AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #1 Skrevet 2. desember 2022 Noen andre med lavt stoffskifte som opplever problemer med neglene? Jeg opplever at de løsner delvis fra neglesengen, og jeg får i noen grad et slags belegg under, og det er hardt slik som neglen men mer porøst. Nei, det er ikke sopp, ikke psoriasis og ikke dårlig hygiene. Det er ikke vondt, men kan være ubehagelig ved mye belegg, men fjerner jeg dette risikerer jeg å løsne dem mer så unngår det. Så primært kosmetisk skjemmende, lakk og falske negler gjør det gjerne verre. Det bytter fingre og kommer og går, er forsåvidt nå i en god periode da jeg kun har det på tomlene. Andre som plages og har funnet noen løsning? Plages med tørr, flakete hud og tørt hår men har funnet produkter som hjelper med det. Anonymkode: ebc91...b71
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 Høres ut som stoffskiftet ditt er dårlig regulert. Slet selv med flisete negler da det var for lavt. Du vil nok få flere svar hvis du poster spørsmålet ditt gruppen på Facebook som heter "For oss med hypothyreose". Anonymkode: 296d8...dcf
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som stoffskiftet ditt er dårlig regulert. Slet selv med flisete negler da det var for lavt. Du vil nok få flere svar hvis du poster spørsmålet ditt gruppen på Facebook som heter "For oss med hypothyreose". Anonymkode: 296d8...dcf Jeg går til kontroll for stoffskiftet 1-2 ganger i året men jeg vet ikke helt om det er godt regulert likevel, leser så mye forskjellig jeg ikke vet hva jeg skal tro. Blir ikke tatt seriøst hos noen leger med negleproblemene da det kun er kosmetisk. Kom meg til en hudlege for noe annet, og da spurte jeg om dette også, men det var ikke noe å bry seg om da de. Anonymkode: ebc91...b71
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 Har ikke noe særlig problemer med neglene annet at de knekker lett, men du bør være glad du ikke har større problemer med denne sykdommen. Du må mest sannsynlig gå privat for slike ting. Anonymkode: 239af...9f8
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Noen andre med lavt stoffskifte som opplever problemer med neglene? Jeg opplever at de løsner delvis fra neglesengen, og jeg får i noen grad et slags belegg under, og det er hardt slik som neglen men mer porøst. Nei, det er ikke sopp, ikke psoriasis og ikke dårlig hygiene. Det er ikke vondt, men kan være ubehagelig ved mye belegg, men fjerner jeg dette risikerer jeg å løsne dem mer så unngår det. Så primært kosmetisk skjemmende, lakk og falske negler gjør det gjerne verre. Det bytter fingre og kommer og går, er forsåvidt nå i en god periode da jeg kun har det på tomlene. Andre som plages og har funnet noen løsning? Plages med tørr, flakete hud og tørt hår men har funnet produkter som hjelper med det. Anonymkode: ebc91...b71 Jeg var plaget av veldig tørr hud, tørt hår, og skjøre negler. Jeg smurte inn huden med minst 1dl olje/fet krem hver dag, huden min var som en svamp. Man kunne se oljen/kremen trekkes inn og bli borte. Og deretter være like tørr. Tok en bloddråpeanalyse under microskop. Hos en svensk lege. Legen sa at jeg manglet 80% fett i cellene. I Norge hadde det aldri vært et tema engang. Legen sa at jeg skulle spise fett, rett og slett fråtse i meierismør, fløte, rømme, og fet fisk. Men ikke spise mye oljer, bare tilføye det som nevnt her. Det gjorde jeg, merket stor forskjell bare etter noen mnd, og nå trenger jeg bare litt smørning på hælene av og til. Har gått fra over 1dl om dagen til nå ingenting. Huden er kjempefin, og håret og neglene likeså. Tørre eksemflekker ble også borte. Dette med å mangle fett i cellene var vistnok veldig vanlig. Kanskje noe du burde teste, eller ihvertfall vurdere? Anonymkode: 652ec...c96 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 Deilig å fråtse i rømme og fløte og meierismør og fet fisk med god samvittighet, må jeg bare si. Menstruasjon ble også regelmessig etter at jeg begynte med det😁 Jeg spiser rømme med skje, og bruker bred ostehøvel på smøret 😁 Anonymkode: 652ec...c96
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 Og det har ikke påvirket vekten min negativt. Den er stabil. Anonymkode: 652ec...c96
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har ikke noe særlig problemer med neglene annet at de knekker lett, men du bør være glad du ikke har større problemer med denne sykdommen. Du må mest sannsynlig gå privat for slike ting. Anonymkode: 239af...9f8 Forsøkte å gå privat for blodprøver, de bør tas på et spesielt vis visstnok men ingen er villige til å gjøre det. Aldri tatt T3 prøver f.eks. Mulig det ble gjort da jeg først ble diagnostisert, men det er jo 20 år siden. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg var plaget av veldig tørr hud, tørt hår, og skjøre negler. Jeg smurte inn huden med minst 1dl olje/fet krem hver dag, huden min var som en svamp. Man kunne se oljen/kremen trekkes inn og bli borte. Og deretter være like tørr. Tok en bloddråpeanalyse under microskop. Hos en svensk lege. Legen sa at jeg manglet 80% fett i cellene. I Norge hadde det aldri vært et tema engang. Legen sa at jeg skulle spise fett, rett og slett fråtse i meierismør, fløte, rømme, og fet fisk. Men ikke spise mye oljer, bare tilføye det som nevnt her. Det gjorde jeg, merket stor forskjell bare etter noen mnd, og nå trenger jeg bare litt smørning på hælene av og til. Har gått fra over 1dl om dagen til nå ingenting. Huden er kjempefin, og håret og neglene likeså. Tørre eksemflekker ble også borte. Dette med å mangle fett i cellene var vistnok veldig vanlig. Kanskje noe du burde teste, eller ihvertfall vurdere? Anonymkode: 652ec...c96 Ja, jeg må også til med en skikkelig fet krem i fjeset(og mye fuktighet til hår) men jeg har sensitiv hud så er lite den tolerer. Har en sånn negleolje som jeg bruker, men den mykgjør mest dette belegget under neglene så det er lettere å fjerne uten å gjøre løsningen fra neglesengen verre. Aldri hørt om bloddråpe analyse? Jeg er akkurat over normalvekt i BMI så jeg prøver jo å spise magert. Har dog forsøkt lavkarbo med bra resultat på sleve vekta, så kanskje jeg skal gjøre det igjen. Skal spørre om det neste gang jeg er på kontroll. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Deilig å fråtse i rømme og fløte og meierismør og fet fisk med god samvittighet, må jeg bare si. Menstruasjon ble også regelmessig etter at jeg begynte med det😁 Jeg spiser rømme med skje, og bruker bred ostehøvel på smøret 😁 Anonymkode: 652ec...c96 Hehe, ja ser den, tror jeg må over på lavkarbo om jeg skal gjøre det for jeg er litt i tungeste laget akkurat nå😅 Dog har jeg jo vært på lavkarbo for en liten tid tilbake og merket ikke noe forskjell på hud, hår og negler da. Men var jo bare noen måneder da. Anonymkode: ebc91...b71
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg var plaget av veldig tørr hud, tørt hår, og skjøre negler. Jeg smurte inn huden med minst 1dl olje/fet krem hver dag, huden min var som en svamp. Man kunne se oljen/kremen trekkes inn og bli borte. Og deretter være like tørr. Tok en bloddråpeanalyse under microskop. Hos en svensk lege. Legen sa at jeg manglet 80% fett i cellene. I Norge hadde det aldri vært et tema engang. Legen sa at jeg skulle spise fett, rett og slett fråtse i meierismør, fløte, rømme, og fet fisk. Men ikke spise mye oljer, bare tilføye det som nevnt her. Det gjorde jeg, merket stor forskjell bare etter noen mnd, og nå trenger jeg bare litt smørning på hælene av og til. Har gått fra over 1dl om dagen til nå ingenting. Huden er kjempefin, og håret og neglene likeså. Tørre eksemflekker ble også borte. Dette med å mangle fett i cellene var vistnok veldig vanlig. Kanskje noe du burde teste, eller ihvertfall vurdere? Anonymkode: 652ec...c96 Det er en viktig forskjell på å spise fett i form av meieriprodukter/fisk og å smøre fettet på huden i form av salver og oljer. Fettet du spiser i meieriprodukter og fisk inneholder en lang rekke mikronutrienter (mineraler og vitaminer), som salver og oljer ikke inneholder. Når vi spiser feit fisk, øker vi inntaket av D-vitamin og omega-3 (som er en viktig bestanddel nettopp i cellemembraner) betraktelig. Rømme/fløte/smør er ofte tilsatt både A- og D-vitamin, i tillegg til at det øker inntaket av mineraler som f.eks. kalsium. Tørr hud og sprø negler er symptomer på mineral- og vitaminmangel. Cellene må ha mineraler og vitaminer for å lage redskapene de bruker til reparasjoner og vedlikehold (enzymer og hormoner). Selve fettet er bare byggesteinene. Å gi kroppen materialer til å bygge cellemembraner av (fett) uten å gi dem redskapene de trenger til byggingen (mineraler og vitaminer til å produsere hormoner og enzymer) er litt bortkasta. Det er som å gi snekkeren spiker og planker og be ham bygge hus uten hammer og sag. Fett får de fleste av oss i Norge mer enn nok av uten å fråtse i smør og rømme. Det er mineraler og vitaminer cellene trenger mer av. Det holder å ta tilskudd. Om vitaminer og mineraler er tilsatt i smør eller kosttilskudd er ett fett, for å si det sånn. Det viktigste er å få redskapene inn i kroppen på en eller annen måte. Anonymkode: 46b3e...beb 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Forsøkte å gå privat for blodprøver, de bør tas på et spesielt vis visstnok men ingen er villige til å gjøre det. Aldri tatt T3 prøver f.eks. Mulig det ble gjort da jeg først ble diagnostisert, men det er jo 20 år siden. Ja, jeg må også til med en skikkelig fet krem i fjeset(og mye fuktighet til hår) men jeg har sensitiv hud så er lite den tolerer. Har en sånn negleolje som jeg bruker, men den mykgjør mest dette belegget under neglene så det er lettere å fjerne uten å gjøre løsningen fra neglesengen verre. Aldri hørt om bloddråpe analyse? Jeg er akkurat over normalvekt i BMI så jeg prøver jo å spise magert. Har dog forsøkt lavkarbo med bra resultat på sleve vekta, så kanskje jeg skal gjøre det igjen. Skal spørre om det neste gang jeg er på kontroll. Hehe, ja ser den, tror jeg må over på lavkarbo om jeg skal gjøre det for jeg er litt i tungeste laget akkurat nå😅 Dog har jeg jo vært på lavkarbo for en liten tid tilbake og merket ikke noe forskjell på hud, hår og negler da. Men var jo bare noen måneder da. Anonymkode: ebc91...b71 Dra til sverige for bloddråpeanalyse Anonymkode: 652ec...c96
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er en viktig forskjell på å spise fett i form av meieriprodukter/fisk og å smøre fettet på huden i form av salver og oljer. Fettet du spiser i meieriprodukter og fisk inneholder en lang rekke mikronutrienter (mineraler og vitaminer), som salver og oljer ikke inneholder. Når vi spiser feit fisk, øker vi inntaket av D-vitamin og omega-3 (som er en viktig bestanddel nettopp i cellemembraner) betraktelig. Rømme/fløte/smør er ofte tilsatt både A- og D-vitamin, i tillegg til at det øker inntaket av mineraler som f.eks. kalsium. Tørr hud og sprø negler er symptomer på mineral- og vitaminmangel. Cellene må ha mineraler og vitaminer for å lage redskapene de bruker til reparasjoner og vedlikehold (enzymer og hormoner). Selve fettet er bare byggesteinene. Å gi kroppen materialer til å bygge cellemembraner av (fett) uten å gi dem redskapene de trenger til byggingen (mineraler og vitaminer til å produsere hormoner og enzymer) er litt bortkasta. Det er som å gi snekkeren spiker og planker og be ham bygge hus uten hammer og sag. Fett får de fleste av oss i Norge mer enn nok av uten å fråtse i smør og rømme. Det er mineraler og vitaminer cellene trenger mer av. Det holder å ta tilskudd. Om vitaminer og mineraler er tilsatt i smør eller kosttilskudd er ett fett, for å si det sånn. Det viktigste er å få redskapene inn i kroppen på en eller annen måte. Anonymkode: 46b3e...beb Mulig at de fleste i Norge får i seg nok fett. Men for meg gjaldt ikke dette. Det hjalp ikke meg å knaske vitamin/mineraltilskudd heller. Jeg trengte ekstra mye fett i kostholdet for å få bukt med denne utfordringen. Anonymkode: 652ec...c96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå