AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #1 Skrevet 3. desember 2022 Jeg har fått høre av flere foreldre som datteren min går i klasse med om at ungene deres fryser på skolen. De sitter inne med boblejakker forstod jeg det som. Jeg synes ikke det skal være slik. Det skal være mulig å gå på skolen uten å gå inne med boblejakker. Det blir ikke gjort noe med det. Jeg har allerede forsøkt å si ifra til skolen, men det har ikke endret seg særlig. Anonymkode: 49dbd...51f 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 Sikkert ikke samme skole som din datter går på, men jeg jobber på en ungdomsskole og syns elevene ofte kler seg dumt på denne tiden av året. De sitter og hutrer med jakke inne, samtidig som de har ankelkorte jeans, gjerne med hull på knærne, tynne bommullssokker, gjerne ankelsokker og ufôrede sko. Ingen av dem ser ut til å bruke strømpebukse/stillongs. Selv går jeg i ullsokker og vintersko/støvletter nå, og absolutt ikke hullete eller ankelkorte jeans (selv om jeg er en ung lærer og har slike type jeans). Mange har også for tynne gensere/overdeler, som gjør at de må ha på jakke. Jeg bruker bare tjukke strikkegensere nå. Kan noe av det jeg beskriver over her være problemet på deres skole også? Man kan ikke regne med at det er like varmt på skolen som hjemme, og man kan ikke regne med at man kan gå i samme klær året rundt uten å fryse. Anonymkode: 0d0d2...d15 10 19
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sikkert ikke samme skole som din datter går på, men jeg jobber på en ungdomsskole og syns elevene ofte kler seg dumt på denne tiden av året. De sitter og hutrer med jakke inne, samtidig som de har ankelkorte jeans, gjerne med hull på knærne, tynne bommullssokker, gjerne ankelsokker og ufôrede sko. Ingen av dem ser ut til å bruke strømpebukse/stillongs. Selv går jeg i ullsokker og vintersko/støvletter nå, og absolutt ikke hullete eller ankelkorte jeans (selv om jeg er en ung lærer og har slike type jeans). Mange har også for tynne gensere/overdeler, som gjør at de må ha på jakke. Jeg bruker bare tjukke strikkegensere nå. Kan noe av det jeg beskriver over her være problemet på deres skole også? Man kan ikke regne med at det er like varmt på skolen som hjemme, og man kan ikke regne med at man kan gå i samme klær året rundt uten å fryse. Anonymkode: 0d0d2...d15 Arbeidsmiljøloven beskriver vel noe om innetemperatur? Man trenger ikke full ullhabitt i 20 grader. Noe jeg tenker bør være et minimum på en læringsinstitusjon. Anonymkode: 3cacc...322 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Arbeidsmiljøloven beskriver vel noe om innetemperatur? Man trenger ikke full ullhabitt i 20 grader. Noe jeg tenker bør være et minimum på en læringsinstitusjon. Anonymkode: 3cacc...322 Mange kommuner har senket innetemperaturen i offentlige bygg pga strømprisene. Aml har ingen faste temperaturgrenser, men en anbefaling om at temperaturen bør ligge mellom 19-26 grader. Aml gjelder ikke skoleelever, men Helsedirektoratet henviser til en forskrift som sier at normen bør ligge på 20-24 grader. ellers deler jeg erfaringene til læreren over her. Som regel går stil fremfor komfort, og varme nok klær er sjeldent riktig stil. Anonymkode: 0d343...7ec 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 Det er strømsparing, og temperaturen er skrudd ned. Vi har maks 20 grader i klasserommene, enkelte har bare 19 grader. Dette er varslet foreldrene. Anonymkode: 4ade3...870 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 Husker jeg frøs også mye for ti-femten årsiden både på barne og ungdomsstrinnet Anonymkode: d7f42...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Arbeidsmiljøloven beskriver vel noe om innetemperatur? Man trenger ikke full ullhabitt i 20 grader. Noe jeg tenker bør være et minimum på en læringsinstitusjon. Anonymkode: 3cacc...322 Når det er kaldt ute og man har fått frosten i seg, så er det ofte nødvendig å ha på ull i 19-20 grader. Det er forskjell på å komme fra varm dyne og bare bli værende inne i huset i 20 grader og det å ha vært ute i kulden, for så å komme inn til denne temperaturen. Anonymkode: 0d0d2...d15 11 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mange kommuner har senket innetemperaturen i offentlige bygg pga strømprisene. Aml har ingen faste temperaturgrenser, men en anbefaling om at temperaturen bør ligge mellom 19-26 grader. Aml gjelder ikke skoleelever, men Helsedirektoratet henviser til en forskrift som sier at normen bør ligge på 20-24 grader. ellers deler jeg erfaringene til læreren over her. Som regel går stil fremfor komfort, og varme nok klær er sjeldent riktig stil. Anonymkode: 0d343...7ec Nei, det er nå så at Aml ikke gjelder for elevene, men det jobber vel noen lærere der? De er omfattet av Aml. Anonymkode: 3cacc...322 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 Vi har fått beskjed at det er ett politisk vedtak i kommunen at alle offentlige bygg (inkl skoler) skal senke temperaturen til 18 grader. Anonymkode: 88c8e...95b 4
norw Skrevet 3. desember 2022 #10 Skrevet 3. desember 2022 Mål temperaturen? Hvis det for eksempel er 15 grader, så kan det umulig være greit. 1
Macro Skrevet 3. desember 2022 #11 Skrevet 3. desember 2022 Jeg har løst det med at ungen min er varmere kledd. 12 6
Sommer2464 Skrevet 3. desember 2022 #12 Skrevet 3. desember 2022 Deres kommune er nok veldig fattig hvis de skal drive og ha lavere temperatur for strømsparing.
Hill83 Skrevet 3. desember 2022 #13 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg har fått høre av flere foreldre som datteren min går i klasse med om at ungene deres fryser på skolen. De sitter inne med boblejakker forstod jeg det som. Jeg synes ikke det skal være slik. Det skal være mulig å gå på skolen uten å gå inne med boblejakker. Det blir ikke gjort noe med det. Jeg har allerede forsøkt å si ifra til skolen, men det har ikke endret seg særlig. Anonymkode: 49dbd...51f Så datteren din sitter med ullundertøy , genser og jakke inne ? Da er det jo minusgrader inne og du bør kontakte rektor asap . 2
tirben Skrevet 3. desember 2022 #14 Skrevet 3. desember 2022 (endret) Hos oss er det bestemt fra kommunen at innetemperatur på offentlige bygg, også skoler og barnehager, skal ha innetemperatur på 19 grader. Barna blir oppfordret til å ha på seg ulltøy og tøfler. Likevel er det mange barn som kommer i bare t-skjorte under boblejakke. Endret 3. desember 2022 av tirben 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #15 Skrevet 3. desember 2022 Jeg er lærer. Noen rom hos oss er kalde. De er store. I det siste har jeg gått mye med ullgenser på jobb, og gode innesko. Noen unger flyr jo rundt i tynne sokker og t skjorte. Anonymkode: 3181d...399 6
Macro Skrevet 3. desember 2022 #16 Skrevet 3. desember 2022 Sommer2464 skrev (3 minutter siden): Deres kommune er nok veldig fattig hvis de skal drive og ha lavere temperatur for strømsparing. På sykehjemmet jeg jobber på ar vi avhengige av at pårørende kjøper ullundertøy til sine eldre om vinteren. Vi kan ikke ha de oppe uten ullundertøy. Slik har det vær siden før strømkrisen. Kommunen er ikke fattig, men lettest å kutte hos de gruppene som ikke klager. 2 4 1
Sommer2464 Skrevet 3. desember 2022 #17 Skrevet 3. desember 2022 Macro skrev (1 minutt siden): På sykehjemmet jeg jobber på ar vi avhengige av at pårørende kjøper ullundertøy til sine eldre om vinteren. Vi kan ikke ha de oppe uten ullundertøy. Slik har det vær siden før strømkrisen. Kommunen er ikke fattig, men lettest å kutte hos de gruppene som ikke klager. Interessant.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #18 Skrevet 3. desember 2022 Macro skrev (3 minutter siden): På sykehjemmet jeg jobber på ar vi avhengige av at pårørende kjøper ullundertøy til sine eldre om vinteren. Vi kan ikke ha de oppe uten ullundertøy. Slik har det vær siden før strømkrisen. Kommunen er ikke fattig, men lettest å kutte hos de gruppene som ikke klager. Grusomt Anonymkode: d7f42...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #19 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg har fått høre av flere foreldre som datteren min går i klasse med om at ungene deres fryser på skolen. De sitter inne med boblejakker forstod jeg det som. Jeg synes ikke det skal være slik. Det skal være mulig å gå på skolen uten å gå inne med boblejakker. Det blir ikke gjort noe med det. Jeg har allerede forsøkt å si ifra til skolen, men det har ikke endret seg særlig. Anonymkode: 49dbd...51f Har de vett til å kle på seg da? Ullundertøy og ekstra gensere? Ullsokker og tøfler? Eller går de kledd i sommerklær? Tynne korte gensere, og bar mage? Ankelsokker? Og hull i buksene over bare ben? Anonymkode: 82c41...ed9 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #20 Skrevet 3. desember 2022 Når jeg gikk på skolen så gikk majoriteten kledd i sommerklær, med joggesko. Den ene etter den andre ble syke og hutret og frøs, men kle på seg? Nei. Vi bor i et vinterland. Noen burde vekke foreldrene her, og lære de å kle på barna sine. Anonymkode: 82c41...ed9 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå