Gå til innhold

Hvor mye drikker du i løpet av en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samlet sett, ikke spesielt viktig hva du drikker. Alt av drikke. 

Anonymkode: 47ecc...6b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samlet sett, ikke spesielt viktig hva du drikker. Alt av drikke. 

Mellom 3,5 og 4,5 liter...

Anonymkode: 9a8b6...98b

Skrevet

ca 4L

Anonymkode: 95ef1...1f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ca 4L

Chomsky89 skrev (Akkurat nå):

3-5 liter.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mellom 3,5 og 4,5 liter...

Oy 😨 Jeg har et problem og bør drikke mye, mye mer.
Hvordan får dere det til? Føler dere behov for det eller må dere tvinge dere selv til å drikke så mye? Tips til å få til å drikke mer?

TS

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan får dere det til? Føler dere behov for det eller må dere tvinge dere selv til å drikke så mye? Tips til å få til å drikke mer?

TS

drikk noe du liker

Skrevet

5-6 kopper kaffe, og 1-1,5 liter vann.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS

Har bare alltid vært veldig tørst. Kan drikke mye mer, men prøver å begrense det til maks 4,5 liter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TS

Drikker 3-4 L pr. dag. 
Tips til å få i seg nok drikke er å drikke noe en liker, eller tilsette smaker i vannet. Agurk, epler, sitron osv. Om du liker kald drikke, så ha alltid isbiter tilgjengelig. 
Ellers kan det å drikke 2 glass kaldt vann mens du står ved vasken være nok om du gjør det 4-5 ganger for dagen. 

En flaske med mål på kan også være en grei påminnelse for å drikke nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TS

Tommelfingerregelen for utregning av væskebehov er 30 ml/kg kroppsvekt/døgn.

Jeg drikker ca 1,8 liter på en rolig dag. Å drikke for mye ødelegger saltbalansen og er heller ikke bra. Jeg drikker 1-1,5 liter mer ca ved hard trening. 

Dette kommer an på hvor mye du veier, og hvor mye du er i fysisk aktivitet, og i hvilken temperatur du oppholder deg. 

Anonymkode: 0348d...ecb

Skrevet

Pass på å få inn salt når dere drikker så mye. Buljong er flott, ev salt i maten.

Overdrevent væskeinntak/tørste er tegn på sykdom. 

Skrevet

Og spiser du mye væskeholdig mat, eks frukt i tillegg, så trenger man mindre drikke. Det beste er å spise mest mulig væske, og drikke mindre. 

• Liker 1
Skrevet

Nyttig lesing angående temaet her:
https://www.dagbladet.no/nyheter/knuser-helse-myte/77860638

"- Denne studien viser at de vanlige retningslinjene om at vi alle bør drikke åtte glass vann - eller to liter om dagen - sannsynligvis er for høyt for de aller fleste av oss. En one-size-fits-all-policy støttes ikke av disse dataene, uttaler medforfatter John Speakman fra universitet i Aberdeen.

Selv om forskerne understreker at det neppe er helseskadelig å drikke mer vann enn kroppen behøver, mener de at en liter vann om dagen for de fleste mennesker vil være nok."

Så med mindre man elsker å drikke vann eller annen væske, trenger man ikke å tvinge i seg masse i løpet av dagen. Og nei, urin skal ikke være helt blank. Det er en myte. Den skal være gul. Les her: https://sml.snl.no/urin

Jeg får i meg en del frukt og grønt på hverdager fordi jeg spiser alltid det til frokost og lunsj da. Men samtidig så har jeg en svært aktiv jobb og blir fort tørst. Da drikker jeg mellom 1,5 og 2 liter i løpet av en dag.

Dager jeg ikke er på jobb drikker jeg mindre pga. mindre aktivitet. Da ligger jeg kanskje mellom 1 og 1,5 liter per dag.

Anonymkode: c9d47...b17

Skrevet

Drikker 1,5-2 liter kaldt vann på kontoret (har termoflaske). Forhindrer hodepine. Som regel 1-2 kopper kaffe i tillegg. Teller ikke hjemme, men et glass juice til frokost, 2-3 glass til middag og 1-2 glass til kvelds vil det nok bli.

Anonymkode: d4258...a91

Skrevet

drikker vel rundt 1 liter i løpet av en dag. 

Anonymkode: 0dcc3...cb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...