AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #1 Skrevet 2. desember 2022 Har noen erfaringer med begynnende psykose hos ungdom? Hva var symptomene? Anonymkode: d9ad5...fb2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #2 Skrevet 2. desember 2022 Sosial tilbaketrekning, skadet seg selv, greide ikke gå på skole, virket mutt og annerledes. Var mørk i blikket... Vi trodde det var depresjon eller ungdomsproblemer. At det var en fase. Det slo oss aldri at det var psykose. Ikke i vår villeste fantasi kunne vi trodd det. For ungdommens del så var det selvsagt stemmehøring, at hen så ting som ikke eksisterte. Det fikk ikke vi vite om. En professor sa til meg på et kurs etter at psykose var fastslått at et viktig symptom var at " mor er veldig bekymret".... Anonymkode: 0b07c...28d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Sosial tilbaketrekning, skadet seg selv, greide ikke gå på skole, virket mutt og annerledes. Var mørk i blikket... Vi trodde det var depresjon eller ungdomsproblemer. At det var en fase. Det slo oss aldri at det var psykose. Ikke i vår villeste fantasi kunne vi trodd det. For ungdommens del så var det selvsagt stemmehøring, at hen så ting som ikke eksisterte. Det fikk ikke vi vite om. En professor sa til meg på et kurs etter at psykose var fastslått at et viktig symptom var at " mor er veldig bekymret".... Anonymkode: 0b07c...28d Takk for svar. Vår tenåring skal til utredning nå. Har noen av disse symptomene. Kan jeg spørre hvordan det ble oppdaget til slutt? TS Anonymkode: d9ad5...fb2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 De første tegnene jeg viste var så diffuse at foreldrene mine ikke forsto at det var tidlige symptomer på sykdom (og i hvert fall ikke psykose) før etter jeg hadde vært i behandling i noen år allerede. Jeg var mer stille, holdt meg mer for meg selv, ville ikke på skolen og var irritabel. Var da 11-12 år gammel og trivdes ikke på skolen, så det var jo naturlig å forklare symptomene med det. Var først et halvt års tid før jeg forsvant helt i psykoser at symptomene var tydelige nok for andre til at folk ble bekymret. Jeg var da ofte veldig fjern, hadde ikke ansiktsmimikk, var helt tom i blikket, pratet rart (falt ut i samtaler og blandet ord), sov omtrent ikke, veldig flat i humøret, spiste lite, var stiv og rykkete i bevegelsene og veldig mistenksom. Gjorde det også veldig mye dårligere på skolen (gikk fra 6-ere til IV i alle fag). Anonymkode: bba0c...e9b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): De første tegnene jeg viste var så diffuse at foreldrene mine ikke forsto at det var tidlige symptomer på sykdom (og i hvert fall ikke psykose) før etter jeg hadde vært i behandling i noen år allerede. Jeg var mer stille, holdt meg mer for meg selv, ville ikke på skolen og var irritabel. Var da 11-12 år gammel og trivdes ikke på skolen, så det var jo naturlig å forklare symptomene med det. Var først et halvt års tid før jeg forsvant helt i psykoser at symptomene var tydelige nok for andre til at folk ble bekymret. Jeg var da ofte veldig fjern, hadde ikke ansiktsmimikk, var helt tom i blikket, pratet rart (falt ut i samtaler og blandet ord), sov omtrent ikke, veldig flat i humøret, spiste lite, var stiv og rykkete i bevegelsene og veldig mistenksom. Gjorde det også veldig mye dårligere på skolen (gikk fra 6-ere til IV i alle fag). Anonymkode: bba0c...e9b Takk for svar! Setter pris på at du deler. Håper deg går bra med deg nå. TS Anonymkode: d9ad5...fb2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 Hvorfor mener du ungdommen har begynnende psykose? Symptomene er jo forskjellig fra diagnoser og person, man kan høre og se ting som ikke er der. Føle seg forfulgt/overvåket, man isolerer seg og kan være moderat til alvorlig deprimert. Anonymkode: 6a129...455
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 Begynnende psykose starter ikke med hallusinasjoner, men med isolering, dropper ut av skole, mister venner, blir apatisk, deprimert, monoton, intiativ løs blant annet. Anonymkode: 2cbbc...383
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 Og man bryr seg ikke like mye om personlig hygiene! Anonymkode: 2cbbc...383
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor mener du ungdommen har begynnende psykose? Symptomene er jo forskjellig fra diagnoser og person, man kan høre og se ting som ikke er der. Føle seg forfulgt/overvåket, man isolerer seg og kan være moderat til alvorlig deprimert. Anonymkode: 6a129...455 Ungdommen har blitt henvist til utredning for begynnende psykose. TS Anonymkode: d9ad5...fb2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #10 Skrevet 3. desember 2022 Noen av symptomene er: ser og hører ting vi ikke ser/hører, pusser sjelden tennene, krever mye å dusje (tid/energi), snur døgnet, holder på å droppe ut av skolen/dårligere karakterer, konsentrasjonsvansker, humørsvingninger (som tenåringen viser hjemme), blir ekstremt sliten av å være sosial, høyt fravær fra skolen, gjemmer seg/flykter hjemmefra når vi får besøk, har blitt veldig selektiv på hvilken mat som kan spises, uorganisert( klarer ikke å prioritere oppgaver i riktig rekkefølge). For dere som har vært gjennom dette selv som foreldre el opplevd det selv; er dette gjenkjennbart? TS Anonymkode: d9ad5...fb2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #11 Skrevet 3. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Noen av symptomene er: ser og hører ting vi ikke ser/hører, pusser sjelden tennene, krever mye å dusje (tid/energi), snur døgnet, holder på å droppe ut av skolen/dårligere karakterer, konsentrasjonsvansker, humørsvingninger (som tenåringen viser hjemme), blir ekstremt sliten av å være sosial, høyt fravær fra skolen, gjemmer seg/flykter hjemmefra når vi får besøk, har blitt veldig selektiv på hvilken mat som kan spises, uorganisert( klarer ikke å prioritere oppgaver i riktig rekkefølge). For dere som har vært gjennom dette selv som foreldre el opplevd det selv; er dette gjenkjennbart? TS Anonymkode: d9ad5...fb2 Kjenner meg igjen. Anonymkode: bba0c...e9b
Smilefjes1 Skrevet 3. desember 2022 #12 Skrevet 3. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kjenner meg igjen. Anonymkode: bba0c...e9b Endret 3. desember 2022 av Smilefjes1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #13 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kjenner meg igjen. Anonymkode: bba0c...e9b Har du hatt psykose? TS Anonymkode: d9ad5...fb2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #14 Skrevet 3. desember 2022 56 minutter siden, AnonymBruker said: Har du hatt psykose? TS Anonymkode: d9ad5...fb2 Ja, jeg har skrevet litt lengre opp i tråden. Anonymkode: bba0c...e9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå