Gå til innhold

Overvektige som blir sett ned på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste en artikkel om at overvektige ofte blir sett ned på, diskriminert i arbeidsmarkedet og generelt diskriminert i samfunnet.

Veier selv 79kilo og er 167 høy så per definisjon og i følge BMI er jeg ganske så overvektig. Er klar over at jeg har noen kilo for mye men bruker M eller L i klær fra BikBok, HM og Vero Moda. Begynte plutselig å tenke på om de rundt meg ser på meg som tjukk / overvektig uten at jeg gjør det selv 🙈 Skal sies at jeg trente mye styrke for 5-6 år siden i mange år og har brede skuldre osv, men pr dags dato er magen min langt fra flat 😅

Noen som har noen tanker om dette?

Anonymkode: b9e7c...b06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der stemmer selvsagt. Da har vi som overvektige valget om vi vil la det ha en innvirkning på oss eller om vi ikke vil det. For å endre andre menneskers syn på dette er ikke et alternativ på kort sikt.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg gikk ned 30-35 kg fra alvorlig fedme til normalvektig, opplevde jeg at folk så meg og behandlet meg på en helt annen måte. Du er jo bare litt overvektig, og da har det mye mindre å si.

Anonymkode: a8f92...2a3

• Liker 2
Skrevet

Jeg er like høy og 63 kg. Føler meg av og til tjukk. 

Anonymkode: 40088...555

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg gikk ned 30-35 kg fra alvorlig fedme til normalvektig, opplevde jeg at folk så meg og behandlet meg på en helt annen måte. Du er jo bare litt overvektig, og da har det mye mindre å si.

Anonymkode: a8f92...2a3

Helt garantert.

Jeg har selv gått fra BMI på 18, så opp til 26, og så ned igjen til 18-22.

Pga stoffskiftesykdom.

Men selv med vekt bare rett over grensa fra normalvektig opplevde jeg stor forskjell i hvordan jeg ble behandlet.

Ikke bare av menn, men av alle. 

Fikk faktisk dels spiseforstyrrelser av det, før vektoppgangen og nedgangen tenkte jeg lite på denslags. Men konstante kommentarer og uønsket negativ oppmerksomhet gjør noe med en over tid.

Som veldig slank/litt tynn fikk jeg også kommentert kropp veldig hyppig. Men kun positivt fra menn da 🙃 (ikke ønsket). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er like høy og 63 kg. Føler meg av og til tjukk. 

Anonymkode: 40088...555

Tjukk er ikke en følelse :) 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
2 hours ago, PetterKanin said:

Der stemmer selvsagt. Da har vi som overvektige valget om vi vil la det ha en innvirkning på oss eller om vi ikke vil det. For å endre andre menneskers syn på dette er ikke et alternativ på kort sikt.

Veldig mange har jo også en mulighet til å bli normalvektige? Som et alternativt valg. Det er vel i bunn og grunn en sterk pådriver til hetsen? Altså unngå et samfunn fullt av overvektige med alle problemene og kostnadene det medfører. Eller å unngå et samfunn med mindre attraktive mennesker? 

Er vel ikke særlig realistisk å endre menneskers syn på lang sikt heller?? 

Anonymkode: 4f330...adc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig mange har jo også en mulighet til å bli normalvektige? Som et alternativt valg. Det er vel i bunn og grunn en sterk pådriver til hetsen? Altså unngå et samfunn fullt av overvektige med alle problemene og kostnadene det medfører. Eller å unngå et samfunn med mindre attraktive mennesker? 

Vi kan selvsagt ha et sammfunn der kun normalvektige, intelligente, funksjonsfriske, sosialt kompetente mennesker, eller de som ikke ønsker et samfunn i utvikling var akseptert, og alle som faller utenfor denne lille kjernen, bør ses på som en sosial utgift. ja, jeg ser på deg. Step 1: google historie. Step 2: les. Step 3 gå ut og snakk med folk. Om du ser en med briller, og du tenker: dette er en stor pådriver for meg til å kalle vedkommende brilleslange (eller jeg vet ikke hva folk sier i dag) Skal da personen med briller tvinges til å gå med linser, eller må du jobbe med deg selv? jeg er ganske sikker på at kostnadene mobbing av folk som er bittelitt annerledes er mye større enn helseutgiftene som er direkte knyttet til at noen går litt rart eller er litt tykk for din smak. er:

Sitat

Et spørsmål eller en påstand? I min verden lærer jeg noe nytt hver eneste dag, og jeg tar et standpunkt til jeg tar et annet. Jeg er ikke født med et menneskesyn. Det påvirkes av hvordan jeg omgås andre mennesker.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
32 minutter siden, AprilLudgate said:

Som veldig slank/litt tynn fikk jeg også kommentert kropp veldig hyppig. Men kun positivt fra menn da 🙃 (ikke ønsket). 

Menn liker jo å fremheve det de liker og er tiltrukket av. Slanke og sunne kropper. Ingen ønsker i grunn å applaudere eller gi incentiver til det motsatte. 

Overvektige og/eller misunnelige kvinner liker å trykke ned slanke kvinner i håp om å sabotere for konkurransen. (Få de til å legge på seg og bli mindre attraktive/konkurransedyktige.) 

Ser ikke for meg at disse tingene endrer seg med det første siden det ligger så sentralt i den menneskelige biologi. Det å hylle idealet og jobbe mot det som ikke er det. 

Skrevet
AprilLudgate skrev (51 minutter siden):

Jo, faktisk. Det omtales i boka "Få bukt med overspising".

Anonymkode: 2f45a...896

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som et alternativt valg har man det. Men da gir man etter for en oppførsel man absolutt ikke bør gi etter for. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Menn liker jo å fremheve det de liker og er tiltrukket av. Slanke og sunne kropper. Ingen ønsker i grunn å applaudere eller gi incentiver til det motsatte. 

Overvektige og/eller misunnelige kvinner liker å trykke ned slanke kvinner i håp om å sabotere for konkurransen. (Få de til å legge på seg og bli mindre attraktive/konkurransedyktige.) 

Ser ikke for meg at disse tingene endrer seg med det første siden det ligger så sentralt i den menneskelige biologi. Det å hylle idealet og jobbe mot det som ikke er det. 

Jeg har lagret innlegget ditt. Hva jeg skal bruke det til? Om jeg hører et pip om at alle kvinner har det kjempelett og ligger med de kjekkeste mennene … åpenbart kan jeg ikke det …

Sitat

Overvektige og/eller misunnelige kvinner liker å trykke ned slanke kvinner i håp om å sabotere for konkurransen (Få de til å legge på seg og bli mindre attraktive/konkurransedyktige.) 

kan jeg ikke bruke til noe. Det er ingen som aner hva det betyr. Jeg aner ikke hvordan man kan lure slanke kvinner til å spise masse fett, uten å risikere fengsel, da man ikke kan putte ting i maten til folk. …Om man er et normalt tenkende menneske.

• Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (8 timer siden):

Tjukk kan absolutt være en følelse, f.eks ved anoreksi. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tja, men hva vil folk oppnå med å hylle et ideal?

Jeg opplevde det ikke som ønsket eller nyttig å bli satt opp mot andre.

»Du er så slik og sånn i motsetning til andre» er IKKE et kompliment, det er å dra inn folk som ikke ønsker være der i ufine karakteristikker.

Dytte noen foran seg for å bedrive ufin atferd. Verste jeg visste, og det gav jeg beskjed om også. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Chiubi skrev (1 time siden):

Tjukk kan absolutt være en følelse, f.eks ved anoreksi. 

Poenget er at tjukk = fedme.

Man HAR fedme/overvekt/undervekt/normalvekt.

Man kan føle hva man vil, men man vet ingenting om hvordan det er å leve med en gitt kropp når man ikke har den.

Man kan føle på ubehagelige følelser, men et viktig og sentralt poeng til de som faktisk ER tjukke er at de faktisk utsettes for mye eksterne mekanismer (hets, fordommer, manglende helsehjelp grunnet sin vekt og utseende) osv. 

Anbefaler deg å lese «Fet men fattet» Carina sine tanker rundt dette (faglig baserte meninger, ikke personlig mening). 

Det å føle seg tjukk gir aldri realiteten av å leve som tjukk i et ganske så fettfobisk samfunn/strukturer. 

F787A744-FD65-45D0-A155-2B702263C61F.thumb.jpeg.f39dddc018ef3c3af9399ba8687c452a.jpeg

6A0FF7E1-3E83-4A00-9AFC-E002F126A65E.jpeg

Beklager kjip redigering her, men ny oppdatering på telefonen gjorde det å lime inn til et lite heeeeelvete 😅🙃

Endret av AprilLudgate
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Åh for et knot dette ble da. You get my point. 

Skrevet

poenget er at tykk kan være 2 kg for mye og 100 kg for mye. Det første handle om at du kan gjøre en kostholdsjustering, og se smashing ut i bikini på insta. 100 kg for mye er fedme og kan ikke behandles med å "ta seg sammen" på samme måte som at folk kan være litt undervektige, og fortatt spise sunt og ha et godt forhold til mat, men de kan også være så undervektige at det blir en utgift for samfunnet og det ikke hjelper å si: ta deg sammen. For det handler ikke om mat og vekt lenger, det handler om kontroll.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært overvektig, type 35kg over normal BMI. Mistet dette og har holdt meg normalvektig siden. Jeg vet mange argumenterer med at folk behandler en annerledes fordi man selv er mer selvsikker osv. Etter vekttap, men slik som mange andre så er jeg fortsatt feit "i hodet". Tar meg i å gå i plussize seksjonen, kler meg i baggy klær slik som da jeg var tykk, jeg spiser lite forran andre mennesker fordi jeg føler de dømmer meg osv. Så "oppfører" meg fortsatt som om jeg er tykk. Forskjellen i hvor godt/dårlig jeg blir behandlet, er helt sjokkerende. Trodde nok det var noe i det, men ikke så omfattende. 

Anonymkode: 15f72...049

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det verste er at overvektige er fritt vilt og kan hetses og hetses

I falske velmenende "tråder" og gode råd.

Blir som å sparke noen som ligger nede. 

Anonymkode: 796a5...ce5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Enten så må man gå med ryggen rak og være stolt av seg selv, eller så må man gjøre noe med overvekten om man ikke trives. Vet om mange flotte overvektige folk som ikke lar overvekten definere hvem de er. Tror ikke noen tenker over at disse er overvektige. De tar liksom rommet med en gang de kommer inn.

Men om man ønsker å gjøre noe med overvekten finnes det jo ingen hokus pokus. Man kan få hjelp i starten av Ozempic eller operasjon, men en varig livstilsendring skjer jo i hodet. Ikke alle som klarer det psykisk. Da må man heller jobbe med å være glad i seg selv ❤️

Anonymkode: 2d28a...761

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...