Gå til innhold

Vil ikke være alene med bonusbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg har en baby sammen, og samboer har et barn fra før. Bonusbarnet på 10 år er her annenhver helg.

I disse julebord-tider, så ønsker samboeren å dra på diverse tilstelninger, og jeg har sagt at de helgene som Bonusbarnet ikke er her, så er han fri til å gjøre som han vil.

Jeg har også sagt at jeg ikke ønsker å være alene med babyen og Bonusbarnet. Jeg føler meg ikke trygg på det, og tenker at den lille tiden han har, bør han bruke på barnet sitt.

Bonusbarnet har store atferdsvansker og er under utredning for diverse ting. Dette er hovedgrunnen til at jeg ikke vil være alene med hen, spesielt ikke med ansvar for en baby som våkner mange ganger hver kveld i tillegg.

Er dette urimelig av meg?

Anonymkode: 6af84...640

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei

Anonymkode: 082d1...7a7

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenkte det var urimelig helt til du skrev om atferdsvanskene. Da får far skaffe seg en annen barnevakt 

Anonymkode: c41c3...4a3

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Nei, synes faktisk ikke det.

Anonymkode: 1fbfd...d7e

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvorfor fikk du et barn med han når du ikke tolererer barnet han har fra før ? Husk barnet er babyen sitt storesøsken som blir i livet ditt for alltid. Men far bør være hjemme og sammen med begge barna sine.

Endret av sommermor
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei du er ikke urimelig. Er det far sin helg så får han også være hjemme. 

Anonymkode: ed0de...09e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Når han har barnet så sjelden og det i tillegg er et barn med atferdsproblemer så skulle det bare mangle at han prioriterer barnet over alt annet når han er der. Det betyr selvsagt at julebord og andre selskapeligheter utgår så lenge han har barn på samvær.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Det rare her er jo at far, som allerede ser barnet sitt lite, ønsker å bruke samværsordning på julebord og annet fjas. 

Skrevet

Hva kan gjøres for at du skal bli trygg på å være alene med bonusbarnet? Du har valgt at dere skal bli en familie, så her må du lete etter løsninger i stedet for å fokusere på problemer.

Anonymkode: f9305...be7

• Liker 3
Skrevet

Bonusbarnet er endel av familien din nå. Du valgte å få barn med en mann som hadde barn fra før. Det normale er at man omfavner sin nye familie og behandler barna likt. 

Ikke rart barnet har adferdsvansker når stemor avviser og suller rundt kun med sitt biologiske barn.

Anonymkode: 65601...99e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva kan gjøres for at du skal bli trygg på å være alene med bonusbarnet? Du har valgt at dere skal bli en familie, så her må du lete etter løsninger i stedet for å fokusere på problemer.

Kanskje far som tross alt har valgt å få tiåringen, bør være til stede under samværet? 

Anonymkode: 825cd...d36

• Liker 23
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bonusbarnet er endel av familien din nå. Du valgte å få barn med en mann som hadde barn fra før. Det normale er at man omfavner sin nye familie og behandler barna likt. 

Ikke rart barnet har adferdsvansker når stemor avviser og suller rundt kun med sitt biologiske barn.

Ikke glem faren…

Anonymkode: dcfb0...b50

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At barnet har atferdsvansker er da ikke stemors skyld. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje far som tross alt har valgt å få tiåringen, bør være til stede under samværet? 

Joda, men om far stikker en tur på julebord om kvelden, så må det ikke nødvendigvis gå så mye ut over samværet. En time om kvelden, og kanskje sove en time ekstra morgenen etter.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke glem faren…

Anonymkode: dcfb0...b50

Du mener at faren ikke bør prioritere julebord foran sønnen som virkelig trenger en farsfigur? 😉

Anonymkode: c41c3...4a3

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener nei uavhengig av om barnet har adferdsvansker eller ikke. Jeg har stått i samme situasjon, og om jeg ble spurt og sa ja, fordi jeg hadde overskudd = helt greit. Ble det tatt som en selvfølge ikke søren 😛 

Nå måtte samvær hos oss etter hvert avlyses pga far fikk en psykisk sykdom, og der var det mye uenighet om at jeg skulle ta meg av bonusbarnet på samvær, så samvær kunne fortsette som vanlig. Det gikk en periode, så måtte jeg si stopp, for jeg klarte ikke håndtere både fellesbarn, bonusbarn og en syk mann. Er ikke den som skal ha samvær tilstede/kapabel til samvær, så er jo poenget for samværet litt borte (altså med unntak fra felles søsken osv). 

Anonymkode: ff2d8...11d

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg syns ikke du er urimelig. Far bør prioritere å være hjemme de helgene han har barnet sitt. 

Anonymkode: 7ed67...9d3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Når man stifter familie sammen så må det jo være lov å dra på f.eks. julebord eller en hyttetur i blant uten at det er et problem? Eller er det sånn at hvis man har et barn fra før må man takke nei til absolutt alt? Høres ut som et meget dysfunksjonelt familieliv. 

• Liker 1
Skrevet
Chroma skrev (45 minutter siden):

At barnet har atferdsvansker er da ikke stemors skyld. 

Er nok sammensatt. Men en tiåring får med seg mye. Garantert gnisningene mellom far og stemor. At et barn føler seg uønsket og som en byrde bidrar i hvert fall ikke i positiv retning. 

• Liker 2
Skrevet

Klart far ikke skal farte rundt når ungen hans er hjemme. Rart han spør i det hele tatt.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...