AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #1 Skrevet 2. desember 2022 I disse tider er det mange som forteller at de sliter med å betale regninger, lånene blir dyrere og så videre. Er det fordi de fikk lån før boliglånforsskriften i 2017? Vi tok opp lån i fjor, og da kalkulerte de med at hvis renten økte 5 % ville vi likevel ha 15.000 til overs hver måned. Det var maks lån vi fikk ta. Dvs. økt rente vil knapt nok berøre hverdagen vår. Hvorfor kom de ikke med denne regelen tidligere? Anonymkode: 55a66...061 2 1
Tiuren Skrevet 2. desember 2022 #3 Skrevet 2. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: I disse tider er det mange som forteller at de sliter med å betale regninger, lånene blir dyrere og så videre. Er det fordi de fikk lån før boliglånforsskriften i 2017? Vi tok opp lån i fjor, og da kalkulerte de med at hvis renten økte 5 % ville vi likevel ha 15.000 til overs hver måned. Det var maks lån vi fikk ta. Dvs. økt rente vil knapt nok berøre hverdagen vår. Hvorfor kom de ikke med denne regelen tidligere? Anonymkode: 55a66...061 Legger du til leasing på den dyreste kinesiske elbilen og alle strømmetjenester man "trenger" samt ferietur betalt med kredittkort så forsvinner de 15.000 fort... 7 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #4 Skrevet 2. desember 2022 Synes ikke alle folk skal straffes eller skamme seg over at de grep muligheter som var tilgjengelig for dem da, for masse år siden. Samfunnet la opp til at folk kunne ta lån, folk hadde råd. Kanskje noen lever over evne, men herregud da, det var da ingen som forventa at økonomien til folk plutselig skulle bli helt rævkjørt. Er så lei av sånne av deg som skal skryte og sitte på sine høye hester og dømme folk. Norge er verdens rikeste land, men plutselig er det sånn at folk her bare skal akseptere å være fattige, at det er demmes egen feil. Vi blir ruinert fra alle kanter imens staten håver inn penger og gir svarte i sine egne innbyggere. De rike blir rikere, og vi andre skal sitte her i år 1850 med skamfølelse og tiggerlua på? Æsj. Anonymkode: 431a8...f3c 12 1 1
Sofakona Skrevet 2. desember 2022 #5 Skrevet 2. desember 2022 Fordi du er du og ingen er lik deg.. ikke alle har lønn der dehar 15000 å leve for i mnd( etter alt er betalt) Husker min mor sa for sikkert 6 år siden at de da skulle sette opp renten...skjedde aldri..frem til nå. Ja mange har store lån...men det er så mye annet en at låne går opp som er problemet..de kan ha blitt syke, ny jobb, skilt, etc og at alt går opp i pris 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #6 Skrevet 2. desember 2022 Det er meningen at voksne skal tenke selv. At bankene kaster lån etter folk betyr ikke at man skal ta i mot max og sette seg selv i gjeldsslaveri til man dør. Virker som mange ser på lånegrensen som en plikt ikke som et tak. Anonymkode: 67448...8c4 15 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #7 Skrevet 2. desember 2022 Ja, majoriteten av Ola/Kari Nordmann tror at de er konger og dronninger, eier ikke bakkekontakt og oppfører seg som om resten av verden burde knele og kysse deres adlige fisefine føtter. Anonymkode: 9eb77...fcd 4 1
Gliffy Skrevet 2. desember 2022 #8 Skrevet 2. desember 2022 For mange har jo valget stått mellom å låne masse, eller stå utenfor boligmarkedet. 5 2
Gjest Adobyen Skrevet 2. desember 2022 #9 Skrevet 2. desember 2022 Folk sliter i forskjellig grad og av forskjellige grunner. Felles er at kjøpekraften har gått kraftig ned. Selv kjenner jeg best min egen økonomi og ikke naboens.
Gjest Adobyen Skrevet 2. desember 2022 #10 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, majoriteten av Ola/Kari Nordmann tror at de er konger og dronninger, eier ikke bakkekontakt og oppfører seg som om resten av verden burde knele og kysse deres adlige fisefine føtter. Anonymkode: 9eb77...fcd Å?
Jadaomatte Skrevet 2. desember 2022 #11 Skrevet 2. desember 2022 Jeg har inntrykk av at det er mange som tror de «trenger» så mye. De «trenger» mange strømmetjenester, ferier, klær, nyere bil, varme bad og 26 grader i stua etc etc. For ikke å snakke om prince og pepsi max. De fortjener en weekendtur, en fest, en flaske vin og noe ost. Så det er mye å spare for flere av oss. 9 2
Tiuren Skrevet 2. desember 2022 #12 Skrevet 2. desember 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, majoriteten av Ola/Kari Nordmann tror at de er konger og dronninger, eier ikke bakkekontakt og oppfører seg som om resten av verden burde knele og kysse deres adlige fisefine føtter. Anonymkode: 9eb77...fcd 1 minutt siden, Adobyen said: Å? Til en viss grad sant, når det å ha hytte på fjellet og/eller ved sjøen, samt å kjøre premiumbil av nyere modell blir sett på som det normale er det noe galt med hvordan man oppfatter seg selv i forhold til verden. 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #13 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): I disse tider er det mange som forteller at de sliter med å betale regninger, lånene blir dyrere og så videre. Er det fordi de fikk lån før boliglånforsskriften i 2017? Vi tok opp lån i fjor, og da kalkulerte de med at hvis renten økte 5 % ville vi likevel ha 15.000 til overs hver måned. Det var maks lån vi fikk ta. Dvs. økt rente vil knapt nok berøre hverdagen vår. Hvorfor kom de ikke med denne regelen tidligere? Anonymkode: 55a66...061 Hvor mye ville dere hatt til overs, om en av dere ble syk eller arbeidsledig, og fått redusert inntekt? Forskriften burde ha kommet tidligere ja, og ikke minst burde gjeldsregisteret kommet tidligere. Det burde vært strengere krav til kredittkort. Sms-lån burde vært forbudt. Det bør være ett maks rentenivå på forbrukslån. Men uansett er det enkeltpersoner ansvar å se på sin egen økonomi. Og ja, mange lever over evne, mange bruker mer enn de burde, men man skal heller ikke glemme at noen har ufrivillig fått endret sin økonomi, og kjemper med nebb å klør for å beholde hjemmet sitt. Anonymkode: 86e27...f5f 3 1
always Skrevet 2. desember 2022 #14 Skrevet 2. desember 2022 Ja mange gjør nok det. Helt ærlig så syns jeg det er middelklassen som klager mest. Og de har så de greier seg og mere til. Problemet deres er at de ikke ønsker å gå ned i "standard" og selge ting de ikke har råd til å ha. Som den overdimensjonerte boligen og bilene deres. 8 1 1
Gjest Adobyen Skrevet 2. desember 2022 #15 Skrevet 2. desember 2022 Tiuren skrev (Akkurat nå): Til en viss grad sant, når det å ha hytte på fjellet og/eller ved sjøen, samt å kjøre premiumbil av nyere modell blir sett på som det normale er det noe galt med hvordan man oppfatter seg selv i forhold til verden. Kanskje det. Jeg har nå aldri hatt behov for dette 😂
Tiuren Skrevet 2. desember 2022 #16 Skrevet 2. desember 2022 10 minutter siden, Adobyen said: Kanskje det. Jeg har nå aldri hatt behov for dette 😂 Ikke jeg heller, eldre premiumbiler er kjekt og hytte holder jeg meg langt borte fra. Sparer fort 100.000 i året på det
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #17 Skrevet 2. desember 2022 Jeg får inntrykk av at ekstremt mange lever over evne. Og at enda flere lever over planetens evne. Vi bruker opp klodens ressurser og har en livsstil og levestandard som aldri før har vært mulig. Overforbruket er til å bli kvalm av. Anonymkode: 227a9...372 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #18 Skrevet 2. desember 2022 Mye av problemet er livsstilsinflasjonen. Folk får lån på visse premisser og velger å få flere barn og tar opp billån osv osv etter det igjen. Samtidig skal de refinansiere for å pusse opp og bruke penger på en hel del andre ting som gjør at gjelden aldri egentlig synker. De som fikk lån før 2017 burde være nede i et overkommelig nivå per nå, det var ikke sånn at man helt ukritisk fikk penger sleng etter seg da heller. Anonymkode: 12dbf...e5e 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #19 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvor mye ville dere hatt til overs, om en av dere ble syk eller arbeidsledig, og fått redusert inntekt? Forskriften burde ha kommet tidligere ja, og ikke minst burde gjeldsregisteret kommet tidligere. Det burde vært strengere krav til kredittkort. Sms-lån burde vært forbudt. Det bør være ett maks rentenivå på forbrukslån. Men uansett er det enkeltpersoner ansvar å se på sin egen økonomi. Og ja, mange lever over evne, mange bruker mer enn de burde, men man skal heller ikke glemme at noen har ufrivillig fått endret sin økonomi, og kjemper med nebb å klør for å beholde hjemmet sitt. Anonymkode: 86e27...f5f Nettopp! Akkurat dette må det jo være mulig å tenke over selv. Hva om en falt fra? Ble ufør? Fikk et kroniskt sykt barn? Skilsmisse? Det er ikke noe man har kontroll over og man skal selvsagt ikke klandres for det i seg selv. Det må derimot gå an å tenke denne tanken selv og ruste seg litt for det. Har ikke inntrykk av at folk sparer for dårligere tider lengre. I stedet så forbrukes det helt vilt med stort hus i beste strøk, nyoppusset, 1 eller splitter nye biler, hytte, båt, sportsutstyr, klær, tekniske duppeditter, interiør osv. osv. Jeg og mannen kjøpte hus for litt siden, og hadde mulighet til å kjøpe et dyrt hus. Vi valgte å kjøpte noe langt, langt rimeligere + nybil. Så nå er jeg 35 og gjeldfri. (Og nei, jeg har ikke arvet noe/fått noe hjelp). Anonymkode: 3078a...71c 7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #20 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvor mye ville dere hatt til overs, om en av dere ble syk eller arbeidsledig, og fått redusert inntekt? Forskriften burde ha kommet tidligere ja, og ikke minst burde gjeldsregisteret kommet tidligere. Det burde vært strengere krav til kredittkort. Sms-lån burde vært forbudt. Det bør være ett maks rentenivå på forbrukslån. Men uansett er det enkeltpersoner ansvar å se på sin egen økonomi. Og ja, mange lever over evne, mange bruker mer enn de burde, men man skal heller ikke glemme at noen har ufrivillig fått endret sin økonomi, og kjemper med nebb å klør for å beholde hjemmet sitt. Anonymkode: 86e27...f5f Skulle inntekten til en av oss bli helt borte, er det antageligvis for en grunn. Miste ren av oss jobben, går det bra med 68% av inntekten dekket gjennom dagpenger, og skulle vi bli langvarig syk eller ufør, har vi forsikringer som dekker dette. I tillegg har vi en buffer som dekker tre måneder med utgifter i tillegg til annen sparing. Så det hadde jo gått helt fint. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Synes ikke alle folk skal straffes eller skamme seg over at de grep muligheter som var tilgjengelig for dem da, for masse år siden. Samfunnet la opp til at folk kunne ta lån, folk hadde råd. Kanskje noen lever over evne, men herregud da, det var da ingen som forventa at økonomien til folk plutselig skulle bli helt rævkjørt. Er så lei av sånne av deg som skal skryte og sitte på sine høye hester og dømme folk. Norge er verdens rikeste land, men plutselig er det sånn at folk her bare skal akseptere å være fattige, at det er demmes egen feil. Vi blir ruinert fra alle kanter imens staten håver inn penger og gir svarte i sine egne innbyggere. De rike blir rikere, og vi andre skal sitte her i år 1850 med skamfølelse og tiggerlua på? Æsj. Anonymkode: 431a8...f3c Jeg mener da absolutt ingen at noen skal sitte med skamfølelse eller straffes, og jeg prøver heller ikke å sitte på en høy hest. Jeg stiller spørsmål til hvordan man i dag eller i nyere tid kan sette seg så mye i økonomisk uføre. Jeg har forståelse for at man makser lån, og det gjorde jo vi også – men da har vi jo betalingsevne som matcher det. Hva er grunnen til man makser lån om man ikke har betalingsevnen? Anonymkode: 55a66...061
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå