AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #1 Skrevet 2. desember 2022 Min nye kjæreste har en 2 åring som ikke legger seg før i 23 tiden på samvær. Barnet er vant til å samsove med mor og sover kun hos far 2 netter i mnd. Far sliter med leggingen og ender ofte opp med å kjøre bil for å få han til å sove. Han ber meg om råd siden jeg har to barn selv, men de er enkle å legge så jeg er ikke helt sikker på hva jeg bør råde han til... Ungen sover ca 1 time i bhg, og virker ikke trøtt utover kvelden, men sovner med en gang han blir satt i bilen (i 23 tiden). Bør man kutte luren? Eller bare godta at det er vanskelig når han er vant med samsoving og sjeldent er med far? Han er veldig aktiv, løper ut av senga. Kanskje far bør være mer bestemt? Anonymkode: eb4f0...012
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #2 Skrevet 2. desember 2022 Har far prøvd å legge seg sammen med han til han sovner? Gjorde det med mine da de var små, da tok legging maks 10 min. Anonymkode: 29aaa...928 9
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 Vi kjørte ofte tur eller tok vogna for å få 2-åringen i seng, var ellers propell i senga, noen ganger funket det å legge helt inntil i hand 120 cm brede seng. . Det varte en periode og så roet han seg ned og sovnet fort. Det er ikke en selvfølge at barn skal legge seg alene i senga. Det er to år mellom ungene så når eldste var 2,5 snek han seg ned i sorinkelsengen for selskap. Vi syntes også det har vært helt greit å få besøk i senga på natten. Ungene sovnet fortere da. Vi har ofte blitt i senga til ungene sovnet og ha jeg sovnet selv mange ganger. Ungene tok ikke noe skade av det. Yngste tenåringen synes fortsatt det er hyggelig med liten prat på sengekanten. Hva som funker fir ett barn er ikje sikkert passer på alle andre barn. Anonymkode: f8189...7cc 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 Far bør lage noen koselige kveldsrutiner som barnet liker. Lese, prate eller synge sanger. Mine elsket våre kveldsrutiner såpass at de nærmest gledet seg til å gå i seng, men avtalen var at de la seg fint når vi var ferdig. Anonymkode: 0d75f...883 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Far bør lage noen koselige kveldsrutiner som barnet liker. Lese, prate eller synge sanger. Mine elsket våre kveldsrutiner såpass at de nærmest gledet seg til å gå i seng, men avtalen var at de la seg fint når vi var ferdig. Anonymkode: 0d75f...883 Ja å det fungerer selvsagt sånn på alle barn.. Anonymkode: 990c8...6df 1 1
Kaisada Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min nye kjæreste har en 2 åring som ikke legger seg før i 23 tiden på samvær. Barnet er vant til å samsove med mor og sover kun hos far 2 netter i mnd. Far sliter med leggingen og ender ofte opp med å kjøre bil for å få han til å sove. Han ber meg om råd siden jeg har to barn selv, men de er enkle å legge så jeg er ikke helt sikker på hva jeg bør råde han til... Ungen sover ca 1 time i bhg, og virker ikke trøtt utover kvelden, men sovner med en gang han blir satt i bilen (i 23 tiden). Bør man kutte luren? Eller bare godta at det er vanskelig når han er vant med samsoving og sjeldent er med far? Han er veldig aktiv, løper ut av senga. Kanskje far bør være mer bestemt? Anonymkode: eb4f0...012 Du kan be far om å søke litt etter lite søvn og hjerneskade, så skal du se han endrer leggerutiner. Hvis han kan ta inn info da. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Far bør lage noen koselige kveldsrutiner som barnet liker. Lese, prate eller synge sanger. Mine elsket våre kveldsrutiner såpass at de nærmest gledet seg til å gå i seng, men avtalen var at de la seg fint når vi var ferdig. Anonymkode: 0d75f...883 18 minutter siden, Kaisada said: Du kan be far om å søke litt etter lite søvn og hjerneskade, så skal du se han endrer leggerutiner. Hvis han kan ta inn info da. Dere leste ikke den delen hvor ts skrev at dette gjelder to -2- netter i måneden? Hei ts, du spør om far må være mer bestemt, men to netter i måneden på et så lite barn blir jo litt unntakstilstand hver eneste gang. Jeg hadde en toåring som sjeldent sovna før kl 22 pga lite søvnbehov og en barnehage som tviholdt på daglur. Beste rådene jeg har er å finne en leggetid som ikke er for tidlig, altså ikke legg kl 19 hvis ungen aldri sovner før 23, det blir bare forferdelig for alle. Og se på leggingen som våken kvalitetstid på soverommet. Ikke ligg der og tenkt "nå må du sove, nå må du sove", det blir sykt dårlig stemning av det. Det er bare to netter i måneden, bare tenk at det viktigste er å ha det fint sammen. Så kommer søvnen når den kommer. Anonymkode: 25b33...6b9 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 Forresten ts, når sovner barnet hos mor? Om det er veldig mye tidligere ville jeg kanskje jobbet enda hardere for å få til søvn tidligere, kanskje ta den kjøreturen tidligere, men to netter med lite søvn i måneden er vel til å soverleve. Men tror jeg ville sett mer på forholdet på dagtid evt, virker barnet trygg nok på far? Er det en natt annenhver uke de har? Kan de møtes en dag hver uke i tillegg feks? Kan han hente i barnehagen en dag? Anonymkode: 25b33...6b9 3
AllahBallah Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 Hvis han bare sov hos far 2 netter i mnd er det vel ikke så veldig rart at han sliter med sovinga? Blir jo total miljø-forandring. Tipper samsoving funker best, men da må jo også far «legge seg» i 7-8 tiden, eller når det er ungen vanligvis sover. 5
Kaisada Skrevet 3. desember 2022 #10 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dere leste ikke den delen hvor ts skrev at dette gjelder to -2- netter i måneden? Hei ts, du spør om far må være mer bestemt, men to netter i måneden på et så lite barn blir jo litt unntakstilstand hver eneste gang. Jeg hadde en toåring som sjeldent sovna før kl 22 pga lite søvnbehov og en barnehage som tviholdt på daglur. Beste rådene jeg har er å finne en leggetid som ikke er for tidlig, altså ikke legg kl 19 hvis ungen aldri sovner før 23, det blir bare forferdelig for alle. Og se på leggingen som våken kvalitetstid på soverommet. Ikke ligg der og tenkt "nå må du sove, nå må du sove", det blir sykt dårlig stemning av det. Det er bare to netter i måneden, bare tenk at det viktigste er å ha det fint sammen. Så kommer søvnen når den kommer. Anonymkode: 25b33...6b9 nei...
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #11 Skrevet 3. desember 2022 Ts her Han er hos far to dager i uka etter bhg også, men ikke overnatting. Hos mor sovner han også sent, rundt 21.30, men fortsatt bedre enn 23. Bhg vil ikke kutte luren... Anonymkode: eb4f0...012
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #12 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ts her Han er hos far to dager i uka etter bhg også, men ikke overnatting. Hos mor sovner han også sent, rundt 21.30, men fortsatt bedre enn 23. Bhg vil ikke kutte luren... Anonymkode: eb4f0...012 Har dere snakket med mor om hva som er leggerutinen der, og prøvd å følge den? Barn elsker rutiner… Anonymkode: 12e97...b3c
Drizzt Skrevet 3. desember 2022 #13 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Min nye kjæreste har en 2 åring som ikke legger seg før i 23 tiden på samvær. Barnet er vant til å samsove med mor og sover kun hos far 2 netter i mnd. Far sliter med leggingen og ender ofte opp med å kjøre bil for å få han til å sove. Han ber meg om råd siden jeg har to barn selv, men de er enkle å legge så jeg er ikke helt sikker på hva jeg bør råde han til... Ungen sover ca 1 time i bhg, og virker ikke trøtt utover kvelden, men sovner med en gang han blir satt i bilen (i 23 tiden). Bør man kutte luren? Eller bare godta at det er vanskelig når han er vant med samsoving og sjeldent er med far? Han er veldig aktiv, løper ut av senga. Kanskje far bør være mer bestemt? Anonymkode: eb4f0...012 Mor og far må kjøre samme løp for at det blir rutine og konsekvent for barnet. Siden barnet er mest med mor, må far prøve å følge samme rutine som henne. Leggetid starter ca samme tid, samme rutiner med stell, kveldsmat, lese bok, synge sanger, whatever de gjør. 2-3 åringer kan ha perioder hvor de sovner veldig sent, desto viktigere med rutiner og samme løp for å skape kontinuitet. 3
Drizzt Skrevet 3. desember 2022 #14 Skrevet 3. desember 2022 Kaisada skrev (6 timer siden): Du kan be far om å søke litt etter lite søvn og hjerneskade, så skal du se han endrer leggerutiner. Hvis han kan ta inn info da. Du leste ikke innlegget til TS? 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #15 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kanskje far bør være mer bestemt? Anonymkode: eb4f0...012 Jepp! Jeg har også en 2-åring som høres veldig lik ut. Veldig aktiv og hadde sikkert ikke sovnet før nærmere midnatt om han skulle fått bestemme selv. Far her syns også legging er veldig vanskelig (vi er sammen da) så det er stort sett meg som må ta det. Man må rett og slett bare være streng og si at det er natt og at vi skal sove, og så blir man værende og venter og hindrer barnet i å gå ut av senga fram til det har sovnet. Jeg begynner selvfølgelig alltid med en hyggelig tone, synger litt, klemmer, brer dyna over osv. Som regel er ikke det nok, så da må jeg gradvis bli strengere. Men er far egentlig interessert i å gjøre den jobben? Han har jo bare barnet to netter i måneden, så kanskje ikke han gidder å legge inn den innsatsen? Det er sikkert en grunn til at det ble slutt. Anonymkode: 250d7...d21
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #16 Skrevet 3. desember 2022 På tide å kutte duppen. Min 3-åring sovner sammen med meg i 22-tiden selv etter bare 10 min dupp i bhg! Anonymkode: 8ca13...aec 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #17 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her Han er hos far to dager i uka etter bhg også, men ikke overnatting. Hos mor sovner han også sent, rundt 21.30, men fortsatt bedre enn 23. Bhg vil ikke kutte luren... Anonymkode: eb4f0...012 Barnehagen bestemmer ikke dette, her må foreldrene kreve og være bestemte. Ingen så store barn trenger lur på dagen. Barnet er så lite med faren sin at jeg forstår godt at det blir et helvete, men det å kjøre tur på kvelden for å legge barnet er en dårlig uvane. Her burde far ha kveldsrutiner - man spiser kveldsmat, bader/pusser tenner/vasker seg, tar på nattpysj og så legger man seg i senga sammen og leser bok/synger. Faren må også være flink til å hele tiden snakke med barnet under prosessene - "nå må pappa pusse tennene dine" "ja nå pussser pappa tennene så fine , tenk når tannfeen kommer" - man skal alltid snakke med barnet under prosessene man gjør, ellers blir barnet helt fra seg. Og det gjelder alle barn. Anonymkode: 14b11...126 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #18 Skrevet 3. desember 2022 Det er ikke pga dupp i barnehagen han sovner kl 23 hos far. Å kutte den vil bare gjøre dagene (særlig etter samværet) verre. Anonymkode: 53b48...b0f
~white lady~ Skrevet 3. desember 2022 #19 Skrevet 3. desember 2022 Drizzt skrev (5 timer siden): Mor og far må kjøre samme løp for at det blir rutine og konsekvent for barnet. Siden barnet er mest med mor, må far prøve å følge samme rutine som henne. Leggetid starter ca samme tid, samme rutiner med stell, kveldsmat, lese bok, synge sanger, whatever de gjør. 2-3 åringer kan ha perioder hvor de sovner veldig sent, desto viktigere med rutiner og samme løp for å skape kontinuitet. Dette.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #20 Skrevet 3. desember 2022 Jeg har selv to barn, det eldste la seg veldig seint, men sov også lenge. Når står 2 åringen opp da? Min kunne nemlig sove til 10 og 12. Hun måtte starte på melatonin da hun var 6 fordi hun var alt for trøtt på skolen. Barn nr 2 han er a-menneske, sovner tidlig og våkner tidlig. Anonymkode: 3277e...88c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå