Gå til innhold

Bli sykepleier i stedet? Har noen gått på NTNU?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Studerer medisin.. kort sagt har jeg begynt å se på alternativer av ulike grunner. 

Noen som har studert ved NTNU som vil fortelle hvordan det er?:-) 

Anonymkode: 9065c...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk på ntnu Gjøvik. Om jeg skulle valgt på nytt, ville jeg nok valgt en annen skole. Dette er dog fem år siden, nå har studieløpet endret seg mye. Det jeg mislikte var mye dårlig forelesning, de leste rett fra PowerPoint, flere ganger var lærerne syke og da fikk vi aldri igjen forelesningen vi gikk glipp av. Valgte tilslutt å kun møte opp på obligatorisk da jeg fikk mer ut av å studere på egenhånd.

Anonymkode: 1c621...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli sykepleier istedenfor lege, for guds skyld. Like overarbeidet men ikke noen særlig muligheter for å få seg jobb med god lønn 

Anonymkode: a1707...eb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke bli sykepleier istedenfor lege, for guds skyld. Like overarbeidet men ikke noen særlig muligheter for å få seg jobb med god lønn 

Grunnen til at det er god lønn er jo fordi du jobber livet av deg da...  Synes ikke det er verd det. Tenkte egentlig i retning jordmor eller helsesykepleier:-) Må si at lønn ikke er hovedmotivasjonen min for jobb heller.

Gikk på ntnu Gjøvik. Om jeg skulle valgt på nytt, ville jeg nok valgt en annen skole. Dette er dog fem år siden, nå har studieløpet endret seg mye. Det jeg mislikte var mye dårlig forelesning, de leste rett fra PowerPoint, flere ganger var lærerne syke og da fikk vi aldri igjen forelesningen vi gikk glipp av. Valgte tilslutt å kun møte opp på obligatorisk da jeg fikk mer ut av å studere på egenhånd.

Anonymkode: 1c621...993

Oj, ja det er ikke noe kjekt. Må si at dette har jeg opplevd på andre studier også da. Tenkte å søke meg inn i Trondheim i så fall. Så lenge man kommer seg fint igjennom tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber leger flest mange flere timer i uka enn sykepleiere gjør, noe som forklarer en god del av lønna… 

Obs at jordmor (på sykehus) kan ha ganske tøffe turnuser med mye nattevakt. Hvis du har funnet ut at du ikke vil bli lege hadde jeg heller rådet deg til å bli noe utenfor helsevesenet, men du har sikkert en tanke med hvorfor du ønsker å bli helsesykepleier eller jordmor? Så hvis det er det du vil, go for it!

Anonymkode: 1cee9...726

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Grunnen til at det er god lønn er jo fordi du jobber livet av deg da...  Synes ikke det er verd det. Tenkte egentlig i retning jordmor eller helsesykepleier:-) Må si at lønn ikke er hovedmotivasjonen min for jobb heller.

Oj, ja det er ikke noe kjekt. Må si at dette har jeg opplevd på andre studier også da. Tenkte å søke meg inn i Trondheim i så fall. Så lenge man kommer seg fint igjennom tenker jeg..

Jordmødre er ofte overarbeidet. Ville ikke anbefalt det om du vil unngå at jobben er for slitsom. Ikke alle leger jobber på slitsomme plasser heller forsåvidt, men kan fortsatt ha en grei lønn, feks hos dr dropin eller lignende.

Helsesykepleier er dog en rolig jobb. Da må man jobbe hardt for å få gode nok karakterer. Er mellom B og A i snitt (alt ettersom hvor i landet, i Trondheim er det ikke så grusomt høyt, litt under b mener jeg p huske). Men hvis du kom inn på medisin er du nok vant til å jobbe hardt, men ikke alle sykepleiefagene er like lette å få A i da de er litt vage tullball fag (i alle fall i min tid).

Trondheim har forsåvidt dyktige forelesere og gode praksisplasser men en del administrativt rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå jobber leger flest mange flere timer i uka enn sykepleiere gjør, noe som forklarer en god del av lønna… 

Obs at jordmor (på sykehus) kan ha ganske tøffe turnuser med mye nattevakt. Hvis du har funnet ut at du ikke vil bli lege hadde jeg heller rådet deg til å bli noe utenfor helsevesenet, men du har sikkert en tanke med hvorfor du ønsker å bli helsesykepleier eller jordmor? Så hvis det er det du vil, go for it!

Anonymkode: 1cee9...726

Ja, jeg har jo prøvd å finne noe utenfor helsevesenet.. men føler jo på at det er mitt "kall" her i livet. Har ikke funnet noe jeg synes er like interessant.. For meg handler det vel om å finne den "rette" plassen.

Jeg får se hva jeg ender opp med. Synes det er ekstremt tungt å presse seg igjennom 6 år pluss lis 1 når jeg ikke lengre føler jeg vil det.. Kunne jo kanskje funnet noe "roligere" innenfor medisinen.. Men det er ikke lett, gitt! Jeg tror jo at det ikke er noe problem med harde vakter etc om jeg virkelig liker det jeg gjør.

Jeg tror jordmor og helsesykepleier frister for meg ettersom det er ikke bare behandling og diagnosering av sykdom, men å være der for andre i ulike livsfaser. Litt forebyggende helse rett og slett:-) 

mitch92 skrev (1 time siden):

Jordmødre er ofte overarbeidet. Ville ikke anbefalt det om du vil unngå at jobben er for slitsom. Ikke alle leger jobber på slitsomme plasser heller forsåvidt, men kan fortsatt ha en grei lønn, feks hos dr dropin eller lignende.

Helsesykepleier er dog en rolig jobb. Da må man jobbe hardt for å få gode nok karakterer. Er mellom B og A i snitt (alt ettersom hvor i landet, i Trondheim er det ikke så grusomt høyt, litt under b mener jeg p huske). Men hvis du kom inn på medisin er du nok vant til å jobbe hardt, men ikke alle sykepleiefagene er like lette å få A i da de er litt vage tullball fag (i alle fall i min tid).

Trondheim har forsåvidt dyktige forelesere og gode praksisplasser men en del administrativt rot.

Ja, det er vanskelig å si hva som definerer en "for slitsom jobb". For meg handler det vel mest om å finne noe jeg genuint trives med. Jeg tror jo at jeg kunne lagt inn en veldig innsats om jeg finner ut at det er helspl. jeg skulle gått for. Jeg vet ikke pr nå helt hva jeg vil, jeg bare vet at jeg ikke trives der jeg er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor langt i studieløpet du er kommet, men vet det er ganske vanlig å gå på en smell i en del studier, særlig de tyngre, og vurdere og slutte, men så må en «bare» komme seg over kneiken så blir det ofte bedre. Kan lett bli flere sånne på et langt studie. 

Heier på deg, om det er noe verdt 💪🏻 Er eksamensperiode nå, så vet ikke om det påvirker tankegangen. Om det føles helt feil så hadde jeg oppsøkt en karriereveileder der du studerer før jeg hadde kastet inn håndkle. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt meg om flere ganger. Brukes ca fem ganger så mye penger på å utdanne leger som sykepleiere. Praksiser for spl stud blir ofte svært dårlige med minimalt med læring. Er du derimot sikker på at du vil elske jobben er det bare å bytte, men ikke gjør det fordi du er inne i et kjipt halvår og sliter med fysiologien;)

Oppsummert: om du vil bli sykepleier for jobben og ikke utdanninga så kjør på, men som sagt må du forberede deg på at selve utdanningen er kjip. Skolen du nevner skal være en av de bedre, men det kan allikevel hende du må ha både medisinsk og psykiatrisk praksis på sykehjem.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (11 timer siden):

Ville tenkt meg om flere ganger. Brukes ca fem ganger så mye penger på å utdanne leger som sykepleiere. Praksiser for spl stud blir ofte svært dårlige med minimalt med læring. Er du derimot sikker på at du vil elske jobben er det bare å bytte, men ikke gjør det fordi du er inne i et kjipt halvår og sliter med fysiologien;)

Oppsummert: om du vil bli sykepleier for jobben og ikke utdanninga så kjør på, men som sagt må du forberede deg på at selve utdanningen er kjip. Skolen du nevner skal være en av de bedre, men det kan allikevel hende du må ha både medisinsk og psykiatrisk praksis på sykehjem.

Tja er ikke at jeg "sliter med fysiologien". Har kommet lengre enn det.. Er vel generelt mistrivsel og det evige presset. Ble rett og slett syk av det og sliter nå med panikkanfall. Så.... hmm..

Føler liksom egentlig alt annet hadde vært bedre, men ja.. kanskje droppe helsvesenet fullstendig. Problemet er at jeg ikke har noe annet jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (På 3.12.2022 den 19.17):

Jeg vet ikke hvor langt i studieløpet du er kommet, men vet det er ganske vanlig å gå på en smell i en del studier, særlig de tyngre, og vurdere og slutte, men så må en «bare» komme seg over kneiken så blir det ofte bedre. Kan lett bli flere sånne på et langt studie. 

Heier på deg, om det er noe verdt 💪🏻 Er eksamensperiode nå, så vet ikke om det påvirker tankegangen. Om det føles helt feil så hadde jeg oppsøkt en karriereveileder der du studerer før jeg hadde kastet inn håndkle. 

Takk for det, jeg har ikke eksamensperiode. Jeg ble dårlig av stresset og fikk panikkanfall + depresjon. Har vært syk i et år.. Prøver vel egentlig å finne alternativer, for jeg føler kanskje ikke det pensum-presset er noe jeg trives med. Har ofret så utrolig mye og føler ikke jeg sitter igjen med noe nå. Bare dårlig helse selv hehe.

Har liksom prøvd alt, permisjon, snakke med karriereveileder etc. Er ikke noe særlig råd noe sted:(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at du kan klare å fullføre om du bestemmer deg allerede nå for at du vil gjøre noe annet når du er ferdig? Du kan feks ta 90 nye studiepoeng i informatikk når du er ferdig og vipps så har du mange muligheter innen helseinformatikk. Om du ikke klarer det og vil fortsette i helsevesenet er det kanskje et alternativ å hoppe av og ta en mer administrativ master? Typ Health Economics, Policy, and Management (master's 2-years) - University of Oslo (uio.no) ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fullført studiet. Mulighetene innenfor legestudiet er mange. Og ikke alt er ugunstig arbeudstider feks patolog vil jeg tro har greie arbeidstider

Anonymkode: 6bb80...5bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville fullført studiet. Mulighetene innenfor legestudiet er mange. Og ikke alt er ugunstig arbeudstider feks patolog vil jeg tro har greie arbeidstider

Anonymkode: 6bb80...5bd

Ja..  Hadde vært et nobrainer om jeg ikke hadde allerede brent meg ut. Men skal gi det litt tid, så får jeg se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 4.12.2022 den 10.46):

Vi hadde aldri medisinsk praksis på sykehjem. Hadde noen få plasser i kommunen (varierer noe fra år til år) men var veldig lærerikt det. Håndterte mye CVK og iv medisiner i min medisinske praksis, selv om den var i kommunen. Du har rett i at det er en praksisplass i psykiatri på sykehjem. Ellers er det for det meste DPS og litt sykehus og psykiatrisk sykehus (samt noen plasser under  tvunget psykisk helsevern). Generelt sett er praksisplassene knyttet til NTNU gode. 

Men medisin og sykepleie er litt annerledes. Tror TS bør tenke på hva hun/han egentlig vil. Sykepleie har mye mer relasjonsarbeid med pasientene. Man har og ansvar for ALLE pasientenes behov. Er og mye mer multitasking. Er sykepleieren som koordinerer alt, som sørger for at informasjonen flyter, at pasienten kommer seg til det de skal av undersøkelser, overflytting til andre nivåer i tjenesten osv. Man klargjør og administrerer medisinen. 

Legen har mange flere pasienter, og bygger som sådan litt mindre relasjon. Man har fortsatt mange arbeidsoppgaver, men de er mer relatert til studiet man har gått. Ikke like mye "potet" og "altmuligmann" med andre ord (sykepleierne både vasker, ordner med mat, steller, deler medisiner, gjør medisinske prosedyrer). Legen har ansvar for medisinsk behandling. De ordinerer medisiner(og regner ut doser og lignende) og behandlinger, utfører undersøkelser. Legen skriver epikriser når pasienter er utskrivningsklare, sende henvisninger når det er nødvendig og lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...