AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #1 Skrevet 3. desember 2022 Jeg har for første gang måttet oppsøke matutlevering denne måneden, økonomien er trang. Dette, samt flåsete kommentarer jeg hører både blant venner, familie og kolleger om at de som sliter økonomisk bare må endre vaner eller selge noe, gjør at jeg er livredd for at noen får vite hvor mye jeg sliter økonomisk. Og jeg reflekterer over noe; mange dømmer nok andres økonomi ut fra hva man ser og det trenger virkelig ikke å speile dem virkelige økomien man har. Utad vil folk se at jeg har jobb, hus og bil. Ja, en lavlønnsjobb som gjør at jeg tjener for mye til å få økonomisk støtte. Jeg eier bolig, sannheten er at dette koster meg mindre pr mnd enn man må ut med på leiemarkedet, så heldigvis klarte jeg å kjøpe for mange år siden, med kausjonist. Jeg MÅ ha bil, for å komme meg til og fra jobb og også rekke hjem til å ta meg av barna mine. Det hadde ikke gått med kollektivtransport, det ville tatt for mye tid av dagen, med venting, korresponderende transport osv. Flytter jeg nærmere jobben, er boligprisene mye høyere. Jeg har et og annet merkeplagg. "Arvet" av et familiemedlem med god økonomi som stadig kjøper nytt. Vi har Netflix, Viaplay og HBO fordi familiemedlemmer deler med oss. Vi er på hytteturer fordi foreldrene mine har hytte vi kan bruke. Barna spiller håndball fordi farmoren til barna betaler de faste utgiftene her. Vi er en sjelden gang på kino. Da er det gjerne fordi vi har fått billetter i julegave eller fordi vi blir invitert med av foreldre/ besteforeldre. I morgen skal vi på Escape room. Julegave fra i fjor. Utad ser det greit ut hos oss. Sannheten er at økonomien er svært trang. Det er ikke bare å bytte jobb, som noen slenger ut. Jeg har bachelor og å si opp jobben og ta mer/annen utdannelse er jo faktisk ikke mulig. Jeg trives faktisk også i nåværende jobb. Så det jeg vil frem til; jeg synes folk skal slutte å tro de sitter på sannheten om andres økonomi ut fra hva man ser. Slutte å slenge flåsete og dumme kommentarer om fattige og hvordan de bør leve, for det kan såre folk man faktisk ikke aner er i den situasjonen. Og må også si at de som kommenterer slik gjerne er godt voksne som ikke har bodd en dag alene som aleneforsørger i hele sitt liv. Anonymkode: 7d492...67b 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 Vel, på "motsatt side" så vet jeg av mennesker som bor billig i alternative fellesskap som har millionlønn. De fremstår som om de har lite å rutte med, lever på en måte som selvsagt er til det gode for planeten (supert at folk handler/henter gratis på FB, gjør ting selv og ikke lever i overkonsum) -men det blir litt for dumt å late som om de ikke har mye å rutte med når de tjener såpass godt, de burde faktisk flytte og gi folk som virkelig trenger billigere husvære plassen, noe som er opprinnelsen til at disse stedene faktisk eksisterer i utgangspunktet. Men bortsett fra når folk tar plassen til folk som trenger det så tenker jeg ikke nevneverdig over folks økonomi. Vet å holde meg unna folk som "flasher", er opptatt av dyre ting og er gale etter merkevarer, men ellers så er det ikke så viktig. Anonymkode: a2dea...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 Enten må du senke utgiftene, eller så må du øke inntektene. Har du så dårlig råd at du oppretter en tråd? Ja da må du være villig til å ta tak i en mopp og vaske hos folk. Skal du være sær og si nei, da har du ikke dårlig «nok» råd. Anonymkode: 67733...e47 1
lillevill Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 Forstår det er tungt å oppsøke matutlevering. Hvorfor er det ille akkurat denne måneden? Er det ikke sånn ellers? Det er jo en god beskjed til folk, om å ikke komme med bedritne ugjennomtenkte lavpanna kommentarer, men folk vil alltid si dustete ting. Det må man nesten bare forvente. Jeg tror at om man lever livet og mener at noen aldri skal si noe dustete og sårende så legger mann opp til å bli såret, for folk sier mye dumt. Kansje det hjelper mer å fortelle hvordan du har det, og bli mer åpen om at du slettes ikke har så god råd som enslig forsørger. Det er trist om det er sånn at du ikke sier noe om hva som sårer deg, når de som er glad i deg er de som sier sårende ting. Om du deler vil du nok få mer emosjonell støtte om du snakker med folk som bryr seg.
Anonym6789 Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 Jeg sitter ikke helt med samme inntrykket som deg. Føler mange i min omgangskrets er åpen om at det er tøffe tider og at man må tenke seg om før han man bruker penger, men ingen har sagt at de direkte SLITER, så om de gjør det vet jeg ikke. Alle jeg har snakket med dette om har vertfall forståelse for at noen må takke nei til invitasjoner osv pga økonomi, og at det er umulig å vite hvordan andre egentlig har det. Selvom man har jobb og eier bolig.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 Mitt inntrykk er at mange forstår at det kan være tøft for mange nå og hjelper der man kan. Samtidig er det også en del folk som har levd over evne lenge og klager veldig lett. Klima trenger at mange av oss dropper gavene, pakkekalender og stadig nye ting. Anonymkode: 2c1aa...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enten må du senke utgiftene, eller så må du øke inntektene. Har du så dårlig råd at du oppretter en tråd? Ja da må du være villig til å ta tak i en mopp og vaske hos folk. Skal du være sær og si nei, da har du ikke dårlig «nok» råd. Anonymkode: 67733...e47 Enda en person med en lettvint løsning på andres hverdag. Er man allerede i full jobb og har omsorg for barn er det ikke bare å være mer borte fra hjemmet. Dessuten, svart arbeid er ikke lov. Anonymkode: 7d492...67b 3 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 lillevill skrev (53 minutter siden): Forstår det er tungt å oppsøke matutlevering. Hvorfor er det ille akkurat denne måneden? Er det ikke sånn ellers? Det er jo en god beskjed til folk, om å ikke komme med bedritne ugjennomtenkte lavpanna kommentarer, men folk vil alltid si dustete ting. Det må man nesten bare forvente. Jeg tror at om man lever livet og mener at noen aldri skal si noe dustete og sårende så legger mann opp til å bli såret, for folk sier mye dumt. Kansje det hjelper mer å fortelle hvordan du har det, og bli mer åpen om at du slettes ikke har så god råd som enslig forsørger. Det er trist om det er sånn at du ikke sier noe om hva som sårer deg, når de som er glad i deg er de som sier sårende ting. Om du deler vil du nok få mer emosjonell støtte om du snakker med folk som bryr seg. Økonomien min har blitt vesentlig forverret det siste halvåret med totalen av at både renter, strøm, drivstoff og mat har økt mye. T o m veden har blitt dyrere enn i fjor. Bare renteøkning hadde jeg tålt, det er totalen som nå er massiv. Vi er heldige enn så lenge, har det vi trenger av klær og slike ting, men vedvarer høye priser og prisøkningene over år, vil jeg nok slite med å kjøpe klær også. Men det var ikke min personlige økonomi vi skulle ha fokus på, men at man tenker seg litt om før man snakker og har en forståelse for at flere enn man aner sliter. Tror mange er som meg og skammer seg og holder ståa skjult. Det er ydmykende å være fattig. Anonymkode: 7d492...67b 1 1
Teardrop Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 "Tror du at du kjenner andres økonomi ut fra det du ser?" NEI, absolutt ikke! Kjenner folk med lite penger som har regninger til inkasso osv som allikevel shopper masse drit , bytter biler osv som idioter, og venner med masse penger som er sparsomme. Så det er utvilsomt umulig å se på noen ja. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #10 Skrevet 3. desember 2022 Nei det tror jeg ikke, eller bryr meg ikke 😂 Får kommentarer på jakken min, hullete og slitt. Og sko, utslitte og hullete. Men jeg (vi) har ferdig nedbetalt hus i utkanten av Oslo, to biler (tesla 3 og y) uten lån. Har hørt mange tenker vi har mye gjeld og sliter, men nei da. Anonymkode: 30fb7...bc2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå