Gå til innhold

Sliten av mange kamper med adhd-barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet på 12 år har fått diagnosen adhd og får behandling med adhd-medisin. I tillegg prøver jeg og far så godt vi kan å gi barnet de beste forutsetninger. Det er imidlertid utrolig mange kamper og diskusjoner hele tiden. Den ene avløser den andre føles det som.

Barnet sliter med skolevegring og har fått tilbud om å bytte skole og plass i spesialklasse, men ønsker ikke dette. Heldigvis har både jeg og far jobber der vi kan ha hjemmekontor de dagene barnet slår seg helt vrang og nekter å dra på skolen men det stopper ikke med det. Vi har daglige kamper om skjermtid. Desverre har dette vært en av de få tingene som gjør barnet rolig, ellers blir det ofte full fart i timesvis. Vi innser at det har blitt for mye skjerm og prøver nå å begrense det. Dette gjør at barnet blir sint og raserianfallene kan vare lenge og gå ut over interiør.

Vi har også hatt et helvete de siste ukene med kamper knyttet til personlig hygiene, der barnet nekter å dusje,skifte klær eller pusse tenner. Nå har barnet gått i nesten 1 måned uten å pusse tenner på tross av at vi advarer mot konsekvensene dette kan få. Både mtp dårlig ånde, hull og mange ubehagelige tannlegebesøk. Men hva gjør man? Er jo ikke enkelt å fysisk holde en 12-åring nede og tvangspusse tenner eller tvinge de i dusjen? 

Får sikkert mye kritikk for dette innlegget men vi er helt rådville og utslitte. Har også et annet barn å ta vare på. Har noen vært i samme situasjon og hva gjorde dere? Er det vanlig at det er mer kamper med adhd barn? Kjenner jeg gruer meg til tenårene dersom vi ikke klarer å snu dette nå :( 

Anonymkode: 7b5ef...daf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnet sliter med skolevegring og har fått tilbud om å bytte skole og plass i spesialklasse, men ønsker ikke dette.

Ta imot dette tilbudet. Har selv adhd-barn og har gjort dette. Vet at det er vanskelig å innse at dette er den beste løsningen, men det er slik det er.

Anonymkode: 44d2e...e69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta imot dette tilbudet. Har selv adhd-barn og har gjort dette. Vet at det er vanskelig å innse at dette er den beste løsningen, men det er slik det er.

Anonymkode: 44d2e...e69

Vi takk et ja til tilbudet og det virket til å fungere greit i starten. Men så plutselig ville ikke barnet være der mer. Nektet fullstendig å dra. 

ts

Skrevet

Tannpuss før skjermtid. Men min med adhd må jeg av og til rett og slett skru av nettet (bytter passord så han ikke kommer inn). Sier da at det blir skrudd på igjen når vi har laget en avtale om hvordan hverdagene skal bære her hjemme. Han raser rundt men roer seg etter hvert.

Her er avtalen (som jeg ikke alltid klarer å holde men prøver) at han får spille når han kommer fra skolen. Da er han sliten!!! Han skal ut til middag og da har vi skjermpause. Da ser vi over ukeplanen, han gjør litt oppgaver ( feks tømme oppvaskmaskinen) og da avtaler vi hvordan ettermiddagen skal være. Om vi skal se en film senere, om det er trening eller annet osv. eller spilling. Nettet skrus av kl. 20.30 igjen. Han strever med tidsbegrep så blir like overrasket og forbanna hver dag. Så har begynt å gå inn 15 min før. Altså 2015 og minne om at det er 15 min igjen.

Ang skole så må dere som foreldre velge det tilbudet dere tenker er best og gå i tett dialog med skolen. Det er de som må bygge en relasjon til barnet for å jobbe han tilbake på skolen..dette må ppt si noe om i sin sakkyndige vurdering av hva han trenger for å gå et tilfredsstillende utbytte av opplæring. Ikke la skolen slippe dere. Vil han ikke møte må de sende noen til dere for å bygge relasjon og en vei tilbake til skolen. Alle barn ønsker å bære som andre barn og være der de andre er. Det høres ut som dette er for vanskelig for deres barn nå og da må dere og skole gå sammen om å finne ut hva som gjør det så vanskelig og hva han trenger for å komme tilbake på skolen.

Anonymkode: abefd...e4a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hanskjønner ikke konsekvensene av de manglende handlingene sine, så du må vise han dem.

Jeg ville startet med å printe ut og henge opp bilder som dette, på badet, på romdøren hans etc. Dette blir konsekvensen om han ikke gidder å pusse 2 min morgen og kveld, og det er han som må betale for å rette opp dette når han blir over 21 el. 

Med kroppshygiene kan du si at det lukter vondt av han og at andre merker det, men sier ikke ifra. Vis han hvordan han skal få ha litt verdighet og ta vare på kroppen sin. Prøv å dra han med ut på skogsturer og sett krav til han som han har mulighet til å innfri. Hør litt på han, la han få litt, og så må han gi noe tilbake til dere.

Bilde 03.12.2022 klokken 11.19 (1).jpeg

Bilde 03.12.2022 klokken 11.19.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 11.05):

Tannpuss før skjermtid. Men min med adhd må jeg av og til rett og slett skru av nettet (bytter passord så han ikke kommer inn). Sier da at det blir skrudd på igjen når vi har laget en avtale om hvordan hverdagene skal bære her hjemme. Han raser rundt men roer seg etter hvert.

Her er avtalen (som jeg ikke alltid klarer å holde men prøver) at han får spille når han kommer fra skolen. Da er han sliten!!! Han skal ut til middag og da har vi skjermpause. Da ser vi over ukeplanen, han gjør litt oppgaver ( feks tømme oppvaskmaskinen) og da avtaler vi hvordan ettermiddagen skal være. Om vi skal se en film senere, om det er trening eller annet osv. eller spilling. Nettet skrus av kl. 20.30 igjen. Han strever med tidsbegrep så blir like overrasket og forbanna hver dag. Så har begynt å gå inn 15 min før. Altså 2015 og minne om at det er 15 min igjen.

Ang skole så må dere som foreldre velge det tilbudet dere tenker er best og gå i tett dialog med skolen. Det er de som må bygge en relasjon til barnet for å jobbe han tilbake på skolen..dette må ppt si noe om i sin sakkyndige vurdering av hva han trenger for å gå et tilfredsstillende utbytte av opplæring. Ikke la skolen slippe dere. Vil han ikke møte må de sende noen til dere for å bygge relasjon og en vei tilbake til skolen. Alle barn ønsker å bære som andre barn og være der de andre er. Det høres ut som dette er for vanskelig for deres barn nå og da må dere og skole gå sammen om å finne ut hva som gjør det så vanskelig og hva han trenger for å komme tilbake på skolen.

Anonymkode: abefd...e4a

Kaisada skrev (På 3.12.2022 den 11.24):

Hanskjønner ikke konsekvensene av de manglende handlingene sine, så du må vise han dem.

Jeg ville startet med å printe ut og henge opp bilder som dette, på badet, på romdøren hans etc. Dette blir konsekvensen om han ikke gidder å pusse 2 min morgen og kveld, og det er han som må betale for å rette opp dette når han blir over 21 el. 

Med kroppshygiene kan du si at det lukter vondt av han og at andre merker det, men sier ikke ifra. Vis han hvordan han skal få ha litt verdighet og ta vare på kroppen sin. Prøv å dra han med ut på skogsturer og sett krav til han som han har mulighet til å innfri. Hør litt på han, la han få litt, og så må han gi noe tilbake til dere.

Bilde 03.12.2022 klokken 11.19 (1).jpeg

Bilde 03.12.2022 klokken 11.19.jpeg

TS her, svarer litt sent men tusen takk for tips AB e4a og Kaisada.

Dette er så utrolig slitsomt. Føler jeg må tilsidesette det andre barnet hele tiden.

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Barnet (alle barn har godt av dette) trenger forutsigbarhet. Gi ham en fast 5 minutters tid til omstilling før dere bytter aktivitet. "Om 5 minutter skal vi pusse tennene " "om 5 minutter slår jeg av internettet "osv. Kanskje kan han få en aktivitetsklokke der dere legger på alarmer sammen så han opplever litt selvstendighet???

Anonymkode: 7350a...ea1

Skrevet

Jeg har en på samme alder som nylig har fått diagnosen aspergers, og jeg ser det er mye kjent her, vi har også en veldig stressende hvedag. Mye går i perioder. Det var en lang periode han ikke ville dusje uten at vi maste MYE og det var stor kime til konflikt. Men plutselig begynte han, da tror jeg det må ha vært klassekamerater eller andre utenfra som har sagt noe, for han hører IKKE på hva vi foreldrene sier. Men plutselig, fra en dag til en annen, var det kjempeviktig å dusje og vaske håret.

Vi taper kamper om tannpuss osv, men i perioder der dette er vanskelig, har jeg gitt ham tyggegummi på vei til skolen, for i det minste å få bukt med dårlig ånde, og kanskje sukkerfri tyggegummi kan rense tennene litt også.

Jeg trøster meg med at denne fasen (etter hva jeg har hørt) , tidlig tenårene, er den vanskeligste fasen. Det gjelder å få ting til å fungere på en slags måte, og så sier alle jeg har snakket med at det blir bedre når barna blir litt mer modne, etter 16-17-årsalderen.

Har dere andre som kan tipse ham litt forsiktig om personlig hygiene, slik at det ikke kommer fra dere?

Anonymkode: 1b4b8...657

Skrevet

Velg dine kamper! Du kan ikke vinne dem alle. 

Forutsigbarhet og samme handlingsmønster hver gang. Samme konsekvens for brutt regel hver gang. Jeg fikk mye hjelp av å gå foreldreveiledingskurs gjennom familiens hus. Du er nå på vei inn i den vanskeligste fasen. Du har noen tøffe år foran deg, men det vil bli bedre. 

Tannpuss er en kamp jeg ville tatt. Ingen nettilgang uten tannpuss. Men går du inn i den kampen, må du stå i det. Dersom du ikke orker. Vinner han og du vil få problemer, neste gang du skal få igjennom et problem. 

Anonymkode: 5ad73...a75

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 10.34):

Barnet på 12 år har fått diagnosen adhd og får behandling med adhd-medisin. I tillegg prøver jeg og far så godt vi kan å gi barnet de beste forutsetninger. Det er imidlertid utrolig mange kamper og diskusjoner hele tiden. Den ene avløser den andre føles det som.

Barnet sliter med skolevegring og har fått tilbud om å bytte skole og plass i spesialklasse, men ønsker ikke dette. Heldigvis har både jeg og far jobber der vi kan ha hjemmekontor de dagene barnet slår seg helt vrang og nekter å dra på skolen men det stopper ikke med det. Vi har daglige kamper om skjermtid. Desverre har dette vært en av de få tingene som gjør barnet rolig, ellers blir det ofte full fart i timesvis. Vi innser at det har blitt for mye skjerm og prøver nå å begrense det. Dette gjør at barnet blir sint og raserianfallene kan vare lenge og gå ut over interiør.

Vi har også hatt et helvete de siste ukene med kamper knyttet til personlig hygiene, der barnet nekter å dusje,skifte klær eller pusse tenner. Nå har barnet gått i nesten 1 måned uten å pusse tenner på tross av at vi advarer mot konsekvensene dette kan få. Både mtp dårlig ånde, hull og mange ubehagelige tannlegebesøk. Men hva gjør man? Er jo ikke enkelt å fysisk holde en 12-åring nede og tvangspusse tenner eller tvinge de i dusjen? 

Får sikkert mye kritikk for dette innlegget men vi er helt rådville og utslitte. Har også et annet barn å ta vare på. Har noen vært i samme situasjon og hva gjorde dere? Er det vanlig at det er mer kamper med adhd barn? Kjenner jeg gruer meg til tenårene dersom vi ikke klarer å snu dette nå :( 

Har dere søkt om taxi til og fra skolen? Kunne det hjulpet barnet til å komme seg til skolen? 

ADHD er jo et bredt spekter, men de gangene jeg hører om barn med adhd som oppfører seg slik - er det jo pga dårlig grensesetting og oppdragelse. Startet dere veldig sent med å være konsekvent med barnet? Barnet har tydelig ingen respekt for dere, så noe må det være. Finnes et par tråder her med barn med adhd som har ekstreme raserianfall og ødelegger familien, og der leser man tydelig at foreldrene har vært veldig sene eller fraværende med grensesetting o.l

Anonymkode: 65c46...3f7

• Liker 1
Skrevet

Høres slitsomt ut dette! Men angående tannpuss så hadde jeg presset mer på. Disse tennene skal han ha til han blir gammel. Hadde det vært at tannpuss glapp en dag i uken hadde nå det vært en ting, men en hel måned uten er litt krise!

Har du vurdert å gjøre lørdagsgodtet betinget? Dvs, ingen godteri uten at han fullfører tannpuss.

Nekter han å pusse tennene, må du iallfall kutte ut alt av søtt og saft,brus, juice etc...

Anonymkode: 242f5...785

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...