Gå til innhold

Follobanen - påvirker den kun togtid Oslo/Ski?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar ofte tog til og fra Østfold (Fredrikstad, Sarpsborg, Halden). Toget stopper i Ski. Vil også denne linjen få raskere tog? 

Anonymkode: 960af...e91

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tar ofte tog til og fra Østfold (Fredrikstad, Sarpsborg, Halden). Toget stopper i Ski. Vil også denne linjen få raskere tog? 

Anonymkode: 960af...e91

Tror du kan regne med at dette garantert vil endre rutene i den retningen til noe mer effektivt.
Akkurat som tunnelen til Lillestrøm brukes for flere linjer i nordøstlig retning, og vestlig også.
(det er flere ruter som går tvers gjennom Oslo, som bruker knutepunktene Asker og Lillestrøm).

Er nok en del eiendom- og boligspekulanter som er opptatt av hvordan dette blir, for det forandrer markedet både i Oslo og Follo-siden.
Det åpner jo for lengre pendlerstrekninger når reisetiden går ned. Ikke bare fra Oslo men var vest også som allerede har raske tunnell-traseer. Man kan bo vest for Oslo og jobbe i Østfold eller motsatt, med akseptabel reisetid.

Det som nok bekymrer eiendom- og boligspekulantene nå likevel er at boligprisene er på vei ned og man øyner et stup...

Endret av slask
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar ofte tog til og fra Østfold (Fredrikstad, Sarpsborg, Halden). Toget stopper i Ski. Vil også denne linjen få raskere tog? 

Anonymkode: 960af...e91

Vil nok lønne seg bytte tog i Ski for disse.

Anonymkode: eaf04...198

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil nok lønne seg bytte tog i Ski for disse.

Anonymkode: eaf04...198

Hæ? Toget fra Oslo går jo til Halden, stopper i Ski, Moss, Råde, Rygge, Fredrikstad og Sarpsborg på veien. 

Reisetiden blir ca. 10 minutter kortere. Toget vil etter ruteendring 12.desember gå 9 minutter senere fra Oslo S (xx.10 istedenfor xx.01) og ankomme Oslo S ca. 10 minutter tidligere (rundt xx.40 istedenfor xx.50).

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kun lojaltog vil gå på den gamle linja. Disse får derimot økt reisetid igjen, tro det eller ei.

Anonymkode: 0cce7...e01

Skrevet

Raskere tog? Selvfølgelig ikke🤣

Jernbaneutbygginger eksisterer bare fordi entreprenørselskapene har lykkes med å få enda flere sugerør ned i statskassen. Reisende og politikere loves gull og grønne tog hvis bare det og det utbygges, men noen sjekket rutetabellene for tog på 60- og 70-tallet og norske tog er tregere i 2022!

Anonymkode: 4322a...e65

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Raskere tog? Selvfølgelig ikke🤣

Jernbaneutbygginger eksisterer bare fordi entreprenørselskapene har lykkes med å få enda flere sugerør ned i statskassen. Reisende og politikere loves gull og grønne tog hvis bare det og det utbygges, men noen sjekket rutetabellene for tog på 60- og 70-tallet og norske tog er tregere i 2022!

Anonymkode: 4322a...e65

Selvsagt handler alt dette om sugerør, eiendom, makt, penger (veksten som gjør at bolig/eiendom er business for de med penger (pengetrykke-penger, på sekundet), men det forutsetter at det er vekst, og ikke som nå nedgang).
Men folk opplever jo raskere jernbane, det er vanskelig å benekte med retning Lillestrøm (Romeriksporten).  10 min til Lillestrøm mot over halvtimen før tunnelen kom.

Eks.  De som bor 30 min med tog nordøst for Lillestrøm hadde tidligere 60 min reise til Oslo.
I dag ca 40 min.

Endret av slask
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kun lojaltog vil gå på den gamle linja. Disse får derimot økt reisetid igjen, tro det eller ei.

Anonymkode: 0cce7...e01

Ja, det legges til et minutt eller to for å få mer robuste ruter. Lokaltogene har uansett ikke vært hindret av andre tog på den linja, så det er ingen grunn til at de skulle fått raskere rute. 

Til gjengjeld får alle lokalstasjonene 4 tog i timen hele driftsdøgnet. For en stasjon som f.eks Myrvold vil det innebære en kraftig forbedring av tilbudet. Ved halvtimesrute risikerer man å miste en halv time per dag om man må møte på jobb til faste tidspunkter og dra på faste tidspunkter, med kvartersrute sparer man i snitt 15 minutter. Da er nok ikke et minutts tregere reisetid noe stort problem. 

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Raskere tog? Selvfølgelig ikke🤣

Jernbaneutbygginger eksisterer bare fordi entreprenørselskapene har lykkes med å få enda flere sugerør ned i statskassen. Reisende og politikere loves gull og grønne tog hvis bare det og det utbygges, men noen sjekket rutetabellene for tog på 60- og 70-tallet og norske tog er tregere i 2022!

Anonymkode: 4322a...e65

Tullball. Mange tog fra Fredrikstad til Oslo brukte et par timer på 60- og 70-tallet. Nå, etter ruteendring, er man nede i under én time. Samme type forbedring har skjedd på Vestfoldbanen, fra Hamar til Oslo osv. 

De få togene som går tregere er langdistansetogene. Dette skyldes at de stort sett kjører på enkeltsporet bane, og siden både person- og godstrafikk har økt kraftig betyr det at også antall kryssingsopphold har økt vesentlig. Dermed tar det lengre tid. Men disse utgjør vel noe sånt som 1-2% av togene som kjøres per dag. 

  • Liker 2
Skrevet
Just now, slask said:

Selvsagt handler alt dette om sugerør, eiendom, makt, penger (veksten som gjør at bolig/eiendom er business for de med penger, men det forutsetter at det er vekst, og ikke som nå nedgang).
Men folk opplever jo raskere jernbane, det er vanskelig å benekte med retning Lillestrøm (Romeriksporten).  10 min til Lillestrøm mot over halvtimen før tunnelen kom.

Noen steder er det raskere, Flytoget også f eks, men mange viktige strekninger er tregere. Oslo-Bergen var vel en av dem. Hvordan skal tog konkurrere med fly når det er både tregere og mye dyrere enn det kunne vært? Det også på strekninger som kunne vært raskere enn fly (bruttotid). Tog kunne blitt en viktig klimaløsning, men ikke sånn vi holder på nå. Problemet kan være at snever risikotenkning og korttenkt sikkerhetshysteri råder også innen jernbane. Det planleggerne ser ut til å glemme er at klimahelvete også er en risiko og et sikkerhetsproblem. Med en smule konsekvens. Alle kjepper som stikkes i hjulene for raskere tog, raske billige el-biler, raske el-sparkesykler osv, kun for å redusert den umiddelbare risikoen med 0.001% får vi tilbake i form av økt risiko for klimaapokalypse noen år tidligere enn vi ellers ville fått.

Anonymkode: 4322a...e65

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil nok lønne seg bytte tog i Ski for disse.

Anonymkode: eaf04...198

Bytte fra det toget som går direkte ski-Oslo for å ta lokaltoget? Tror ikke jeg ville gjort det gitt

Anonymkode: 6a07b...2f1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, -jk- said:

Ja, det legges til et minutt eller to for å få mer robuste ruter. Lokaltogene har uansett ikke vært hindret av andre tog på den linja, så det er ingen grunn til at de skulle fått raskere rute. 

Til gjengjeld får alle lokalstasjonene 4 tog i timen hele driftsdøgnet. For en stasjon som f.eks Myrvold vil det innebære en kraftig forbedring av tilbudet. Ved halvtimesrute risikerer man å miste en halv time per dag om man må møte på jobb til faste tidspunkter og dra på faste tidspunkter, med kvartersrute sparer man i snitt 15 minutter. Da er nok ikke et minutts tregere reisetid noe stort problem. 

For Kolbotn legges det til mer enn et minutt eller to altså

Anonymkode: 6a07b...2f1

Skrevet
2 hours ago, -jk- said:

Ja, det legges til et minutt eller to for å få mer robuste ruter. Lokaltogene har uansett ikke vært hindret av andre tog på den linja, så det er ingen grunn til at de skulle fått raskere rute. 

Til gjengjeld får alle lokalstasjonene 4 tog i timen hele driftsdøgnet. For en stasjon som f.eks Myrvold vil det innebære en kraftig forbedring av tilbudet. Ved halvtimesrute risikerer man å miste en halv time per dag om man må møte på jobb til faste tidspunkter og dra på faste tidspunkter, med kvartersrute sparer man i snitt 15 minutter. Da er nok ikke et minutts tregere reisetid noe stort problem. 

På andre stasjoner kan reisetida bli så mye som 50% lengre fordi alle tog nå vil kjøre melkeruter. Noen vil tjene litt, mens andre får et betydelig dårligere tilbud. Jeg er heldigvis i en situasjon nå der jeg ikke trenger å pendle fram og tilbake til Oslo, for 15 minutter ekstra om dagen pluss de 100+ vanlige forsinkelsestimene årlig blir en del.

Anonymkode: 0cce7...e01

  • Liker 1
Skrevet

Ja, Kolbotn og Holmlia mister direktetogene til Oslo siden disse togene nå vil kjøre tunnelen. Men disse to er vel nesten de eneste stasjonene som får et vesentlig dårligere tilbud. Svært mange stasjoner får et kraftig forbedret tilbud, spesielt de som ligger i områder under kraftig utvikling nå. Jeg har nevnt Myrvoll, men f.eks Langhus kan gjerne også nevnes. Så skal det også sies at direktetogene fra Kolbotn og Holmlia til Oslo utgjorde ett tog pr. time. Man skulle altså ha litt flaks for at det skulle passe med det toget. 

Det er vanskelig å lage løsninger som gir en forbedring for absolutt alle. Follobanen gir en forbedring for kanskje 95% av passasjerene på Østfoldbanen, mens 5% for et dårligere tilbud. Det er en bra deal etter min mening, og forbedringene for de som får et bedre tilbud er større enn ulempene for de som får et dårligere tilbud, i minutter reiseveg per dag.

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 21.02):

Kun lojaltog vil gå på den gamle linja. Disse får derimot økt reisetid igjen, tro det eller ei.

Anonymkode: 0cce7...e01

Hæ? Vår reisetid er nøyaktig den samme i følge ruter appen. 

Anonymkode: 8b592...4f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 21.03):

Raskere tog? Selvfølgelig ikke🤣

Jernbaneutbygginger eksisterer bare fordi entreprenørselskapene har lykkes med å få enda flere sugerør ned i statskassen. Reisende og politikere loves gull og grønne tog hvis bare det og det utbygges, men noen sjekket rutetabellene for tog på 60- og 70-tallet og norske tog er tregere i 2022!

Anonymkode: 4322a...e65

Vis meg en kopi av en  togrute fra før år 2010 mellom Ski og Oslo S, Lillestrøm og Oslo S eller Sandvika og Skøyen med reisetid under 12 minutter. 
Jeg venter i spenning!

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 21.03):

Raskere tog? Selvfølgelig ikke🤣

Jernbaneutbygginger eksisterer bare fordi entreprenørselskapene har lykkes med å få enda flere sugerør ned i statskassen. Reisende og politikere loves gull og grønne tog hvis bare det og det utbygges, men noen sjekket rutetabellene for tog på 60- og 70-tallet og norske tog er tregere i 2022!

Anonymkode: 4322a...e65

Du er blitt utfordret. Vis oss én rutetabell som viser der jeg ber om over. Én tabell!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 20.10):

Hæ? Vår reisetid er nøyaktig den samme i følge ruter appen. 

Anonymkode: 8b592...4f2

I følge Vy-appen legges det til et minutt på min reise (Oslo s - Kolbotn), ikke sammenlignet for andre destinasjoner. Et minutt er uansett ubetydelig. 

Det som derimot er kjedelig for Kolbotn sin del er at vi mister ekspress-toget som tidligere tok 10 minutter. Jeg kan se at dette er et lite offer sammenlignet med fordelene for de som bor fra Ski og sørover, men likevel kjedelig å ende opp med et dårligere tilbud etter en slik utbygging. Fordelen er at man nå får 15-minutters intervall mellom avganger fra Oslo S. Det er allerede fire avganger i timen med dagens tilbud, men fordi R-togene og L-togene går nesten samtidig, så har det i praksis vært halvtimersruter. 

 

Anonymkode: c427b...f7f

Skrevet

Jeg bor langs strekningen og tar toget fra Sonsveien stasjon. Her blir i hvert fall togtiden kortere.

Togtiden i dag morges fredag: 

7965F11A-E52F-40F8-B033-E7D98148FD5B.thumb.jpeg.fa5fb9e09fe9914d23161a10b3eec2ab.jpeg

Togtidene samme strekning og tidspunkt på mandag: 

D8C23A3B-D9D1-49B5-8814-D1484143773E.thumb.jpeg.ae663d0473f040073f6822d3d9917418.jpeg

 

 

Anonymkode: 4b49a...023

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...