Gå til innhold

Går den personlige assistenten over streken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lederen her blir vel da barnets mor da? Og jeg forstår godt at du ikke ønsker ta dette opp… bare let it go. 

Anonymkode: b1d42...065

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gir ikke nok informasjon i innlegget til at vi utenforstående kan svare på spørsmålet i tittelen.

Anonymkode: 58846...1b5

Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage var det flere barn som kalte meg mamma uten å tenke seg om. Fikk mange klemmer og hadde et nært forhold til flere barn. Men barn vet godt hvem sine foreldre er. Bare godt at barnet har et godt forhold til sin omsorgsperson 🌺

Anonymkode: 1e80e...77c

• Liker 3
Skrevet

På neste personalmøte kan du be om at arbeidsleder tar en gjennomgang av rutiner. Si at du føler deg litt usikker på hvor grensene og går og at du synes det er behov for mer opplæring og tydeligere grenser. 

Anonymkode: 995da...c71

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 17.53):

Jeg vil ikke skrive så mange eksempler og utlevere dette så mye mer, pga faren for å bli gjenkjent. Det er sikkert ikke så mange små barn med personlig assistent. Og noen bevis for hva den andre assistenten sier og gjør kan jeg ikke komme med. Men jeg må si jeg synes det er litt synd det er slik på kg at man nesten må legge frem bevis for å bli trodd. For jeg har flere ganger tenkt at hun har tatt en rolle hun ikke skal ta. 

Anonymkode: 11905...54a

Når man spør på kg eller andre steder så spør man jo for å få en mening. Utifra hi så er det ingenting almerende. Så når du fortsatt sier at hun går over streken er det naturlig at folk spør, fordi man ikke kan forstå utfra den lille informasjonen at det er noe galt. 

Du kan komme med eksempler som ligner hendelsene som kan forklare. 

Anonymkode: 002cf...ecc

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke har noen leder å diskutere med kan du be om en samtale med en fagperson hos barnevernet, uten å nevne navn. Så kan de si hva de tenker om de konkrete eksemplene. Og hva du eventuelt bør gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da jeg jobbet i barnehage var det flere barn som kalte meg mamma uten å tenke seg om. Fikk mange klemmer og hadde et nært forhold til flere barn. Men barn vet godt hvem sine foreldre er. Bare godt at barnet har et godt forhold til sin omsorgsperson 🌺

Anonymkode: 1e80e...77c

Enig, det sier også noen innom familie som har  assistent på barnet, bare fint de får et godt og nært forhold 

Anonymkode: 10df1...719

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 17.53):

Jeg vil ikke skrive så mange eksempler og utlevere dette så mye mer, pga faren for å bli gjenkjent. Det er sikkert ikke så mange små barn med personlig assistent. Og noen bevis for hva den andre assistenten sier og gjør kan jeg ikke komme med. Men jeg må si jeg synes det er litt synd det er slik på kg at man nesten må legge frem bevis for å bli trodd. For jeg har flere ganger tenkt at hun har tatt en rolle hun ikke skal ta. 

Det er viktig for deg og passe på taushetsplikten i denne tråden, det håper jeg du gjør :) 

• Liker 2
Skrevet
n_97 skrev (6 minutter siden):

Hvis du ikke har noen leder å diskutere med kan du be om en samtale med en fagperson hos barnevernet, uten å nevne navn. Så kan de si hva de tenker om de konkrete eksemplene. Og hva du eventuelt bør gjøre. 

Hva skal barnevernet gjøre i en jobb situasjon? 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, HannaSol said:

Hva skal barnevernet gjøre i en jobb situasjon? 

Siden det er et barn, gi TS tilbakemelding på om det er grenseoverskridende eller ikke. 

Skrevet (endret)
n_97 skrev (1 minutt siden):

Siden det er et barn, gi TS tilbakemelding på om det er grenseoverskridende eller ikke. 

Ts bør snakke med arbeidslederen sin eller foreldrene hvis hun mener det er et såpass stort for barnet og hennes kollegial.. barnevernet er ikke rett instans her.

Endret av HannaSol
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes ærlig talt ikke du skal gjøre noe som helst.

Hvis foreldrene reagerer er det en annen sak, men da er det de som skal ta det opp, ikke du.

Anonymkode: f4bf9...26d

• Liker 2
Skrevet
Spiteful skrev (På 2.12.2022 den 17.42):

Alt man skal lage sak ut av😂

Skal ikke mer enn 2 kvinner til før det blir dama   :fnise:

Anonymkode: 63650...800

• Liker 7
Skrevet

Barnet tar da ikke skade av å ha to morsfigurer, enten den andre moren er assistent eller stemor. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal ikke mer enn 2 kvinner til før det blir dama   :fnise:

* drama *

Skrevet
Chiubi skrev (1 time siden):

Barnet tar da ikke skade av å ha to morsfigurer, enten den andre moren er assistent eller stemor. 

Men barnet har ikke to morsfigurer. Det har en mor som skal være der helle livet, og en ansatt som skal være tilstede en kort stund. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

TS jeg synes det høres problematisk ut om kollegaen din ikke er bevist på rollen sin. Foreldrene er i en veldig vanskelig situasjon og trenger ikke ekstra bekymringer over barnets hjelper. Jeg tror det fort kan være vondt om man overhører noen omtale seg selv som foreldre til dit barn, spesielt når de allerede er i en så vanskelig situasjon. Håper du greier å ta det opp med lederen din. Du trenger ikke å anklage kollegaen din, men kan jo starte med å snake on grenser og roller i arbeidet ditt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 17.14):

Jobber som personlig assistent til et lite barn (vil ikke si alder pga annonymitet). Vi er flere som jobber der, blant annet ene kollegaen min som jeg reagerer på. Hun er singel, barnløs og har veldig lyst på egen familie. Det jeg reagerer på er at hun har fått et for nært forhold til dette barnet, hun oppfører seg som om det er hennes eget barn. Idag under vaktskiftet antydet hun at barnet ser på henne som mor. Jeg har mange eksempler på lignede hendelser. Barnet har både mor og far, som er veldig glad i barnet sitt, men som strever med at de har fått et så sykt barn.

Det er bra at hun har en god relasjon til barnet, men nå føler jeg at hun går over streken. Barnet har begge foreldrene sine. Jeg mangler en leder jeg kan snakke med.

Noen som har opplevd noe lignede?

Dette minner meg litt om en hendelse med tantungen. Moren slet og pappaen, min bror, tok hovedomsorgen. Vi var alle på ferie sammeb ned den nye tantungen på den tiden, sen i språket (lik faren siden, dessuten hadde hun flere språk å sjonglere). Hun kalte alle kvinnelige omsorgspersoner for mamma på den tiden. 

Jeg spøkte med det til en tante i familien med å si: "hun kaller meg bare mamma", eller noe sånt. Det var virkelig skikkelig klossete, men jeg mente aldri at barnet ikke hadde en mamma fra før, og aldri at jeg ønsket den rollen.

Det jeg mente var: "hun bare kaller alle kvinnelige ersoner hun er trygge på mamma nå for tiden". Jeg var intet unntak. Alle som ikke var pappa var mamma.

Kanskje kollegaen bare har gid kontakt ned barnet og yttrykte seg litt klossete?

Anonymkode: 4a600...2b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...