Gå til innhold

Kan mannen min adoptere datteren min mot biologisk fars vilje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Litt forhistorie. Jeg hadde barn da jeg ble sammen med mannen min. Biologisk far til mitt barn hadde da null samvær og nekter for å være far til mitt barn(barnet var 2 år). Da jeg ble sammen med ektemannen min Fikk barnet mitt fort et far forhold og begynte kalle han pappa. Jeg har ALDRI nektet samvær jeg har prøvd få biologisk far involvert på alle måter. Har til og med samarbeidet med hans familie som egentlig heller ikke er særlig interessert. Farskap ble til slutt annarkjent ved tvang via nav, da biologisk far nektet dette. Biologisk far har truffet barnet mindre enn 10 ganger på 8 år og da ofte ved at jeg har prøvd ta initiativ. Barnet er i dag 8 år, og vet om biologisk far men har null interesse og ha et forhold til han, han spør kanskje en gang i blant om å treffe barnet men avlyser alltid i siste sekund. Barnet har ikke lengre lyst ha kontakt med biologisk far og ønsker ikke snakke på telefon de få gangene han ringer. Jeg respekterer dette. Far tror han kan komme og gå som han vil og er ganske ustabil. Barnet mitt sier hen ønsker og ta min manns etternavn slik barnets lillebror har, og barnet ønsker selv stefar skal adoptere hen. mannen min behandler barnet som sin egen på ALLE PLAN. Vi ønsker adopsjon av flere grunner en er at barnet ønsker dette selv, også i tilfelle noe skjer meg, så vi er sikret at barnet får en trygg oppvekst med den eneste faren hen faktisk er trygg på, også i forhold til arv og for å kunne følge opp skole/lege osv.  Jeg vet at biologisk far skal motsette seg en adopsjon, så spør bare åpent kan dette gjøres uten hans samtykke? Jeg må bare påpeke jeg ikke kommer til nekte biologisk fars familie kontakt, eller skjule biologisk far. Er rett og slett bare han som bare gir f. 

Anonymkode: 885cb...8a5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 20c60...a71

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei. Tenk det motsatt situasjon.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei.

Og du. En 8-åring vet ikke hva adopsjon er en gang, og selv om de får det forklart har de ikke verktøyene for å forstå implikasjonene av det. Slutt å involver barnet i deres ønsker. 

Anonymkode: 48c84...cf6

• Liker 5
  • Nyttig 10
Skrevet

Nei.

Da du presset gjennom farskapstest via nav, så etablerte du farskapet for biologisk far. 

"Stebarnsadopsjon er utelukket med mindre forelder med foreldreansvar samtykker til adopsjon, se § 7 første ledd. Ifølge retningslinjene skal også synspunktene til foreldre uten foreldreansvar ha stor betydning (rundskriv Q-1045 s. 18)"

Anonymkode: b3b52...a4c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke.

Anonymkode: ed088...a7a

• Nyttig 2
Skrevet

Snakk med advokat?

Skrevet

Det er så vanskelig å forstå at du ikke engang har Googlet om temaet engang... Veldig enkelt å finne lovverket rundt dette

Anonymkode: 5e54b...61b

• Liker 1
Skrevet

Herregud nei, for et spørsmål. 

Anonymkode: 672c4...a6a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei.

Da du presset gjennom farskapstest via nav, så etablerte du farskapet for biologisk far. 

"Stebarnsadopsjon er utelukket med mindre forelder med foreldreansvar samtykker til adopsjon, se § 7 første ledd. Ifølge retningslinjene skal også synspunktene til foreldre uten foreldreansvar ha stor betydning (rundskriv Q-1045 s. 18)"

Far har ikke foreldreansvar/samvær eller noe. Han ønsker så vidt samvær utenom en gang av og til og da avlyser han oftest. 

Skrevet

Nei, men du har nok foreldreansvar alene, så bytte etternavn kan dere. Angående arv arver jo hun sin far, samt at stefar disponerer arv utover pliktdel til deg og biologisk barn. Kan altså sørge for arv også, uten adopsjon. 

Anonymkode: b27d9...cff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Far har ikke foreldreansvar/samvær eller noe. Han ønsker så vidt samvær utenom en gang av og til og da avlyser han oftest. 

Samvær har ikke noe å si.

Det at han ikke har foreldreansvar betyr ikke at han ikke kan uttale seg i denne saken. De er strenge på lovverket rundt adopsjon. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må kontakte advokat. Du må snakke med far om dette. Hvis far samtykker er det lett. Hvis han ikke gjør det, kan det finnes en mulighet gjennom retten. Da må du virkelig bevise at han ikke er involvert i barnets liv i tilstrekkelig grad og at han ikke er interessert heller. Du må samle all slags bevis mot far i form av epost eller SMS, skjermdump fra samtaler på facebook, osv. Du kan også skrive testament eller viljeerklæring eller hva det nå het hva du vil skal skje etter din død.

Det er uansett svært lite sannsynlig at barnet havner hos biologisk far skulle det skje noe med deg nå. Det er mer sannsynlig at stefaren har rettigheter her.

Start med å kontakte advokat. 

Anonymkode: 732d1...5ca

Skrevet

Mannen til søsteren min sto i samme situasjon da han var barn. Han ønsket å bli adoptert av stefar, mor ønsket at stefar skulle adoptere han og stefar ønsket å adoptere han. Far hadde ikke hatt kontakt med han siden han og mor regelrett rømte fra far da han var 2 år. Det eneste far hadde vært involvert i var å ødelegge for pass-søknader o.l. Selvfølgelig motsatte han seg adopsjon.

De sendte inn søknad om voksenadopsjon på 18-årsdagen hans. ✌️

Anonymkode: 8bdb8...8a8

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Dersom noe skulle skje med deg mens din datter er mindreårig, vil mest sannsynlig din datter bli boende hos din mann/hennes stefar, selv om han ikke har adoptert henne.

Ettersom biologisk far heller ikke har foreldreansvar, så vil ingen ha foreldreansvaret for din datter dersom du dør. Det er da opp til retten å avgjøre hvor hun skal bo, og stefar må da sende inn krav om foreldreansvar. Han vil da prioriteres ettersom hun har fast bosted hos ham, samt halvsøsken i hjemmet. 

Det er kun en mulig rettssak dersom biologisk far også skulle be om foreldreansvaret ved din død, men selv da er det ikke gitt at han får det. En tilsvarende høyesterettssak fra 2011 ga foreldreansvaret til stefar ved mors død, til tross for at biologisk far også ønsket dette. Sitert: "I den konkrete saken ble det lagt til grunn at alle andre omstendigheter enn den biologiske tilknytningen talte for at jenta skulle bli boende med stefaren."

Ikke minst: din datter blir stadig eldre, og hennes mening mer vektlagt. Barneloven vektlegger barnets beste, og sier hun da ved din død at hun vil bo med stefar, så får hun det. Stefar må omtrent være domfelt for at det ønsket skal ignoreres.

Arv er uproblematisk. Stefar må bare skrive testamente. Konsekvensen av at hun ikke er adoptert blir bare at hun OGSÅ får en eventuell pliktdelsarv fra sin biologiske far.

Ettersom du har foreldreansvar alene, kan du også endre hennes etternavn. 

Endret av Lønnesirup01
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du må kontakte advokat. Du må snakke med far om dette. Hvis far samtykker er det lett. Hvis han ikke gjør det, kan det finnes en mulighet gjennom retten. Da må du virkelig bevise at han ikke er involvert i barnets liv i tilstrekkelig grad og at han ikke er interessert heller. Du må samle all slags bevis mot far i form av epost eller SMS, skjermdump fra samtaler på facebook, osv. Du kan også skrive testament eller viljeerklæring eller hva det nå het hva du vil skal skje etter din død.

Det er uansett svært lite sannsynlig at barnet havner hos biologisk far skulle det skje noe med deg nå. Det er mer sannsynlig at stefaren har rettigheter her.

Start med å kontakte advokat. 

Anonymkode: 732d1...5ca

Bortkastede penger. Loven er krystallklar her

Anonymkode: 55c95...5bc

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet at biologisk far skal motsette seg en adopsjon, så spør bare åpent kan dette gjøres uten hans samtykke? Jeg må bare påpeke jeg ikke kommer til nekte biologisk fars familie kontakt, eller skjule biologisk far. Er rett og slett bare han som bare gir f. 

Hvorfor vil han nekte dette? Har du lagt frem regnestykket for hvor mye barnebidrag biologisk far vil spare, på å ikke betale for barnet sitt i 10+ år? Selv med bare 1000 kr måneden i barnebidrag tjener han jo 120.000 kr på å la stefar adoptere barnet. Og antagelig betaler han mye mer enn det i barnebidrag, med 0 samvær?

(Håper du ikke har vært så dum å ikke be om bidrag.. men da kan du søke om det nå iallefall.)

Anonymkode: 374d8...fde

Skrevet

Nei, det kan dere ikke. Biologisk far må godkjenne adopsjon, uansett hvor mye samvær han har med barnet sitt. Så vidt meg bekjent, må far også godkjenne bytte av navn. 

Anonymkode: 29f7a...97e

Skrevet

Samboeren min ønsket dette for datteren sin. Jeg sa selvsagt nei. Datteren har veldig god kontakt med faren sin i dag. 

Vær tålmodig, TS. Tenk deg motsatt situasjon at du mistet tilknytningen til barnet ditt!

Skrevet
Snok1 skrev (19 minutter siden):

Samboeren min ønsket dette for datteren sin. Jeg sa selvsagt nei. Datteren har veldig god kontakt med faren sin i dag. 

Vær tålmodig, TS. Tenk deg motsatt situasjon at du mistet tilknytningen til barnet ditt!

Har vel ikke mistet noe den har nektet for å ha?

Anonymkode: eaa56...96e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...