AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #1 Skrevet 2. desember 2022 Hei! Nå trenger jeg hjelp, men prøver å begrense detaljene for å ikke utlevere noen. Vi har de siste 2-3 årene slitt veldig med et barn på avdelingen til mitt barn på 5 år. Dette barnet har en diagnose av noe slag, og er svært utagerende, voldelig, stygg i munnen, skriker, hyler og kjefter. Har vært i flere møter med barnehagen angående dette, men det begynner å bli to år siden nå. Da ble jeg møtt med total ansvarsfraskrivelse og beskyldninger om at jeg burde endre hvordan jeg ser på barnet. Nå har det vært en roligere periode lenge, men det har nylig blitt virkelig ille. Barnet mitt gråter hver kveld over hva dette barnet gjør mot han. Vedkommende legger totalt beslag på mitt barn, følger etter, truer, tvinger, slår og ødelegger. Og sier stygge ting. Merker det sitter inne å prøve å ta det opp igjen med barnehagen ettersom det ikke gikk noen vei sist. Hva skal vi gjøre? Hva kan jeg si? Kreve? Barnet mitt sliter virkelig nå. Jeg skjønner selvfølgelig at dette barnet har det vondt etc, men det skal da ikke måtte gå utover mitt barn hver eneste dag? Gutten min er nok altfor snill og er et «lett bytte» dessverre, og halvparten av størrelse. Hjelp😭 Anonymkode: 0a52a...099 6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #2 Skrevet 2. desember 2022 Forferdelig å si: men bytt barnehage. Barnehagen skulle gjerne hatt nok ressurser til å følge opp det utagerende barnet, men tipper at i likhet med resten av kommune-Norge har også dette barnet blitt forsømt. Du oppnår veldig lite ved å ta det opp med bhg på nytt Anonymkode: fe1c0...0b7 15
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #3 Skrevet 2. desember 2022 Jeg hadde byttet barnehage for lenge siden. Og gjerne sørget for at barnet slipper å havne i samme skolekrets. Kjipt, men sånn er det. De kan ikke hive unger ut av barnehagen. Anonymkode: 37f8a...625 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #4 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! Nå trenger jeg hjelp, men prøver å begrense detaljene for å ikke utlevere noen. Vi har de siste 2-3 årene slitt veldig med et barn på avdelingen til mitt barn på 5 år. Dette barnet har en diagnose av noe slag, og er svært utagerende, voldelig, stygg i munnen, skriker, hyler og kjefter. Har vært i flere møter med barnehagen angående dette, men det begynner å bli to år siden nå. Da ble jeg møtt med total ansvarsfraskrivelse og beskyldninger om at jeg burde endre hvordan jeg ser på barnet. Nå har det vært en roligere periode lenge, men det har nylig blitt virkelig ille. Barnet mitt gråter hver kveld over hva dette barnet gjør mot han. Vedkommende legger totalt beslag på mitt barn, følger etter, truer, tvinger, slår og ødelegger. Og sier stygge ting. Merker det sitter inne å prøve å ta det opp igjen med barnehagen ettersom det ikke gikk noen vei sist. Hva skal vi gjøre? Hva kan jeg si? Kreve? Barnet mitt sliter virkelig nå. Jeg skjønner selvfølgelig at dette barnet har det vondt etc, men det skal da ikke måtte gå utover mitt barn hver eneste dag? Gutten min er nok altfor snill og er et «lett bytte» dessverre, og halvparten av størrelse. Hjelp😭 Anonymkode: 0a52a...099 Jeg hadde tatt meg en tur til fastlegen min å fått sykemelding , holdt ungen hjemme og tatt skikkelig tak i det her. Det her er jo ikke greit! Er det aktuelt å bytte barnehage om det ikke blir noe bedring? Anonymkode: 37a22...3d1 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #5 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde tatt meg en tur til fastlegen min å fått sykemelding , holdt ungen hjemme og tatt skikkelig tak i det her. Det her er jo ikke greit! Er det aktuelt å bytte barnehage om det ikke blir noe bedring? Anonymkode: 37a22...3d1 Takk for svar. Dette er ikke aktuelt ettersom jeg studerer på fulltid.. I utgangspunktet er det ikke aktuelt å bytte, han er skolestarten til høsten. Føler det blir dumt å bytte nå, og han er knyttet til ansatte samt søsken i denne barnehagen. De er like gamle så de er mye på samme gruppe også. 😭 Anonymkode: 0a52a...099
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #6 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Dette er ikke aktuelt ettersom jeg studerer på fulltid.. I utgangspunktet er det ikke aktuelt å bytte, han er skolestarten til høsten. Føler det blir dumt å bytte nå, og han er knyttet til ansatte samt søsken i denne barnehagen. De er like gamle så de er mye på samme gruppe også. 😭 Anonymkode: 0a52a...099 Har dette barnet en egen assistent på seg? Hvis ikke burde barnehagen ordne det asap. Jeg syns du skal ta opp dette med HS, har du gjort det? Få til en samtale med HS, styrer og ped.leder… noe må de jo gjøre. Hvis dette barnet skal over på skolen samtidig så må de jo ta tak i det før skolestart uansett tenker jeg. Å barnet det gjelder har det jo tydeligvis ikke så veldig greit heller… Anonymkode: 37a22...3d1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #7 Skrevet 2. desember 2022 Kan du ikke kreve at de ansatte er i forkant og passer på dette utagerende barnet? Evt. klage til kommunen fordi bhg ikke tilpasser hverdagen for alle barn så de trives og har det bra i bhg? Anonymkode: 349cc...f62 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #8 Skrevet 2. desember 2022 Kjenner du barnets foreldre? Det du skriver er jo en veldig vanskelig situasjon, både for dere selvfølgelig, men sikkert også foreldrene til det utagerende barnet. Så her må barnehagen rydde opp, men det kan jo være vanskelig om foreldrene til det barnet ikke ønsker å samarbeide med barnehagen. Her må du bare sette hardt mot hardt å forlange at det blir en løsning. Hilsen ei mamma, til et utagerende barn. Anonymkode: 316ff...a4c 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #9 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har dette barnet en egen assistent på seg? Hvis ikke burde barnehagen ordne det asap. Jeg syns du skal ta opp dette med HS, har du gjort det? Få til en samtale med HS, styrer og ped.leder… noe må de jo gjøre. Hvis dette barnet skal over på skolen samtidig så må de jo ta tak i det før skolestart uansett tenker jeg. Å barnet det gjelder har det jo tydeligvis ikke så veldig greit heller… Anonymkode: 37a22...3d1 Altså HS som i helsestasjonen? Er det bare å bestille time der uten videre? Han har egentlig vært der for siste gang tror jeg? Er det jeg er redd for. Her i området er det to skoler, og vi kommer til å prøve å få ordnet det slik at det blir to forskjellige skoler på de. Orker virkelig ikke ha med dette «videre». nei, han har ikke assistent så vidt jeg vet. Har prøvd å kreve dette flere ganger. Men vet han har vært i barnepsykiatrien/barnevernet og har en diagnose. Anonymkode: 0a52a...099 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #10 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kjenner du barnets foreldre? Det du skriver er jo en veldig vanskelig situasjon, både for dere selvfølgelig, men sikkert også foreldrene til det utagerende barnet. Så her må barnehagen rydde opp, men det kan jo være vanskelig om foreldrene til det barnet ikke ønsker å samarbeide med barnehagen. Her må du bare sette hardt mot hardt å forlange at det blir en løsning. Hilsen ei mamma, til et utagerende barn. Anonymkode: 316ff...a4c Hei! Takk for svar. Barnet har bare en mamma. Ja, jeg skjønner klart dette er vanskelig for hun også. Men moren er dessverre veldig umoden, og sliter psykisk. Snakker heller ikke til barnet sitt når det klikker helt på de andre barna mens hun er tilstede. Tror dessverre ikke det er noe hjelp i å få til en dialog der, men hun er absolutt klar over problemet. Takk for tips. Sette hardt mot hardt: hva skal jeg si? Føler det er lett å tråkke feil her også, særlig etter den dårlige erfaringen forrige gang. Anonymkode: 0a52a...099 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #11 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Altså HS som i helsestasjonen? Er det bare å bestille time der uten videre? Han har egentlig vært der for siste gang tror jeg? Er det jeg er redd for. Her i området er det to skoler, og vi kommer til å prøve å få ordnet det slik at det blir to forskjellige skoler på de. Orker virkelig ikke ha med dette «videre». nei, han har ikke assistent så vidt jeg vet. Har prøvd å kreve dette flere ganger. Men vet han har vært i barnepsykiatrien/barnevernet og har en diagnose. Anonymkode: 0a52a...099 Helsesykeoleier ja. Du kan bestille time der😊 Fortell hvordan dere opplever det og at barnet ditt har det vondt pga situasjonen. Kanskje HS kan bidra med noe ift situasjonen i barnehagen. Anonymkode: 37a22...3d1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #12 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei! Takk for svar. Barnet har bare en mamma. Ja, jeg skjønner klart dette er vanskelig for hun også. Men moren er dessverre veldig umoden, og sliter psykisk. Snakker heller ikke til barnet sitt når det klikker helt på de andre barna mens hun er tilstede. Tror dessverre ikke det er noe hjelp i å få til en dialog der, men hun er absolutt klar over problemet. Takk for tips. Sette hardt mot hardt: hva skal jeg si? Føler det er lett å tråkke feil her også, særlig etter den dårlige erfaringen forrige gang. Anonymkode: 0a52a...099 Bring saken høyere opp, og vær tydelig. Ta kontakt med kommunen - og MAS på barnehagen. Barnet ditt må skjermes. Ikke samme gruppe, for eksempel. Anonymkode: 37f8a...625 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #13 Skrevet 2. desember 2022 Du må ringe styrer og fortelle at barnet ditt gråter hver kveld. Så må du spørre hva de kan gjøre i barnehagen for å skjerme ditt barn slik at han opplever dagene i barnehagen som fine. Du trenger egentlig ikke snakke om det andre barnet i det hele tatt. Dette må de selvfølgelig ta tak i med en eneste gang Anonymkode: 73aa3...9a2 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #14 Skrevet 2. desember 2022 Be om møte med styrer og krev at de tar tsk umiddelbart. Hvis ikje går du videre med saken! Er det flere avdelinger i bhg så barnet ditt kan bytte avdeling? Om ingenting blir gjort innen få dager så hadde jeg kontaktet andre barnehager i nærområdet og hørt om de hadde ledig plass. Bytte av bhg må være bedre enn å ha fæle dager som det høres ut som om barnet ditt har nå❤️ Anonymkode: 5e38b...296 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #15 Skrevet 2. desember 2022 Det eneste du kan gjøre er vel å bytte barnehage. Bvil tro at det er satt inn ekstra ressurser på barnet som har diagnose, og da er det ikke mer barnehagen får gjort heller. Anonymkode: d6ba4...6cd
Grüner Skrevet 2. desember 2022 #16 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Nå trenger jeg hjelp, men prøver å begrense detaljene for å ikke utlevere noen. Vi har de siste 2-3 årene slitt veldig med et barn på avdelingen til mitt barn på 5 år. Dette barnet har en diagnose av noe slag, og er svært utagerende, voldelig, stygg i munnen, skriker, hyler og kjefter. Har vært i flere møter med barnehagen angående dette, men det begynner å bli to år siden nå. Da ble jeg møtt med total ansvarsfraskrivelse og beskyldninger om at jeg burde endre hvordan jeg ser på barnet. Nå har det vært en roligere periode lenge, men det har nylig blitt virkelig ille. Barnet mitt gråter hver kveld over hva dette barnet gjør mot han. Vedkommende legger totalt beslag på mitt barn, følger etter, truer, tvinger, slår og ødelegger. Og sier stygge ting. Merker det sitter inne å prøve å ta det opp igjen med barnehagen ettersom det ikke gikk noen vei sist. Hva skal vi gjøre? Hva kan jeg si? Kreve? Barnet mitt sliter virkelig nå. Jeg skjønner selvfølgelig at dette barnet har det vondt etc, men det skal da ikke måtte gå utover mitt barn hver eneste dag? Gutten min er nok altfor snill og er et «lett bytte» dessverre, og halvparten av størrelse. Hjelp😭 Anonymkode: 0a52a...099 Dette må du rapportere til barnehagen snarest. Etter de siste endringene i barnehageloven, har barnehagen aktivitetsplikt hvis et barn føler seg mobbet, dvs at de plikter å ta tak i problemet hvis du melder det. 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #17 Skrevet 2. desember 2022 Det er litt fælt å si det, men her håper jeg at noen har kontaktet barnevernet. Da får barnehagen ekstra press på seg, samt at barnet får hjelp Anonymkode: feba5...af0 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #18 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er litt fælt å si det, men her håper jeg at noen har kontaktet barnevernet. Da får barnehagen ekstra press på seg, samt at barnet får hjelp Anonymkode: feba5...af0 På hvilket grunnlag mener du at barnevernet skulle vært koblet inn? Anonymkode: 37a22...3d1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #19 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er litt fælt å si det, men her håper jeg at noen har kontaktet barnevernet. Da får barnehagen ekstra press på seg, samt at barnet får hjelp Anonymkode: feba5...af0 Bv for hva? Anonymkode: 8c49c...2bb
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #20 Skrevet 2. desember 2022 Er barna jevngamle, det ekstremt viktig at du unngår at de kommer i samme klasse. Gjør alt for å unngå dette. Anonymkode: f80c3...557 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå