Gå til innhold

Du som er ufør eller på AAP, med dårlig helse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor du i Oslo, og kommer deg nesten ikke ut av døra på grunn av dårlig helse? Er omtrent isolert sosialt sett?

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp :) 

Alle de nevnte der ja. 

Anonymkode: 254dc...4f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp :) 

Alle de nevnte der ja. 

Hvordan overlever du ? Hadde ikke forventet smilefjes.. går selv på AAP, sliter med litt av hvert, dårlig rygg blant annet, greier å gå ut døra, trene litt, men i det store og det hele så er tilværelsen tragisk. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Diry72 skrev (1 time siden):

Bor du i Oslo, og kommer deg nesten ikke ut av døra på grunn av dårlig helse? Er omtrent isolert sosialt sett?

Det er leit å høre, men å være sosial, hvorfor er du ikke det tross dårlig helse? Vurdert å snakke med noen om det, man kan jo være sosial i sofaen? Bare nysgjerrig, jeg skjønner at du har dine grunner.

Endret av totti_1
Skrevet

De fleste uføre har vel litt skranten helse på ene eller andre viset, det er derfor vi er uføre vel? 😅

Jeg greier ikke noe særlig sosialt men jeg går ganske mye tur. Har hund så da kommer jeg meg ut enten jeg vil, orker eller er i form til det. 
Jeg har samboer så jeg er ikke ensom i den forstand men jeg savner de ulike settingene jeg var sosial i før, å få mer input utenfra spesielt. Man blir litt innsnevra av å gå hjemme å surre hele året.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
totti_1 skrev (15 minutter siden):

Det er leit å høre, men å være sosial, hvorfor er du ikke det tross dårlig helse? Vurdert å snakke med noen om det, man kan jo være sosial i sofaen? Bare nysgjerrig, jeg skjønner at du har dine grunner.

Har intet nettverk. Når jobben røyk så forsvant det meste av det sosiale. Har familie, men forholdet med dama går opp og ned. Hjelper ikke med en dame som driver med silent treatment og der man lager mat hver for seg. Hvem skal man snakke med det om? Har flere ganger vært hos fastlegen omkring helsetilstanden og psyken, .men der skjer det iallefall ingenting. Har jo sagt at jeg i verste fall ikke gidder mere. Kan gå tur, men det blir en tur på noen kilometer pga helsa. Har også en bror som er ufør, men helsetilstanden hans er bedre enn min. Han har bare svulst på hjernen, mens jeg har alt annet. 

Endret av Diry72
Ekstra info
  • Liker 1
Skrevet
Diry72 skrev (17 minutter siden):

Har intet nettverk. Når jobben røyk så forsvant det meste av det sosiale. Har familie, men forholdet med dama går opp og ned. Hjelper ikke med en dame som driver med silent treatment og der man lager mat hver for seg. Hvem skal man snakke med det om? Har flere ganger vært hos fastlegen omkring helsetilstanden og psyken, .men der skjer det iallefall ingenting. Har jo sagt at jeg i verste fall ikke gidder mere. Kan gå tur, men det blir en tur på noen kilometer pga helsa. Har også en bror som er ufør, men helsetilstanden hans er bedre enn min. Han har bare svulst på hjernen, mens jeg har alt annet. 

Det er jo og hva du gjør det til og hva du fokuserer på, du må innrette deg etter din tilstand akkurat som din bror innretter seg etter sin tilstand. Hadde jeg vært deg så hadde jeg dumpet dama, du kan ikke leve slik spesielt ikke når du er mye hjemme og det eneste du omgås er ei sur kjerring, da er det bedre å bo alene. Nettverk kommer ikke av seg selv, du må jobbe litt for det. En tur om dagen er bra for alle og du må ikke gå ti mil, noen dager så er man glad man klarer å sjekke postkassa og andre dager er man fornøyd med 1 kilometer, man innretter seg etter formen. 

Anonymkode: 5cb0b...c5e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg trives som regel i mitt eget selskap, men når man har begrensninger med å sitte og gå, så blir det begrenset hva man kan gjøre. Har ikke noe valg med den dama akkurat nå, men vet jo at å ha det slik i lengden er ikke bra. 

• Liker 1
Skrevet

Bor ikke i Oslo, men er på AAP. Er ute av huset ca en gang annenhver måned, er for syk til å dra ut annet enn til helt nødvendig ting som lege.

Får besøk av venner og familie iblant og er gift, så det går greit nok sosialt. Har ikke kapasitet til mer.

Anonymkode: 93682...dbc

• Hjerte 1
Skrevet
Diry72 skrev (3 timer siden):

Ufør. Bor ikke i Oslo, er mye ute av døra og er så sosial som jeg har behov for. Stabil helse. 

Anonymkode: 0fdd7...c18

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bor ikke i Oslo, men er på AAP. Er ute av huset ca en gang annenhver måned, er for syk til å dra ut annet enn til helt nødvendig ting som lege.

Får besøk av venner og familie iblant og er gift, så det går greit nok sosialt. Har ikke kapasitet til mer.

Anonymkode: 93682...dbc

Kronisk eller vil du bli bedre? Annenhver måned ut døra, uff, det hadde jeg ikke klart. Barn også?

Endret av Diry72
Ekstra info
Skrevet
Diry72 skrev (4 timer siden):

Litt usikker på hva du vil med tråden, men ut fra situasjonen du beskriver vil jeg anbefale venner. Et tips er sosiale medier, facebook hvis du ikke er helt ung, florerer av interessegrupper. Da kan du bli kjent og prate på nett om du ikke har helse til å farte så mye, eller treffe folk på ordentlig etter hvert. Prøv f eks gruppa «Sosial i Oslo og Viken».

Anonymkode: b8ec1...b76

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt usikker på hva du vil med tråden, men ut fra situasjonen du beskriver vil jeg anbefale venner. Et tips er sosiale medier, facebook hvis du ikke er helt ung, florerer av interessegrupper. Da kan du bli kjent og prate på nett om du ikke har helse til å farte så mye, eller treffe folk på ordentlig etter hvert. Prøv f eks gruppa «Sosial i Oslo og Viken».

Takk for tips. Er vel mest for å komme i kontakt med folk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Venner når man er ufør eller dårlig helse på AAP? Det er ikke lett, folk vil som regel ikke ha noe med deg å gjøre da.

Anonymkode: be051...6da

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Venner når man er ufør eller dårlig helse på AAP? Det er ikke lett, folk vil som regel ikke ha noe med deg å gjøre da.

Anonymkode: be051...6da

Dette er bare tull. Ikke la dere skremme av sånn. 

Anonymkode: 0fdd7...c18

Skrevet

Hvordan overlever du ? Hadde ikke forventet smilefjes.. går selv på AAP, sliter med litt av hvert, dårlig rygg blant annet, greier å gå ut døra, trene litt, men i det store og det hele så er tilværelsen tragisk. 

Nei, det smilefjeset betyr ingenting.

Jeg har nok mye lavere funksjonsevne enn deg, og har lenge vært suicidal/hatt suicidale tanker grunnet sykdommens ekstreme fysiske symptomer.

Jeg har ikke noe liv, men må leve fordi jeg har barn/ektefelle. 

Prøver bare overleve hver dag.

Grunnen til at jeg ikke svarer så ærlig i utgangspunktet er at det å havne ned i en spiral hvor jeg tar innover meg hvordan livet mitt faktisk er bokstavelig talt er livsfarlig.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det smilefjeset betyr ingenting.

Jeg har nok mye lavere funksjonsevne enn deg, og har lenge vært suicidal/hatt suicidale tanker grunnet sykdommens ekstreme fysiske symptomer.

Jeg har ikke noe liv, men må leve fordi jeg har barn/ektefelle. 

Prøver bare overleve hver dag.

Grunnen til at jeg ikke svarer så ærlig i utgangspunktet er at det å havne ned i en spiral hvor jeg tar innover meg hvordan livet mitt faktisk er bokstavelig talt er livsfarlig.

Forstår deg så godt. Er det noen mulighet for at du blir bedre?

• Liker 1
Skrevet

Forstår deg så godt. Er det noen mulighet for at du blir bedre?

Håper jo det!

Går i behandling for sykdommen, men liten fremgang. 

Men det er en sånn type sykdom hvor man kan ha flaks også og treffe veldig bra på en behandling.

Men jeg blir ikke frisk av det raskt, og statistisk sett får 50% tilbakefall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...