Gå til innhold

Middager som krever lavt strømforbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i Midt-Norge er høye strømpriser relativt nytt, så jeg lurer på om dere som (dessverre) har mer erfaring med dette har tips til middager som krever lavt/lavere strømforbruk? 

Her prøver vi å ta små grep som nødvendigvis ikke merkes så godt i hverdagen, så jeg takker for tips

Anonymkode: dfac1...28f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salater med brød.

Supper som varmes på vedovn.

Middager hvor kun en ting trenger å varmes. Kjøtt med salater, burger,osv. Evt ting som kan varmes sammen, surkålpose kan varmes i samme kjel som poteter. 

Alt i et gryter/supper. 

Dynegrøt, kort strømforbruk, resten av grøten godgjør seg innpakket i dyne. 

Grille utendørs kan man og gjøre på  vinteren. 

Anonymkode: 207fb...df9

Skrevet

Mikrobølgeovner krever 1800 watt. Om de går i 4 minutter for en typisk middagsrett så tilsvarer det 120 Wh, eller 0.12 kWh om du vil. Hvis strømmen koster 2 kr/kWh så har strømutgiftene for denne oppvarmingen kostet 24 øre. Hvis middag til fire personer ganger fire minutter hver så blir det 1 krone totalt. Mange virker å være totalt på viddene når det gjelder hva som bruker mye strøm. Oppvarming av rom er verstingen for de fleste, så det er mye å spare på å skru ned varmen i rom som brukes sjelden og stenge døren dit. Tynne gummitetningslister rundt vinduer kan også være en genial billig investering for mange. Dernest kommer varmtvann hvis man dusjer ofte og lenge. Og lading av el-bil. Å tro man sparer noe ved å ikke lade mobilen og spise kald middag hvis man har mikrobølgeovn er bare tull.

Anonymkode: 9fa3b...534

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mikrobølgeovner krever 1800 watt. Om de går i 4 minutter for en typisk middagsrett så tilsvarer det 120 Wh, eller 0.12 kWh om du vil. Hvis strømmen koster 2 kr/kWh så har strømutgiftene for denne oppvarmingen kostet 24 øre. Hvis middag til fire personer ganger fire minutter hver så blir det 1 krone totalt. Mange virker å være totalt på viddene når det gjelder hva som bruker mye strøm. Oppvarming av rom er verstingen for de fleste, så det er mye å spare på å skru ned varmen i rom som brukes sjelden og stenge døren dit. Tynne gummitetningslister rundt vinduer kan også være en genial billig investering for mange. Dernest kommer varmtvann hvis man dusjer ofte og lenge. Og lading av el-bil. Å tro man sparer noe ved å ikke lade mobilen og spise kald middag hvis man har mikrobølgeovn er bare tull.

Anonymkode: 9fa3b...534

Å lage middag i micro er da absolutt ikke billig. Jo da, microen bruker ikke stort med strøm, det er jo klart, men det er da vel ingen med ‘normalt vett’ som serverer 4 x micromiddag til en familie? Det blir jo langt dyrere enn annen mat uansett hvordan du snur på det. 

Og kald middag er heller ikke et alternativ. 

Så dette var ikke helt i gata svar jeg ønsket meg (og de andre ‘tipsene’ dine er da vel alle klar over også, og var heller ikke svar på det jeg spurte om)

Alle bekker små…

Skrevet

Lag mat på vedovnen, hvis du har en slik. 

Anonymkode: c1317...e95

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Her i Midt-Norge er høye strømpriser relativt nytt, så jeg lurer på om dere som (dessverre) har mer erfaring med dette har tips til middager som krever lavt/lavere strømforbruk? 

Her prøver vi å ta små grep som nødvendigvis ikke merkes så godt i hverdagen, så jeg takker for tips

Om dere har oppvarming ellers med panelovner og disse står på og er styrt med termostater så vil mye av varmen matlagingen lager medføre redusert panelovnforbruk. Så det er ikke sikkert det betyr så mye. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Stormkjøkken

Anonymkode: accdd...ad4

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Å lage middag i micro er da absolutt ikke billig. Jo da, microen bruker ikke stort med strøm, det er jo klart, men det er da vel ingen med ‘normalt vett’ som serverer 4 x micromiddag til en familie? Det blir jo langt dyrere enn annen mat uansett hvordan du snur på det. 

Så dette var ikke helt i gata svar jeg ønsket meg (og de andre ‘tipsene’ dine er da vel alle klar over også, og var heller ikke svar på det jeg spurte om)

Alle bekker små…

Hæ?

Du vet du kan bruke mikroen til andre ting enn Fjordland..?

Det er ikke en ‘Fjordland-maskin’ ;) mikro ble funnet opp og solgt lenge før Fjordland og mikromat.

Aleneboer med dårlig helse, bruker mikroen til det meste.

Dampkoker laksefilet, dampkoker fryste grønnsaker (veldig lettvint!), lager bakt potet, varmer surkål, lager posjerte egg, varmer grove fiskekaker osv osv.

Anonymkode: 249d6...685

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Min erfaring, som NO2-er, er at middagslaging tar forsvinnende lite strøm. Stekeovn tar noe  men bare de første ti minuttene under oppvarming, etterpå nesten ingenting. 

Du kan evt vurdere å lage mat når prisen er lavere ila dagen, altså litt før eller litt etter den vanlige middagstiden (16-18)

Men egentlig er det ikke vits, altså. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Prisen for matlaging er oppskrytt (opp-fryktet).
Det utgjør så liten andel av boligens oppvarming at det må ignoreres. Varmen går jo i huset akkurat som varmeovner og annet.

Er det termostatstyrt oppvarming i rommet vil disse varmeelementene slå seg litt av pga tilført matlagingsvarme.

Det er selvfølgelig tragisk at folk skal spekulere på hvordan lage maten, ut fra energipris-synspunkt, men vårt råtne demokratisystem har sørget for dette. Det tillates nå å rane folk inn til beinmargen mens storkapitalistene fråtser i fortjeneste.

Endret av slask
Skrevet

Mat som går fort og trenger minimal varming kan være Quesedilla.

Stek kjøttdeig,krydre, kutt opp valgfrie grønnsaker, rasp gulost,

legg på lagvis på en tortillalefse, start og slutt med ost, legg en tortilla på til sist.

Stekes i tørr panne  på begge sider i ca. 2-3 minutter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 17.09):

Alle bekker små…

Men du kan jo lage stor gryte eller suppe av noe en dag det er billigere strøm, fryse ned i porsjoner og varme i mikro? 

Ellers er vel salater og omeletter billig å lage mtp strømforbruk. 

Anonymkode: 1c21d...973

Skrevet

Brød og vann

Anonymkode: c3057...f7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...