Gå til innhold

Småbarnsforeldre og kjøpe press

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da våre barn var små ble jeg veldig påvirket av «alle andre» og kjøpte leker og klær til barna fra øverste hylle. Utstyr som vogn og bilstoler også. Har brukt ei formue på best i test og alt skal være perfekt. 
Pakkekalender og dyre gaver. Alt har gått til barna, og svært lite på oss selv. 
Dette var så tullete som det kunne bli. Vi tror vi er ekstra gode foreldre når vi kjøper dyre klær til barna. 
Nå er barna ungdommer, og de begge sitter i garasjen og mekker på mopedene sine. De går i felleskjøp klær og kjeledress.. de er så Anti snobb som det er mulig å få det. 
De er flink med penger og sparer til det de vil ha- så ingen skade skjedd 😅 

Men et råd til dere småbarnsforeldre; senk kravene, senk skuldrene og hopp av denne karusellen som ruinerer dere økonomisk. Dere er super gode foreldre om barna ikke har reima dresser og dyre kalendere. Barna bryr seg ikke! Det er vi foreldre som bryr oss, og som vil vise oss frem for andre foreldre, barnehage personell at vi har alt på stell. 
Spar heller pengene, gjør noe hyggelig sammen, eller sett de på en konto. 

Anonymkode: b327c...b7f

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var da et voldsomt dårlig eksempel når du skal dra fram pengebruk. Bare kjøp en moped til flere tusen og slutt å bruke masse penger på barna 😃

Anonymkode: 2e496...794

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var da et voldsomt dårlig eksempel når du skal dra fram pengebruk. Bare kjøp en moped til flere tusen og slutt å bruke masse penger på barna 😃

Barna har kjøpt sine egne mopeder av konf pengene sine. De jobber deltid på fabrikken her borte, og kjøper deler og div. selv. 
Rart du velger å tolke den tråden negativt, når dette er gode råd og egenerfaring.. da veldig mange foreldre føler på presset 

Skrevet

Syntes det var et bra innlegg :)

mange som gjør som naboen og ikke tenker helt selv. Man må ikke ha det alle andre har og kjøpe dyrt. Men mange gjør det ubevisst og derfor greit å få det frem:)

Skrevet
Sunshineyellow skrev (1 time siden):

mange som gjør som naboen og ikke tenker helt selv. Man må ikke ha det alle andre har og kjøpe dyrt. Men mange gjør det ubevisst og derfor greit å få det frem:)

Helt sant. 
I dag har jeg tjent 4800 på å selge ting jeg ikke trenger på kjøp salg fb. 
Helt topp å bli kvitt det en ikke bruker, og få penger for det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna har kjøpt sine egne mopeder av konf pengene sine. De jobber deltid på fabrikken her borte, og kjøper deler og div. selv. 
Rart du velger å tolke den tråden negativt, når dette er gode råd og egenerfaring.. da veldig mange foreldre føler på presset 

Fikk under 5000 kr til konfirmasjonen min jeg, så det var jo heldig for ungdommene dine at dere hadde mange pengesterke familiemedlemmer.

Det er jo kjekt å slippe å bruke penger på ungene fordi andre gjør det i stedet 🤷🏼‍♀️

Skrevet

Akkurat godt yttertøy er det vel verdt å legge litt penger i. 

Selv kjøper jeg alt på salg da. 

Anonymkode: 8555d...59a

Skrevet

Vel dey kan bli bra unger selv om de før dyre klær og pakkekalender også

Anonymkode: cdded...f4d

• Liker 1
Skrevet
Sunshineyellow skrev (1 time siden):

Eller mange tenker selv og velger derfor hva som passer best for de. 

Anonymkode: cdded...f4d

Skrevet

Vil ikke kalle best-i-test bilstoler og gode vinterdresser sløsing, akkurat.

Men mye av det andre du skriver er jeg enig i. Da jeg fikk min første kjøpte noen en rådyr Chanel-sparkedress i gave (uten byttelapp). Den var rett nok nydelig å se på, men tålte bare håndvask og ble fravokst på tre uker…

Anonymkode: a8ba9...4e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vil ikke kalle best-i-test bilstoler og gode vinterdresser sløsing, akkurat.

Men mye av det andre du skriver er jeg enig i. Da jeg fikk min første kjøpte noen en rådyr Chanel-sparkedress i gave (uten byttelapp). Den var rett nok nydelig å se på, men tålte bare håndvask og ble fravokst på tre uker…

Anonymkode: a8ba9...4e6

Uff ja, det er mange fristelser og vi forbrukerne er lett å lede 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fikk under 5000 kr til konfirmasjonen min jeg, så det var jo heldig for ungdommene dine at dere hadde mange pengesterke familiemedlemmer.

Det er jo kjekt å slippe å bruke penger på ungene fordi andre gjør det i stedet 🤷🏼‍♀️

Våre barn fikk 50.000 kr hver i konfirmasjon av oss foreldre. Så spar deg for bitterheten din 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...