Gå til innhold

"Gammel" og gravid???

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg er 42, er i mitt andre ekteskap og nærmer meg overgangsalderen!! Derfor må jeg bestemme meg raskt... Skal jeg ha flere barn??? Ønsker svar fra andre "voksne" mødre, med erfaring fra det å bli mamma litt senere enn "normalen". Har to voksne barn fra før(17 og 20)..Kjempeglad for mange svar!!! :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

:D Kanskje du snart får barnebarn.

Hadde villet vente til de kom jeg.

Nei nå er det alt for sent for meg.

Jeg er 4 år eldre enn du, men er allerede nesten ferdig meg overgangsalderen.

Tror ikke jeg kunnet ha blitt gravid heller nå.

Men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke turt å ta sjansen.

For sjansen til å få et handicappet barn øker nå med alderen, og da jeg var 42 år var jeg ikke rede til å få et sånt barn. For da må du være ung og sterk.

For jeg har et handicappet barn som jeg fikk da jeg var 23 år, så det vet jeg hva er.

Nei nyt barnebarna du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wanja!

Vi er på samme alder og jeg ønsker meg ikke barn lengre.

Men jeg har venninner som har hatt en annen innstilling og jeg har støttet dem i det valget de har foretatt. Jeg vil derfor fortelle litt om hvordan jeg oppfatter at deres hverdag.

Jeg har tre venninner som har fått barn etter fylte 40. Den ene hadde barn fra tidligere, de to andre var førstegangsfødende. To måtte igjennom kunstig befruktning (med alt det negative det fører med seg), men den tredje ble gravid på gamlemåten. :)

Alle tre elsker barna sine over alt på denne jord, men to av dem innrømmer at det har vært tøffere enn de hadde antatt. De er utrolig slitne etter nattevåking (mye ørebetennelser o.l) og de bruker utrolig mye energi på å gi barnet "den rette" oppdragelsen.

På meg virker det som alle tre er litt for perfeksjonistiske når det gjelder barnet. Alt skal være perfekt og barnet står alltid i fokus. Det er mye leting etter den perfekte barnehage med den perfekte barnehage-tante osv. Jeg skjønner absolutt at barnet tar mye fokus, men jeg synes det er trist at mine venninner ikke lengre har tid til å gå til frisøren, fordi de ikke stoler på at andre kan være barnevakt.

Det virker på meg som om minne venninner kanskje ikke er fleksible nok til å nyte morsrollen. De ønsker absolutt det beste for barna sine og det går nok litt utover livskvaliteten. Ordla meg kanskje dumt der, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Jeg tror at denne sviktende fleksibiliteten har sammenheng med alder. Vi trenger kanskje litt mer ro og hvile når vi er over 40 fremfor en som er 30. Og vi vet at barnet som er født er det siste vi kan få, derfor blir det litt overbeskyttet.

Fordelen med å få barn når du er godt voksen er at man har økonomien i orden. Og man er mer trygg på seg selv og livet.

Ulempen er selvsagt at barnet mister besteforeldre tidlig i livet og du som mor blir godt over 60 før barnet er 20. Kan være vanskelig å følge med i svingene da!

Vel, du ønsket deg mange svar og her var svaret fra meg. Du kjenner best på deg selv om du har ork til å påta deg morsollen nok en gang. Du behøver slett ikke være like "uptight" som mine venninner!

(Ettersom jeg uttalte meg litt negativt om venninnene mine må jeg bare bemerke at jeg er veldig glad i dem og barna deres!)

Ønsker deg lykke til med det valget du tar!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ja om det er det du aller helst ønsker deg så er vel det ok men ,det er vel kjærligheten til hverandre som er viktig når man er blitt voksen,jeg er 45 har to voksne barn fra før ,og kan ikke tenke meg å begynne på nytt,vi har det utrolig flott nå eg å min nye samboer,men lykke til til deg

Om ikke mange år e du heldig å blir du bestemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ylajavi

Hei!

Dersom du vil ha et barn, ser det ut som om bare en ting kan bli svaret på dette spørsmålet, go for it! Snakk med legen din om risikoen for alle slags svangerskaps problemer, og med et undersøk hvilke tester du kan ta, pluss hva du må forvente deg av problemer både under graviditeten og i tiden etterpå. Siden du jo har barn fra før, vet du godt hva det vil si å ha småbarn.

La deg ikke skremmme av andres historier, det er bare du som vet hva som er riktig for deg, dersom legen sier alt er ok. Har du helsen, støtten fra familie og ikke minst mannen, i tillegg rimelig med overskudd og økonomi som klarer den ekstra belastningen, er du langt på veg til å komme dit du vil.

Da håper jeg at dere begge koser dere masse under babyproduksjonen, og ønsker lykke til!

Hilsen ylajavi (43 m 2 under 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er 42 år nå. Da jeg fikk sistemann var jeg 37.

De elste var da 17 og 19 år.

Det var koselig med en baby til, men...

Mistet friheten, ble og blir fortere sliten. Det er tyngre, det er det.

Gidder ikke leke,tulle tøyse, tåler ikke så mye bråk heller lenger.

Men jenta er herlige. Hun er familens knutepunkt mellom mine og hans barn. Og vi gleder oss over henne .

Ble du klokere nå? Nei det tror jeg ikke.

Nå er du litt eldre enn jeg var da. Jeg kan ikke råde deg, men jeg hadde

ikke valgt å fått et barn til hadde jeg vært deg.

P.S. Jeg er bestemor nå. Det er bare stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

Må vel kanskje si at jeg blir litt oppgitt over denne holdningen : Giiiiid jeg har truffet mannen i mitt liv jeg bare må ha ett barn m ham

5 til 7 år etter: Jeg har truffet mannen i mitt liv og vi må binde våre to barneflokker sammen m ett kjærlighetsbarn

5- 7 år etter: Giiiid jeg har virkelig mødt mannen i mitt liv og jeg bare må ha ett barn m ham....

Når skal dette ende???

Når skal voksne mennesker begynne å ta seg sammen???

Er d virkelig nødvendig å få barn m hver enda jævla kar en treffer og blir samboere m

Husk d er aldrig noen garanti for at d vil vare........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Jeg er 42, er i mitt andre ekteskap og nærmer meg overgangsalderen!! Derfor må jeg bestemme meg raskt... Skal jeg ha flere barn??? Ønsker svar fra andre "voksne" mødre, med erfaring fra det å bli mamma litt senere enn "normalen". Har to voksne barn fra før(17 og 20)..Kjempeglad for mange svar!!! :lol:  :lol:

Selv om jeg ikke er over 40, og heller ikke er mamma, så har jeg en mamma som ble gravid da hun var 42år. Jeg har nå fått en søster som er 2år. (Eller halvsøster da for å utdype det helt korrekt) Først syns jeg det var litt urettferdig at mamma skulle gi ett av barna sine noe hun ikke klarte å gi sine to første, nemlig en mor og far som ER sammen (mine ble skilt, men TROR ikke at de blir det). + litt andre ting. Men i hvertfall, mamma syns det er veldig koselig å ha fått en til. Hun har vært hjemme med henne nesten frem til nå. Lillesøs begynnte i park for en måned siden. Mamma sa at nå som hun var litt eldre så er jo automatisk økonomien bedre og hun ville derfor gripe muligheten til å kose seg med barnet. Lillesøs er en meget oppvakt liten jegnte som prater som en foss. Hun er naturlig nok noe overstimulert, i og med at hennes elste bror er 25år, og hennes yngste søster er 17 år. Mamma sier også at hun er mere tolmodig nå enn hva hun var når hun var yngre. (naturlig nok, nå har hun jo vært i gjennom det før) Gynokologen til mamma sa også at det å få barn når man er over 40, bare er fint. Det gjør noe med hormonene og østrogenproduksjonen. Det kan visstnok også ha den virkningen at overgangsalderen kommer senere. Så etter mammas mening så er det veldig positivt. Men jeg ser jo også at hun blir sliten. Jeg tror hun har glemt litt hvor tidkrevende det faktisk er å ha barn. Men jeg er flink til å hjelpe henne da, passer lillesøs slik at mamma og mannen hennes kan finne på ting sammen alene, slik at de har litt barnefri. For det er viktig (har jeg merket på mamma)

Jeg elsker det lille trollet over alt på jord og er nå utrolig glad for at jeg har fått en bittelillesøster!

Tenkte jeg skulle skrive et svar, selv om di ikke etterlyste svar fra min aldersgruppe. Men dette temaet var så likt det som har skjedd hos oss at jeg tenkte det kunne være interessangt for deg å vite hva en eldre søsken tenker og hvordan "vi" ser på situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg er 42, er i mitt andre ekteskap og nærmer meg overgangsalderen!! Derfor må jeg bestemme meg raskt... Skal jeg ha flere barn??? Ønsker svar fra andre "voksne" mødre, med erfaring fra det å bli mamma litt senere enn "normalen". Har to voksne barn fra før(17 og 20)..Kjempeglad for mange svar!!! :lol:  :lol:

Selv om jeg ikke er over 40, og heller ikke er mamma, så har jeg en mamma som ble gravid da hun var 42år. Jeg har nå fått en søster som er 2år. (Eller halvsøster da for å utdype det helt korrekt) Først syns jeg det var litt urettferdig at mamma skulle gi ett av barna sine noe hun ikke klarte å gi sine to første, nemlig en mor og far som ER sammen (mine ble skilt, men TROR ikke at de blir det). + litt andre ting. Men i hvertfall, mamma syns det er veldig koselig å ha fått en til. Hun har vært hjemme med henne nesten frem til nå. Lillesøs begynnte i park for en måned siden. Mamma sa at nå som hun var litt eldre så er jo automatisk økonomien bedre og hun ville derfor gripe muligheten til å kose seg med barnet. Lillesøs er en meget oppvakt liten jegnte som prater som en foss. Hun er naturlig nok noe overstimulert, i og med at hennes elste bror er 25år, og hennes yngste søster er 17 år. Mamma sier også at hun er mere tolmodig nå enn hva hun var når hun var yngre. (naturlig nok, nå har hun jo vært i gjennom det før) Gynokologen til mamma sa også at det å få barn når man er over 40, bare er fint. Det gjør noe med hormonene og østrogenproduksjonen. Det kan visstnok også ha den virkningen at overgangsalderen kommer senere. Så etter mammas mening så er det veldig positivt. Men jeg ser jo også at hun blir sliten. Jeg tror hun har glemt litt hvor tidkrevende det faktisk er å ha barn. Men jeg er flink til å hjelpe henne da, passer lillesøs slik at mamma og mannen hennes kan finne på ting sammen alene, slik at de har litt barnefri. For det er viktig (har jeg merket på mamma)

Jeg elsker det lille trollet over alt på jord og er nå utrolig glad for at jeg har fått en bittelillesøster!

Tenkte jeg skulle skrive et svar, selv om di ikke etterlyste svar fra min aldersgruppe. Men dette temaet var så likt det som har skjedd hos oss at jeg tenkte det kunne være interessangt for deg å vite hva en eldre søsken tenker og hvordan "vi" ser på situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...