Gå til innhold

Barn i badekar alene

KristinF

Anbefalte innlegg

Har vel hendt at jeg har gått ut i 10 sek med treåringen. Hun bader i badebalje. Ville aldri i verden vært borte lenger!

Anonymkode: e5088...9ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alt dette vet rolige og fornuftige 5 åringer også. 

Det trenger man faktisk ikke huske på, for refleksene tar over selv. 

Anonymkode: 3b765...2cc

En 5 åring glemmer seg, en voksen vet alltid. Det er stor forskjell. 

Anonymkode: 38d29...557

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (14 timer siden):

Selvfølgelig. Men som jeg skrev over, man er selvfølgelig avhengig av at barnet kan følge reglene som gjelder. At man sitter i badekaret. Dersom barnet flyr opp og ned blir det selvfølgelig annerledes. Her i huset har vi klare og tydelige regler for hvordan man oppfører seg i ulike situasjoner. 

Men man kan ikke stole på barn, de er ikke ferdig mentalt utviklet. Jeg forstår poenget ditt altså, men den gangen det plutselig dukker opp noe interessant for barnet, vil det gjerne glemme alle regler du har satt.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette kan skje like gjerne med voksne, som med svømmedyktige skolebarn. Min mann står ikke å ser på meg bade i tilfelle jeg reiser meg opp og sklir og treffer krana på veien ned. Får være måte på. 

Selvfølgelig kan det skje med voksne også, men vi snakker om en 3-åring som ikke klarer å se for seg konsekvenser - vi kan selvfølgelig ikke sammenligne det med en voksen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
Hulderen skrev (6 timer siden):

Ja, man er avhengig av at barnet oppfører seg som det skal. Og det kan man aldri vite at en treåring gjør. De er små vesener med egen vilje uten konsekvensanalyser. De er ikke små programerte roboter. Nettopp derfor må treåringer passes på. Man vet aldri hva de plutselig kan finne på.

Jeg er helt enig angående en 3 åring. Den jeg siterte snakket om 5-6 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
Teatrica skrev (1 time siden):

Men man kan ikke stole på barn, de er ikke ferdig mentalt utviklet. Jeg forstår poenget ditt altså, men den gangen det plutselig dukker opp noe interessant for barnet, vil det gjerne glemme alle regler du har satt.

Og derfor skal man alltid være i nærheten. Trenger ikke nødvendigvis sitte i samme rommet for å høre hva barnet driver med☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristinF skrev (23 timer siden):

Hvor lenge kan man la barnet (3 år) være alene i badekaret på badet? Vi hører jo at hun holder på å leke😊 

Hvordan hører du forskjell på lek og eventuell drukning? Det kan ta under et minutt for barnet å drukne.

Jeg håper virkelig du troller, for et så lite barn skal selvfølgelig ALDRI bade alene i et badekar. Kjenner faktisk jeg blir litt oppgitt over folks dumhet.

Anonymkode: 1f3f5...61a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei, det ville jeg ikke gjort.

Kjenner faktisk til ei som hadde 2 barn i badekaret, den ene druknet mens hun hentet noe raskt i annet rom.

Jeg mener hun fikk dom med uforsettelig drap….

Anonymkode: 99df8...96d

uaktsomt

Anonymkode: 8a615...43d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristinF skrev (18 timer siden):

and i still fucking do it

Så fjern du er, noen venner av meg skulle bare rett ut og hente noe for en liten måned siden. De får ikke feire jul sammen med barnet sitt i år eller noen gang igjen. De har skilt lag og mistet alt de hadde sammen. Og du bare med dine fucking stars tror du har så roen. Hadde sittet med barnet selv om det er kjedelig. Kjedeligere å begrave det.

Endret av mingus
  • Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke falt meg inn å la barn under 6 år bade alene i badekaret

Anonymkode: 33cc7...a63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2022 at 3:39 PM, KristinF said:

Hvor lenge kan man la barnet (3 år) være alene i badekaret på badet? Vi hører jo at hun holder på å leke😊 

Jeg vasker badet og bretter håndkle mens hen bader. Mye tryggere

Anonymkode: 90598...085

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En 5 åring glemmer seg, en voksen vet alltid. Det er stor forskjell. 

En 5 åring kan også vite det, kommer an på 5 åringen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig kan det skje med voksne også, men vi snakker om en 3-åring som ikke klarer å se for seg konsekvenser - vi kan selvfølgelig ikke sammenligne det med en voksen.

Den jeg siterte snakket om en 5 åring. Det var det jeg kommenterte på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uansvarlig å la en 3-åring bade alene. Hvorfor kan du ikke sitte der eller i det minste være til stedet? Les en bok? Sitt med mobilen? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satt utenfor mens min badet som 3-4-åring, men hun snakket med lekene hele tiden og satt i en liten balje. Jeg går ikke fra henne  mens hun sitter i badekaret, selv om hun er 6 nå. (Har ikke badekar selv men bader hos besteforeldrene.) Er redd hun kan gli hvis hun reiser seg eller skli under med hodet og få panikk. Hun sitter alltid rolig og leker med badelekene, men man vet jo aldri. 

Anonymkode: d7c87...8cf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (22 timer siden):

En 1.klassing kan da være alene mer enn noen minutter i et badekar. De fleste skolebarn kan svømme, eller er i ferd med å lære seg. Min 1.klassing bader i badekaret alene. Jeg rydder og styrer i samme etasje med døra åpen. Hun synger, leker og holder på. Hun tok svømmeknappen i sommer. Det anser jeg som helt trygt. 

Før det første, nei, dessverre så er det ikke sånn at alle førsteklassinger kan svømme. Vi trener, men hun er ikke koordinert nok ennå til å holde seg med hodet over vannet særlig lenge. For det andre, hvordan ville du ha svømt selv i et badekar (?!) hvis du hadde falt og slått hodet f.eks? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Før det første, nei, dessverre så er det ikke sånn at alle førsteklassinger kan svømme. Vi trener, men hun er ikke koordinert nok ennå til å holde seg med hodet over vannet særlig lenge. For det andre, hvordan ville du ha svømt selv i et badekar (?!) hvis du hadde falt og slått hodet f.eks? 

For det første, jeg sa at de fleste 1.klassinger enten kan svømme eller er på vei. Det vil altså si at de er store nok til å klare å løfte hodet opp av badekaret som er hva da - 30-40 cm dypt. Jeg sa ikke at man SVØMMER i badekaret! Det var for å sette i perspektiv hvilken stand man er i til å klare seg. Hvis du hadde giddi å lese har jeg også skrevet klart og tydelig at man selvfølgelig er avhengig av at barnet følger visse regler som gjelder rundt vann generelt. Man sitter på rompa i badekaret, eller evt ligger. Skal man reise seg for å hente noe eller lignende spør man en voksen, som SELVFØLGELIG heller ikke er langt unna. Men trenger ikke sitte i samme rom for å sørge for at et skolebarn ikke drukner i 40 cm med vann i et badekar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri. Så travelt trenger jeg ikke å ha det altså. Har vi glemt noe i et annet rom så får vi det bare til å gå, uten at barnet er alene i badekaret. 

Før pleide jeg å ordne litt på badet mens barnet satt i badekaret, men slutta med det også etter at hun skle og slo seg i ansiktet et sekund jeg så bort. Hadde jeg sittet ved siden av kunne jeg tatt henne i mot. Heldigvis gikk det over, men hun blødde og var skremt stakkar.. hadde så dårlig samvittighet. 

Så her sitter jeg ved siden av badekaret og leker og steller med henne til hun er ferdig. 

Anonymkode: 5710b...cc3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AprilLudgate skrev (21 timer siden):

Det kan man jo.

Det holder å skli ned og få vann inn i lungene, for eksempel dunke hodet eller bare plutselig få et illebefinnende. 

Så kan man tørrdrukne/sekundærdrukne i tillegg. 

Da vil man dø senere enn når man er i badekaret, og det vil kunne fremstå som barnet har lykkes i å hoste vannet ut. 

Er man ikke tilstede ser man ikke hendelsesforløpet, og vet ikke hva som skjedde hvor lenge. 

Dette er selvsagt riktig, men det gjelder jo uansett alder. Så da er det ingen som kan bade alene.

Jeg er enig i at en 3-åring er litt liten til å bade alene. Synes det er OK å gå ut for å gå på do eller noe, men ellers bør man være i samme rom (benytt sjansen til å vaske badet!). Samtidig er det sånn at ingenting i livet er risikofritt, og på et eller annet tidspunkt må man jo gi litt slipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (13 timer siden):

Åja, så en tråd kan ikke utvikle seg til flere problemstillinger underveis? Dette var nytt for meg, jeg får bare beklage det. Jeg siterte noen som snakket om skolebarn. Noe jeg også har understreket i mine innlegg. 

Kommentaren jeg svarte på skrev ingenting om alder/skolebarn, da er det fortsatt 3 årsalderen det er snakk om som du leser i HI. Det er du som prøver å lese noe som ikke står der, og mener at jeg sikrer trappa for skolebarn også, bare fordi jeg nevnte at det finnes trappegrind, etter at noen nevnte at man kan dø av alt, feks falle i trapper osv.

Det finnes skolebarn med funksjonshemminger som må ha sikkerhet i trapper, så ingen vits i å prøve å krenke andre som må ha dette for skolebarn i hus forresten. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mingus skrev (5 timer siden):

Så fjern du er, noen venner av meg skulle bare rett ut og hente noe for en liten måned siden. De får ikke feire jul sammen med barnet sitt i år eller noen gang igjen. De har skilt lag og mistet alt de hadde sammen. Og du bare med dine fucking stars tror du har så roen. Hadde sittet med barnet selv om det er kjedelig. Kjedeligere å begrave det.

Helt enig. Juletradisjonen resten av livet blir å reise på graven å mimre, for at man ikke klarer å sitte med barna sine når de bader 10-15 minutter? Blir helt sjokkert over dumheten. Føler at de bare får barn fordi venner/andre får barn, ikke fordi de elsker barna sine 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...