Gå til innhold

Er det vanlig å bli overstimulert av feks kjøpesenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg drar på kjøpesenter med mye folk eller lignende blir jeg helt utmattet. Trenger ikke være der noe lenge en gang. Hater kjøpesenter på lørdager og unngår det som pesten.  Hvis jeg skal på kjøpesenter orker jeg liksom ingenting etterpå, må rett hjem og være litt i fred. Hodet er liksom helt kjørt. Er det normalt, eller er jeg rar?

Anonymkode: df62a...e0a

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en del som er mer sensitive, og/eller har en diagnose innenfor nevromangfoldet så er det veldig vanlig. 

Jeg har ikke noe å «backe» dette opp med, men jeg vil tippe at mange introverte får overload på kjøpesenter på en lørdag, og en trenger ikke å være veldig introvert heller. Det er ofte mye som foregår på en gang, mer enn en gjerne tenker over, og da er det lett å bli sliten. Vil tro det er mer vanlig enn en tror. 

• Liker 3
Skrevet

Kjøpesentre på lørdager og fredager er for spesielt interesserte.. 

Anonymkode: 3dfc2...0fc

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Tror heller at de som ikke blir slitne etter kjøpesenterbesøk i helgene er mer unaturlig.

Anonymkode: c1a6a...cf2

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker å rusle rundt på senteret, men nå før jul så er jeg der når de åpner. Verste jeg vet er når det kryr av folk overalt. Jeg blir utrolig sliten av det.

Anonymkode: f64d1...af0

• Liker 4
Skrevet

Vanlig for meg, er høysensitiv 

Anonymkode: 8d8f8...f86

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hver gang jeg drar på kjøpesenter med mye folk eller lignende blir jeg helt utmattet. Trenger ikke være der noe lenge en gang. Hater kjøpesenter på lørdager og unngår det som pesten.  Hvis jeg skal på kjøpesenter orker jeg liksom ingenting etterpå, må rett hjem og være litt i fred. Hodet er liksom helt kjørt. Er det normalt, eller er jeg rar?

Autist? Eller hypersensitiv? 

Men ja det er ikke uvanlig. 

Anonymkode: 66118...e88

• Liker 1
Skrevet

Er vanlig for folk som har sensory issues. Kan være andre årsaker også.

• Liker 2
Skrevet

Veldig vanlig for mange. Jeg er høysensitiv og sliter med angst, depresjon, klaustrofobi og utmattelse, er ofte helt kake etter en handletur. Det å stå i kø i kassen er vanskelig, så elsker coop obs sin shop express-løsning. 

Anonymkode: dd8df...166

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Autist? Eller hypersensitiv? 

Men ja det er ikke uvanlig. 

Anonymkode: 66118...e88

Jeg tror ikke jeg er autist. Har i alle fall ikke noen diagnose på det, men syns slike situasjoner er utrolig slitsomme. Misliker også fullpakka nattklubber og barer, blir rett og slett stressa av det. Tror kansje jeg bare er veldig introvert, evt bare sensitiv 

Skrevet

Jeg har ingen dianose, men kjenner på det samme. Om jeg har et ærend der på en lørdag er det rett inn og ut igjen. Om jeg har flere ærend planlagt, drar på julehandel med familie/venner el, er det nærmest obligatorisk med et kafébesøk for å hente seg litt inn igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vanlig for meg, jeg ble «høysensitiv» når jeg fikk lavt stoffskifte.

Men jeg merker andre og blir ganske kake etter en tur på kjøpesenter.

Så jeg unngår rushtid der, og surrer ikke målløst rundt. Bestemmer meg på forhånd for hva jeg trenger, og har ofte hatt støykansellerende øretelefoner med musikk fremfor å høre på gnål og mas. 

Velger netthandel ofte eller «klikk og hent». 

Anonymkode: 844a3...550

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vanlig for meg. Og enda verre når blodtrykket og eller blodsukkeret er høyt.

Skrevet

Ikke uvanlig om man har en grad av sosial angst.

Anonymkode: 3ee74...8be

Skrevet

Jeg har fått samme greie etter covid. Er rett og slett ikke vandt til folk lenger.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjelver alltid når jeg kommer hjem etter å ha vært på kjøpesenter. Og veldig sliten.

Anonymkode: 0a438...c7d

• Liker 2
Skrevet

Jeg er skikkelig lavsensitiv 🙄

Nei, men seriøst. Det er vel helt normalt å blo sliten av mye folk, mas og kø og varme på kjøpesentre? 

Anonymkode: 4f781...d5f

• Liker 5
Skrevet

Du er ikke alene. Jeg prøver å legge mine sjeldne besøk til kjøpesentre til mandager etter kl 19, helst rett før stengetid, og ofte har jeg undersøkt på nett noen ganger ringt på forhånd for å høre om de har det jeg trenger. Men jeg kjenner noen som ser byens kjøpesenter som sitt andre hjem og kan gå der nærmest hele dagen og spise, prate, shoppe når de har fri og penger til overs.

Anonymkode: 6bf1b...323

• Liker 1
Skrevet

Og så «overstimulert»…! Det er ikke spesielt nok å bli sliten?

Anonymkode: 4f781...d5f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis det er noe jeg må handle, og det er masse folk, blir jeg stresset og sliten etterpå. Men hvis det ikke er noe jeg skal handle, liker jeg å rusle rundt, eller ta en kaffe og kikke på folk. Jeg har sosial angst, men bare hvis jeg må forholde meg til personene. Når de bare stresser forbi og knapt nok kikker til min kant er en hyggelig måte for meg å være «sosial» på 😆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...