AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #1 Skrevet 2. desember 2022 Jeg adopterte en katt på 4 år for ca et år siden. Han kom fra et godt hjem, har ikke hvert misbrukt eller neglisjert på noen måte. Han er verdens snilleste pusegutt, og jeg er veldig glad i ham! En ting jeg begynner å føle på er at han er veldig innpåsliten. Vil helst ligge oppå meg i sofaen, klatrer opp på fanget når jeg sitter ved bordet, går over pc/papirer når jeg jobber for å komme opp i ansiktet mitt, ligger inntil meg når jeg skal sove... Vekker meg om natten. Det høres selvsagt koselig ut (og det er det delvis også), men jeg opplever det veldig intenst. I skrivende stund ligger han oppå meg, etter jeg forsøkte å avvise ham ved å "dytte ham bort"/gjøre fanget utilgjenglig en 10-12 ganger. Han har blitt verre etter han ble kastrert for noen måneder siden. Noen med gode råd? Anonymkode: bed30...0f1 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #2 Skrevet 2. desember 2022 Lek med den/ gå en tur med den/ gi den stimuli i 30 minutter hver dag. Gjør den trygg på at den får det, og du får din arbeidsro. Du har jo tatt bort ballene hans og satt ham nest nederst i alle hieraki. Han trenger trøst, oppmuntring, og oppmerksomhet. Anonymkode: eb78f...edc 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #3 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lek med den/ gå en tur med den/ gi den stimuli i 30 minutter hver dag. Gjør den trygg på at den får det, og du får din arbeidsro. Du har jo tatt bort ballene hans og satt ham nest nederst i alle hieraki. Han trenger trøst, oppmuntring, og oppmerksomhet. Anonymkode: eb78f...edc Jeg leker med han daglig. På sommerhalvåret er han ute, men nå på vinteren nekter han. Han er like ille uansett hva jeg gjør Det er ingenting som gjør dette noe bedre, føler bare han blir verre. TS Anonymkode: bed30...0f1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #4 Skrevet 2. desember 2022 Veldig vanlig at de blir ekstremt kosete etter kastrering. Anonymkode: f92bd...5f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #5 Skrevet 2. desember 2022 Katten vil være med deg og bryr seg veldig. Blir som ha en klengete kjæreste 😅 Jobber du med noe så gi katten et ark og en penn. Kan hjelpe. Kjøp en kosebamse til katten. Min har en lekekatt fra IKEA og sover sammen med den. Anonymkode: 512e9...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #6 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg leker med han daglig. På sommerhalvåret er han ute, men nå på vinteren nekter han. Han er like ille uansett hva jeg gjør Det er ingenting som gjør dette noe bedre, føler bare han blir verre. TS Anonymkode: bed30...0f1 Leker du sammenhengende i 30 minutter? Eller litt nå og da? Har du rutiner på det? Hva du tenker vil påvirke ham, enten du tror det eller ei. Tenk at han blir bedre, og fokuser på det som er positivt med ham. En vibrator kan faktisk hjelpe. Noe som durer. En massasjepute eller en vibrator pakket inn i et håndkle ved siden av deg. Feliway dufthormon kjøpt hos veterinæren, simulerer mammalukt og kan roe ned. Krøll sammen et papir og kast det til ham.. Min guttegutt er krevende, men roer seg veldig når han har fått oppmerksomhetsdosen sin. Han maser frem til han har blitt hørt, og etter det så får jeg fred. Vi går tur på fine dager, og han kommer med skoene mine😁 Jeg får nesten ikke knytt lissene fordi han skal kose med hånden. Når han vet at vi skal på tur, så er lissene uinteressante å leke med. Han har også en ball som han henter og jeg kaster, igjen og igjen.. og en fiskestang med en flyvemus på. Fiskestang får han ikke leke alene med, det er farlig. Han kan vikle seg i tråden og bli kvalt/henge seg selv. Ingen er like, og en kald vinter krever ekstra. Og det er en overgang å bli kastrert.. Når du dytter vekk, så vil han forsøke seg igjen, og det blir en negativ spiral som fort øker faren for uønsket adferd, som tissing etc. Hvis han begynner med det så forakter den deg for at han ikke har blitt sett og hørt. Har han andre venner? Andre dyr å snakke med? Anonymkode: eb78f...edc 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #7 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Leker du sammenhengende i 30 minutter? Eller litt nå og da? Har du rutiner på det? Hva du tenker vil påvirke ham, enten du tror det eller ei. Tenk at han blir bedre, og fokuser på det som er positivt med ham. En vibrator kan faktisk hjelpe. Noe som durer. En massasjepute eller en vibrator pakket inn i et håndkle ved siden av deg. Feliway dufthormon kjøpt hos veterinæren, simulerer mammalukt og kan roe ned. Krøll sammen et papir og kast det til ham.. Min guttegutt er krevende, men roer seg veldig når han har fått oppmerksomhetsdosen sin. Han maser frem til han har blitt hørt, og etter det så får jeg fred. Vi går tur på fine dager, og han kommer med skoene mine😁 Jeg får nesten ikke knytt lissene fordi han skal kose med hånden. Når han vet at vi skal på tur, så er lissene uinteressante å leke med. Han har også en ball som han henter og jeg kaster, igjen og igjen.. og en fiskestang med en flyvemus på. Fiskestang får han ikke leke alene med, det er farlig. Han kan vikle seg i tråden og bli kvalt/henge seg selv. Ingen er like, og en kald vinter krever ekstra. Og det er en overgang å bli kastrert.. Når du dytter vekk, så vil han forsøke seg igjen, og det blir en negativ spiral som fort øker faren for uønsket adferd, som tissing etc. Hvis han begynner med det så forakter den deg for at han ikke har blitt sett og hørt. Har han andre venner? Andre dyr å snakke med? Anonymkode: eb78f...edc Noen ganger prøver jeg lenge, andre ganger gir jeg litt opp. Ofte er han aktivt med i et minutt eller to, så ligger han og ser på meg mens jeg vifter med pinnen. Prøver å dra den under pleddet osv. Jeg har hatt ulike aktiviseringsleker til han, blant annet sånn med en kule som ruller rundt under et slags teppe, mus som lager muselyder, mus som lyser, ting som vibrerer. Den under teppet var han litt interessert i et minutt eller to, deretter nada. Her leker vi med doruller, aluminiumsfolie, pappesker og what not. Han har mange muligheter. Jeg kaster rundt og styrer på. Noen ganger biter han på en liten stund, men gir seg ofte. Han roer seg ikke til tross for hva jeg gjør. Det er samma regla hver eneste gang. Han får som oftest vilja si. Han er "alenekatt". Anonymkode: bed30...0f1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #8 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Noen ganger prøver jeg lenge, andre ganger gir jeg litt opp. Ofte er han aktivt med i et minutt eller to, så ligger han og ser på meg mens jeg vifter med pinnen. Prøver å dra den under pleddet osv. Jeg har hatt ulike aktiviseringsleker til han, blant annet sånn med en kule som ruller rundt under et slags teppe, mus som lager muselyder, mus som lyser, ting som vibrerer. Den under teppet var han litt interessert i et minutt eller to, deretter nada. Her leker vi med doruller, aluminiumsfolie, pappesker og what not. Han har mange muligheter. Jeg kaster rundt og styrer på. Noen ganger biter han på en liten stund, men gir seg ofte. Han roer seg ikke til tross for hva jeg gjør. Det er samma regla hver eneste gang. Han får som oftest vilja si. Han er "alenekatt". Anonymkode: bed30...0f1 Så godt å lese at du virkelig prøver💞 Har du forsøkt å dynke/ dusje lekene hans med litt valeriana, eller kattemynte? Du har fått deg en som vil være ved din side i alt. Det kan lette på trykket å få en venn, men det vil også kreve sitt. Bor du sånn til at dere kan gå tur sammen, så får han ut mye energi. Anonymkode: eb78f...edc
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 19.45): Noen ganger prøver jeg lenge, andre ganger gir jeg litt opp. Ofte er han aktivt med i et minutt eller to, så ligger han og ser på meg mens jeg vifter med pinnen. Prøver å dra den under pleddet osv. Jeg har hatt ulike aktiviseringsleker til han, blant annet sånn med en kule som ruller rundt under et slags teppe, mus som lager muselyder, mus som lyser, ting som vibrerer. Den under teppet var han litt interessert i et minutt eller to, deretter nada. Her leker vi med doruller, aluminiumsfolie, pappesker og what not. Han har mange muligheter. Jeg kaster rundt og styrer på. Noen ganger biter han på en liten stund, men gir seg ofte. Han roer seg ikke til tross for hva jeg gjør. Det er samma regla hver eneste gang. Han får som oftest vilja si. Han er "alenekatt". Anonymkode: bed30...0f1 Ville prøvd å skaffe en katt til.. Det kan jo slå begge veier og det er ikke en quick fix det heller, det kan jo ta et par uker/mnd før de slår seg til ro med hverandre. Så jeg ville anbefalt deg å fortelle dyrebeskyttelsen om katten din, se om de har en som kan passe, så kan dere prøve dere som fosterhjem først, da ser du om det er noe for dere eller ikke. Så ta det rolig med introdusering. Pam Johnson Bennet, Jackson Galaxy og potesporihjertet har gode veiledere og tips til katteintrodusering. Så ville jeg prøvd å ha mest mulig like rutiner, gi han måltider av våtfôr på faste tidspunkt og så har du kun tørrfôret i forskjellige food puzzles. Anonymkode: 0cb61...4c4 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 Katter er veldig sosiale. Så mitt beste tips er å alltid ha to. De har så mye glede i hverandre, både lek og kos. Ikke minst når man ikke er hjemme, og man kan også være borte lengre. Eneste utfordringen kan være om pus er vant til å være alenepus, og ikke liker andre katter. Anonymkode: 0f362...1a2 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 4.12.2022 den 5.47): Katter er veldig sosiale. Så mitt beste tips er å alltid ha to. De har så mye glede i hverandre, både lek og kos. Ikke minst når man ikke er hjemme, og man kan også være borte lengre. Eneste utfordringen kan være om pus er vant til å være alenepus, og ikke liker andre katter. Anonymkode: 0f362...1a2 Jeg har inntrykk av at ikke alle katter har et særlig stort behov for å være flere. Noen katter setter stor pris på det selvfølgelig, og har mye støtte i hverandre, men det er ikke bare bare å finne en passende venn. Vi har selv to søsken som tolererer hverandre, men de trives veldig godt når de får være "alene"-katter. De har sikkert glede av hverandre på sitt vis, og det er null krangling her, men jeg tror begge blir litt sjalu når den ene får kos. Da vil ikke den andre komme bort til oss. Men en på fanget, og en ved siden av går ofte greit. Selv om vi da har to, så er begge veldig klengete. Er ikke den ene katten der, så er den andre det... Og noen ganger er det da også to. Og de holder på akkurat som det ts sier. Så vet ikke om jeg vil anbefale to stykker. Her går det fordi vi er to mennesker, slik at kosen kan fordeles litt 😆 Anonymkode: 806b2...95d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #12 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har inntrykk av at ikke alle katter har et særlig stort behov for å være flere. Noen katter setter stor pris på det selvfølgelig, og har mye støtte i hverandre, men det er ikke bare bare å finne en passende venn. Vi har selv to søsken som tolererer hverandre, men de trives veldig godt når de får være "alene"-katter. De har sikkert glede av hverandre på sitt vis, og det er null krangling her, men jeg tror begge blir litt sjalu når den ene får kos. Da vil ikke den andre komme bort til oss. Men en på fanget, og en ved siden av går ofte greit. Selv om vi da har to, så er begge veldig klengete. Er ikke den ene katten der, så er den andre det... Og noen ganger er det da også to. Og de holder på akkurat som det ts sier. Så vet ikke om jeg vil anbefale to stykker. Her går det fordi vi er to mennesker, slik at kosen kan fordeles litt 😆 Anonymkode: 806b2...95d Jeg har motsatt erfaring. Har flere katter, gjort flere introduseringer og er fosterhjem. Så mye erfaring med at det gir mye glede og selskap. Katter e jo egentlig veldig sosiale dyr, som ofte velger å leve sammen frivillig (kolonier) selv om de ikke er typiske flokkdyr og jakter alene, men jeg har selv hatt dårlige erfaringer fra kattene vi hadde når jeg var yngre, men der var der ingen introdusering, ingen tanke om ressurser, multicat household, innemiljø og så videre, så synes ikke det er så rart, jeg tror de hadde gått overens idag, med det jeg vet. Men at det finnes katter som absolutt ikke liker andre katter, og at det finnes katter som ikke matcher med hverandre det er jo helt sant, derfor det kan være en ide å være fosterhjem først, da får man sett hva egen katt mener før man faktisk adopterer. Ja jeg har som sakt flere og jeg har katter på meg hele tiden 😂 men den som kom først var mye verre før han fikk «søsken».. Anonymkode: 0cb61...4c4 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 Jeg ville absolutt vurdert en til katt. Om man er veldig usikker på om kattene kommer til å gå overens, så meld deg som fosterhjem. Jeg har tre. Fikk først en, så fikk jeg spørsmål om å være fosterhjem. De gikk overens, uten å bli bestevenner. Men fosterkatt hadde litt spesielle behov, som vi klarte tilfredsstille, så han ble værende. Neste fosterkatt var full klinsj, og måtte dra i retur etter to dager. Så hadde vi noen for en kort periode, før vi fikk en som de to jeg hadde fra før bare falt pladask for. De ble så gode venner, at når den var klar for adopsjon så hadde jeg ikke hjerte til å skille dem. Og så hadde jeg plutselig tre 😛 Yngste har stort behov for oppmerksomhet, men fordeler det mellom meg og de to andre. Eldste er ekstremt kosete, men roet seg veldig når han fikk selskap. Anonymkode: b3156...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå