AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #1 Skrevet 2. desember 2022 Hei! Jeg er plutselig blitt «fostermor» til nevøen min på fire mnd. Søsteren min ble akutt, alvorlig syk og innlagt på sykehus - jeg sa jeg skulle passe babyen til mannen hennes kommer hjem (i morgen eller søndag, han jobber i utlandet). Hun fullammer og barnet har aldri tatt flaske. Nå er han kjempe sulten og vil ennå ikke ta flaske! Jeg ammet barnet mitt også da han var mindre, så har ingen flaske-erfaring. Vi bor landlig til uten apotek så jeg har bare aventflaskene fra nærbutikken å hjelpe meg med. Hva skal jeg gjøre? Er det slik at de tar flaske til slutt uansett? Blir så fortvilet av denne gråten - er mange timer siden søsteren min dro og han spiste sist! Flaskemammaer - hjelp!! Hva fungerer? Anonymkode: da813...92d 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #2 Skrevet 2. desember 2022 Du må bare fortsette å prøve. Ellers kan du kanskje prøve koppmating? Eller sprøyte inn i munnen til baby med en sprøyte? Hva med hjelpebryst? Anonymkode: 92a42...e61 2
Anononyma Skrevet 2. desember 2022 #3 Skrevet 2. desember 2022 (endret) Spurte om akkurat det på helsestasjonen i går faktisk siden min mann skulle være alene med vårt fullammede barn på kvelden. De rådet til å ta litt melk på en teskje og dryppe inn i barnets munn først slik at hen skjønner at det er melk 😊 men helst når barnet er rolig da. I ditt tilfelle tror jeg kanskje jeg bare ville forsøkt forsiktig kopp-mating til hen roer seg? Endret 2. desember 2022 av Anononyma
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #4 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei! Jeg er plutselig blitt «fostermor» til nevøen min på fire mnd. Søsteren min ble akutt, alvorlig syk og innlagt på sykehus - jeg sa jeg skulle passe babyen til mannen hennes kommer hjem (i morgen eller søndag, han jobber i utlandet). Hun fullammer og barnet har aldri tatt flaske. Nå er han kjempe sulten og vil ennå ikke ta flaske! Jeg ammet barnet mitt også da han var mindre, så har ingen flaske-erfaring. Vi bor landlig til uten apotek så jeg har bare aventflaskene fra nærbutikken å hjelpe meg med. Hva skal jeg gjøre? Er det slik at de tar flaske til slutt uansett? Blir så fortvilet av denne gråten - er mange timer siden søsteren min dro og han spiste sist! Flaskemammaer - hjelp!! Hva fungerer? Anonymkode: da813...92d Mat med skje! Eller la han drikke fra en plastkopp. Anonymkode: 525ea...c21 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #5 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du må bare fortsette å prøve. Ellers kan du kanskje prøve koppmating? Eller sprøyte inn i munnen til baby med en sprøyte? Hva med hjelpebryst? Anonymkode: 92a42...e61 Hjelpebryst? Vil ikke det stimulere produksjon hos meg? Jeg vil jo ikke ha melkeproduksjon, barnet mitt er 4 år 😅🙊 Men takk for tips om kopp og sprøyte! Fikk i han en del med skje nå, faktisk. Hadde ikke tenkt på det! Dere er gode ❤️ Anonymkode: da813...92d 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #6 Skrevet 2. desember 2022 Mat med skje først. Eventuelt sprøyte Fortsett etterhvert med flaske når barnet har fått i seg litt mat og roet seg. Viktigste du gjør nå er å ikke stresse, det merker babyen så godt. Ro ned, byss, trøst og prøv med skje litt og litt. Har barnet smokk? Gi eventuelt smokk og lur inn sprøyten i munnviken mens han sutter på smokken Anonymkode: 78911...eca
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #7 Skrevet 2. desember 2022 Ved 4mnd kan hab vel få litt smaksprøver? Kanskje der er mulig å gi en tesje grøt (dele opp og gi bittelitt av gangen) og deretter forsøke flaske? Mulig han da roer seg litt før flaske og ikke blir hysterisk så det er vanskelig å gi. Kan mor pumpe på sykehuset? Utstyr kan vel lånes ac fødeavd. Er der muligheter for å høre med sykehuset om donormelk? Barnet må jo ha mat dersom det er umulig med flaske. Hør på Facebook, finn osv om noen har andre typer flasker å selge? Noen som bor i ditt område. Eller kanskje noen kan låne deg. Anonymkode: d5aae...e33
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #8 Skrevet 2. desember 2022 Donormelk er vel for premature, ikke for babyer på 4 mnd? Og hvis mor pumper må den melken fortsatt inn i babyen (vanligvis via flaske) så det løser ikke problemet sånn sett. Sprøyte, skje eller kopp er vel alternativene? Få baby til å suge på fingeren din og så lur inn flasken når baby har roet seg kan kanskje gå. Vi prøver å lære flaske her også uten suksess så har ingen tips, men les deg opp på langsom flaskemating, det skal visstnok være bra for å unngå luft og gulping -men igjen vi har ikke fått det til selv enda. Anonymkode: 58a66...faf
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #9 Skrevet 2. desember 2022 Skje, kopp, sprøyte(evnt sugerør hvis du ikke har sprøyte. Lag vakuum med fingeren for å fange melka i røret). vår flaskebaby tok lettere flaske i starten hvis vi passet på at smokken på flaska traff godt oppi ganen. Det ligner mer på måten han får melk fra puppen, og trigger refleksene/teknikken bedre🥰 kan være litt vanskelig å treffe riktig, så vi flytta den litt hit og dit i ganen til han tok tak☺️ rema1000/Coop osv har også flasker fra mam. Kanskje verdt å prøve de også ☺️ og obs på smokkestørrelse. Vår på 4mnd bruker 2er-smokk, da det går for sakte med 1er, og han kan bli irritert fordi det kommer lite for hvert tak han tar. annet tips: babyen du har nå er vant til morsmelk. Helt annen smak enn erstatning. Så prøv ulike typer dersom han får til taket, men ikke «liker» melka. Vanlige butikker har i alle fall nan1 og hipp1, både ferdigboks og pulver. Anonymkode: 27891...161
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #10 Skrevet 2. desember 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg er plutselig blitt «fostermor» til nevøen min på fire mnd. Søsteren min ble akutt, alvorlig syk og innlagt på sykehus - jeg sa jeg skulle passe babyen til mannen hennes kommer hjem (i morgen eller søndag, han jobber i utlandet). Hun fullammer og barnet har aldri tatt flaske. Nå er han kjempe sulten og vil ennå ikke ta flaske! Jeg ammet barnet mitt også da han var mindre, så har ingen flaske-erfaring. Vi bor landlig til uten apotek så jeg har bare aventflaskene fra nærbutikken å hjelpe meg med. Hva skal jeg gjøre? Er det slik at de tar flaske til slutt uansett? Blir så fortvilet av denne gråten - er mange timer siden søsteren min dro og han spiste sist! Flaskemammaer - hjelp!! Hva fungerer? Anonymkode: da813...92d Dypp i sukkervann Anonymkode: 0f4a9...a68 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #11 Skrevet 3. desember 2022 Tusen takk for alle tips! Nå går det greit, det gikk ok med flaske etter jeg fikk stilnet den verste sulten med skje Var veldig enkelt å få mat i han i natt, kanskje fordi han var døsig/trøtt? Synes også det går bedre hvis jeg holder han i «ammestilling» inntil brystet mitt 🤞🏼 Ikke enkelt for en så liten å plutselig være uten mammaen sin stakkar ❤️ Anonymkode: da813...92d 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #12 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ved 4mnd kan hab vel få litt smaksprøver? Kanskje der er mulig å gi en tesje grøt (dele opp og gi bittelitt av gangen) og deretter forsøke flaske? Mulig han da roer seg litt før flaske og ikke blir hysterisk så det er vanskelig å gi. Kan mor pumpe på sykehuset? Utstyr kan vel lånes ac fødeavd. Er der muligheter for å høre med sykehuset om donormelk? Barnet må jo ha mat dersom det er umulig med flaske. Hør på Facebook, finn osv om noen har andre typer flasker å selge? Noen som bor i ditt område. Eller kanskje noen kan låne deg. Anonymkode: d5aae...e33 Jeg regner med hun får pumpet vekk spreng der - de har fødeavdeling også der så det er vel mulig å låne seg en pumpe sikkert 🤷🏽♀️ Men hun ligger på intensivavdelingen og er veldig dårlig og proppet full i medisiner, så den melka blir vel kastet… Nå løsnet det heldigvis litt med MME og flaske, så får håpe det går seg til Anonymkode: da813...92d 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #13 Skrevet 3. desember 2022 Så flott at det ser ut til å ha løsnet, og så godt for ham og mammaen at han har en tante som stiller opp. ❤️ Anonymkode: 267fa...680 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 Håper det går bra med dere❤️ Anonymkode: 8131f...88c
Luckiness Skrevet 5. desember 2022 #15 Skrevet 5. desember 2022 Åh så fælt for alle parter! Godt det gikk seg til! Håper dere får anledning til å være hos mor så hyppig som mulig på sykehuset, med mindre tilstanden/behandling ikke tillater det. Så babyen får lagt inntil mammaen sin jevnlig❤️ (I så fall lurt å passe på at babyen har blitt matet rett før og ikke er sulten. Babyen vil gjerne søke pupp og trygghet uansett. Men en trenger ikke å trigge det unødig 😊)
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Skrevet 6. desember 2022 Ååh ble nesten stresset på dine vegne her🥺 flott at det gikk bra! du er supertante! Anonymkode: 8f29b...859
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå