Gå til innhold

Kan væskebehandling hjelpe? Utrolig slapp og gravid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 25 uker gravid med nr 3 og sliter med hyperemesis. Går på zofran som hjelper godt mot oppkast men er fortsatt mye kvalm. De 3 siste dagene har jeg blitt så utrolig slapp og dårlig..

Jeg klarer å spise og drikke jevnlig når jeg er medisinert, men jeg mistenker at det over tid ikke har vært nok mtp at formen daler og prøvene er lave. Jeg sliter med lavt blodtrykk og måler lavt på langtidsblodsukker målt hos jordmor. Hun har kommentert at det nok er pga hyperemesisen men det er ikke gjort noen tiltak enda, skal ikke tilbake før i romjulen. Vektøkning er de fornøyd med etter zofran.

Laveste blodtrykk er målt til 88/46 og da fikk jeg hjelp på sykehuset og væskebehandling, men lå på 110/68 på sist jordmortime etter jeg hadde gått i trapp osv og det var hun fornøyd med naturligvis. Mistenker at det er lavere når jeg ikke akkurat har stresset til time, føler meg så utrolig kraftløs. Langtidsblodsukker er målt til 26 (normal 20-42), så i nedre sjiktet men ikke alarmerende. Jordmor var litt bekymret for det men prøvene kom etter timen og vi snakket bare på tlf. Sliter også med høy puls, hjertebank og hyppige blodtrykksfall og det er jo ikke uvanlig når man er gravid. Det føles bare veldig voldsomt når jeg ligger lavt i utgangspunktet og er i så dårlig form.

De siste dagene har jeg vært helt sengeliggende, jeg prøvde å sitte på i bilen men fikk høy puls, hjertebank og blodtrykksfall så måtte bare kjøres hjem og avlyse ærend. Har ligget i seng/sofa i 3 døgn og føler meg elendig. Blir naturligvis også mye kvalmere av dette og spiser dårligere.

Jeg prøver å være sterk og bare stå I det, jeg er jo på ingen måte døende og ønsker ikke å renne ned legekontoret for noe som i utgangspunktet er "helt normalt" som gravid, men jeg er samtidig så usikker på om det er helt normalt å føle seg så redusert.

Jeg lurer på om kanskje intravenøs væske kunne hjulpet for å få opp blodtrykket og kanskje blodsukkeret? Kan dette hjelpe på hjertebank og blodtrykksfall og generell kraftløshet og slapphet? Eller er det ønsketenkning? Ingen vits i å gå til legen om ingenting kan gjøres uansett.. Føler jeg bare syter hvis det ikke finnes en løsning og jeg er så redd for å være en klagende gravid..

Fikk mye væskebehandling i forrige svangerskap og hadde god effekt, men da kastet jeg også opp mye mer fordi jeg ikke fikk zofran. Denne gangen sliter jeg jo ikke med akkurat oppkast og jeg vet derfor ikke hvor mye jeg skal "tåle" av disse plagene, selv om det setter meg helt ut til det nivået at jeg kun kan ligge og stå. Er vant til å være dårlig som gravid, så sliter litt med å vite hva som er normalt og ikke..

Anonymkode: ef3a3...489

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at når du er så dårlig at du er helt sengeliggende og ikke en gang orker å sitte i bil, så er det helt rett å gå til legen. Husk at det er helt vanlig at gravide klarer å stå i jobb frem til de går ut i permisjon i uke 37, selv om de fleste nok er mer anpustne, har noen plager og merker godt at magen er der de siste ukene. Det er altså en helt annen form enn den du beskriver. 

Væskebehandling er det også best å høre med legen om. Jeg har også erfart at det har hjulpet veldig på formen. Men det kommer an på om du er dehydrert. Det beste er å få det til selv hjemme, ved å drikke ofte å lite, men jeg har erfart at det noen ganger ikke har nyttet. Jeg har hatt det som du beskriver pga. lavt blodtrykk, lavt blodsukker og blodtrykksfall. Små og hyppige måltider (når det var mulig å beholde det) var det beste for å holde det i sjakk, og jeg drakk mye farris. Men når formen er så dårlig som den er, er det lege som skal gi deg anbefalinger. 

God bedring ❤️ 

Anonymkode: 806b5...209

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at når du er så dårlig at du er helt sengeliggende og ikke en gang orker å sitte i bil, så er det helt rett å gå til legen. Husk at det er helt vanlig at gravide klarer å stå i jobb frem til de går ut i permisjon i uke 37, selv om de fleste nok er mer anpustne, har noen plager og merker godt at magen er der de siste ukene. Det er altså en helt annen form enn den du beskriver. 

Væskebehandling er det også best å høre med legen om. Jeg har også erfart at det har hjulpet veldig på formen. Men det kommer an på om du er dehydrert. Det beste er å få det til selv hjemme, ved å drikke ofte å lite, men jeg har erfart at det noen ganger ikke har nyttet. Jeg har hatt det som du beskriver pga. lavt blodtrykk, lavt blodsukker og blodtrykksfall. Små og hyppige måltider (når det var mulig å beholde det) var det beste for å holde det i sjakk, og jeg drakk mye farris. Men når formen er så dårlig som den er, er det lege som skal gi deg anbefalinger. 

God bedring ❤️ 

Anonymkode: 806b5...209

Takk for svar, setter veldig stor pris på at du tar deg tid til å lese det lange innlegget 💕 har ikke så mange å snakke med da jeg ikke ønsker å syte, og mannen tar godt vare på meg men må jo holde de andre barna og hund og bolig helt alene. Så det betyr mer enn du aner 😊

Jeg synes egentlig at jeg får i meg greit med mat, litt mindre disse dagene hvor jeg kun har ligget I ro. Har spist 3 måltider med brødskiver samt yoghurt og litt frukt bare i dag. Ikke matlyst til noe middag i dag, varmmat er tungt for kvalmen.

Du har nok rett i at jeg kanskje burde høre med legen, har jo hatt god oppfølging av henne I de to foregående svangerskapene. Jeg føler vel bare veldig på at jeg endelig denne gang fikk hjelp med oppkastet, også kommer jeg bare med flere plager som kanskje ikke kan fikses og som er "helt vanlige" også slutter jeg aldri å mase liksom 😅 plagene vil liksom ingen ende ta når jeg er gravid føles det som, er skikkelig pyton..

Håper du får en fin kveld 😊

Anonymkode: ef3a3...489

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...