Gå til innhold

Barn i badekar alene

KristinF

Anbefalte innlegg

Hannah80 skrev (38 minutter siden):

Har enkelte det så jævlig travelt, at de ikke kan sitte å passe på når så små unger sitter i badekaret?? Da må man faktisk droppe å bade ungene. Så utrolig ansvarsløst å la en 3-åring bade alene. 

Travelt? Er da ikke det det kommer på, men at det er grusomt kjedelig og jeg ikke orker maset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Badetid er jo så koselig. Han pludrer og holder på, vi leker litt med det han har plukket med seg av leker. Noen ganger får jeg litt fotspa.

Blir trist av å lese at folk synes det er kjedelig å være med barna sine, og ikke lager fine øyeblikk av slike ting 💙 

Og skremmende at noen går fra så små barn alene i vann! 

Anonymkode: e9c2a...069

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AprilLudgate skrev (33 minutter siden):

Det kan man jo.

Det holder å skli ned og få vann inn i lungene, for eksempel dunke hodet eller bare plutselig få et illebefinnende. 

Så kan man tørrdrukne/sekundærdrukne i tillegg. 

Da vil man dø senere enn når man er i badekaret, og det vil kunne fremstå som barnet har lykkes i å hoste vannet ut. 

Er man ikke tilstede ser man ikke hendelsesforløpet, og vet ikke hva som skjedde hvor lenge. 

Man kan også ramle ned trappa og brekke nakken, eller at barnet klatrer opp på benken og får tak i kniv eller saks og så ramle ned og knivstikker seg selv på vei ned. Altså herregud. Livet er farlig. Men på et tidspunkt må man la barnet bli selvstendig. Og jeg tenker at det er greit å la et skolebarn bade i et badekar alene. De er jo såpass store i kroppen at dersom man ikke fyller det helt fullt kan de fint ligge på bunnen uten å ha hele ansiktet under vann. (Jada, jeg vet at de kan ligge ned ansiktet ned. Men igjen...mange finurlige måter å dø på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg sitter i stua rett ved badet når 4åringen bader, og har gjort det en stund. Men han er typen som snakker og lager lekelyder. Blir det stille går jeg inn

Ellers pleier jeg å vaske badet mens de bader.. 

Anonymkode: eb884...9d3

Hva hvis du sovner? Idiot, ta en stol å sett deg ved han i steden.

Anonymkode: 38d29...557

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hottentått skrev (1 minutt siden):

Man kan også ramle ned trappa og brekke nakken, eller at barnet klatrer opp på benken og får tak i kniv eller saks og så ramle ned og knivstikker seg selv på vei ned. Altså herregud. Livet er farlig. Men på et tidspunkt må man la barnet bli selvstendig. Og jeg tenker at det er greit å la et skolebarn bade i et badekar alene. De er jo såpass store i kroppen at dersom man ikke fyller det helt fullt kan de fint ligge på bunnen uten å ha hele ansiktet under vann. (Jada, jeg vet at de kan ligge ned ansiktet ned. Men igjen...mange finurlige måter å dø på).

TS snakker om 3åring :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

1 minutt kanskje? Hvor lang tid tar det å drukne? 

Anonymkode: 863a6...2bd

Under et minutt. Tørrdrukning oppdages ikke før ungen plutselig ikke puster, kan gå mange timer etter bading… 

Anonymkode: eb2e3...aee

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (3 minutter siden):

Derfor sikrer man trappa. Derfor har man ikke kniver og sakser i høyder barn får tak i dem. Noe som heter overskap, barnesikring, skuff i skuff. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Under et minutt. Tørrdrukning oppdages ikke før ungen plutselig ikke puster, kan gå mange timer etter bading… 

Uff... Hva gjør man i en situasjon der man oppdager at barnet tørrdrukner? Slår på ryggen? Jeg sitter alltid med barna, selv 7 åringen men 3 åringen svelger ofte vann, hun er sinnsykt urolig/herjete når hun bader og har faktisk tenkt på tørrdrukning mange ganger... Skummelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamacitaa skrev (3 minutter siden):

Uff... Hva gjør man i en situasjon der man oppdager at barnet tørrdrukner? Slår på ryggen? Jeg sitter alltid med barna, selv 7 åringen men 3 åringen svelger ofte vann, hun er sinnsykt urolig/herjete når hun bader og har faktisk tenkt på tørrdrukning mange ganger... Skummelt. 

Når må du kontakte lege?

Hvis barnet ditt:

• Ikke puster når du tar det opp av vannet
  • Er bevisstløs når du tar det opp av vannet (selv om det våkner opp etter kort tid)
  • Fortsetter å hoste i mange minutter etter å ha tatt det opp
  • Er blå på lepper eller fingre etter at du har varmet det opp
  • Blir sløv og trett
  • Begynner å kaste opp
  • Begynner å hoste eller puste raskere etter å ha vært i velbefinnende i tiden før

4C6C6AEF-856A-4AF0-92A8-B4847F14AA2A.png

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristinF skrev (7 timer siden):

Hvor lenge kan man la barnet (3 år) være alene i badekaret på badet? Vi hører jo at hun holder på å leke😊 

Å nei! Man går ikke fra et så lite barn alene. Min er 6 og først nå kan jeg gå korte turer ut føler jeg. Men jeg henter ofte bare ting og har døra oppe slik at jeg hører ham..

Anonymkode: 22dfe...219

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lar min 4-åring bade mens jeg legger min snart 2-åring. Rommet hennes er tvers over gangen for badet, og med begge dører oppe kan jeg se henne samtidig som jeg leser ei bok og legger yngste. Føler meg trygg på det 😊

Anonymkode: fa2cf...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR må man la en 3 åring bade alene?? Skjønner ikke hva det foregår i huet på folk som tenker at det er viktigere med andre ting enn å passe på ungen sin. Ungen bader sikkert ikke mange timer om dagen… 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Det kan man jo.

Det holder å skli ned og få vann inn i lungene, for eksempel dunke hodet eller bare plutselig få et illebefinnende. 

Så kan man tørrdrukne/sekundærdrukne i tillegg. 

Da vil man dø senere enn når man er i badekaret, og det vil kunne fremstå som barnet har lykkes i å hoste vannet ut. 

Er man ikke tilstede ser man ikke hendelsesforløpet, og vet ikke hva som skjedde hvor lenge. 

Så lenge man er svømmedyktig, så er det vel ikke større sjanse for at dette sjal skje med et rolig og fornuftig barn enn med en voksen. 

overvåker du partneren din når hen bader? Lar du din mor bade alene? En viss risiko må vi leve med.

Anonymkode: 3b765...2cc

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Badetid er jo så koselig. Han pludrer og holder på, vi leker litt med det han har plukket med seg av leker. Noen ganger får jeg litt fotspa.

Blir trist av å lese at folk synes det er kjedelig å være med barna sine, og ikke lager fine øyeblikk av slike ting 💙 

Og skremmende at noen går fra så små barn alene i vann! 

Anonymkode: e9c2a...069

Ja det er koselig når man har ett barn som er så lite at det fremdeles «pludrer». Snakkes når du har tre i ulike aldere med ulike behov. Sier ikke at 3 år er ok, men på et tidspunkt må man prioritere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Derfor sikrer man trappa. Derfor har man ikke kniver og sakser i høyder barn får tak i dem. Noe som heter overskap, barnesikring, skuff i skuff. 

🙄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så ditt skolebarn får ikke gå i trappa alene uten at du leier? Hvordan er det ellers i livet, får barnet ditt gå i trappa på skolen og på besøk hos venner? Mulig jeg er helt på bærtur. Men vi har ikke lås på skuffer og skap etter at barna er i skolealder 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AprilLudgate skrev (34 minutter siden):

TS snakker om 3åring :) 

Ja, jeg siterte en som skrev at en 5-6 åring kanskje kunne klare seg i noen minutter 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...