Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer disse to studieretningene (jusstudiet eller økonomi og administrasjon, fokus på regnskap) og sliter litt med å velge. En ting som er ganske viktig for meg når jeg er ferdig er dog å finne en jobb.  Innbiller meg det er færre som utdannes til jurister og dermed færre søkere til stillingene. Men mange ambisiøse mennesker man konkurrerer med da. Økonomi og administrasjon er det vel ganske mange som har utdanning innen? 

Anonymkode: 14294...fa8

Skrevet

Økonomi er ikke lønnsomt i dag, mange med den typen utdanning som ikke får seg jobb i dag. Kjenner mange som har måttet skifte yrke eller flytte langt for å få seg jobb innen regnskap. Sats på jurist utdanning.

Anonymkode: 1ec83...0d2

• Liker 2
Skrevet

Regnskap vil bli automtisert med digitaliseringen, så det ville jeg ikke satset på. 

Enkel juss kan også til en viss grad digitaliseres, men jurister vil vi trenge i lang tid fremover. 

Anonymkode: 63278...cd6

Skrevet

Er regnskap en master?

Anonymkode: 5c71b...a76

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er regnskap en master?

Man kan ta økonomi og administrasjon bachelor, profilering regnskap og så gå videre med master. Man trenger ikke master men bedre lønnet med master. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan ta økonomi og administrasjon bachelor, profilering regnskap og så gå videre med master. Man trenger ikke master men bedre lønnet med master. 

Skjønner. 😊

Jurist gir kanskje litt bredere muligheter da? Er ikke så vanskelig å få jobb som jurist nå tror jeg. Uansett bør du velge noe du synes er spennende. Du skal jo bruke ganske mye tid på det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er økonom, og har alltid hatt MYE lettere for å få jobb enn mine (etterhvert ganske mange) juristvenner. Har man gode resultater og vil bli advokat så greit nok, men vil du ha en mer standard juriststilling er det mange om beinet. 

Anonymkode: d62ab...44d

• Liker 1
Skrevet

Jurist :) 

Skrevet

Det kommer an på hva slags studie du tar, og hvilke karakterer du får.

Både treårig økadm med middelmådige karakterer, eller et jusstudium man knapt har haltet seg gjennom, vil føre til utfordringer med å få jobb. Sett mot mastergrad fra anerkjent skole med gode karakterer. 

Anonymkode: 14147...03b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kommer an på hva slags studie du tar, og hvilke karakterer du får.

Både treårig økadm med middelmådige karakterer, eller et jusstudium man knapt har haltet seg gjennom, vil føre til utfordringer med å få jobb. Sett mot mastergrad fra anerkjent skole med gode karakterer. 

Jeg er jurist med middelmådige karakterer (fra anerkjent universitet). Gjennomsnittet går ut med C-D snitt. Jeg er en del av dette gjennomsnittet. Det er utrolig tøft studie og det skal faktisk mye til for å prestere bra under 4-timers eksamen. Fikk en spennende jobb for det, med 800 000 i lønn årslønn etter to år i yrket. Hvorfor? Fordi jeg er faglig engasjert og har sagt ja til alle utfordringer.

Anonymkode: 6e496...2e7

• Liker 2
Skrevet

Selv de største benkene får jobb som og kan bli regnskapsfører, så det er lettere å få jobb som regnskapsfører enn noe annet. Eneste de gjør, er å plotte inn tall. Verdens kjedeligste, enkleste jobb. Passer utmerket for aspergere.

Anonymkode: 2176f...f87

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv de største nekene får jobb som og kan bli regnskapsfører, så det er lettere å få jobb som regnskapsfører enn noe annet. Eneste de gjør, er å plotte inn tall. Verdens kjedeligste, enkleste jobb. Passer utmerket for aspergere eller de med lav iq.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er regnskap en master?

Nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er jurist med middelmådige karakterer (fra anerkjent universitet). Gjennomsnittet går ut med C-D snitt. Jeg er en del av dette gjennomsnittet. Det er utrolig tøft studie og det skal faktisk mye til for å prestere bra under 4-timers eksamen. Fikk en spennende jobb for det, med 800 000 i lønn årslønn etter to år i yrket. Hvorfor? Fordi jeg er faglig engasjert og har sagt ja til alle utfordringer.

Om du tar på det jurist-brillene og leser teksten igjen så ser du at jeg viser til "såvidt haltet seg gjennom" ikke middelmådig.

Jeg tviler på at en som gjør det helt ok på treårig øk-adm kommer opp mot snittet på jusstudiet. 

Men flott for deg at du er så utrolig engasjert og glad i utfordringer.

Skrevet

Datamaskinen tar nok raskere over yrket regnskapsfører enn jurist. Hilsen jurist

Anonymkode: 9f6d8...84c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er økonom, og har alltid hatt MYE lettere for å få jobb enn mine (etterhvert ganske mange) juristvenner. Har man gode resultater og vil bli advokat så greit nok, men vil du ha en mer standard juriststilling er det mange om beinet. 

Min erfaring er at man lett får jobb som offentlig saksbehandler og etter dettw ikke vanskelig å få juristjobb 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja i de fleste studier i Norge er det i det hele tatt få som går ut med bare A'er. Det er vanskelig med gode karakterer på universitetet, kan se for meg jus er et tøft studie. særlig de første semesteremne, før man på en måte har lært seg hva de leter etter i oppgavene. Hvor lang tid tok det før du var oppe i 800 000? 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Min erfaring er at man lett får jobb som offentlig saksbehandler og etter dettw ikke vanskelig å få juristjobb 

Lett å få midlertidig stilling ja... Jeg har jobbet mye i det offentlige, og vi har hatt MANGE midlertidige stillinger til juristene. Særlig staten er veldig fæl til å bruke midlertidige stillinger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Økonomi er ikke lønnsomt i dag, mange med den typen utdanning som ikke får seg jobb i dag. Kjenner mange som har måttet skifte yrke eller flytte langt for å få seg jobb innen regnskap. Sats på jurist utdanning.

Anonymkode: 1ec83...0d2

Å slutt nå, dette har blitt sagt i årevis på kg og er bare bullshit!!! Er tråder opp og ned her hvor folk lett får jobb med økonomi. Min mann er leder in finans og de har et skrikende behov etter økonomer og må importere utlendinger

Anonymkode: 51a20...1ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Datamaskinen tar nok raskere over yrket regnskapsfører enn jurist. Hilsen jurist

Bare tull! 

Anonymkode: 51a20...1ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...