AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #1 Skrevet 3. desember 2022 Mennesket er jo et enkelt og simpelt individ, forventer at alle andre skal leve etter deres egen tankegang. Vertinnegaver er det noen som bruker enda, jeg gjør ikke. Men kan ta med ting om det er avtalt på forhånd. Gjerne dessert. Om jeg inviterer noen til mat holder jeg såklart maten, forventer jo ikke noe annet. Liker heller ikke å få en dum vertinnegave uventet, det er min levestil. Derfor tenker jeg det er greit å sifra om slike ting i stedet for å ha forventninger. Eksempel: " Vil du komme på middag til meg i morgen?" Ja takk, skal jeg ta med noe? "Neida, bare kom du!" .....møter opp.....spiser mat...alt er fint....går hjem. Etterpå oppdager man at vertskapet har snakket dritt om deg, at du var dum og frekk som ikke hadde med en vertinnegave. Så ille kan det gå. https://psykologisk.no/2014/08/en-studie-av-kognitiv-dissonans/ Anonymkode: 9da90...f85 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 Snakker du om deg selv? Anonymkode: 577c8...a11 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 Selvfølgelig sier vertskapet nei til at de skal ta med noe. Og selvfølgelig tar man med en blomst, en vin, eller noe slikt. Det er normal høflighet og kutyme. Man snakker selvfølgelig heller ikke negativt om gjester til andre, men jeg hadde jo tenkt mitt om mangelen av normal folkeskikk. Anonymkode: 074e1...18d 8 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 "Liker heller ikke å få en dum vertinnegave uventet, det er min levestil" Har du virkelig opplevd å få en vertinnegave som har blitt et problem for deg? En valp du er forventet å oppfostre? Vertinnegave er en gest - en blomst, en sjokolade eller en flaske vin. Jeg har aldri fått en vertinnegave jeg ikke er blitt glad for, om det så ikke er akkurat blomsten eller vinen jeg hadde valgt selv. I absolutt verste fall kan du gi vinen videre når du selv er invitert bort et annet sted. Hvis ikke det traumatiserer neste vert slik det traumatiserte deg. Anonymkode: 5c9f1...119 5 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 Jeg syns det er mer uhøflig å sjekke hvem andre som kommer Anonymkode: c3d5a...a78 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns det er mer uhøflig å sjekke hvem andre som kommer Anonymkode: c3d5a...a78 Hæ? Anonymkode: bcf28...9b0 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hæ? Anonymkode: bcf28...9b0 Den skjønte ikke jeg heller Anonymkode: 6be65...8d5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Selvfølgelig sier vertskapet nei til at de skal ta med noe. Og selvfølgelig tar man med en blomst, en vin, eller noe slikt. Det er normal høflighet og kutyme. Anonymkode: 074e1...18d Alle setter ikke pris på det. Du kan heller ikke forvente det. Anonymkode: 9da90...f85
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mennesket er jo et enkelt og simpelt individ, forventer at alle andre skal leve etter deres egen tankegang. Vertinnegaver er det noen som bruker enda, jeg gjør ikke. Men kan ta med ting om det er avtalt på forhånd. Gjerne dessert. Om jeg inviterer noen til mat holder jeg såklart maten, forventer jo ikke noe annet. Liker heller ikke å få en dum vertinnegave uventet, det er min levestil. Derfor tenker jeg det er greit å sifra om slike ting i stedet for å ha forventninger. Eksempel: " Vil du komme på middag til meg i morgen?" Ja takk, skal jeg ta med noe? "Neida, bare kom du!" .....møter opp.....spiser mat...alt er fint....går hjem. Etterpå oppdager man at vertskapet har snakket dritt om deg, at du var dum og frekk som ikke hadde med en vertinnegave. Så ille kan det gå. https://psykologisk.no/2014/08/en-studie-av-kognitiv-dissonans/ Anonymkode: 9da90...f85 Så når du spør om du skal ha med noe og de ikke svarer « vi forventer en fin vertinnegave» så tar du ikke med noe? 😅 du liker ikke og få « dum “ vertinnegave nei.. Anonymkode: bcf28...9b0 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #10 Skrevet 3. desember 2022 Må si jeg synst det e smålig at ingen hadde med seg en blomst, en vinflaske eller en liten opperksomhet eks et fint lys. når jeg står får maten, drikke og dessert + brukt tid på å planlegge tilberede.. Jeg sier det ikke høyt men blir litt skuffet inni meg, det er for meg en selvfølge med en vertinnegave som takk for invitasjon 🤷🏻♀️ Anonymkode: 9de57...143 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #11 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alle setter ikke pris på det. Du kan heller ikke forvente det. Anonymkode: 9da90...f85 Jeg sier ikke at alle er like, blant annet du. Men jeg beskriver et stort flertall. Og det forklarer nok hvorfor du ikke får så mange invitasjoner i fortsettelsen. Det er forresten litt kleint å like egne innlegg med en gang du poster😜 Anonymkode: 074e1...18d 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #12 Skrevet 3. desember 2022 Er du litt autistisk? Du tar i alle fall ting veldig bokstavelig. Når man spør om det er noe man skal ta med, så betyr det om det er deler av middagen verten gjerne vil ha hjelp til. Og forresten spør man heller ikke «skal jeg ta med noe?». Hvis man vet at det kommer mange gjester og vertskapet har dårlig tid, eller man selv har veldig lyst til å bidra, så sier man heller noe a la: Jeg kan gjerne ta med dessert! Men en vertinnegave er noe helt annet. Det er en oppmerksomhet til vertskapet. Det er for eksempel ikke meningen at vinflasken skal drikkes til maten. Anonymkode: 5d9da...26a 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #13 Skrevet 3. desember 2022 Tar gjerne med meg en blomst eller vin til vertskapet. Er over 50, så da er det ikke vanlig å ta med seg mat når man er invitert. Da vi var unge, hendte det at vi hadde spleiselag og at alle tok med noe. Det er vel noe jeg forbinder med 20-årsalderen. Anonymkode: 20d91...ee6 2
17.11 Skrevet 3. desember 2022 #14 Skrevet 3. desember 2022 Du kan begynne å gi vertinnegavene i retur til giver når det er din tur å bli invitert i middag, så skal du se det blir slutt på både middagsinvitasjoner og dumme gaver. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #15 Skrevet 3. desember 2022 Kanskje litt på siden, men i min omgangskrets er ikke vertinnegaver vanlig. Unntaket er hvis man blir invitert til et større selskap og/eller til noen man egentlig ikke omgås så ofte. Når vi blir invitert til venner vi ser relativt ofte, så gir vi ikke gave og heller ikke omvendt. Anonymkode: 08c88...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #16 Skrevet 3. desember 2022 Selvfølgelig tar man med seg noe, blomst, duftlys, vin eller sjokolade f.eks. Det er normal høflighet. Anonymkode: 898b9...797
Babyface Skrevet 3. desember 2022 #17 Skrevet 3. desember 2022 Jeg tar kun med vertinnegave dersom det er en spesiell anledning, f eks juleselskap. Mamma får ikke vin eller andre ting når vi er bedt på søndagsmiddag.
Laraa Skrevet 3. desember 2022 #18 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Selvfølgelig sier vertskapet nei til at de skal ta med noe. Og selvfølgelig tar man med en blomst, en vin, eller noe slikt. Det er normal høflighet og kutyme. Man snakker selvfølgelig heller ikke negativt om gjester til andre, men jeg hadde jo tenkt mitt om mangelen av normal folkeskikk. Anonymkode: 074e1...18d Vertskapet sier nei, men mener ja og det forventes at man skal forstå at nei egentlig betyr ja. Som om det ikke var nok, blir man baksnakket for å ta noen på ordet og bare gjøre det man får beskjed om. Sorry, men jeg hadde blitt forvirret av mindre og ganske skuffet over de som ikke har baller nok til å si: ja takk, ta gjerne med en flaske vin eller noe frukt , men istedenfor velger å dolke deg ryggen i ettertid
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #19 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje litt på siden, men i min omgangskrets er ikke vertinnegaver vanlig. Unntaket er hvis man blir invitert til et større selskap og/eller til noen man egentlig ikke omgås så ofte. Når vi blir invitert til venner vi ser relativt ofte, så gir vi ikke gave og heller ikke omvendt. Anonymkode: 08c88...1ac Det varierer litt her og; Venner og søsken du er mye med, og besøker hyppig; ikke noe. Men her hender det vi tar med dessert, eller noe annet, til fellesen. Foreldre; varierer mye, hender vi tar med en god cider, noe god mat fra bondens marked eller noe. Men ofte ingenting. Venninnegjengen (6stk) samles, kjøpes felles blomst til venninnen. Invitert som par til en finere middag; tar alltid med vin eller sjokolade. Invitert hjem til noen for første gang; kjøper gjerne en penere blomst. Anonymkode: 074e1...18d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå