Gå til innhold

Spelt- sunt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har hørt såpass mye om dette rundt spelt- at det skal være veldig sunt og mye bedre å bruke enn vanlig hvetemel, selvom det er veldig nært beslektet hvete. Så har jeg hørt at alt dette kun er en myte, og det er kanskje litt bedre i forhold til proteiner og vitaminer, men kun så minimalt at det egentlig ikke har noen ting å si. Men som sagt. Det er frem og tilbake hva jeg hører hele tiden.
Så ser jeg ofte både grove og fine brød/rundstykker, som altså inneholder spelt, eller rett og slett er stort sett av spelt. Så finnes det både grovt og fint spelt?? (altså et som ligner havremel mer, og et som ligner hvetemel mer?…gir i så fall ingen mening for meg..) 
Jeg er bare litt lei av all det brødet og rundstykke jeg har spist i det siste, og tenkte å spise noen jeg ikke har spist på mange år, som heter «Veggen Spelt», ifra Hatting. De er av spelt, men klassifisert som 0% grovhet. Så kan man i prinsippet si at dette er loff, og har null næring på lik linje med andre hvite baguetter o.l.? Ville bare spørre, siden om det er «usunt» (eller rett og slett ikke har noen næringsverdi), er det ikke verdt det for meg, så går jeg heller for noen andre grove.

Tusen takk for svar på forhånd! 

Anonymkode: d2400...020

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes både siktet, finmalt og grovt speltmel, så jeg ville nok sett om jeg fant noen som var laget av grovt mel om jeg skulle spise noe.

Spelt skal være litt snillere mot magen enn det vanlig hvetemel er. Ellers er det vel ganske likt næringsinnhold.

Anonymkode: 4b12c...6e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...