Gå til innhold

Barn i badekar alene

KristinF

Anbefalte innlegg

Ikke ta sjansen på det. Veldig fort at de reiser seg, sklir og kan slå hodet. Det er kjempeskummelt ang drukning

Anonymkode: ff0cc...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommentaren jeg svarte på skrev ingenting om alder/skolebarn, da er det fortsatt 3 årsalderen det er snakk om som du leser i HI. Det er du som prøver å lese noe som ikke står der, og mener at jeg sikrer trappa for skolebarn også, bare fordi jeg nevnte at det finnes trappegrind, etter at noen nevnte at man kan dø av alt, feks falle i trapper osv.

Det finnes skolebarn med funksjonshemminger som må ha sikkerhet i trapper, så ingen vits i å prøve å krenke andre som må ha dette for skolebarn i hus forresten. 

Anonymkode: 38d29...557

Kjære vene. Kverulant altså. Du er jo nødt til å lese innleggene som er skrevet hvis du bare skal hoppe inn i en diskusjon. 

Ja dra gjerne krenkekortet! Jobber selv med multifunksjonshemmede barn, men akkurat sikkerheten og tiltakene som gjøres der kan ikke sammenlignes med funksjonsfriske barn. Så den kommentaren der kan du bare spare deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Hottentått said:

For det første, jeg sa at de fleste 1.klassinger enten kan svømme eller er på vei. Det vil altså si at de er store nok til å klare å løfte hodet opp av badekaret som er hva da - 30-40 cm dypt. Jeg sa ikke at man SVØMMER i badekaret! Det var for å sette i perspektiv hvilken stand man er i til å klare seg. Hvis du hadde giddi å lese har jeg også skrevet klart og tydelig at man selvfølgelig er avhengig av at barnet følger visse regler som gjelder rundt vann generelt. Man sitter på rompa i badekaret, eller evt ligger. Skal man reise seg for å hente noe eller lignende spør man en voksen, som SELVFØLGELIG heller ikke er langt unna. Men trenger ikke sitte i samme rom for å sørge for at et skolebarn ikke drukner i 40 cm med vann i et badekar..

Jeg er dypt imponert over at alle seksåringer i din omgangskrets er slike som alltid gjør som de får beskjed om, hele tiden, som aldri glemmer seg og aldri får et kreativt innfall. 

10 hours ago, Anonymus Notarius said:

Dette er selvsagt riktig, men det gjelder jo uansett alder. Så da er det ingen som kan bade alene.

Jeg er enig i at en 3-åring er litt liten til å bade alene. Synes det er OK å gå ut for å gå på do eller noe, men ellers bør man være i samme rom (benytt sjansen til å vaske badet!). Samtidig er det sånn at ingenting i livet er risikofritt, og på et eller annet tidspunkt må man jo gi litt slipp.

Men en voksen får veldig sjelden kreative innfall som krever at de reiser seg, bumser ned i vannet, reiser seg, bumser ned i vannet, om og om igjen. Eller at de tar på dykkebriller og skal leke at de svømmer under vann. En voksen er i tillegg såpass stor i størrelse at de sjelden synker med hele kroppen under vann om de får et illebefinnende. Husk at badekar har vokst i størrelse og mange kar er så store at et barn fint kan ligge langflatt med ansiktet ned i vannet. 

Å sammenligne en førsteklassing med en voksen er helt fjernt! De har jo fullstendig ulik atferd i badekaret. Min seksåring elsker vann, og selv om han er en mer rolig gutt enn gjennomsnittet blir han veldig gira i badekaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste her er snart 8, nå lar jeg henne bade litt alene. Som regel er hun sammen ned lillesøster på snart 6, da hører jeg etter om de prater. Står som regel på kjøkkenet, som har innsyn til badet, så jeg kan kaste et blikk inn så ofte jeg vil. 

Anonymkode: 2131c...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristinF skrev (På 3.12.2022 den 20.48):

Orker ikke sitte der inne for da blir det bare mas om å bade med henne eller leke osv. Synes det er fint at hun lærer seg å underholde seg selv.

Går helt fint å sette grenser for deg uten å forlate rommet. Hvis du synes det er pes med mas, og du som voksen ikke greier å si nei, så får hun la være å bade til du har fått veiledning av helsesøster

Anonymkode: 908ce...d02

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
Albbas skrev (2 timer siden):

Jeg er dypt imponert over at alle seksåringer i din omgangskrets er slike som alltid gjør som de får beskjed om, hele tiden, som aldri glemmer seg og aldri får et kreativt innfall. 

Tuller du???😅 har jeg sagt det? Lurer på hva som skjer i hodene til folk når de leser noen ganger. Jeg sier at man er avhengig av at barnet følger regler i visse situasjoner. Som feks bading. "Skal du få lov til å bade alene forutsetter det at du sitter eller ligger, ikke reiser deg opp eller herjer. Klarer du ikke det må mamma eller pappa være her inne." 

De aller fleste skolebarn klarer å forholde seg til så enkle og konkrete beskjeder. Og dersom man vet at barnet er veldig impulsiv eller ikke klarer å forholde seg til det, må man vurdere det dithen at man kanskje må sitte ved siden av badekaret da. 

Var det forståelig eller vil du kverulere mer?🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min får ikke være alene på badet i badekaret i det hele tatt, og han er snart fem. 

Han kan finne på å hoppe omkring, og da altså stå i fare for å skli og dælje hodet i kranen eller kanten av badekaret. Så jeg går aldri ut. 

Anonymkode: 190b5...a2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hottentått said:

Tuller du???😅 har jeg sagt det? Lurer på hva som skjer i hodene til folk når de leser noen ganger. Jeg sier at man er avhengig av at barnet følger regler i visse situasjoner. Som feks bading. "Skal du få lov til å bade alene forutsetter det at du sitter eller ligger, ikke reiser deg opp eller herjer. Klarer du ikke det må mamma eller pappa være her inne." 

De aller fleste skolebarn klarer å forholde seg til så enkle og konkrete beskjeder. Og dersom man vet at barnet er veldig impulsiv eller ikke klarer å forholde seg til det, må man vurdere det dithen at man kanskje må sitte ved siden av badekaret da. 

Var det forståelig eller vil du kverulere mer?🙃

Jeg er ganske imponert over at ditt inntrykk av seksåringer er at du kan gi de en sånn beskjed ja, og være helt sikker på at de følger den, slik at et uhell ikke skjer mens du tar for gitt at barnet følger denne beskjeden. 

Seksåringer er ekstremt impulsive, mye mer impulsive enn en voksen. Det handler ikke om å klare å forholde seg til en konkret beskjed, men om å klare å motstå de plutselige impulsene som slår til. En voksen får sjelden impuls om å prøve å bruke kanten som stupebrett, en seksåring kan få den impulsen. En litt trøtt seksåring kan også sovne og skli under (og unger som sovner kan være HELT fjerne) , en voksen er mye større og vil sjelden skli under på samme måte (men det kan skje hvis badekaret er stort nok). 

Du trenger ikke anklage folk for å kverulere, det er du som hevder at de fleste førsteklassinger kan svømme (de kan jo ikke det!) og kobler det til at det er en nyttig ferdighet å ha i et badekar. 🧐

Jeg mener ikke nødvendigvis at hver eneste seksåring må våkes over konstant i badekaret, men jeg synes det er fullstendig blåst å sammenligne seksåringer med voksne, og dra inn svømmeferdigheter. Seksåringer er impulsive og forutsigbare. Ta aldri for gitt at de greier å forholde seg til dine konkrete beskjeder, de glemmer seg lett. Du må sørge for at omgivelsene er trygge selv om du stoler på din seksåring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
Albbas skrev (4 minutter siden):

Jeg er ganske imponert over at ditt inntrykk av seksåringer er at du kan gi de en sånn beskjed ja, og være helt sikker på at de følger den, slik at et uhell ikke skjer mens du tar for gitt at barnet følger denne beskjeden. 

Seksåringer er ekstremt impulsive, mye mer impulsive enn en voksen. Det handler ikke om å klare å forholde seg til en konkret beskjed, men om å klare å motstå de plutselige impulsene som slår til. En voksen får sjelden impuls om å prøve å bruke kanten som stupebrett, en seksåring kan få den impulsen. En litt trøtt seksåring kan også sovne og skli under (og unger som sovner kan være HELT fjerne) , en voksen er mye større og vil sjelden skli under på samme måte (men det kan skje hvis badekaret er stort nok). 

Du trenger ikke anklage folk for å kverulere, det er du som hevder at de fleste førsteklassinger kan svømme (de kan jo ikke det!) og kobler det til at det er en nyttig ferdighet å ha i et badekar. 🧐

Jeg mener ikke nødvendigvis at hver eneste seksåring må våkes over konstant i badekaret, men jeg synes det er fullstendig blåst å sammenligne seksåringer med voksne, og dra inn svømmeferdigheter. Seksåringer er impulsive og forutsigbare. Ta aldri for gitt at de greier å forholde seg til dine konkrete beskjeder, de glemmer seg lett. Du må sørge for at omgivelsene er trygge selv om du stoler på din seksåring. 

Jeg blir helt matt.... Man er da i nærheten av badet!! Dette er jo også skrevet mange ganger ila denne tråden. Om man hele tiden hører barnet synge, prate og leke er det ingen fare for at de plutselig sovner. Og man må da selvfølgelig gå inn og sjekke med jevne mellomrom. 

Jeg har heller ALDRI skrevet at de fleste 6 åringer kan svømme. Jeg skrev at de fleste 6 åringer enten kan svømme eller er på god vei til det. DE FLESTE kan eller DE FLESTE er på god vei. Så er det selvfølgelig unntakene, og da må man opptre annerledes. 

Det handler heller ikke om å svømme i badekaret, men å sette i perspektiv hvor store de faktisk er når de er 6 år. At de kan bade i 40 cm i badekar med foreldre i nærheten, uten fare for å drukne. 

Men igjen, dette er mine meninger rundt det. Om du ikke føler din 6 åring kan bade alene er det veldig fint at du er der og passer på. For det skal man jo gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
KristinF skrev (På 3.12.2022 den 20.48):

Egentlig skulle jeg bare sjekke hvor hysteriske folk er her på KG, og mine aner var korrekte! Joda, jeg lar kidden være alene i badekaret mens jeg er *like ved* i et annet rom. Går inn så fort det blir stille. Orker ikke sitte der inne for da blir det bare mas om å bade med henne eller leke osv. Synes det er fint at hun lærer seg å underholde seg selv.

"Jeg orker ikke å passe på barnet mitt for da blir det mas , og jeg orker ikke å sette grenser. Jeg er egoistisk og synes det er flott at hun må ta et ansvar som tilhører en voksen å sørge selv for at hun ikke drukner" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jeg kjenner, lot jentungen hennes bade alene. Jenta var 3 år kanskje? 

Jenta skrudde på kranen. Glovarmt vann. 

Hun måtte ha hudtransplantasjon, skadet på ca. 40 prosent av kroppen

Anonymkode: fd2d8...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks 10 sekunder. Nok til å løpe hente noe å sitte på/strikkeposen el likn. Ellers så skal barn ALDRI etterlates alene i badekaret før de er tidligst fem. 

Anonymkode: 2df67...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var overtakende lesing. Jeg synes selv jeg er ganske lite hysterisk sånn til vanlig, men når det kommer til barn og vann tar jeg ingen sjanser. Jeg lar aldri små barn være alene uten tilsyn i badekaret, aldri. Jeg er fortsatt tilstede på badet når 8 åringen bader. Bretter tøy, vasker mens han er i badekaret. 

Anonymkode: 5a30b...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, her er kanskje jeg veldig pysete, for jeg følger godt med når min 9-åring bader. Jeg passer på å se inn til henne eller snakke til henne sikkert hvert minutt😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Oi, her er kanskje jeg veldig pysete, for jeg følger godt med når min 9-åring bader. Jeg passer på å se inn til henne eller snakke til henne sikkert hvert minutt😂

Hvorfor? Har ikke jenta di behov for litt privatliv og egentid i sånne settinger? 

Anonymkode: 0ed23...d81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør på kg om sånt, her bør du sitte inne på badet til 18 års dagen, helst bør du se på mannen din i badekaret også, man kan alltid ski og falle😂

Anonymkode: a3003...1c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...