Gå til innhold

Hvorfor gir ikke innvandrere norske navn til barna sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som om folk som er 2. generasjons nordmenn og har bodd i Norge hele livet, de gir fortsatt barna sine utenlandske navn, nesten uten unntak. Hvorfor er det slik? Det har vel ingen planer om å flytte tilbake til sine foreldres opprinnelige hjemland? Kan ikke skjønne annet at dette blir er hinder for integrering, da man i x antall generasjoner insisterer på at man er anderledes enn resten av Norges befolkning.

Anonymkode: e2a4f...f72

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mener norske navn som Frank, Glenn, Renate, Mona, og Linda? 

#sarkasmevarsel

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde du gjort det om du måtte flykte til et annet land?

• Liker 5
Gjest plusskatten
Skrevet
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Du mener norske navn som Frank, Glenn, Renate, Mona, og Linda? 

#sarkasmevarsel

Dette er navn som er vanlige i Norge ja. Selvfølgelig finnes det tilsvarende navn i andre språkgrupper i Europa. Sånn har det alltid vært.

Skrevet

Jeg er norsk og mannen min er norsk, men barna våre er født i utlandet, vi ville sørge for at barnet passet inn så det fikk flere fornavn som gjorde at navnene ville passe inn i både utland og i Norge.  Vi har også merket at en av våre navn ikke funker når vi er på reise i utlandet så ville ikke at ungene skulle oppleve det heller. 

Anonymkode: 233c5...b8c

• Liker 2
Skrevet
plusskatten skrev (Akkurat nå):

Dette er navn som er vanlige i Norge ja. Selvfølgelig finnes det tilsvarende navn i andre språkgrupper i Europa. Sånn har det alltid vært.

Hvorfor tror du de er blitt vanlige i Norge? 

• Nyttig 1
Skrevet

Tja, om du hadde måttet flytte til USA av en eller annen grunn, hadde du gitt barna dine amerikanske navn, eller ville du kanskje gitt de norske navn for å ivareta den norske kulturen? 

Anonymkode: 81d50...dfa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De vil vel gjerne kalle opp, og gi ungene navn som slekten i "hjemlandet" kan uttale. 

• Nyttig 2
Skrevet
Blizz1 skrev (3 minutter siden):

Hadde du gjort det om du måtte flykte til et annet land?

HI snakker om innvandrere, ikke flyktninger.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor gir ikke etniske nordmenn «norske» navn til barna sine?

Anonymkode: 2c5e6...b71

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, om du hadde måttet flytte til USA av en eller annen grunn, hadde du gitt barna dine amerikanske navn, eller ville du kanskje gitt de norske navn for å ivareta den norske kulturen? 

Anonymkode: 81d50...dfa

Snakker om folk som er født og oppvokst i Norge. Dvs 2 generasjons nordmenn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mens nordmenn har blitt mer bevisst på å velge navn som også kan uttales i utlandet

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud... Hadde du kalt barna dine Ahmed og Fatima om du hadde flyttet til Pakistan og de ble født der..? Det hadde ikke jeg. 

Anonymkode: 0ec88...94c

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet

Om jeg bodde i Singapore noen år, ville jeg ikke gitt barnet mitt et kinesisk navn likevel. 

Anonymkode: e92b3...db1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor gir ikke etniske nordmenn «norske» navn til barna sine?

Anonymkode: 2c5e6...b71

Dette. 

TS kan starte med å sjekke hvorfor folk kaller barna sine franske og engelske navn. 

Hvorfor Chanel? Hun burde hett Sigrid. 

Anonymkode: d11d8...088

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud... Hadde du kalt barna dine Ahmed og Fatima om du hadde flyttet til Pakistan og de ble født der..? Det hadde ikke jeg. 

Anonymkode: 0ec88...94c

Er jo ikke det jeg snakker om. Snakker om 2. generasjons nordmenn som er født og oppvokst i Norge.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om jeg bodde i Singapore noen år, ville jeg ikke gitt barnet mitt et kinesisk navn likevel. 

Anonymkode: e92b3...db1

Du forstår hva begrepet «2.generasjons nordmann» innebærer?

• Liker 5
Skrevet

At det hindrer integrering? Snakk om å overdrive. Jeg har utenlandsk navn og er veldig godt integrert, i framtiden vil barnet vårt ha navn fra vårt språk og det kommer til å gå helt fint. Dog er det viktig for oss at navnet høres fint og enkelt ut i det norske språket også. Det er en del av identiteten vår som vi ønsker å beholde. Synes mange etniske nordmenn har merkelige og "utenlandske" navn selv, Fillip og Alexander er vell ikke norsk? Men Bjørnar og Arnulf er det 😊

Anonymkode: e5789...cb5

• Liker 2
Skrevet

Kultur. Det er utrolig mange fine utenlandske navn med fine betydninger så jeg skjønner godt at de velger noe fra egen kultur. 

Anonymkode: 5e112...5a3

• Liker 1
Skrevet

Jeg kalte opp barna mine etter oldeforeldrene til barna. 

De oldeforeldrene hadde ikke magisk byttet navn om jeg (og mine barn) ble født i Argentina. 

Anonymkode: d11d8...088

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...