AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #1 Skrevet 3. desember 2022 Både jeg og mannen har full jobb. Vi eier 3/4 av boligen vår og har 2 nye biler uten lån. Huset er ny renovert og vi har ungdommer i hus, hvor ene har deltidsjobb ved siden av studiene. vi har mulighet til å spare 9000 i mnd. Allikevel er jeg livredd for å havne i økonomisk uføre. Etter trådene jeg leser her inne. En kan miste jobben, bli syk, skilsmisse, miste inntekten og bli ufør osv. det er så mye som kan skje som kan snu livet på hodet. Jeg tør nesten ikke bruke penger mere. handler det vi trenger av mat, betaler regninger. Kan stå på butikken og ha lyst på ei brus, så tenker jeg: trenger jeg dette? Dette er penger jeg kunne spart. Jeg blir helt gal av dette, og det grenser nesten til unormalt. Sparer så mye jeg kan tilfelle det skal skje noe. Livredd for å havne der mange er - stå i matkø. flere som blir påvirket av alle disse trådene der folk sulter og fryser? Anonymkode: 9c769...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 Du tenker sånn man bør tenke mht å ha et bærekraftig samfunn, men å gå rundt å være redd for ting som kan skje skal man jo ikkje gjøre. Lev livet, men vær nøktern so har man minst å frykte. Å stå over en brus er bare bra for helsen, miljøet og lommeboken. Anonymkode: 1be4c...b12 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du tenker sånn man bør tenke mht å ha et bærekraftig samfunn, men å gå rundt å være redd for ting som kan skje skal man jo ikkje gjøre. Lev livet, men vær nøktern so har man minst å frykte. Å stå over en brus er bare bra for helsen, miljøet og lommeboken. Anonymkode: 1be4c...b12 Vi bruker mer enn vi trenger, det er helt klart. Jeg er vokst opp med foreldre som har vært forsiktig med pengene. Men god mat og resturanter har vært prioritert. Ellers har vi måtte ønske oss til jul og bursdag det vi ville ha. Da barna var små brukte vi mye penger på at de skulle ha alt. Helt tullete! Men ble nok revet med av kjøpekarusellen der jeg trodde barna måtte få alt. Ser jo det i ettertid hvor tullete det var. Nå er de ungdommer og har heldigvis respekt for penger og er forsiktige de også. Føler generelt at samfunnet er i en enorm nedgangstid og flere og flere sliter Anonymkode: 9c769...ddb
Motelvibes Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 (endret) Smart påvirkning å tenke seg litt om før kjøp Endret 3. desember 2022 av Motelvibes
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 Men du har forsikringer? Uføre, ulykke, død? Og fremtidsfullmakt, samt gjensidig testament? Dere har jo dels nedbetalt bolig - slik har jeg og mannen også innrettet oss, at vi kan klare oss på en inntekt om vi virkelig skal være uheldige. Selv om det vil bety litt kutt i luksus, reise og en bil, mulig en hytte, så vil vi aldri måtte fryse, eller stå i matkø. Anonymkode: e46bb...2f7 1
Danseskjørt Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 Jeg er også sånn, ts. Klarer ikke å unne meg noe mer, kun det nødvendigste som mat og klær til ungene.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 Nå er det dyrtid, og det du føler er ekte for mange mennesker nå: de kan faktisk ikke unne seg en brus. Det jeg ville gjort om jeg var deg er å bestemme en fast sum som skal gå til sparing hver mnd. Deretter en mindre, men fast sum du kan bruke på å unne deg ting som gir deg lykke Da har du fortsatt kontroll, og slipper krisemodus når dere faktisk har grei råd. Anonymkode: 5961a...7ae 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men du har forsikringer? Uføre, ulykke, død? Og fremtidsfullmakt, samt gjensidig testament? Dere har jo dels nedbetalt bolig - slik har jeg og mannen også innrettet oss, at vi kan klare oss på en inntekt om vi virkelig skal være uheldige. Selv om det vil bety litt kutt i luksus, reise og en bil, mulig en hytte, så vil vi aldri måtte fryse, eller stå i matkø. Anonymkode: e46bb...2f7 Ja har forsikringer, men ikke ufør forsikring. Det fikk jeg ikke fordi jeg gikk til psykolog i 3 år fra jeg var 19-22.. vi har gjeldsforsikring og slike ting da. er gift. vi får lån til hytte om vi hadde villet. Men aldri i livet om jeg vil sette meg i enda større gjeld for ei hytte. Ser egentlig frem til å bli kvitt huslånet og kan ha mer økonomisk frihet Anonymkode: 9c769...ddb
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 Du gjør alt riktig. Snart nedbetalt bolig som er viktigst. Selv hvis dere mister en inntekt eller blir skilt står dere igjen med mye. Du må slappe av fordi du har ikke grunn til bekymring. Jeg og mannen har litt over gjennomsnittlig inntekt men lever meget nøktern. Har gjort det i alle år egentlig. Jeg vil ikke si vi er gjerrige for hvis vi unner oss noe gjør vi det uten dårlig samvittighet. Spiser vi ute en sjelden gang velger vi ikke Egon og brus for å si det slik. Sko og klær kjøpes av god kvalitet, tanken er da at de skal holde i 10 år. Det gjelder oss voksne, barna får også fint tøy men når de bruker det 1 sesong før de vokser ut av det trenger de ikke en jakke til 5.000 kroner eller 15 bukser. Vi har nedbetalt boligen på ca halv tid enn planlagt. Vi er i vårt lille boligfelt de eneste (naboene og vi er ganske åpne om akkurat dette) som ikke har lån på boligen lengre. Vi har ikke bakt inn ny Passat og BMW i boliglånet da ungene var små og ja, etter 20 år har vi fremdeles samme kjøkkenet og bad. Anonymkode: 44346...4f1
Gjest vilkåret Skrevet 3. desember 2022 #10 Skrevet 3. desember 2022 Det ordner seg. Selv om det skulle skje noe, så har dere sparepenger og man får penger fra nav ved sykdom. Det ordner seg. Skjer det noe galt, så vil du klare finne ut av det
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #11 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du gjør alt riktig. Snart nedbetalt bolig som er viktigst. Selv hvis dere mister en inntekt eller blir skilt står dere igjen med mye. Du må slappe av fordi du har ikke grunn til bekymring. Jeg og mannen har litt over gjennomsnittlig inntekt men lever meget nøktern. Har gjort det i alle år egentlig. Jeg vil ikke si vi er gjerrige for hvis vi unner oss noe gjør vi det uten dårlig samvittighet. Spiser vi ute en sjelden gang velger vi ikke Egon og brus for å si det slik. Sko og klær kjøpes av god kvalitet, tanken er da at de skal holde i 10 år. Det gjelder oss voksne, barna får også fint tøy men når de bruker det 1 sesong før de vokser ut av det trenger de ikke en jakke til 5.000 kroner eller 15 bukser. Vi har nedbetalt boligen på ca halv tid enn planlagt. Vi er i vårt lille boligfelt de eneste (naboene og vi er ganske åpne om akkurat dette) som ikke har lån på boligen lengre. Vi har ikke bakt inn ny Passat og BMW i boliglånet da ungene var små og ja, etter 20 år har vi fremdeles samme kjøkkenet og bad. Anonymkode: 44346...4f1 Fantastisk bra jobbet! Den økonomiske friheten dere har nå gir en bedre følelse enn å ha nytt kjøkken- det er helt sikkert! Vi renoverte huset og alt er nytt her, men kommer ikke til å bytte bad og kjøkken på minst 20 år.. vi vasker og vedlikeholder det vi har, og tar vare på det vi har. ikke vits å bruke penger på nytt når det en har fungerer bra Anonymkode: 9c769...ddb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå