AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #21 Skrevet 4. desember 2022 Vært borti i samme situasjon. Måtte naturlig nok skrive avvik og så hadde lederen min en samtale med meg. Men absolutt ikke en samtale for å ta meg eller skremme meg. Hun sa at det kunne skjedd hvem som helst, at det av feil man lærer og at det ikke er noe å ha dårlig samvittighet for, men hun ønsket gjerne å vite hendelsesforløpet og hvilke tabletter det gjelder. Fikk ikke muntlig eller skriftlig advarsel, men ble møtt med forståelse for situasjonen. Anonymkode: ebd3c...8b1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #22 Skrevet 4. desember 2022 Alle som jobber på sykehjem har gjort feil med medisiner. gjør dette: meld ofra til ansvarsvakt, skriv avvik, og skriv det i journalen. Lederen kommer til å stole veldig på deg etter dette. Foenycordsn du løste situasjonen, og at du meldte ifra. Anonymkode: bddb9...d35 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #23 Skrevet 4. desember 2022 Anonym-bruker skrev (På 3.12.2022 den 5.49): Jobber fast på et sykehjem. Hadde senvakt i går, og oppdaget at jeg hadde glemt å gi medisin til en pasient. Når jeg oppdaget det var det for sent å gi. Nå er så redd og nervøs, kan jeg miste jobben på grunn av dette?? Eller autorisasjonen? Noen som vet? Det er viktig og gi beskjed til sykepleier og skrive avvik i journalsystemet så snart du kan på ikke levert legemiddel. Anonymkode: d2b77...12e
Anonym-bruker Skrevet 4. desember 2022 Forfatter #24 Skrevet 4. desember 2022 Majer skrev (8 timer siden): Hva slags medisinsk var det? Sannsynligvis ikke noe stress uansett. Pasienten lever fremdeles? kolesterol og blodtrykk går som regel helt fint. Det var en sovetablett og en smertestillende. Lever fremdeles ja🙂
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #25 Skrevet 4. desember 2022 Anonym-bruker skrev (3 timer siden): Det var en sovetablett og en smertestillende. Lever fremdeles ja🙂 Det er bare bra for pas å slippe å ta disse, spør du meg. Sykehjemspas står ofte på masse unødige medikamenter. Tipper hen ikke hadde behov for smertestillende (ei heller sovemedisin) den ettermiddagen. Anonymkode: b117d...930
Knoot Skrevet 5. desember 2022 #26 Skrevet 5. desember 2022 Det er ikke krise om brukeren ikke fikk den. Samtidig siden det er en smertestillende kan pasienten få det utenom den faste tiden i krisetilfeller. Sovetabletten blir nok ikke gitt da den har en halveringstid (før halvparten er skilt ut av kroppen), samtidig med bivirkninger som kan gjøre brukeren ustødig om morgenen. Ta det helt med ro. Som andre sier, rapporter og skriv avvik, har gjort dette selv, fikk ingen konsekvenser utenom at vi måtte bli flinkere med å følge rutiner og medisinering. Det verste som kommer ut av dette er at man blir mer skjerpet neste gang man holder på med medisiner.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #27 Skrevet 5. desember 2022 Jeg kjenner mange som har gitt feil medisiner, altså at medisinene til Tore har blitt gitt til Olga, og det kan være mye mer alvorlig enn å glemme å gi. Du får en klapp på skulderen og et "den er kjip!" Også har alle glemt det. Man er mennesker og alle kommer tik å gjøre sånne feil 1 eller flere ganger. Man blir skremt selv bare, også blir man litt mer oppmerksom i ettertid som er bra. Anonymkode: bb223...640 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #28 Skrevet 5. desember 2022 Anonym-bruker skrev (På 3.12.2022 den 5.49): Jobber fast på et sykehjem. Hadde senvakt i går, og oppdaget at jeg hadde glemt å gi medisin til en pasient. Når jeg oppdaget det var det for sent å gi. Nå er så redd og nervøs, kan jeg miste jobben på grunn av dette?? Eller autorisasjonen? Noen som vet? Anonym-bruker skrev (På 3.12.2022 den 5.59): Tenkte skrive et avvik nå. Ble bare så redd det skulle få konsekvenser for meg. Jeg blir litt bekymret over at en med autorisasjon som sykepleier (?) må skrive et innlegg på KG for å vite hva de skal gjøre når de har gjort en ganske vanlig feil. Anonymkode: 9d54f...2c8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #29 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er bare bra for pas å slippe å ta disse, spør du meg. Sykehjemspas står ofte på masse unødige medikamenter. Tipper hen ikke hadde behov for smertestillende (ei heller sovemedisin) den ettermiddagen. Anonymkode: b117d...930 Tror nok ikke du vet hva du snakker om. Anonymkode: d2b77...12e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #30 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir litt bekymret over at en med autorisasjon som sykepleier (?) må skrive et innlegg på KG for å vite hva de skal gjøre når de har gjort en ganske vanlig feil. Anonymkode: 9d54f...2c8 Til og med ufaglærte kan ta legemiddelhåndteringskurs så lenge de regnes som kompetente. Det kurset tas hvert år. Anonymkode: d2b77...12e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #31 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg blir litt bekymret over at en med autorisasjon som sykepleier (?) må skrive et innlegg på KG for å vite hva de skal gjøre når de har gjort en ganske vanlig feil. Anonymkode: 9d54f...2c8 Hvor står det at TS er sykepleier? Anonymkode: 90874...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #32 Skrevet 5. desember 2022 Skremmende å lese at så uansvarlige mennesker har jobber der de må ta ansvar. At dette er vanlig også. Fy faen. For en skam dere er. Anonymkode: d5411...dbf
Spiteful Skrevet 5. desember 2022 #33 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skremmende å lese at så uansvarlige mennesker har jobber der de må ta ansvar. At dette er vanlig også. Fy faen. For en skam dere er. Anonymkode: d5411...dbf Ja, absolutt skammelig at mennesker kan gjøre feil💀 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #34 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 4.12.2022 den 11.01): Jeg jobber på legevakt, og får av og til inn forespørsler om feilmedisinering. Her er noen alvorlige eksempler: - Det står 4 IE NovoRapid på kurven, sykepleieren gir 41 enheter - Gir feil kveldsmedisin til feil pasient, med mye antipsykotika og beroligende. - Jeg har selv sett feil på Cefotaxim og Cefazolin en gang jeg tok ekstravakt på sengepost. En av disse skal ikke gis til pasienter med nyresvikt, og jeg gjorde selvfølgelig det. Ja, jeg fikk den dobbelkontrollert. Felles for disse er at ingen mister jobben 😊 Anonymkode: 2a874...9ba Derfor har vi gått bort fra å bruke internasjonale enheter,bare enheter. Der var det mange som gjorde feil. Anonymkode: fdaa6...0fc
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #35 Skrevet 5. desember 2022 Knoot skrev (54 minutter siden): Det er ikke krise om brukeren ikke fikk den. Samtidig siden det er en smertestillende kan pasienten få det utenom den faste tiden i krisetilfeller. Sovetabletten blir nok ikke gitt da den har en halveringstid (før halvparten er skilt ut av kroppen), samtidig med bivirkninger som kan gjøre brukeren ustødig om morgenen. Ta det helt med ro. Som andre sier, rapporter og skriv avvik, har gjort dette selv, fikk ingen konsekvenser utenom at vi måtte bli flinkere med å følge rutiner og medisinering. Det verste som kommer ut av dette er at man blir mer skjerpet neste gang man holder på med medisiner. Pasient* Anonymkode: e3e9d...476
Knoot Skrevet 5. desember 2022 #36 Skrevet 5. desember 2022 (endret) Pasient er det samme som bruker. Vi bruker som regel ikke ord som pasient fordi det er da snakk om en syk person. Eldre som bor på sykehjem/eldrehjem/helsesenter trenger ikke nødvendigvis å være syk, de trenger bare hjelp til det daglige. Endret 5. desember 2022 av Knoot
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #37 Skrevet 5. desember 2022 Knoot skrev (2 minutter siden): Pasient er det samme som bruker. Vi bruker som regel ikke ord som pasient fordi det er da snakk om en syk person. Eldre som bor på sykehjem/eldrehjem/helsesenter trenger ikke nødvendigvis å være syk, de trenger bare hjelp til det daglige. Nei, en pasient er en som mottar helsehjelp. En bruker er en som mottar annen hjelp, for eksempel rengjøring og handling av hjemmesykepleien Anonymkode: e3e9d...476 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #38 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvor står det at TS er sykepleier? Anonymkode: 90874...cb1 Har aldri vært borti at vi har latt andre enn sykepleiere eller leger dele ut medisiner på jobb, men tydeligvis er det vanlig enkelte steder. Anonymkode: 9d54f...2c8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #39 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har aldri vært borti at vi har latt andre enn sykepleiere eller leger dele ut medisiner på jobb, men tydeligvis er det vanlig enkelte steder. Anonymkode: 9d54f...2c8 I hjemmesykepleien er det helt vanlig at alle som har gått gjennom medisinkurs deler ut medisiner. Ellers ville sykepleierene hatt svært mye å gjøre Anonymkode: e3e9d...476
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #40 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror nok ikke du vet hva du snakker om. Anonymkode: d2b77...12e Jo, jeg er helsepersonell med årevis av erfaring. Eldre står generelt på mye unødige medikamenter. En smertestillende og en sovetabl. er langt fra nødvendig. Strengt tatt så er sovetabl. korttidsbehandling, og skal ikke gis over lengre perioder. Smertestillende er behovsprøvd (dog står mange på de fast pga kroniske (eller innbilte/gammel vane) smerter. Men, ts skal naturligvis skrive avvik. Vi hadde en gang en spl som gav 61 e novorapid fremfor insulatard - da snakker vi konsekvenser! En paracet og en sovetabl er null niks bekymring. Anonymkode: b117d...930
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå