AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #1 Skrevet 3. desember 2022 Har en meget hektisk og stressende jobb, med mye tunge løft og bæring. Er derfor plaget med mye kynnere i løpet av arbeidsdagen, kanskje 30-40 stk i løpet av en dag. Mye mindre i helgene når jeg slapper av eksempel. Er ca 26 uker på veg. Er dette farlig? Får liksom ikke helt klare svar av jordmor, og vil selvfølgelig unngå tidlig fødsel. Anonymkode: c909a...092
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 Har også småmurringer/ubehag når disse oppstår og jeg løfter samtidig Anonymkode: c909a...092
always Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har også småmurringer/ubehag når disse oppstår og jeg løfter samtidig Anonymkode: c909a...092 Det høres ut som du trenger å redusere stress og tunge løft. Antagelig så går dette bra, men du vil vel heller ikke gjøre noen aktiviteter som kan framskynde fødselen? Be om sykemelding. Jeg har selv hatt endel kynnere fra ca 6 måneder. Mitt problem er at jeg aldri har greid å skille mellom kynnere og rier, så det har blitt endel turer til sykehuset. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 always skrev (13 minutter siden): Det høres ut som du trenger å redusere stress og tunge løft. Antagelig så går dette bra, men du vil vel heller ikke gjøre noen aktiviteter som kan framskynde fødselen? Be om sykemelding. Jeg har selv hatt endel kynnere fra ca 6 måneder. Mitt problem er at jeg aldri har greid å skille mellom kynnere og rier, så det har blitt endel turer til sykehuset. Ja, jeg har tenkt på det men har ikke opptjent rett til sykepenger før i januar. Vurderer å ta tidlig permisjon pga dette men det er jo veldig kjedelig å miste ca 3 måneder med babyen Anonymkode: c909a...092
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, jeg har tenkt på det men har ikke opptjent rett til sykepenger før i januar. Vurderer å ta tidlig permisjon pga dette men det er jo veldig kjedelig å miste ca 3 måneder med babyen Anonymkode: c909a...092 Svangerskapspenger er tingen hvis du kan få det svart på hvitt at arbeidet er så belastende at det kan være til skade for ungen (som for tidlig fødsel er). Anonymkode: a79e9...750
always Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, jeg har tenkt på det men har ikke opptjent rett til sykepenger før i januar. Vurderer å ta tidlig permisjon pga dette men det er jo veldig kjedelig å miste ca 3 måneder med babyen Anonymkode: c909a...092 Jeg forstår det. Men alternativet er verre. 🙃
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svangerskapspenger er tingen hvis du kan få det svart på hvitt at arbeidet er så belastende at det kan være til skade for ungen (som for tidlig fødsel er). Anonymkode: a79e9...750 Nei, tilrettelegging er tingen. Du får ikke svangerskapspenger hvis det ikke kan dokumenteres at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Anonymkode: 1fb10...b76
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, tilrettelegging er tingen. Du får ikke svangerskapspenger hvis det ikke kan dokumenteres at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Anonymkode: 1fb10...b76 Ja det er en selvfølge. Det står også tydelig om man selv leser om svangerskapspenger Anonymkode: a79e9...750
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nei, tilrettelegging er tingen. Du får ikke svangerskapspenger hvis det ikke kan dokumenteres at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Anonymkode: 1fb10...b76 Arbeidsgiver kan bare tilrettelegge for meg ca 50%, om ikke mindre. Vi har allerede snakket om tilrettelegging Anonymkode: c909a...092
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #10 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Arbeidsgiver kan bare tilrettelegge for meg ca 50%, om ikke mindre. Vi har allerede snakket om tilrettelegging Anonymkode: c909a...092 Da må du snakke med jordmor om det er forsvarlig at du står i jobb de siste 50%. Anonymkode: 1fb10...b76
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #11 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en meget hektisk og stressende jobb, med mye tunge løft og bæring. Er derfor plaget med mye kynnere i løpet av arbeidsdagen, kanskje 30-40 stk i løpet av en dag. Mye mindre i helgene når jeg slapper av eksempel. Er ca 26 uker på veg. Er dette farlig? Får liksom ikke helt klare svar av jordmor, og vil selvfølgelig unngå tidlig fødsel. Anonymkode: c909a...092 kanskje vurdere svangerskapspenger? Gravid i jobb "Hva er farlig? .... Andre faktorer er mer diffuse, og til dels ”doseavhengige”, som stress, høyt tempo, manglende pausemuligheter, gående og stående arbeidsstillinger over tid, støy, ugunstige arbeidstidsordninger og lang reisevei." Anonymkode: 3d755...e53
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #12 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en meget hektisk og stressende jobb, med mye tunge løft og bæring. Er derfor plaget med mye kynnere i løpet av arbeidsdagen, kanskje 30-40 stk i løpet av en dag. Mye mindre i helgene når jeg slapper av eksempel. Er ca 26 uker på veg. Er dette farlig? Får liksom ikke helt klare svar av jordmor, og vil selvfølgelig unngå tidlig fødsel. Anonymkode: c909a...092 Jeg hadde veldig mye kynnere fra uke 17 til uke 30. var sykemeldt da, så gjorde ingenting spesielt, men fikk mange bare jeg lå å slappet av. Var veldig redd for det samme, for prematurfødsel, så sjekket livmorhals og ultralyd ofte. Er nå i uke 38. Og nå merker jeg veldig lite til kynnere.. 🤷🏼♀️ men kanskje du må begynne å ta det litt med ro? Anonymkode: 3e02d...e60
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 Ble sykemeldt pga kynnere med første, svangerskapspenger med andre. Stressende og krevende jobb med lite rom for pauser. Du bør få tilrettelagt eller gå ut i svangerskapspenger om du ikke får ro. Om du går hele dagen med konstante kynnere er det ikke bra, men om du får satt deg ned og kjenner at det går over så er det et godt tegn. Jeg lærte at det er kroppen som gir beskjed om å roe ned tempo. Anonymkode: d18a1...cc4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 Ble sykemeldt ca 5 mnd på vei pga hyppige kynnere. Fikk hverken støvsuge, gå tur eller slikt som trigget, så nivået på aktivitet ble kraftig redusert. Det var pga konisering x2, og at såpass mange kynnere i kombinasjon med kortere livmorhalstapp kan bidra til for tidlig fødsel. Snakk med legen din! Anonymkode: 8f254...bb0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #15 Skrevet 5. desember 2022 Jeg fikk forståelse av at hyppige kynnere ikke vil føre til tidligere fødsel, og fødte begge mine i uke 40 selv om jeg var skikkelig plaget av det. I andre svangerskap kom de til tider regelmessig, og jordmoren hadde vanskeligheter med å få tatt symfysemål og lyttet til hjertelyden fordi jeg hadde kynnere nesten kontant under svangerskapskontrollene. Hun virket ikke bekymret for det. Men samtidig, jeg har hørt om flere som blir sykemeldt pga. hyppige eller vonde kynnere, og skjønner godt at du blir usikker rundt det. Og da jeg var på siste jordmorkontroll sa jordmoren at hun var overrasket over at jeg ikke hadde født siden sist pga. at livmoren var så veldig i spenn hele tiden, men det var innenfor terminperioden. Anonymkode: 7f2ae...e19
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 17.11): Har en meget hektisk og stressende jobb, med mye tunge løft og bæring. Er derfor plaget med mye kynnere i løpet av arbeidsdagen, kanskje 30-40 stk i løpet av en dag. Mye mindre i helgene når jeg slapper av eksempel. Er ca 26 uker på veg. Er dette farlig? Får liksom ikke helt klare svar av jordmor, og vil selvfølgelig unngå tidlig fødsel. Anonymkode: c909a...092 Hadde hyppige kynnere fra uke 21 med yngste. Rundt uke 30 trodde jeg det var sterkere kynnere, men det var premature rier. De kom annet hvert minutt i flere døgn i strekk. Fikk 1 cm åpning, men livmorhals var like lang så jeg skulle bare slappe av. Jeg ringte føden jevnt og trutt, var stadig innom. Fra uke 30 til 38 måtte jeg på ukentlige sjekk. Så kanskje du snart kan ringe føden for dette? Uke 38 ble jeg satt i gang. Anonymkode: 0c094...588
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Skrevet 6. desember 2022 Kynnere er som regel ikke farlig. Om du er bekymret, kan du be om å bli undersøkt, for å se om de påvirker livmorhalsen. Så lenge de ikke gjør det, er det ikke farlig. Jeg hadde et helt døgn i uke 31 med førstemann, hvor jeg hadde helt ekstreme kynnere, vi snakker 20-30 sekunder kjempekraftige kynnere, med kanskje 5-10 sekunders pause mellom, i et helt døgn.. Da ringte jeg føden, og det var kun svært motvillig jeg aller nådigst fikk komme inn til undersøkelse, for "det er ikke farlig med kynnere". Null påvirkning av livmorhalsen, og ikke noe å bekymre seg om, ble konklusjonen etter innvendig ultralyd. Anonymkode: 79dc5...ce0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå