Gå til innhold

Har du opplevd spisetvang noen gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestemor var fæl til dette, blitt litt bedre etter jeg ble voksen, men hun prøver seg noen ganger. Ta litt mer, ellers takk er forsynt, men ta litt mer da, ellers takk, bare litt til da, Var veldig godt men er forsynt nå, vet du hva, jeg tar på litt til deg jeg også lesser hun på tallerkenen min. Du må spise opp altså sier hun, også må jeg bare sitte til jeg har spist opp. Jeg vet hun mener det godt, men det er litt irriterende.   Når jeg var barn var det verre for da var det tydeligvis de voksne som bestemte når jeg var mett eller ikke og hva jeg likte og ikke. 

Flere?

Anonymkode: cc78e...efb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var liten hadde jeg en stemor fra helvete. Det var hun som lesset på (ja, lesset på) middag til meg, å nåde meg om jeg ikke spiste opp ALT. Det var porsjoner jeg ikke makter i dag som voksen. Jeg satt å brøt meg ved middagsbordet og la meg med magevondt hver gang jeg var der. Min far satt som regel ikke ned foten for henne før han så at maten nesten kom i retur og jeg satt å gråt, å da ble tallerkenen satt i kjøleskapet og jeg måtte spise resten kaldt (uansett hva som var servert, mye er IKKE godt kaldt). 

overlever fint maset til familiemedlemmer om  «ta nå litt til da» osv, de hører bare jeg sier nei takk nok ganger. Svigers feks mener det jo bare godt, de vil at det ikke skal være snev av sult igjen når vi går ut døra 🙈 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Bare i den forstand at jeg måtte spise opp det jeg forsynte meg med selv...

At noen mener du spiser for lite, ønsker at du skal forsyne deg mer anser ikke jeg som "spisetvang", iaf - selv om jeg har opplevd det mange ganger...  Sier bare "ellers takk, jeg er vel forsynt"...

• Liker 3
Skrevet

Prøv å ikke kunne spise alt som settes på et normalt norsk middagsbord, og du får oppleve en side av folk som kan være, skal vi kalle det lærerikt?

Så ja. Opplevd det. Og enkelte blir direkte sinte når du står på ditt og sier nei takk. 

Anonymkode: 66b2a...be6

Skrevet

Ja, fra moren min, med trusler om vold.

Anonymkode: 9322c...1a7

Skrevet

Ja, familien skulle alltid presse på meg mat. I arbeidslivet og sosialt virker det motsatt, om å gjøre å være mest mulig småspist, og fortelle det høylytt så andre får dårlig samvittighet om de ikke også er stappmette. Men allergier må du for all del ikke ha, og det aller verste er hvis du heller ikke drikker alkohol. Egentlig overraskende hvor mange som legger seg opp i hva og hvor mye andre spiser og drikker. 

Anonymkode: 4e80b...4e5

• Nyttig 1
Skrevet

Oh yes. Jeg har magesår og må være forsiktig. Drikker ikke alkohol, har aldri vært noe glad i kaker og desserter. Er blitt så ille at jeg i dag er antisosial for å unngå mer sykdom🫣😩

Anonymkode: 9b664...b9c

Skrevet

Ja.

Når jeg var barn gikk det mest på å spise i det hele tatt, så det gav meg aldri problemer. Men jeg måtte spise noe middag. Ble aldri mas om flere porsjoner. 

I voksen alder har jeg selv satt grenser fordi jeg faktisk ikke vil ha mer enn 1 porsjon. 

Utrolig irriterende, skal jeg stappes i så jeg blir kjempekvalm? Hvorfor 🤷‍♀️

Anonymkode: 2fa0e...708

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja.

Når jeg var barn gikk det mest på å spise i det hele tatt, så det gav meg aldri problemer. Men jeg måtte spise noe middag. Ble aldri mas om flere porsjoner. 

I voksen alder har jeg selv satt grenser fordi jeg faktisk ikke vil ha mer enn 1 porsjon. 

Utrolig irriterende, skal jeg stappes i så jeg blir kjempekvalm? Hvorfor 🤷‍♀️

Anonymkode: 2fa0e...708

Ikke sant??? Sist gang jeg ble tvunget er tre år siden, mitt første møte med(eks)svigers endte med magesmerter, kvalme-så oppkast. Vanligvis klarer ingen å tvinge meg, men når stemningen ble så dårlig og gamle ekset seg opp over meg, så ble det sånn🥹😅😌

Skrevet

*gamla

Skrevet

Mitt største problemer er kake-presset. På besøk, på jobb, dessert på restaurant. Jeg liker ikke søtt i det hele tatt. Men takker man nei til slikt starter jo masekoret med en gang. Om å "unne seg". Og "du som er så tynn". Og så blir man nesten fornærmet om du ikke spiser, har til og med fått høre at det er frekt å komme med stikk til de som ikke burde spise slikt på den måten 😜

Anonymkode: 99c35...97e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mitt største problemer er kake-presset. På besøk, på jobb, dessert på restaurant. Jeg liker ikke søtt i det hele tatt. Men takker man nei til slikt starter jo masekoret med en gang. Om å "unne seg". Og "du som er så tynn". Og så blir man nesten fornærmet om du ikke spiser, har til og med fått høre at det er frekt å komme med stikk til de som ikke burde spise slikt på den måten 😜

Ja virker som det er fritt frem den ene veien…😏Jeg sliter med underernæring pga sykdom, og blir helt nedtrykt av kommentarer og mas. Uavhengig av mengde tar ikke kroppen min opp nok næring. Spiser mye avakado, nøtter, smør, olje etc. Sist gang jeg spiste en tung, litt stor middag endte det med oppkast🥹I tillegg må jeg periodevis drikke all næring pga tannverk og tannkjøttssykdom. Nei mat har blitt et mareritt her😓😭

• Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg liker heller ikke kaker og søte saker. Jeg sier bare rett ut, første setning, at jeg ikke kan fordra det. Ikke sint, bare direkte. 

Anonymkode: 8762c...19e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg liker heller ikke kaker og søte saker. Jeg sier bare rett ut, første setning, at jeg ikke kan fordra det. Ikke sint, bare direkte. 

Jeg og. Sier "nei takk, jeg liker ikke". 

Men selv etter mange år på samme arbeidsplass er det alltid noen som må kommentere; "koser du deg med kaffen din?", "haha, kanskje vi skal begynne å ta med fruktskåla til deg". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja virker som det er fritt frem den ene veien…😏Jeg sliter med underernæring pga sykdom, og blir helt nedtrykt av kommentarer og mas. Uavhengig av mengde tar ikke kroppen min opp nok næring. Spiser mye avakado, nøtter, smør, olje etc. Sist gang jeg spiste en tung, litt stor middag endte det med oppkast🥹I tillegg må jeg periodevis drikke all næring pga tannverk og tannkjøttssykdom. Nei mat har blitt et mareritt her😓😭

Det er fritt fram den andre veien og. Veier 10 kg for mye og får ofte høre type ting som «du trenger ikke være på slankeren nå» om jeg takker nei til noe ved et middagsbord, som kaker eller saus (som oftest inneholder gluten og/eller melk).

Anonymkode: 66b2a...be6

Skrevet

Min far hadde en regel om at om vi forsynte oss selv så måtte vi spise opp, om vi ble servert trengte vi ikke. Han tok normalt på til oss. Synes det var en god regel. 

På andre siden var det litt mer sammensatt. Var også den siden vi var mest med. Jeg slet årevis med magen i oppveksten, og etter nøye utredning på sykehuset så fant de ut hva. Jeg var da tenåring. Jeg fikk høre jeg ødela julen med å ikke kunne spise alt. Var ordentlig krise for ene besteforelder. Jeg har valgt bort kjøtt over mange år og får ofte spørsmål om «jeg ikke skal kose meg litt i julen» med hint til både å spise ting jeg ikke tåler og kjøtt. Jeg trenger ikke kjøtt for å kose meg, og magevondt hvor det kommer ut begge veier, og mye reaksjoner er ikke det jeg vil kalle for «koselig». Opplevd at folk ikke har tatt hensyn til det jeg ikke tåler, og prøver å presse meg til å spise. Hos meg tar de fleste ikke hensyn, så jeg feirer ikke jul med familien, og har med egen mat om jeg skal delta på noe. Ene søsken er unntaket. Der tas det 100% hensyn 💛 

Føler det har vært mas eller ikke mas uavhengig av vekten min som har svingt med årene. Ser noen har opplevd litt ulikt ifht vekten. Mest mas om å spise ved lavere vekt. 

Anonymkode: e3535...1a7

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og. Sier "nei takk, jeg liker ikke". 

Min erfaring er at det er stor forskjell på å si det pent/forsiktig ('liker det ikke') og bramfritt ('kan ikke fordra det!'). Det siste er mye mer autoritativt av en eller annen grunn. Men jeg vet ikke om det er andre faktorer involvert, kanskje jeg bare ser ut som en man helst ikke skal si tåpelige kommentarer til.. 

Skrevet

Man skal jo forsyne seg og være høflig når man kommer til et veldekket kakebord. Var vanlig før og vanlig blandt oss som er igjen av gode gamle husmødre. Trivelig syns jeg. :) Men folk i dag er så sære som gjester og lar ingen bestemme noe. Slike er kjedelige å ha på besøk. 

Og jeg snakker ikke om de som ikke tåler pga magen. Men vanlige folk. 

Anonymkode: c760e...4cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man skal jo forsyne seg og være høflig når man kommer til et veldekket kakebord. Var vanlig før og vanlig blandt oss som er igjen av gode gamle husmødre. Trivelig syns jeg. :) Men folk i dag er så sære som gjester og lar ingen bestemme noe. Slike er kjedelige å ha på besøk. 

Og jeg snakker ikke om de som ikke tåler pga magen. Men vanlige folk. 

Syns det er sært å forvente at voksne mennesker skal spise mer enn de orker jeg da. Det er da ingen andre enn meg selv som bestemmer hvor mye mat jeg skal spise. Dere «gode gamle husmødre» er slitsomme. 

Anonymkode: 6928e...0cf

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns det er sært å forvente at voksne mennesker skal spise mer enn de orker jeg da. Det er da ingen andre enn meg selv som bestemmer hvor mye mat jeg skal spise. Dere «gode gamle husmødre» er slitsomme. 

Anonymkode: 6928e...0cf

men da er det gjensidige følelser da, jeg syns slike som ikke er høflige er slitsomme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...