Gå til innhold

Charterur til Thailand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal reise til Thailand i januar er det noen som vet om noen billige charterturer til THailand?🏖️🏨🛫

Er det noen som har noen gode tips?

jeg har tenkt og reise en eller annen dag får den 8 januar og blir der ca 2 uker

Anonymkode: b7c19...124

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har reist på chartertur til Thailand ja. I Begynnelsen av januar. Billig da. Reiste til Patong i Phuket. Når jeg kom hjem var jeg sliten i snurrbassen..

Anonymkode: 5fa3c...707

Skrevet

Koster rundt 35.000kr for to med ving til Phuket. Direktetur fra Oslo.

Anonymkode: cd5e3...f8c

Skrevet (endret)

Søk på Ving eller TUI, så får du opp hva som er ledig, samt priser. Koh Samui er fantastisk, koh Lanta også. Styr unna Ao Nang på fastlandet i Krabi, da er man avhengig av båttur ut til øyer for å få fine strender. TUI flyr kun direkte i vinterferie og påskeferien neste år. 

Endret av sikkerpådet
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 20.25):

Jeg skal reise til Thailand i januar er det noen som vet om noen billige charterturer til THailand?🏖️🏨🛫

jeg har tenkt og reise en eller annen dag får den 8 januar og blir der ca 2 uker

Hvorfor skal du reise i januar? Det er jo da sommer-sesongen der avsluttes? Er varmest i Thailand fra okt-des, deretter regnsesong. 

Har aldri hørt om charterturer til Thailand, men når jeg var der sist hadde vi bestilt flybilletter første klasse og buss til og fra hotellet.

Anonymkode: 1f690...4d6

Skrevet

Her var det et par rare svar, som f.eks det siste ang sesonger… Den aller beste tiden å reise til Thailand på – uansett hvor i landet – er midten av november frem til tidlig april. Thailand er ALLTID varmt (bortsett fra i fjellene på vinteren, da kan det gå ned mot null (!). Greia er at det går fra varmt til j...ig varmt fra midten av april og utover våren og sommeren. Regntid varierer litt hvor du er i landet (østkyst eller vestkyst, nord eller sør), men typisk fra tidlig august og  til midten av november.

Januar er en perfekt måned å reise på.

Billige charterturer, eller billige flyturer til Thailand i det hele tatt, kan du dessverre skyte en hvit pinne etter... Den tid er over (inntil konkurransen evt tar  seg opp).

Nå skriver du ikke om du er mann/kvinne, alder, alene eller om det  er andre faktorer som kan kaste lys over hva som er en egnet plass å reise. Men siden du spør spesifikt om charter gjetter jeg at du er halvvoksen (hva nå det måtte være), førstegangsreisende til Thailand, og først og fremst ute etter sol, varme og bading.

I så fall anbefaler jeg glatt Phuket. Enkelt og greit sted å være turist, en rekke flotte strender – ikke minst de litt mindre strendene litt unna de største strandbyene. Selv har jeg, med hånden på hjertet, besøkt hver bidige strand på øya, nord til syd, og det er MANGE.

Du kan fint bo på en av de store strendene Patong, Karon, Kata eller Kamala, og ta dagsturer til de øvrige. De nevnte strender er litt ulike i stemning og miljø, så valget av strand du bor på påvirker opplevelsen av ferien.

Er Phuket den perfekte stranddestinasjonen i Thailand? Absolutt ikke. Men det er slett ikke verst der, og trolig den øya som er enklest å komme seg til hvis en reiser charter. Og samtidig er det en god start for å vekke interessen for landet.

Andre steder som er nevnt i innlegg her er Ao Nang, som var ganske populært da Norwegian fly direkte til Krabi. Ao Nang er en NITRIST, fæl og glorete plass. Faktisk det eneste strandstedet jeg har vært i landet der du sliter med å finne et sted som serverer skikkelig thaimat. Er du glad i svenske kjøttboller eller pizza, og helst skulle ønske du befant deg på et sted som er i Thailand men likevel så fjernt fra Thailand som det går an å være: feel free. Nå skal det sies at Railay Beach, som kun er tilgjengelig med en 10-15 min båttur fra Ao Nang, er svært bra – til tross for at du kun har to strender der. Herlig plass – spesielt etter at hordene med dagsturister har forsvunnet.  😉

Koh Lanta er nevnt. Tror ikke det går charter dit nå. Greit der, men øya er lang, og det er viktig å slå seg til på riktig strand, for det er stor forskjell på stendene. Relativt øde bortsett fra den tynne strandstripa langs vestkysten, og ikke mye liv på kvelden dersom en ønsker det (Da må en i så fall bo så langt nord som mulig)

Koh Samui er nevnt. Godkjent under tvil i min bok. Greit, men ikke bra. Øya var et paradis på 80- og  90-tallet. I dag er det ekstremt turistifisert. Reiser ikke dit igjen uten å få betalt for det (og det får jeg neppe...)

Ikke nevnt av andre her, men tar det med som en advarsel: Pattaya og Jomtien er det bare å styre unna hvis du da ikke er enslig (middel)aldrende mann som liker å henge med likesinnede og thaidamer. Med fare for å fornærme noen så er dette to drittplasser som lever opp til fordommene – og litt til.

Anonymkode: e54c4...d36

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
On 12/5/2022 at 7:57 AM, AnonymBruker said:

Hvorfor skal du reise i januar? Det er jo da sommer-sesongen der avsluttes? Er varmest i Thailand fra okt-des, deretter regnsesong. 

Har aldri hørt om charterturer til Thailand, men når jeg var der sist hadde vi bestilt flybilletter første klasse og buss til og fra hotellet.

Anonymkode: 1f690...4d6

Idiotisk kommertar du kom med der. Du svarte ikke engang på spørsmålet. Jeg var der i januar og da var det fortsatt kjemevarmt der. Varmere enn norsk sommer, og det var i januar. Varmt både på land og i vann. For å svare på spørsmålet ditt, ts: Søk på Tui eller Ving sine nettsider for gode tilbud. 

Skrevet

Ja, det er ikke noe mål å dra til Thailand når det er på det varmeste. Jeg var der i tre måneder under hot season, og svetten rant konstant som om jeg var på en evig, knallhard treningsøkt.

Anonymkode: fee72...c4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Her var det et par rare svar, som f.eks det siste ang sesonger… Den aller beste tiden å reise til Thailand på – uansett hvor i landet – er midten av november frem til tidlig april. Thailand er ALLTID varmt (bortsett fra i fjellene på vinteren, da kan det gå ned mot null (!). Greia er at det går fra varmt til j...ig varmt fra midten av april og utover våren og sommeren. Regntid varierer litt hvor du er i landet (østkyst eller vestkyst, nord eller sør), men typisk fra tidlig august og  til midten av november.

Januar er en perfekt måned å reise på.

Billige charterturer, eller billige flyturer til Thailand i det hele tatt, kan du dessverre skyte en hvit pinne etter... Den tid er over (inntil konkurransen evt tar  seg opp).

Nå skriver du ikke om du er mann/kvinne, alder, alene eller om det  er andre faktorer som kan kaste lys over hva som er en egnet plass å reise. Men siden du spør spesifikt om charter gjetter jeg at du er halvvoksen (hva nå det måtte være), førstegangsreisende til Thailand, og først og fremst ute etter sol, varme og bading.

I så fall anbefaler jeg glatt Phuket. Enkelt og greit sted å være turist, en rekke flotte strender – ikke minst de litt mindre strendene litt unna de største strandbyene. Selv har jeg, med hånden på hjertet, besøkt hver bidige strand på øya, nord til syd, og det er MANGE.

Du kan fint bo på en av de store strendene Patong, Karon, Kata eller Kamala, og ta dagsturer til de øvrige. De nevnte strender er litt ulike i stemning og miljø, så valget av strand du bor på påvirker opplevelsen av ferien.

Er Phuket den perfekte stranddestinasjonen i Thailand? Absolutt ikke. Men det er slett ikke verst der, og trolig den øya som er enklest å komme seg til hvis en reiser charter. Og samtidig er det en god start for å vekke interessen for landet.

Andre steder som er nevnt i innlegg her er Ao Nang, som var ganske populært da Norwegian fly direkte til Krabi. Ao Nang er en NITRIST, fæl og glorete plass. Faktisk det eneste strandstedet jeg har vært i landet der du sliter med å finne et sted som serverer skikkelig thaimat. Er du glad i svenske kjøttboller eller pizza, og helst skulle ønske du befant deg på et sted som er i Thailand men likevel så fjernt fra Thailand som det går an å være: feel free. Nå skal det sies at Railay Beach, som kun er tilgjengelig med en 10-15 min båttur fra Ao Nang, er svært bra – til tross for at du kun har to strender der. Herlig plass – spesielt etter at hordene med dagsturister har forsvunnet.  😉

Koh Lanta er nevnt. Tror ikke det går charter dit nå. Greit der, men øya er lang, og det er viktig å slå seg til på riktig strand, for det er stor forskjell på stendene. Relativt øde bortsett fra den tynne strandstripa langs vestkysten, og ikke mye liv på kvelden dersom en ønsker det (Da må en i så fall bo så langt nord som mulig)

Koh Samui er nevnt. Godkjent under tvil i min bok. Greit, men ikke bra. Øya var et paradis på 80- og  90-tallet. I dag er det ekstremt turistifisert. Reiser ikke dit igjen uten å få betalt for det (og det får jeg neppe...)

Ikke nevnt av andre her, men tar det med som en advarsel: Pattaya og Jomtien er det bare å styre unna hvis du da ikke er enslig (middel)aldrende mann som liker å henge med likesinnede og thaidamer. Med fare for å fornærme noen så er dette to drittplasser som lever opp til fordommene – og litt til.

Her var jeg enig i veldig mye. Phuket er helt innafor hvis man ikke har vært i Thailand før. Lett å komme seg dit. Bor man på Kata eller Karon så er det lett å komme seg ut til f.eks Freedom beach. 🙂 Oppsøk som nevnt små strender som er litt rundt omkring. Helt enig i Ao Nang (Krabi), crappe strender, man må ut med longtailbåter til andre øyer/strender. Men det er folk som elsker Ao Nang også...... 

MEN, Chawengstranda på Koh Samui synes jeg er veldig fin. Da er man også en stykke unna byen og maset der. Flyplassen der er også artig. 

Det går et par charterturer etter jul med TUI til Koh lanta, lander i Krabi og tar taxi/ferge ut. Er man ute etter strandliv, sol og veldig god mat så er det perfekt. Hvis man vil ha strandselgere og liv rundt seg, så er Phuket bedre. 

Sikker ingen som har nevnt Pattaya, fordi det høres jo ikke bra ut.....

Skrevet
sikkerpådet skrev (På 10.12.2022 den 17.08):

MEN, Chawengstranda på Koh Samui synes jeg er veldig fin. Da er man også en stykke unna byen og maset der. Flyplassen der er også artig. 

Siden du skriver "et stykke unna byen og maset" tipper jeg du tenker på Chaweng Noi (Lille Chaweng), som er stranda som ligger rett sør for den digre hovedstranda. Er i så fall enig i at den er bedre fordi den er roligere og mindre.

I tillegg til at jeg ikke er fan av «endeløse» strender slik som hovedstranda, er jeg nok litt preget av at jeg husker hvor herlig det var på Chaweng for 30 år siden. Små hoteller, «byen» hadde stort sett én gate som var delvis asfaltert... I dag er hele greia «Syden». Det verste er kanskje det at hele seafront mot stranden er blokkert av en endeløs rekke av resorter og hoteller. 

Tips hvis noen havner på Samui: Crystal Bay mellom Chaweng og Lamai for bading, men ville nok ikke bodd der. Akkurat litt for «off» når det gjelder restauranter og natteliv, men en fin strand på dagtid.

Apropos steder å besøke/unngå: PhiPhi. DET er «Paradise Lost» det.... På tidlig 90-tall var det backpacker heaven med 2-3 hoteller, mange hytter og en liten støvete hoved«gate» som egentlig var mer som en bred kjerrevei med diverse bambusbygg. Var fantastisk plass på 90-tallet og nesten helt frem til tsunamien i 2004. Nå er det en forferdelig plass hvis du ikke er GODT under 30 og liker å feste HARDT. Vanvittig utbygget(!), og har mistet all sin sjarme. Hadde jeg vært 20 år igjen hadde det muligens vært gøy. De siste årene har jeg vært en rekke ganger innom øya (som strengt tatt er to øyer), og alle gangene bortsett fra én har det kun vært for å bytte båt når jeg har vært på øyhopping... Styr unna.

Skrevet
sikkerpådet skrev (På 10.12.2022 den 17.08):

Phuket er helt innafor hvis man ikke har vært i Thailand før. Lett å komme seg dit. Bor man på Kata eller Karon så er det lett å komme seg ut til f.eks Freedom beach. 🙂 

Enig: Freedom Beach er pinadø en av øyas absolutt fineste strender! Vel verdt gåturen ned og den 20-ish kronene du betaler for å bruke den fine stien). Kanskje Banana Beach på en andreplass?

Paradise Beach kan nevnes, men fremstår nærmest som en diger beach club. Tåler du det, samt å betale inngangspenger, er det et svært greit avbrekk fra å ligge og steke sideflesket på Patong Beach. (Strendene i Thailand er formelt alltid kongens/statens eiendom, og en slags allemannrett gjelder. I praksis hjelper det lite på strender som er omringet av resorter eller privat eiendom. Had Karon Noi er et greit eksempel på det…). Relativt kort vei fra Patong med scooter eller taximafiaen.

Skulle en befinne seg i området rundt Nai Harn (er ikke sikker på om norske operatører sender gjestene sine hit, tror egentlig ikke jeg vil direkte anbefale destinasjonen selv om den er ganske grei) så anbefaler jeg å spore opp den vesle og litt bortgjemte Ao Sane-stranden.

Skrevet

Å sukk, Banan beach er også fantastisk. 🙂 Nai Harn  er også bra å besøke, er jo bare en  tuk-tuk tur unna f.eks Kata. Og en liten perle som heter Yak Nui. Dersom man strander på F.eks Kata stranda hver dag et par uker, går man glipp av mye fint.

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 20.25):

Jeg reiser med ving 2 januar, bor på kamala og vet at både plassen og været er helt perfekt! Reiser alene i 3 uker,hilsen  kvinne 🙏 bare send meg pm om du lurer på noe 👍

Skrevet

Betalte nylig 18600 for tur/retur via Oslo og München til Bangkok, 12 dager. 

Anonymkode: 10ee2...702

Skrevet
sikkerpådet skrev (På 5.12.2022 den 14.55):

Søk på Ving eller TUI, så får du opp hva som er ledig, samt priser. Koh Samui er fantastisk, koh Lanta også. Styr unna Ao Nang på fastlandet i Krabi, da er man avhengig av båttur ut til øyer for å få fine strender. TUI flyr kun direkte i vinterferie og påskeferien neste år. 

Hæ, hvorfor gjør du narr av Ao Nang? Jeg syntes det var helt supert der. Nå badet ikke jeg noe særlig i havet pga min angst for haier, så fine strender bryr ikke jeg meg noe om. Den stranda som var nærmest der jeg bodde het Noppharat Thara eller noe sånn, der var det ingen mennesker nesten og fint nok syns jeg hvertfall. Litt roligere der enn på Ao Nang beach. Masse koselige restauranter og cafeer med supergod mat, de fleste snakket ikke engelsk så jeg måtte peke på menyen men alt smakte nydelig.

Anonymkode: ef33d...441

Skrevet
Elib skrev (På 25.12.2022 den 14.26):

Jeg reiser med ving 2 januar, bor på kamala og vet at både plassen og været er helt perfekt! Reiser alene i 3 uker,hilsen  kvinne 🙏 bare send meg pm om du lurer på noe 👍

Hvordan er det å være på tur alene? Du er tøff som reiser i 3 uker :) Håper du har det fint! Jeg var bare i Thailand i 4 dager og syntes det var litt kjedelig på kveldene, å gå ut og spise alene f.eks. Også var det mest par og barnefamilier der jeg var, så ikke lett å bli kjent med noen heller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ, hvorfor gjør du narr av Ao Nang? Jeg syntes det var helt supert der. Nå badet ikke jeg noe særlig i havet pga min angst for haier, så fine strender bryr ikke jeg meg noe om. Den stranda som var nærmest der jeg bodde het Noppharat Thara eller noe sånn, der var det ingen mennesker nesten og fint nok syns jeg hvertfall. Litt roligere der enn på Ao Nang beach. Masse koselige restauranter og cafeer med supergod mat, de fleste snakket ikke engelsk så jeg måtte peke på menyen men alt smakte nydelig.

Nå var ikke din kommentar rettet til meg, men tillater meg både å svare og å sitere hva jeg skrev tidligere i tråden:

«Ao Nang er en NITRIST, fæl og glorete plass. Faktisk det eneste strandstedet jeg har vært i landet der du sliter med å finne et sted som serverer skikkelig thaimat. Er du glad i svenske kjøttboller eller pizza, og helst skulle ønske du befant deg på et sted som er i Thailand men likevel så fjernt fra Thailand som det går an å være: feel free. »

Personlig synes jeg det det er synd hvis folk tar den lange veien til Thailand for å tilbringe en uke eller to i Ao Nang – det finnes så mange bedre alternativer. Når det er sagt: Når jeg skriver «NITRIST» så betyr ikke det at det er dødt/ikke livlig der. Masse liv og røre, men det er så fullstendig generisk «syden» at det er nitrist. 

Så skal det sies at vi har vennepar som synes de har hatt helt supre opphold der, så kanskje det bare er vi som er rare... :-D

Selv er jeg ofte innom Ao Nang, men de siste årene har jeg oppholdt meg der akkurat den tiden det tar å komme seg fra båten og opp til hovedgata for å praie en taxi...

• Liker 1
Skrevet
FriSomFuglen skrev (På 27.12.2022 den 17.14):

Nå var ikke din kommentar rettet til meg, men tillater meg både å svare og å sitere hva jeg skrev tidligere i tråden:

«Ao Nang er en NITRIST, fæl og glorete plass. Faktisk det eneste strandstedet jeg har vært i landet der du sliter med å finne et sted som serverer skikkelig thaimat. Er du glad i svenske kjøttboller eller pizza, og helst skulle ønske du befant deg på et sted som er i Thailand men likevel så fjernt fra Thailand som det går an å være: feel free. »

Personlig synes jeg det det er synd hvis folk tar den lange veien til Thailand for å tilbringe en uke eller to i Ao Nang – det finnes så mange bedre alternativer. Når det er sagt: Når jeg skriver «NITRIST» så betyr ikke det at det er dødt/ikke livlig der. Masse liv og røre, men det er så fullstendig generisk «syden» at det er nitrist. 

Så skal det sies at vi har vennepar som synes de har hatt helt supre opphold der, så kanskje det bare er vi som er rare... 😄

Selv er jeg ofte innom Ao Nang, men de siste årene har jeg oppholdt meg der akkurat den tiden det tar å komme seg fra båten og opp til hovedgata for å praie en taxi...

Jeg skjønner at folk har ulik smak altså, og er klar over at Ao Nang sikkert er veldig turistifisert i forhold til mange andre steder :) Men jeg var heldig å få oppleve begge deler. Jeg bodde et stykke unna alt, i den muslimske bydelen. Der var det typisk enkle thai-sjapper med plaststoler og lokal thaimat, ingen snakket engelsk og man måtte bare satse på at maten man bestilte var noe godt haha. Heldigvis var alt kjempegodt! Lite turister der, det var flest folk fra Thailand faktisk. 

Og nærmeste strand var ca 15 min å gå fra mitt hotell, Noppharat Thara beach. Jeg stortrivdes der. Rolig og koselig. Hørte ikke en eneste nordmann, svenske eller noen som helst. Ikke en gang på Ao Nang beach. Var knapt folk der da jeg var der i november. Men om det er andre steder i Thailand som er finere som kom gjerne med tips! Jeg reiser gjerne til Thailand igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...