen var skivebom.

• Liker 12
Skrevet

Dette er pur reklameinnlegg:

«Sparetipset»:

Bruk tilbudsappen Kupp.

Kupp eies av Schibsted, som også utgir VG

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg er litt delt på denne. Det er jo ikke behovsprøvd å hente mat på matstasjonen. Og hun lever såpass nøkternt at det lille hun sparer på det bruker hun på hest.

Er det egentlig så mye verre enn de som snuser eller unner seg noe annet? Det er garantert mange på matstasjonen som både røyker og snuser. Og det tilsvarer vel omtrent samme beløp.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
Galanga skrev (3 minutter siden):

Jeg er litt delt på denne. Det er jo ikke behovsprøvd å hente mat på matstasjonen. Og hun lever såpass nøkternt at det lille hun sparer på det bruker hun på hest.

Er det egentlig så mye verre enn de som snuser eller unner seg noe annet? Det er garantert mange på matstasjonen som både røyker og snuser. Og det tilsvarer vel omtrent samme beløp.

For ikke å nevne alkohol, akrylnegler, restylane, bil, forbrukslån osv osv

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Sitte igjen med 8000 kroner er mye, hadde hun ikke hat hest hadde du hat 12000 i mnd.

Hun har ikke lån og det har mye å si..vi har et lite lån som først i flere år lå på 6400 og nå ligger det på 7300. Det er mye i mnd ekstra. Hadde vi ikke hat huslån hadde vi sittet da med 7300 ekstra i mnd.

Synes ikke hun er så fattig

• Liker 6
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Sitte igjen med 8000 kroner er mye, hadde hun ikke hat hest hadde du hat 12000 i mnd.

Hun har ikke lån og det har mye å si..vi har et lite lån som først i flere år lå på 6400 og nå ligger det på 7300. Det er mye i mnd ekstra. Hadde vi ikke hat huslån hadde vi sittet da med 7300 ekstra i mnd.

Synes ikke hun er så fattig

Nei, det er av de 8000 kronene de 4000 til hest går av. 

• Liker 3
Skrevet
Galanga skrev (1 minutt siden):

Uenig. Hest koster mer enn 4.000.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, jeg synes heller ikke at hun er fattig. Hadde hun vært fattig, hadde hun ikke kunne hatt hest i det hele tatt.

Hun benytter seg bare av muligheten hos matstasjonen for å kunne ha den hesten, som sikkert gir hennes barn veldig mye glede og en følelse av normalitet og tilhørighet.

• Liker 9
Skrevet

Jeg stussa også på summen hun mener går til hest. Ingen stalleier i Moss dekker sko, utstyr, veterinærutgifter, eventuelt kraftfor, forsikringer, undervisning, behandlinger etc etc. Det koster mye mer å ha hest enn det man betaler i stalleie. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Daraya skrev (1 minutt siden):

Uenig. Hest koster mer enn 4.000.

Det trenger det overhodet ikke å gjøre, avhengig av hvor den står og hva slags avtaler man har.

Skrevet
Galanga skrev (1 minutt siden):

Det trenger det overhodet ikke å gjøre, avhengig av hvor den står og hva slags avtaler man har.

Jeg tipper du aldri har eid hest.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Når matstasjonene går tom for mat og må sende folk bort så er det ekstremt provoserende at en dame med nedbetalt bolig og hest, henter mat der. Det blir rett og slett et hån mot de med reelt dårlig råd.

Greit nok at hvem som helst kan hente mat på matsentralen, men de fleste av oss tenker at vi lar det være et tilbud for dem som trenger det mest, ikke som en «buffer» for å finansiere hest og sydenferie som hun så fint sier. Hun beskriver årskort i to fornøyelsesparker som en stusselig ferie!!!!

Hovedproblemet med denne artikkelen er at dette nører oppunder fordommene folk har om at det ikke finnes reelt fattige. Når denne damen står frem som «fattig» så er det ekstremt skadelig for dem som faktisk har dårlig råd og bare kunne drømt om nedbetalt bolig, hest og sydenturer.

• Liker 30
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Galanga skrev (12 minutter siden):

Matstasjoner skal være for de som trenger det mest, ikke de som bruker 4000 på et luksusgode som hest. Det er rett og slett moralsk feil å gjøre som Brita. Hun sier at det nok er mange som kommer til å reagere på at hun bruker så mye penger på hest, men at dette er fristedet hennes, hun trenger det. 

Da spør jeg: Hadde det vært det samme hvis jeg satte 4000 i banken hver måned for å ha til en ferie jeg føler jeg trenger til neste år, og samtidig hente mat på matstasjonen? Eller kjøpe meg en veske til 4000 hver måned og så hente mat på matstasjonen? Skal det liksom være i orden hvis jeg virkelig føler at jeg trenger  en ferie til 48000 neste sommer? Eller den vesken til 4000?

Skrevet

Jeg trodde matposer var for de som er aller dårligst stilt. Jeg er ikke det, men jeg har ikke råd til hest. Selv jeg vet at hest ikke koster 4000kr i måneden, kanskje en og annen måned, men ikke jevnt over. 

• Liker 5
Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Matstasjoner skal være for de som trenger det mest, ikke de som bruker 4000 på et luksusgode som hest. Det er rett og slett moralsk feil å gjøre som Brita. Hun sier at det nok er mange som kommer til å reagere på at hun bruker så mye penger på hest, men at dette er fristedet hennes, hun trenger det. 

Da spør jeg: Hadde det vært det samme hvis jeg satte 4000 i banken hver måned for å ha til en ferie jeg føler jeg trenger til neste år, og samtidig hente mat på matstasjonen? Eller kjøpe meg en veske til 4000 hver måned og så hente mat på matstasjonen? Skal det liksom være i orden hvis jeg virkelig føler at jeg trenger  en ferie til 48000 neste sommer? Eller den vesken til 4000?

Nettopp!

At noe ikke er ulovlig, betyr ikke at det er moralsk rett å gjøre.

Nå er ståa at mennesker sulter. Da er det ubeskrivelig egoistisk å benytte seg av et svært begrenset tilbud som matutlevering er. Henter hun en pose, er det noen andre den dagen som får avslag.   At hun står frem i media og skryter av at hun gjør det med hevet hode og at pengene de sparer går til hest og sydentur…. Det vitner om en virkelighetsforståelse som ikke ligner grisen.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
altflyter skrev (6 minutter siden):

Når matstasjonene går tom for mat og må sende folk bort så er det ekstremt provoserende at en dame med nedbetalt bolig og hest, henter mat der. Det blir rett og slett et hån mot de med reelt dårlig råd.

Greit nok at hvem som helst kan hente mat på matsentralen, men de fleste av oss tenker at vi lar det være et tilbud for dem som trenger det mest, ikke som en «buffer» for å finansiere hest og sydenferie som hun så fint sier. Hun beskriver årskort i to fornøyelsesparker som en stusselig ferie!!!!

Hovedproblemet med denne artikkelen er at dette nører oppunder fordommene folk har om at det ikke finnes reelt fattige. Når denne damen står frem som «fattig» så er det ekstremt skadelig for dem som faktisk har dårlig råd og bare kunne drømt om nedbetalt bolig, hest og sydenturer.

Enig!

Skrevet
Daraya skrev (1 time siden):

En alenemor fra Moss står frem i VG med sin historie. Hun jobber i lavinntektjobb og har med barnetrygd utbetalt 25.000 kroner. Og som det står i starten av artikkelen klarer hun seg helt fint. Midt i all elendighet og mye mediadekning om hvor dårlig det går for fattige en solskinnshistorie. Skulle man tro.

Dama er helt åpen om sin økonomi og at hun har 8.100 kroner igjen å leve for etter regninger er betalt, men istedet for være imponert er det veldig lett å bli provosert når man har lest ferdig.

Hun har arvet penger etter faren sin og har ikke huslån. Det som folk med all renteøkninger sliter kanskje mest med. Hun slipper dette, betaler husleie som er lav.

Hun henter gratis mat på Frelsesarmeen. Helt greit når man ikke har råd til mat. Handler hun i butikk sjekker hun datovarer først. Middagen er stusselig, pølser og potet, koster under 50 kroner.

Så kommer bomben som provoserer nok mange. Hun eier en hest. Som koster over 4.000 kroner i måneden. Hun rettferdiggjør det med at dette er fristedet for henne og døtrene. Her mistet jeg all sympati. Enhver som eier eller har eid VET at hest koster en formue. Det er ren luksus, dyr luksus som de færreste tar seg råd til, ikke folk som henter gratis mat fra frelsesarmeen. For en prioritering.

Uten hest ville hun hatt råd til gi ungene sine mat, ordentlig og næringsrik mat.

Dette er igjen en VG-artikkel som bommer totalt å skaffe sympati for de som sliter økonomisk.

Helt enig.  Hadde heller meldt barna på fritidsaktiviteter og kjøpt mer frykt og grønt. Og han henter ikke gratis mat når man leier stallplass.... selger hesten heller. Det der er jo bare frekt

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Synes dette var en bra artikkel jeg, til tross for hesten og mangel på huslån. Hun betaler 8500kr/mnd i husleie selv om hun ikke har lån, det er ganske mye til å eie bolig. Hun har også en lav inntekt, og forsørger to barn. 

Hovedpoenget i artikkelen er vel å få folk til å reflektere litt over eget forbruk, og kanskje innse at det er mye man kan gjøre for å spare. Tror hun i artikkelen har et meget godt poeng når hun sier at folk ikke reflekterer så mye rundt hva de bruker penger på, fordi de er vant til å kunne kjøpe alt de ønsker. Når det for eksempel står at folk i snitt bruker 100kr/pers på mat hvert døgn så sier det seg selv at man kan kutte MYE der. Pølse og potet er kanskje ikke den mest spennende middagen, men jeg tviler sterkt på at det er dette de spiser hver dag. Har selv levd på budsjett for noen år siden da jeg sparte til egenkapital, og brukte da 1000-1500kr/mnd på mat. Svinestrimler, kylling-/svinekjøttdeig, pølse, pasta, fiskepinner, fiskeboller, fiskegrateng, potet, gulrøtter, kylling, kjøttdeig på tilbud og hjemmebakt brød gikk det mye i på den tiden. Handlet også en del datovarer, og fulgte med i appen «mattilbud». 

Vil understreke at jeg selvsagt ikke mener at alle med dårlig råd overdriver, for mange har allerede levd fra måned til måned. Da sier det seg selv at de får en stor utfordring når alt blir dyrere. Men jeg tror også at veldig mange med gjennomsnittlig/under gjennomsnittlig inntekt kan spare mye på å bruke tilbudsapper, finn.no, kjøp/salg-grupper på Facebook, handle datovarer og større kvantum, og å generelt reflektere mye mer over hva pengene går til. Klarer man å redusere utgiftene med bare 33kr hver dag så er dette 1000kr i måneden. 

• Liker 1
Skrevet

Denne tråden er et virkelig godt eksempel på «er man fattig på riktig vis», helt enig i at hun som det blir skrevet om ikke er dårligst stilt, men hun har et forsørgeransvar på en lav inntekt. 
Frelsesarmeen sine matposer deles ut uten spørsmål og det er bra. For vi har alle hørt historier om at nav nærmest avhører deg for å kunne få en nødvendig ekstrautbetaling. det at Frelsesarmeen deler ut matposer til alle, uten spørsmål med en «risiko» for at noen får en pose uten å være «fattig nok» gjør at tilbudet også er bra for dem som virkelig trenger det. 
når det er sagt så hadde ikke jeg hentet matposer(tror jeg, man kan ikke garantere for noe her i livet) hvis jeg hadde vært i hennes situasjon. Men billighylle på butikken og kjøpe klær på salg er lurt for oss alle. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...