AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #1 Skrevet 3. desember 2022 Jeg og samboer venter barn til neste år og jeg er bekymret for hans helse. Han har ofte migrene, mageproblemer og masse andre små symptomer som plager han. Han har mye smerter og det går alt for mye Paracet i løpet av en uke. Jeg har prøvd å overtalt han å dra til lege i over 3 år, men han nekter. Det er ikke det at jeg tror han er alvorlig syk, men det hadde vært fint å tatt opp slike symptomer med lege uansett, tatt noen blodprøver og litt generelt. Jeg er sikker på at det er noe en lege kunne rådet til som kunne bedret hverdagen hans i forhold til smerter og symptomer. Jeg syns det er unødvendig at jeg skal måtte tvinge et voksent menneske til lege. For det går ikke. Han sier selv at han føler seg syk og at han skal bestille time «etter hvert», men det skjer aldri. Nå som vi skal ha barn synes jeg det er utrolig trist at han tenker så lite på sin egen helse. Nesten på kanten til litt uansvarlig. Han har ikke vært til tannlege på over 5 år heller og har mye tannpine. Nekter å dra dit også for «det er så dyrt og ikke hjelp å få» Er det andre som har vært i samme situasjon? Hvordan få han til å forstå at det er viktig å ta vare på helsa si? Har prøvd å overtalt i flere år, men det går ikke. Anonymkode: f3ac4...079
Bålkaffe Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg og samboer venter barn til neste år og jeg er bekymret for hans helse. Han har ofte migrene, mageproblemer og masse andre små symptomer som plager han. Han har mye smerter og det går alt for mye Paracet i løpet av en uke. Jeg har prøvd å overtalt han å dra til lege i over 3 år, men han nekter. Det er ikke det at jeg tror han er alvorlig syk, men det hadde vært fint å tatt opp slike symptomer med lege uansett, tatt noen blodprøver og litt generelt. Jeg er sikker på at det er noe en lege kunne rådet til som kunne bedret hverdagen hans i forhold til smerter og symptomer. Jeg syns det er unødvendig at jeg skal måtte tvinge et voksent menneske til lege. For det går ikke. Han sier selv at han føler seg syk og at han skal bestille time «etter hvert», men det skjer aldri. Nå som vi skal ha barn synes jeg det er utrolig trist at han tenker så lite på sin egen helse. Nesten på kanten til litt uansvarlig. Han har ikke vært til tannlege på over 5 år heller og har mye tannpine. Nekter å dra dit også for «det er så dyrt og ikke hjelp å få» Er det andre som har vært i samme situasjon? Hvordan få han til å forstå at det er viktig å ta vare på helsa si? Har prøvd å overtalt i flere år, men det går ikke. Anonymkode: f3ac4...079 Jeg hadde en sånn samtale med pappa etter at han fikk totalt lege-avsmak etter et dødsfall i familien. "Enten går du til legen nå og begynner å nøste opp i dette her, eller så begynner vi å forberede testament, setter av penger til begravelse og gjør klar dokumenter til den dagen du dropper dau. Ditt valg"
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 Gå til fastlege, ta avføringsprøver(pensel og rør som fylles) og blodprøver er en start. Når det gjelde tarm og mage bør han oppsøke en gastroenterolog, i det private. Men ikke alltid man får hjelp dessverre, selv gått i 1,5år med å være "usynlig syk". Tåler ingen belastning, selv en gåtur på 10min kan noen dager slå meg helt ut i almenntilstanden. Har bra kosthold og søvn. Før trente jeg også regelmessig, nå har jeg nok med å overleve bare. Anonymkode: eff93...8e4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 Han må ville selv. Å tvinge eller true en voksen mann blir for teit. Hans helse og han kan gjøre hva han vil med den. Han har rett også. Slike småproblemer er for uspesifikke til at en lege gidder å sjekke noe nøyere enn en blodprøve og noe råd ala spis sunt, tren mer. Anonymkode: a01ff...0e1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han må ville selv. Å tvinge eller true en voksen mann blir for teit. Hans helse og han kan gjøre hva han vil med den. Han har rett også. Slike småproblemer er for uspesifikke til at en lege gidder å sjekke noe nøyere enn en blodprøve og noe råd ala spis sunt, tren mer. Anonymkode: a01ff...0e1 En fastlege kan gjøre lite uansett, derfor må man vurdere spesialist i det private evt. Anonymkode: eff93...8e4
Nåleputa Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 Høres ut som om han har kommunikasjonsproblemer med å få ut det han skal si til legen. Skriv en huskelapp til han
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå