Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En annen ting: Dersom han er syk med depresjon eller angst (eller noe annet) har han rett på arbeidsavklaringspenger (AAP), men dette krever dokumentasjon fra fastlege. Din sønn vil altså ha rett på AAP etter å ha vært hos fastlegen og forklart problemene sine (og fastlege skriver henvisning til lokal DPS/annen psykolog). Da kan han søke AAP og få mer utbetalt enn på sosialen, og samtidig få behandling for plagene sine, og oppfølging fra nav. Dette kan du gjerne nevne for ham. 

Anonymkode: 60f85...2c6

Hvilken tråd. Det har blitt alt for enkelt å få AAP i Norge. Det er mange som er deprimerte i den alderen, og selv om man kutter ut skole og jobb så er det ikke verdens undergang. Snakk med sønnen din og hør hva han vil. Hva er grunnen til at han sluttet skoen og jobb ? Salgsjobb er ikke for alle, spør du meg er det noe dritt. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 time siden):

Min erfaring er at nav var veldig «på» . Forlangte aktivitetsplan og diverse , heldigvis . 

Dessverre ikke alltid...nå vet jeg ikke hva sønnen til ts går på...men jeg gikk på dagpenger i 3 og ..(av og på) og jeg måtte søke 3-5 jobber i uka for å beholde pengene...men jeg tror aldri de faktisk skjekket om jeg sendte inn cv eller ikke.

Jeg ble sendt på 1 cv kurs...eller fikk jeg ikke noe hjelp

• Hjerte 1
Skrevet
Diry72 skrev (Akkurat nå):

Hvilken tråd. Det har blitt alt for enkelt å få AAP i Norge. Det er mange som er deprimerte i den alderen, og selv om man kutter ut skole og jobb så er det ikke verdens undergang. Snakk med sønnen din og hør hva han vil. Hva er grunnen til at han sluttet skoen og jobb ? Salgsjobb er ikke for alle, spør du meg er det noe dritt. 

Jeg har snakket med han mange ganger om hva han vil, og pr idag så vil han ingenting. Han sluttet aldri på videregående skole og fullført denne på vanlig måte. Nei, salgsjobb er ikke for alle. Det er vel heller for veldig få virker det som. 

Anonymkode: 98be8...b15

• Hjerte 1
Skrevet
Diry72 skrev (1 minutt siden):

Kan bare si at det er motsatt...det er ikke lett å få aap idag..mange får faktisk avslag 

Anonymkode: b994d...777

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. Ja, jeg snakker med han hver gang han besøker meg om hvordan det går og hvordan han har det. Prøver å ikke være masete eller dømmende og snakker ikke om jobb eller NAV nå (til dere som mener at jeg bare maser på han så gjør jeg ikke det nå lenger). Vi har alltid hatt et godt forhold, men han fikk endel psykiske vansker når han ble tenåring. Han har alltid nektet å gå og snakke med noen dette. Ja, den telefonsalg jobben var nok veldig tøff, og jeg synes han var flink som holdt ut i 5 mnd. Men jeg ble skuffet over at han bare sluttet uten å ha noe annet. Nei, jeg har ikke penger til å betale privat samtaleterapi for han. Jeg har ikke god økonomi. 

Ville iallefall fått satt han på en liste pg hjulpet med å finne psykolog med offentlig avtale.

Spør fastlegen om tilbud i deres kommune .

Jeg tror han ikke tok noe annet fordi den sosialstønaden er en «skjult» sykemelding.

Så målet mitt hadde vært å skaffe hjelp (han må bare bli med på det), og så ta ting derfra.

Om han er frisk nok til å søke studieplass til høsten kan jo det være et mål. 

Om han absolutt ikke er åpen for studier så er folkehøyskole veldig fin overgang for mange. Og mer sosialt.

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan hjelpe ham ved å slutte å mase som en helikoptermamma. 

Og en psykolog kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 89963...764

Åhh rull inn a MEGGE! 

• Liker 3
Skrevet
Diry72 skrev (5 minutter siden):

Når man er for syk til å jobbe (som TS' sønn åpenbart er, det er ingen som ønsker å ha det slik som han har det nå), har vi heldigvis et sikkerhetsnett rundt oss som skal hjelpe oss. Noe annet ville vært både umenneskelig og dårlig samfunnsøkonomi. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rucula skrev (3 minutter siden):

Åhh rull inn a MEGGE! 

Du veit kva alle som les innlegget ditt tenker no, sant?

Anonymkode: 2e8f1...934

• Hjerte 1
Skrevet

Realiteten et at om han ikke får noen form for helsehjelp til å bli bedre (om han har det behovet) eller ikke kommer seg i jobb/studier så kan han riskere å havne i et liv i fattigdom. Han må selv ta valget siden han er voksen.

Anonymkode: 02723...cd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er utvilsomt helt grusomt at man blir kastet ut i fattigdom som syk her i landet.

Ja, men dette "påfunnet" kom også fra Solberg-regjeringen som mange nå da tydeligvis savner intenst hvis man skal tro meningsmålingene. 

Dette blir uansett en avsporing, men jeg tenkte det var greit å være oppmerksom på dette hvis man tror at AAP er en "lettvint" løsning hvis man sliter som 20-åring. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Realiteten et at om han ikke får noen form for helsehjelp til å bli bedre (om han har det behovet) eller ikke kommer seg i jobb/studier så kan han riskere å havne i et liv i fattigdom. Han må selv ta valget siden han er voksen.

Du tenker at dette er noe TS ikke vet fra før og trenger å bli opplyst om? :klo:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er viktig å formidle også til ham TS.

Man har litt tid på å sy sammen lappeteppet, men resignasjon er ikke svaret. 

Ventelister er lange og så videre - men da setter man seg opp nå og sonderer andre muligheter.

Han kan søke jobb, studere eller gå på folkehøyskole. 

Om spesialisthelsetjenesten vurderer ham som for syk til å gjøre annet enn behandling en periode er jo det svaret. Men man kan ikke sette seg ned og glo i veggen, for den går ingen vei videre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tenker at dette er noe TS ikke vet fra før og trenger å bli opplyst om? :klo:

Ikke sikkert sønnen tenker så langt ang det å prioritere egen helse. 

Skrevet
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Ikke sikkert sønnen tenker så langt ang det å prioritere egen helse. 

Han er vel ikkje akkurat inne i denne tråden, vil eg tru.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har snakket med han mange ganger om hva han vil, og pr idag så vil han ingenting. Han sluttet aldri på videregående skole og fullført denne på vanlig måte. Nei, salgsjobb er ikke for alle. Det er vel heller for veldig få virker det som. 

Så hva gjør han om dagene? Du forteller veldig lite om hans situasjon. Er han deprimert? Hva sier han selv? 

Skrevet

Livet er hardt for menn, kan ikke bare cruise gjennom livet som kvinner.

Anonymkode: ba8af...a19

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vet at TS skjønner det, men poenget er at sønnen må forstå det.

Skrevet
Just now, AprilLudgate said:

Det er viktig å formidle også til ham TS.

Man har litt tid på å sy sammen lappeteppet, men resignasjon er ikke svaret. 

Ventelister er lange og så videre - men da setter man seg opp nå og sonderer andre muligheter.

Han kan søke jobb, studere eller gå på folkehøyskole. 

Om spesialisthelsetjenesten vurderer ham som for syk til å gjøre annet enn behandling en periode er jo det svaret. Men man kan ikke sette seg ned og glo i veggen, for den går ingen vei videre. 

Veldig enig. Hva som er riktig for han vet han jo best selv, men det viktigste er at han gjør noe.

Skrevet

Han må slutte å sutre og skaffe seg en jobb eller utdannelse. NAV kan ikke hjelpe med noe og havner man i NAV-suppa så er det game over uansett. Får stemplet "ubrukelig klient" i panna.

Anonymkode: 3de56...982

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så enkelt er det ikke. Å sende folk på tiltak har lite for seg.

Anonymkode: 85b66...43d

Ikke enig. Har selv vært på tiltak da jeg var nyutdannet. Nå er jeg seniorrådgiver.

Anonymkode: 2e0bb...0ee

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...