Gå til innhold

Hva kan gjøres med dette kjøkkenet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er førstegangskjøpere og dette er innenfor vårt budsjett. Litt oppussing må til etter hvert(bla vinduer og vaskerom) men ikke det helt store med en gang.

Men kjøkkenet er ganske krise… Er det noen som ser noen muligheter her? Det er en utvendig bod vegg i vegg, men kjøkkenet vil jo likevel bli langt og smalt. Eneste mulighet igjen da er jo å bygge ut, noe jeg ser for meg er kostbart…

Tips eller ideer? 

Link:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=283133036&ci=29

Anonymkode: d3baa...3e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du ønsker da? Mer bankplass og/eller skapplass?

Anonymkode: db92a...252

Skrevet (endret)

Blir dyrt, men flytte badet og inngangspartiet?

Snapchat-191861459.jpg

Ellers gjør det ikke noe å ha langt smalt kjøkken egentlig, hvis du velger å innlemme boden. :)

Rart at kjøkkenet er så lite når stua er så stor i forhold.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det du ønsker da? Mer bankplass og/eller skapplass?

Anonymkode: db92a...252

Begge deler. Synes det ser så utrolig lite ut. Vanskelig å være mer enn en person der samtidig. 

ts

Skrevet
Blåttvann skrev (5 minutter siden):

Snapchat-191861459.jpg

Ellers gjør det ikke noe å ha langt smalt kjøkken egentlig, hvis du velger å innlemme boden. :)

Takk! Det hadde jeg ikke tenkt på faktisk. Verdt å undersøke 😊

Skrevet

Sånn umiddelbart tenker jeg at det billigste alternativet med potensielt best resultat er å rive veggen til boden og forlenge kjøkkenet i den retningen. Det positive er at det blir mye større, men det negative er at dere fremdeles må leve med smalt og avlangt kjøkken, dog med mye bedre skap- og benkeplass enn dagens løsning.

Anonymkode: 9e4e7...130

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Blåttvann said:

Snapchat-191861459.jpg

Er det ikke litt upraktisk at alle som skal inn i boligen MÅ via kjøkkenet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det ikke litt upraktisk at alle som skal inn i boligen MÅ via kjøkkenet?

Helt vanlig når man har åpen løsning, som dette på sett og vis blir.

Veien er ikke mye lenger inn til stuen fra ytterdøren, og før måtte man jo rundt en vegg via spisestuen med alle handleposene for å komme til det knøttlille kjøkkenet, synes det er mer upraktisk enn å gå to skritt via kjøkkenet til stuen når man kommer hjem. Omveien er bare et par meter i dette tilfellet.

Men det er selvfølgelig smak og behag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk! Det hadde jeg ikke tenkt på faktisk. Verdt å undersøke 😊

Vær obs på at det fort går noen hundre tusen når man skal bygge nytt våtrom. 

Anonymkode: 79521...43d

Skrevet

Jeg ville gjort noe lignende som brukeren over foreslår, men istedenfor å flytte wc (som blir veldig dyrt) ville jeg bare flyttet gangen. Inngang på siden av huset

46043C79-5BB7-4877-87F6-AAF88794B724.jpeg

Anonymkode: e1258...5aa

• Liker 5
Skrevet

Kjøkkenet er rimelig nytt og funksjonelt, bruk det ett par år før dere bestemmer dere. Vi har langt smalt kjøkken og elsker det.

Anonymkode: cb78e...1f0

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville ikke gjort noen av nevnte forslag. 

Derimot ville jeg ha satset på å bygge på huset. Først ville jeg ha videreført taket over bod til over inngangsdør og helt ut til veggen. Da kan du få plass til en stol og lage en hyggelig og tørr inngangsparti som ønsker dere velkommen hjem. 

Så ville jeg ha ofret litt av parkeringsplassen og hagen til å bygge ut kjøkkenet kanskje 2 meter ut, med vinduer i ønskede retninger, feks ut mot parkering, og hage. Og latt taket gå helt til enden av huset der stuen er, for å få et tørt og innbydende uteområde, kanskje ala vinterhage med glass som passer stilen til huset, slik at dere får et ekstra uterom som kan benyttes hele året. På bildene og plantegningen er dette allerede belagt med stenheller, men dere får ikke mye glede av det uten et tak over til skjerming for regn og vær. Taket blir da et skråtak under vinduene i 2 etg i full lengde.

En siste fordel med dette valget er at huset vil føles mer forankret og koselig. Slik det er nå ser det mest ut som en byggeklosse og og er svært lite praktisk med tanke på både inne og utelivet en familie gjerne har behov for. 

Jeg antar at innkjørselen foran inngangen uansett vil bli mest brukt, dermed har man ikke behov for så stor parkeringsplass og kan fjerne de stygge spilene til fordel for et utbygget kjøkken.

Kanskje noen her kan tegne forslaget mitt slik at du ser det bedre.

Anonymkode: efe74...a97

• Liker 2
Skrevet

Mange forbedringer som kan gjøres, men uansett løsning vil det bli veldig kostbart. Å flytte rom eller bygge på, da må man lett plusse på 500 000-1 000 000 på lånet avhengig av hvilken løsning man går for. Spesielt hvis man ikke er fagarbeider/veldig handy. 

Jeg synes kjøkkenet ser fint ut. Ville evt vurdert å bytte backsplashen med noe litt freshere. Dersom dere tenker dere så store forandringer og har et noe tight budsjett ville jeg heller venter på et hus som passet dere bedre.

Anonymkode: 550a0...b62

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sånn umiddelbart tenker jeg at det billigste alternativet med potensielt best resultat er å rive veggen til boden og forlenge kjøkkenet i den retningen. Det positive er at det blir mye større, men det negative er at dere fremdeles må leve med smalt og avlangt kjøkken, dog med mye bedre skap- og benkeplass enn dagens løsning.

Dette løses ved å kun ha skap ol på ytterveggen. 

Da blir det mer plass og virker ikke like smalt

Anonymkode: e8423...c3f

• Liker 3
Skrevet

Hvis du fjerner overskap på vindus- og endevegg virker kjøkkenet luftigere og åpnere. Skapplassen du mister kan lett erstattes med skjenk/skap på stua. Vil du legge mer penger i endring ville jeg flytta inngangen rundt hjørnet så dere kommer inn via eksisterende garderobe, som nevnt over her.

En annen løsning er å flytte kjøkkenet inn på stua der sofaen er nå, men det blir også kostbart.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette løses ved å kun ha skap ol på ytterveggen. 

Da blir det mer plass og virker ikke like smalt

Anonymkode: e8423...c3f

Det samme tenkte jeg. Evt slå ut til boden pluss ha innredning kun på ene langveggen for å ikke tape skap/arbeidsplass.

Anonymkode: ecb9e...b18

Skrevet

Det kjøkkenet er ikke krise! Ja det er i minste laget, men det er "i tråd" med huset. Enebolig på 100 kvm er en liten enebolig, så å ha et kjøkken på 15- 20 kvm  ville vært overkill.

Som førstegangskjøper bør dere ikke gi dere i kast med kjøkkenoppussing om dere ikke er håndtverkere eller har mye ekstra sparepenger. Det krever montør av kjøkkenet (kan gjøres selv, men er mye knot, vi har montert to kjøkken selv, med assistanse av tømrer), rørlegger og elektriker, så det er uforutsigbart og dyrt. Det kjøkkenet der har mange leveår igjen!

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville gjort noe lignende som brukeren over foreslår, men istedenfor å flytte wc (som blir veldig dyrt) ville jeg bare flyttet gangen. Inngang på siden av huset

46043C79-5BB7-4877-87F6-AAF88794B724.jpeg

Anonymkode: e1258...5aa

Lurt!!!

Skrevet (endret)

Her bør dere også tenke litt på EU,S mulige bygnings direktiv sånn at dere ikke går på en smell ser boligen er fra 1981 men er utbedret sjekk også Energimerking av boligen det over F-G må oppgraderes for 1 300 000,-  eller mer 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Skrevet

Anbefaler at dere «bor dere inn « først , det vil komme flere ideer som må gjennom en vurderingsprosess og tenke helhetlig . Så er det å få oversikt på kostnader. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...