AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #1 Skrevet 3. desember 2022 Går på AAP og er helsemessig avklart å legen sier at det går mot ufør? Hva skal man igjennom med Nav for å bli ferdig avklart for uføretrygd? Vet at det er snakk om arbeidsevnevurdering, men hos tiltaksarrangør så har jeg vært for dårlig til å møte opp for en prat hos potensiell arbeidsgiver. Skulle møte opp sammen med veileder, men ble som sagt så dårlig de gangene at veileder avlyste møtene. Tror derfor det blir vanskelig å møte opp på tiltak i regi av Nav også, men hva da? Anonymkode: fd7eb...4c5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Går på AAP og er helsemessig avklart å legen sier at det går mot ufør? Hva skal man igjennom med Nav for å bli ferdig avklart for uføretrygd? Vet at det er snakk om arbeidsevnevurdering, men hos tiltaksarrangør så har jeg vært for dårlig til å møte opp for en prat hos potensiell arbeidsgiver. Skulle møte opp sammen med veileder, men ble som sagt så dårlig de gangene at veileder avlyste møtene. Tror derfor det blir vanskelig å møte opp på tiltak i regi av Nav også, men hva da? Anonymkode: fd7eb...4c5 Er du får syk til tiltak blir det jo ufør. Anonymkode: 21a8d...89d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er du får syk til tiltak blir det jo ufør. Anonymkode: 21a8d...89d Det er det som stresser meg da jeg har sett at mange får avslag fordi at de ikke har prøvd nok Er 58 år, så det er ikke snakk om omskolering for min del, men om det hadde vært aktuelt så hjelper det ikke når jeg er for dårlig bare til å møte opp på tiltak. Anonymkode: fd7eb...4c5
Gjest Adobyen Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 (endret) Send melding til din veileder og spør hva de tenker om din situasjon. Hvis restarbeidsevne og helse er avklart, så vil de åpne for å sende søknad om uføretrygd. De kan sikkert kontakte tiltaksarrangøren for å vurdere om det er lurt å prøve igjen eller ikke. Endret 3. desember 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 Adobyen skrev (58 minutter siden): Send melding til din veileder og spør hva de tenker om din situasjon. Hvis restarbeidsevne og helse er avklart, så vil de åpne for å sende søknad om uføretrygd. De kan sikkert kontakte tiltaksarrangøren for å vurdere om det er lurt å prøve igjen eller ikke. Tiltaksarrangør var med på soste møte med Nav og lege. Da sa tiltaksarrangør at jeg hadde null restarbeidsevne, og legen sa at det ser ut til å gå mot ufør, så Nav veileder er klar over det. Men Nav veileder sa at jeg måtte gjennom 4 ukers arbeidsevnevurdering. Er det som forvirrer meg, samt at det stresser meg at jeg kan få avslag på uføresøknad. Anonymkode: fd7eb...4c5 1
Sofakona Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 Det er nav som bestemmer om du skal søke uføretrygd. Ikke legen din, det er ikke vits å sende søknad for uføretrygd før nav sier det...da vil du bare få avslag. Du må ha vært igjennom alt du kan før eventuell nav sier du kan søke Hvor lenge har du gått på aap?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 Sofakona skrev (18 minutter siden): Det er nav som bestemmer om du skal søke uføretrygd. Ikke legen din, det er ikke vits å sende søknad for uføretrygd før nav sier det...da vil du bare få avslag. Du må ha vært igjennom alt du kan før eventuell nav sier du kan søke Hvor lenge har du gått på aap? Jeg vet selvsagt at Nav må åpne opp før å søke om ufør. Har hatt møte med Nav og lege 1-2 ganger i året, og blitt skrivd ut av tiltak 3 ganger på denne tiden. Er på mitt 3. år på AAP. Anonymkode: fd7eb...4c5 2
Gjest Adobyen Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tiltaksarrangør var med på soste møte med Nav og lege. Da sa tiltaksarrangør at jeg hadde null restarbeidsevne, og legen sa at det ser ut til å gå mot ufør, så Nav veileder er klar over det. Men Nav veileder sa at jeg måtte gjennom 4 ukers arbeidsevnevurdering. Er det som forvirrer meg, samt at det stresser meg at jeg kan få avslag på uføresøknad. Anonymkode: fd7eb...4c5 Ja, det er veldig stressende å vente på svar. Det husker jeg godt. De 4 ukene kan f.eks dreie seg om samtaler med det stedet nav sender oss på avklaring. Jeg ble sendt til Frisk. var der to ganger og svarte på mange spørsmål. Så måtte jeg føre en logg om hvordan jeg klarte meg og hva jeg ikke klarte. Vi kommuniserte på mail og telefon. Da tiden var gått så skrev han rapport til nav. Så skrev nav AEV, som jeg kunne se igjennom og kommentere. Nav åpnet da for uføresøknad. Jeg tror at alle de stedene du har vært, må sende rapport til nav, uansett hvordan det gikk der.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 Adobyen skrev (Akkurat nå): Ja, det er veldig stressende å vente på svar. Det husker jeg godt. De 4 ukene kan f.eks dreie seg om samtaler med det stedet nav sender oss på avklaring. Jeg ble sendt til Frisk. var der to ganger og svarte på mange spørsmål. Så måtte jeg føre en logg om hvordan jeg klarte meg og hva jeg ikke klarte. Vi kommuniserte på mail og telefon. Da tiden var gått så skrev han rapport til nav. Så skrev nav AEV, som jeg kunne se igjennom og kommentere. Nav åpnet da for uføresøknad. Jeg tror at alle de stedene du har vært, må sende rapport til nav, uansett hvordan det gikk der. Tusen takk for utfyllende svar. Har dokumentasjoner fra alle periodene hos tiltaksarrangør (det har Nav også fått), samt fra DPS, og sist nå fra DPS der de har vurdert at de ikke har behandling de kan tilby, men de sier også at jeg trenger hjelp. Anonymkode: fd7eb...4c5
Gjest Adobyen Skrevet 3. desember 2022 #10 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for utfyllende svar. Har dokumentasjoner fra alle periodene hos tiltaksarrangør (det har Nav også fått), samt fra DPS, og sist nå fra DPS der de har vurdert at de ikke har behandling de kan tilby, men de sier også at jeg trenger hjelp. Anonymkode: fd7eb...4c5 Jeg håper at det ordner seg for deg. Anbefaler også å følge AAP-aksjonen på fb. Der kan du spørre om alt som har med alt dette å gjøre
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #11 Skrevet 3. desember 2022 Adobyen skrev (8 minutter siden): Jeg håper at det ordner seg for deg. Anbefaler også å følge AAP-aksjonen på fb. Der kan du spørre om alt som har med alt dette å gjøre Takk Følger AAP aksjonen på face, så ser mye nyttig der, men også mange som sliter. Anonymkode: fd7eb...4c5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #12 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er det som stresser meg da jeg har sett at mange får avslag fordi at de ikke har prøvd nok Er 58 år, så det er ikke snakk om omskolering for min del, men om det hadde vært aktuelt så hjelper det ikke når jeg er for dårlig bare til å møte opp på tiltak. Anonymkode: fd7eb...4c5 De vil nok ikke prøve like hardt med deg som med en på 25, for å si det sånn. Prøv å ikke bruke masse krefter på å stresse, kanskje helt unødvendig. Hvis også NAV anbefaler ufør, vil søknaden nok gå gjennom. Det er veldig bra at du er avklart rent medisinsk. Anonymkode: 09f71...ac2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #13 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): De vil nok ikke prøve like hardt med deg som med en på 25, for å si det sånn. Prøv å ikke bruke masse krefter på å stresse, kanskje helt unødvendig. Hvis også NAV anbefaler ufør, vil søknaden nok gå gjennom. Det er veldig bra at du er avklart rent medisinsk. Anonymkode: 09f71...ac2 Jeg tenker også at alder har noe å si, men samtidig så har jeg sett på bl.a AAP aksjonen at 60 åringer som bl.a har hatt slag har måtte gå igjennom mye på Nav, å det er skremmende. Det skal jo så klart ikke være enkelt å få ufør, men et sted må det være en grense for hva man skal utsette syke folk for. Anonymkode: fd7eb...4c5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #14 Skrevet 4. desember 2022 Dette har jeg lurt litt på. Hvis man er på AAP og restarbeidsevne skal avklares, så ligger det jo litt i konseptet at man blir pushet helt til man har nådd sitt maxgrense og ikke klarer å jobbe mer. Hvordan vet NAV at man ikke møter opp fordi man rett og slett er for syk og har nådd sin maxgrense, og ikke fordi man ikke prøver nok? Anonymkode: e9711...d0b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #15 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette har jeg lurt litt på. Hvis man er på AAP og restarbeidsevne skal avklares, så ligger det jo litt i konseptet at man blir pushet helt til man har nådd sitt maxgrense og ikke klarer å jobbe mer. Hvordan vet NAV at man ikke møter opp fordi man rett og slett er for syk og har nådd sin maxgrense, og ikke fordi man ikke prøver nok? Anonymkode: e9711...d0b Det vet jeg ikke, men antar at det må avtales med Nav veileder. Vil også tro at tiltaksarrangør dokumenterer fravær som arbeidsevne. Vet heller ikke hvordan man selv dokumenterer at man er for syk, om man drar til legen eller møter opp bare for å vise at man ikke klarer å jobbe. Anonymkode: fd7eb...4c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå