Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut som at jeg går mot ufør. Jeg har en jobb jeg tjener godt over 6G og man får vel ikke mer enn 6G max? Jeg har ingen uføreforsikring og er 56år nå. Jobber kommunalt. Er det ca 22% skatt man betaler av ufør? Har tabell nå. Skattes man likt av ufør som lønn?  Det at jeg evt blir ufør får vel også stor innvirkning på pensjonsutbetalinger når den tid kommer. Lurer bare på hva jeg evt har å leve for fremover og planlegge om jeg evt må selge bolig. 

Anonymkode: bee8a...6bc

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Det er jo helt individuelt. Vi vet jo ikke hvilke skattefradrag du måtte ha. Men 22% hørtes lite ut om uføren din bli beregnet over 6G

Skrevet

Du får ikke 6g i uføretrygd. Du får max 66% av opp til 6g.

Anonymkode: dbbc5...852

• Liker 5
Skrevet

Ytelser fra NAV bør utbetales uten at det skal betales tilbake skatt fra det.

Helt latterlig.

Anonymkode: 3fccc...a97

• Liker 2
Skrevet
Lykkedykker skrev (2 minutter siden):

Det er jo helt individuelt. Vi vet jo ikke hvilke skattefradrag du måtte ha. Men 22% hørtes lite ut om uføren din bli beregnet over 6G

Jeg har nok ikke særlig skattefradrag. Voksne barn. Jeg får vel ikke uføre beregnet over 6G. Ts

Skrevet

66% av 6G er ca 440 000. Skatt blir 23-24% før fradrag hensyntas. Så du vil ha en nettoinntekt på om lag 340 000 som ufør.

Anonymkode: 390dc...5f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har nok ikke særlig skattefradrag. Voksne barn. Jeg får vel ikke uføre beregnet over 6G. Ts

Nei 6g er det høyeste beregningsgrunnlaget. Så får man 66% av det.

Gjest Lykkedykker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei det blir max 6G. Så 66% av det. Gir vel en mndslønn på 36k å noe før skatt. 

Endret av Lykkedykker
Bommet på tall
Skrevet

Det var lav skatt, jeg betaler 29%. Det kommer jo an på andre ting en inntekt selvsagt, jeg får ikke boliglån så da blir det høy skatt på minstertrygd 😅😅 ja, det er lik skatt som ved lønn.  du kan vel regne med og få 66% av din nåværende inntekt om det ikke blir mindre enn minstesats eller høyere enn Max. 

Anonymkode: 4dfd1...188

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ytelser fra NAV bør utbetales uten at det skal betales tilbake skatt fra det.

Helt latterlig.

Anonymkode: 3fccc...a97

Ja, vi kan jo begynne med et system der man bare får netto, og de som i dag får fradrag får like mye utbetalt som alle andre.

Skrevet

Dersom du er kommunalt ansatt, vil det overraske meg om det ikke er noen forsikringsutbetaling ved ufør fra klp.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får ikke 6g i uføretrygd. Du får max 66% av opp til 6g.

Så ca 441 000 i året? Dele på 12 = 36750 brutto i mnd?  Kan jeg ca tenke 29% skatt, vet ikke helt hvor jeg fikk 22% av. Ca 26000 utbetalt? Har ca 36000 utbetalt netto i dag. Ts

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Dersom du er kommunalt ansatt, vil det overraske meg om det ikke er noen forsikringsutbetaling ved ufør fra klp.

Jeg har nok det. Vet du noe hva det kan ca utgjøre? Vet det er individuelt, men får ikke sjekket opp nå, så bare undres på ca tall. Ts

Skrevet

Jeg har nok det. Vet du noe hva det kan ca utgjøre? Vet det er individuelt, men får ikke sjekket opp nå, så bare undres på ca tall. Ts

Ingen anelse, men det er garantert standardiserte satser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så ca 441 000 i året? Dele på 12 = 36750 brutto i mnd?  Kan jeg ca tenke 29% skatt, vet ikke helt hvor jeg fikk 22% av. Ca 26000 utbetalt? Har ca 36000 utbetalt netto i dag. Ts

Skattetrekk vil ligge på ca 9861 kr per mnd i 10 av årets måneder, og halvparten av dette i desember.

Skattetrekk altså litt under 27%.

Total skatt ca 23,4%.

Dette er 2022-tall uten fradrag. Litt mindre på samme beløp blir det til neste år.

Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Skattetrekk vil ligge på ca 9861 kr per mnd i 10 av årets måneder, og halvparten av dette i desember.

Total skatt ca 23,4%.

Dette er 2022-tall uten fradrag. Litt mindre på samme beløp blir det til neste år.

Takk. Ts

Skrevet
PetterKanin skrev (3 minutter siden):

Total skatt ca 23,4%.

Så ca 28000 utbetalt + noe fra klp? Kan utbetaling pr mnd fra klp være feks 1000kr eller bør man anta det er mye mindre? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

29 er for høyt. Gå inn på skattekalkulator å se. Umulig å si uten å vite mer om fradrag. Men tipper du ender på rundt 20 om du har litt lån.

Skrevet

Så ca 28000 utbetalt + noe fra klp? Kan utbetaling pr mnd fra klp være feks 1000kr eller bør man anta det er mye mindre? Ts

Uføretrygd alene blir da i underkant av 27000 utbetalt i en normalmåned.

Beløpene til klp vet jeg lite om. 

Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Uføretrygd alene blir da i underkant av 27000 utbetalt i en normalmåned.

Beløpene til klp vet jeg lite om. 

Ok. Takk. Har ca 2mill i boliglån, så muligens litt skattefradrag der? Så kanskje jeg grovt sett kan tenke ca 28000 i snitt pr mnd utbetalt med ren uføretrygd, litt skattefradrag og tilskudd fra klp? Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...