Gå til innhold

Bidrar dere økonomisk når dere feirer jul hos andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For eksempel hvis dere skal hjem til foreldrene deres og feire julaften + 1. dag. Vippser dere penger på forhånd for å bidra til mat/ drikke etc? 

Anonymkode: 8284d...3b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg bidrar ikke økonomisk, men kan hjelpe til med å dekke bord, rydde, vaske før og etter middag. Mine foreldre ville ikke godtatt om jeg vippset de penger. Er det julefeiring hos meg så betaler jeg alt og ingen får hjelpe til økonomisk. De kan gjerne hjelpe til før og etter middagen.

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde gjort det om jeg feiret med venner. Ikke med familien (særlig ikke siden de som holder julaften har ganske god råd). Jeg tar med en flaske vin eller akevitt, da. 

Anonymkode: fa955...5e5

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg gjør ikke det. Begge ville blitt fornærmet om jeg gjorde det. Jeg hjelper med matlagingen, ryddingen og dekking av bordet. De gangene vi blir over 10 +, hjelper jeg med handlingen. 

Anonymkode: 30f88...fc3

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er et spleiselag :) 

Anonymkode: a6c93...889

• Liker 1
Skrevet

Nei

Anonymkode: bf747...ccb

Skrevet

Ja, vi har spleiselag i min familie😊

• Liker 1
Skrevet

Nei, betaler aldri noen vei når vi besøker hverandre. Selv om det blir 2-3 netter overnatting. Alle har god råd. 

Til søsken tar jeg gjerne med en liten gave, samt vin. Foreldre vil ikke ta i mot noe, men tar ofte med litt bakst, syltetøy og slikt, når de kommer til oss. 

Anonymkode: e2d86...2bc

Skrevet

Nei, vi spleiser ikke og har aldri betalt noe når foreldrene våre har hatt julen hos seg. Men, da vi gikk over til å feire hos oss, så tilbød særlig den ene broren min å ta med noe eller hjelpe til. Ber han ikke ta med noe, men setter pris på at han kommer litt før og kan være rådgiver på siste halvtimen av matlagingen, siden han har skikkelig peiling. Moren min lager to typer  medisterkaker, samt julekaker, og tar med det. Det er veldig fint, siden jeg sparer masse tid på å slippe å lage det selv. 

Skrevet

Første tanke var «nei, det kunne ikke falt meg inn». Men i fjor hadde jeg faktisk med et par flasker godt juleøl fra polet til pappa. Får se hva jeg gjør i år. Kan sikkert ta med noe til vertskapet og være 31 år og ikke 5 liksom, når jeg kommer hjem til jul. Men vippsing av penger er ikke aktuelt hos oss, det blir veldig rart. 

Anonymkode: 589ec...5b8

• Liker 3
Skrevet

Nei, ikke når vi feirer hos foreldrene mine. Tar kanskje med konfekt eller noe slikt. Men de insisterer alltid på at vi ikke trenger å bidra med noe.

Nå feirer vi stort sett hjemme hos oss, og da kommer foreldrene mine til oss. Da insisterer jeg på at DE ikke trenger å bidra med noe, men de tar kanskje med noe konfekt eller annet godt.

😄 

Hvis jeg skulle feiret hos noe andre så hadde jeg tilbydd meg å bidra med noe. 

Anonymkode: aed0f...574

Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Har ikke gjort det i yngre år, da jeg hadde høye utgifter til reisen og lav inntekt som student.

Nå prøver jeg å lure meg til å bidra med å ta med vin, god juice, kaffe og julepålegg hjem, for å avlaste på den måten siden spørsmål om penger blir avfeid selv om jeg vet at jeg har vel så god råd.

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke. Men jeg er ufør på minstesats, feirer hos min søster, og hennes mann, de har veldig god råd. Og jeg er en veldig billig gjest, jeg sliter med mage og tarm plager, så jeg spiser en kjøttkake, en potet, litt grønnsaker og saus. Og ellers drikker jeg bare vann. Spiser ikke dessert, eller søtsaker. Alkohol drikker jeg aldri.

Anonymkode: 60383...d0e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg gjør ikke det, men vi har en dialog om det på forhånd. Jeg tenker at man ikke skal ta for gitt at den store julefeiringen skal "være gratis", for det er dyrt å arrangere jul, spesielt hvis man er veldig mange og det skal inkluderes god drikke i tillegg. Og i år er det ekstra trangt økonomisk for veldig mange, så det bør man ta med i betraktningen. 

• Liker 2
Skrevet

Når vi er hos mine foreldre eller hos svigers så får vi ikke lov til å bidra med annet enn å hjelpe til med oppvasken. Vi tilbyr oss alltid, men får ikke lov. Vi pleier likevel og ta med julebrus og  litt alkoholfritt juleøl og julemarsipan. Når mine foreldre er hos oss pleier de å ta med ribbe og en kake. 

Anonymkode: d266c...b92

• Liker 2
Skrevet

Nei, det gjør jeg/vi ikke. Mine foreldre sitter godt i det. Jeg nevnte for min far at vi kunne bidra en slant, vi kommer tross alt 4 personer og overnatter over en uke i strekk, inkludert en tenåring som spiser en hel hest til middag. Min far bare fnøs av tanken, og sa at aldri i verden om jeg skulle betale noe for å komme hjem. 

Jeg hjelper dem gjerne med ærend og sånt, f.eks stikke på butikken og handle melk, og da betaler jeg for det. Og hvis det er noe spesielt jeg har lyst på som de ikke har, så kjøper jeg det inn selv.

De betaler ingenting når de kommer til oss heller, men har ofte med hjemmelaget syltetøy og andre ting fra egen hage, det synes jeg er hyggelig (og veldig godt)

Anonymkode: d6aa3...df9

• Liker 3
Skrevet

Nei, ikke økonomisk. Men hjelper selvfølgelig med å dekke på/rydde og annet vi ser må gjøres. 

Svigers er den type folk som gjerne vil være gjestfrie og ordne det meste selv. 

Hos pappa så er det gjerne sånn at min svigerinne og pappa samarbeider om middagen. Det er liksom deres greie i julen 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For eksempel hvis dere skal hjem til foreldrene deres og feire julaften + 1. dag. Vippser dere penger på forhånd for å bidra til mat/ drikke etc? 

Anonymkode: 8284d...3b6

Nei, aldri. Har egentlig aldri tenkt over det heller. Men nå står mine foreldre "godt i det", og ser på det som en selvfølge at vi kommer. Tror ikke de ville tatt imot noe om gjestene tilbydde noe heller. 

• Liker 1
Skrevet

Ja! Når vi feirer jul hos familie bidrar vi. Vi kjøper som oftes inn alt til julematen og godis osv.  Vi reiser som oftes til familie for vi har flyttet langt vekk og jul i Nord-Norge er liksom noe annet.  
Vi tenker som så at familie har jo latt oss bo gratis, så hvorfor ikke.  Vi hjelper også til med matlaging osv.

Nå i jul får vi faktisk besøk av min søster og hennes familie. Men likevel står vi for det mat og andre innkjøp. De kommer til å hjelpe til med matlaging osv.

Men nå har det seg at vi har mer enn doblet å rutte med enn andre i familien.  Familiene våre vet ikke hvor god økonomien vår er, men de skjønner jo at det er en god del mer enn dem.

Så vi syns det er bare riktig :)

Anonymkode: 2cb05...d56

• Liker 3
Skrevet

Nei, men det går på rundgang. Vi har julaften. Så har foreldrene mine 1. juledag og svigers 2. juledag. Så da føler jeg at det jevner seg ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...