AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #41 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har aldri vært borti at vi har latt andre enn sykepleiere eller leger dele ut medisiner på jobb, men tydeligvis er det vanlig enkelte steder. Anonymkode: 9d54f...2c8 Helsefagarbeidere, vernepleiere, ufaglærte assistenter med medisinkurs… alle gir medisiner. Det er vanlig over alt. Anonymkode: b117d...930
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #42 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skremmende å lese at så uansvarlige mennesker har jobber der de må ta ansvar. At dette er vanlig også. Fy faen. For en skam dere er. Anonymkode: d5411...dbf Sånn er det når jobb i helsevesenet er rævva betalt. Du får søke deg jobb selv, og rydde opp i galskapen 😊 Anonymkode: b117d...930
Topsi Skrevet 5. desember 2022 #43 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, jeg er helsepersonell med årevis av erfaring. Eldre står generelt på mye unødige medikamenter. En smertestillende og en sovetabl. er langt fra nødvendig. Eh, smertestillende kan være svært nødvendig
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #44 Skrevet 5. desember 2022 Topsi skrev (3 minutter siden): Eh, smertestillende kan være svært nødvendig Nei, da hadde ts merket det. En paracet er langt fra nødvendig. Anonymkode: b117d...930
Topsi Skrevet 5. desember 2022 #45 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, da hadde ts merket det. En paracet er langt fra nødvendig. Anonymkode: b117d...930 Men en oxycontin til en kreftpasient på sykehjem er, smertestillende er ikke bare paracet. Ts sier ingenting om hvilket smertestillende (som jeg så), og du spesifiserte det heller ikke. Noen smertestillende er dypt nødvendige
Fame Skrevet 5. desember 2022 #46 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, da hadde ts merket det. En paracet er langt fra nødvendig. Anonymkode: b117d...930 Hvordan vet du det var paracet? Min pasient glemte å ta oxycontin 30 mg en morgen, som hun får to ganger om dagen. Da klokka nærmet seg 12 hadde dama så vondt at ho nesten kreperte Ganske viktig med enkelte smertestillende vil jeg si
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #47 Skrevet 5. desember 2022 Anonym-bruker skrev (På 3.12.2022 den 5.49): Jobber fast på et sykehjem. Hadde senvakt i går, og oppdaget at jeg hadde glemt å gi medisin til en pasient. Når jeg oppdaget det var det for sent å gi. Nå er så redd og nervøs, kan jeg miste jobben på grunn av dette?? Eller autorisasjonen? Noen som vet? Er du sykepleier? Hva gjorde du når du kom på at du glemte det? Anonymkode: 37810...26a
GulSitron Skrevet 5. desember 2022 #48 Skrevet 5. desember 2022 (endret) Skriv avvik på det og dobbeltsjekk alle skuffer når du er ferdig med å dele ut medisin. Jeg går over tralla en gang etter at alle har fått medisinen sin bare for å være sikker. 😄 Vet om folk som har glemt å gi type parkinson-medisin og noen som har gitt dobbel dose når de har glemt å gi. De jobber fortsatt og de deler fortsatt ut medisiner. Dette går nok bra! Endret 5. desember 2022 av GulSitron
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #49 Skrevet 5. desember 2022 Topsi skrev (15 minutter siden): Men en oxycontin til en kreftpasient på sykehjem er, smertestillende er ikke bare paracet. Ts sier ingenting om hvilket smertestillende (som jeg så), og du spesifiserte det heller ikke. Noen smertestillende er dypt nødvendige Jeg leste paracet lenger oppe i tråden. Tvilsomt at ts håndterer oxy til kreftpasienter (da hadde hun åpenbart ikke spurt om råd på et nettforum). Anonymkode: b117d...930
Anonym-bruker Skrevet 6. desember 2022 Forfatter #50 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er du sykepleier? Hva gjorde du når du kom på at du glemte det? Anonymkode: 37810...26a Nei hjelpepleier. Jeg sa ifra til en kollega og skrev et avvik
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #51 Skrevet 6. desember 2022 Anonym-bruker skrev (På 4.12.2022 den 19.45): Det var en sovetablett og en smertestillende. Lever fremdeles ja🙂 Tipper det var en sovemedisin type ‘beroligende’ og sterk smertestillende. Om pasienten får dette to ganger ettermiddag/kveld er det ingen krise om vedkommende ‘hopper over’ en dose. Ikke minst er det stor sannsynlighet format pasienten står på disse medisinene ved behov i tillegg slik at ny dose kan gis senere på natten i stedenfor dersom pasienten blir urolig eller smertepåvirket. Slike feil får sjeldent følger så lenge det ikke får alvorlige følger for pasienten. Så lenge du skriver avvik har du gjort opp for feilen så godt du kunne. Det er først om du ikke skriver avvik og leder får høre om avviket du kan risikere hun vil prate med deg om feilen. Hun må bare forsikre seg om at du var klar over avviket og vet hvordan du skal håndtere det i framtiden. Det er likevel ikke snakk om en advarsel her. Noen medikamentavvik vil du derimot kunne bli kalt inn til leder til samtale for til tross for innmeldt avvik. Det er bla dersom du gir dobbel eller for altfor stor dose av et medikament, måler opp feil medisin i mikstur form, feil insulindose, feil medisin til feil pasient som får følger. Gi en medisin som eventuelt som pas har stått på tidligere og ikke lengre står på nå. Disse feilene er det først og fremst sykepleiere som gjør fordi de har større ansvar rundt dosering og låser medisiner ut av medisinrom. Sistnevnte eksempel har derimot andre fagarbeidere medansvar for fordi de også skal vite at medisinen som gis pasienten fortsatt står i ordinasjonskortet. Anonymkode: 0771a...9af
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #52 Skrevet 6. desember 2022 Anonym-bruker skrev (12 timer siden): Nei hjelpepleier. Jeg sa ifra til en kollega og skrev et avvik SÅ lenge du skrev avvik og man er klar over feilen osv så tror jeg du har lite å bekymre deg over. Leder vil nok kanskje snakke med deg om det og lure på hvorfor du glemte det (var det mye å gjøre osv). Men du får neppe oppsigelse og fratatt autorisasjon. I en del sammenhenger så bruker man avvik på å forbedre rutinene. Anonymkode: 72651...579
Topsi Skrevet 6. desember 2022 #53 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg leste paracet lenger oppe i tråden. Tvilsomt at ts håndterer oxy til kreftpasienter (da hadde hun åpenbart ikke spurt om råd på et nettforum). Anonymkode: b117d...930 Hos oss ligger oxycontin i dosett eller multidose
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #54 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Skremmende å lese at så uansvarlige mennesker har jobber der de må ta ansvar. At dette er vanlig også. Fy faen. For en skam dere er. Anonymkode: d5411...dbf Kan du heller uttale deg om ting du har erfaring med eller peiling på, siden du åpenbart aldri selv noensinne har tatt en vakt på et sykehjem eller sykehus? Det er ikke snakk om å gi feil medisiner jevnlig og så bare ha innstillingen shit happens og dør de så dør de. Det kan faktisk skje en gang i løpet av din arbeidslivet eller med flere års mellomrom og vi er bare mennesker. Hvis du har for vane å glemme eller bytte om medisiner, skal jeg love at det får konsekvenser. Det er ikke noe som tas lett på, men ved et engangstilfelle skriver du avvik og forhører deg straks med sykepleier og/ eller lege umiddelbart. Du gir liksom ikke blaffen fordi du har gjort et uhell, heller tvert imot. Jeg oppfordrer deg til å ta deg en jobb innenfor helse, så skal vi se om du er bygget av et bedre materiale eller en større mestere enn alle de andre til sammen Anonymkode: ebd3c...8b1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #55 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Skremmende å lese at så uansvarlige mennesker har jobber der de må ta ansvar. At dette er vanlig også. Fy faen. For en skam dere er. Anonymkode: d5411...dbf Alle gjør feil, men sånne uttalelser gjør at man ikke tør å si i fra med tanke på å bli dømt, noe som er mye verre da feilene ikke kan ordnes opp i. Anonymkode: 68bad...df1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå