Gå til innhold

Dere som kastet opp mye under svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er bare 4+5, men de siste dagene har jeg vært veldig kvalm og kastet opp en del (3-4 ganger daglig). Det er ca. 10-20 min etter å ha spist jeg har kastet opp.

Er dette noe jeg bør være bekymret for om det fortsetter? Noe av næringen/kaloriene blir vel opp? 

Har en bmi på 26, så er ikke bekymret for den delen akkurat, men om det kan være skadelig for barnet.

Anonymkode: f7dfc...566

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke skadelig for barnet, så det trenger du heldigvis ikke bekymre deg for. Hvis du klarer prøv å finne matvarer eller drikke som du klarer å beholde. Drikke er kanskje lettere enn mat? Smoothies, varm sjokolade eller noe sånt (næringsdrikker smaker pyton ellers hadde jeg foreslått det)? Spis/drikk lite om gangen, små munnfuller og bruk god tid på hvert måltid. Håper det bedrer seg, det er fælt å ha det sånn. 

Skrevet

Jeg har hatt hyperemesis i alle mine svangerskap, er nå gravid med nr 3. Med nr 2 kom jeg veldig sent igang med medisinering og lå mye på sykehuset for å få væskebehandling og ble vurdert til sonde. Veide 5 kilo mindre etter svangerskapet enn før (fikk heldigvis til å spise I siste del av svangerskapet).

Babyen veide 4,4 kilo da hun ble født 2 uker før termin, så det var ingen fare for henne 🤪

Anonymkode: fc452...7ba

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det ikke var noen grunn til bekymring for fosteret i hvert fall første halvdel av svangerskapet. Det får det det trenger fra morens lagre. Lenger ut i svangerskapet, kan det være problematisk i de aller alvorligste tilfellene, hvor moren fortsatt sliter stort med å beholde næring. 

Ellers vær oppmerksom på væskeinntak, og oppsøk lege om du ikke beholder væske eller kaster opp så mye at du mister alt du får i deg. Og pass på at du drikker. I det ene svangerskapet mitt tenkte jeg at jeg tross alt ikke kastet opp så mye. Men det var fordi jeg erfarte at alt jeg spiste og drakk kom i retur. Jeg unngikk/utsatte å spise og drikke for å slippe å kaste opp og i et forsøk på å redusere kvalmen. Men da ble jeg jo dehydrert, og det kan være farlig. 

Anonymkode: 9574b...502

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...