Gå til innhold

Lage saltvann til øyeskyll, ok å bruke salt med jod?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

har fått en liten betennelse på øyelokket og tenker å prøve å bli kvitt den med rensing av saltvann på øyet. Hadde en saltvannspipett liggende, men den er nå brukt opp.

Tenkte å prøve å lage eget saltvann, og ser på oppskrifter.

Det jeg lurer på er om det går fint å bruke salt med jod? Det står kun kjøkkensalt/bordsalt når jeg googler, så blir veldig usikker... Er kun salt med jod jeg har liggende.

Takk for svar!

Anonymkode: 7c745...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør bruke rent salt, koksalt uten jod eller havsalt er det beste. Seltin er heller ikke et veldig godt alternativ. Jod kan virke irriterende, derfor bør du ikke bruke salt med jod tilsatt. Vanlig havsalt inneholder veldig lite jod, derfor er det bedre å bruke som hjemmelaget skyllevann.

For øvrig bør du ta en tur til lege hvis du ikke allerede har gjort det. En liten betennelse i øyelokket kan fort utvikle seg, og infeksjoner i øyelokket kan bli veldig alvorlige hvis de ikke blir behandlet riktig, i verste fall kan du miste synet.
I tilfelle du trenger antibiotikakur eller antibiotikadråper, ville jeg i det minste tatt en tur til legen og fått kikket på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! Vask heller med reint vann til du får kjøpt egnet øyeskyllevann på apoteket. 

Anonymkode: eb051...973

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minya skrev (36 minutter siden):

Du bør bruke rent salt, koksalt uten jod eller havsalt er det beste. Seltin er heller ikke et veldig godt alternativ. Jod kan virke irriterende, derfor bør du ikke bruke salt med jod tilsatt. Vanlig havsalt inneholder veldig lite jod, derfor er det bedre å bruke som hjemmelaget skyllevann.

For øvrig bør du ta en tur til lege hvis du ikke allerede har gjort det. En liten betennelse i øyelokket kan fort utvikle seg, og infeksjoner i øyelokket kan bli veldig alvorlige hvis de ikke blir behandlet riktig, i verste fall kan du miste synet.
I tilfelle du trenger antibiotikakur eller antibiotikadråper, ville jeg i det minste tatt en tur til legen og fått kikket på det.

Takk for svar. Ringer på legen på mandag om det ikke har blitt bedre med rensing av saltvann. Akkurat nå er det ikke veldig ille og det er kun på øyelokket. Har hatt øyelokksbetennelse før og det har aldri utviklet seg til noe alvorlig og det har ordnet seg greitt med saltvann eller salve, og vet litt hva symptomer jeg skal se etter som er faresymptomer. Har ikke noe problem med tåreflod, lysskyhet etc, gjenklistret øye nå. Har tatt av linsene og bruker briller frem til dette har gått over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått ordnet meg nå, fikk kjøpt saltvann til linser. Ble anbefalt av optiker til å rense med saltvann med pads. Hun sa det mest sannsynlig gikk over av seg selv.

KJøpte også inn salt uten jod nå, så nå har jeg det i hus til neste gang om det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...