AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #1 Del Skrevet 2. desember 2022 Vi har en 13 år gammel datter som er ekstremt opptatt av utseendet sitt, og dette kom for et år siden. Hadde hun fått viljen sin hadde hun stått foran speilet halve dagen, og jeg synes alle disse skjønnhetsritualene hennes har blitt tvangshandlinger. Hun bruker glatt en og en halv time på badet når hun skal legge seg, og om morgenen bruker hun så mye tid på badet at hun av og til kommer for sent til skolebussen. Jeg og moren er ganske uenige om dette temaet, fordi jeg mener at det er sykelig å bli så opptatt av utseendet sitt at man bare tenker på sminke, og bruker timesvis foran speilet hver dag, mens moren bare ler og sier det fra helt naturlig. Til og med læreren kommenterte til oss at hun er en sminkedukke. Nå har moren kjøpt en sminke adventskalender fra Makeup mekka der hun får enda mer sminke hver dag, men hva gjør jeg? Kan ikke akkurat hive kalenderen i søpla heller, for da blir det ballade her hjemme. Jeg prøver å snakke til jenta vår om at hun ser fin ut uten all denne sminken, og prøver å styrke selvtilliten hennes og selvbildet ved å si at alt trenger ikke handle om utseendet, men det går ikke inn. Venninnene hennes er ikke halvparten så oppdollet og sminket som jenta vår. Anonymkode: 20695...e5c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #2 Del Skrevet 2. desember 2022 Det der er helt vanlig. Noen jenter i den alderen blir ekstremt opptatt av sminke, andre blir det ikke. Niesen til mannen min er akkurat som din datter, bruker timesvis på badet. Men altså, for noen er sminke en hobby. De synes det er gøy å eksperimentere med ulike teknikker, se hvordan de kan endre utseendet, osv. Det trenger overhodet ikke bety at de er misfornøyd med naturlig utseende og synes de er stygge. Jeg ser ikke at dette er noe å gjøre en stor greie av. Noen er opptatt av sminke, noen er opptatt av klær, noen er opptatt av gaming, etc. Anonymkode: 85021...105 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #3 Del Skrevet 2. desember 2022 Du gjør det klart at du skjønner at hun syns dette er morsomt, og forsikrer henne om at det ikke er viktig (å være pent sminket til en hver tid), at det er upraktisk med å bruke så mye tid på badet, at det ikke bør gå ut over andre viktigere, morsommere eller mer interessante ting. Men husk og vis forståelse for at HUN syns det er viktig, morsomt og interessant, og begrunn bare hvorfor du ikke syns det. Du skal ikke kaste noen kalender eller sette noen andre grenser enn de åpenbare fonuftige (hun må komme seg i seng i rimelig tid på kvelden, hun må rekke skolen om morgenen, du gir henne ikke penger til mer sminke fordi hun har nok). Du syns hun er pen uten sminke, men forsikre henne om at hun er pen med sminke også, jeg tror det er helt feil å signalisere at det er noe galt med henne, slik du gjør her: sykelig, tvangspreget, du må gjøre noe med saken, et problem, hun er unormal. Det er pinlig for deg at andre kommenterer det. Hvis moren ler og kjøper sminkekalender for å glede henne, er det vel ikke gått så langt? Hun må vite at du syns hun er flott både inni og utenpå som hun er, både med og uten sminke og sminkeinteressen. Det høres ganske vanlig ut, både at hun er så opptatt av det, og at faren overhodet ikke skjønner greia. Vis i praksis at det er uvesentlig, snakk med henne om alt annet istedetfor å kritisere (hvis det har blitt mye av det i det siste), vis interesse for hva hun får i kalenderen på samme måte som du ville gjort med andre ting "ble du glad for den? var det nyttig/har du det fra før, hva er den greia der?". Ta henne med på aktivteter, gjør ting sammen, spør om skolen og vennnner og fritidsaktiviteter og hva hun tenker om krigen i Ukraina og hva hun leser for tiden og hva dere skal gjøre i helgen og om dere ikke skal se på en serie sammen på kveldene og om hun har gjort lekser. Anonymkode: 83903...804 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #4 Del Skrevet 2. desember 2022 For å forklare deg som far dette: hobbyen hennes kan sammenlignes med å male, tegne, sy, bygge Lego. Hun utforsker og prøver seg frem med skyggelegging, ulike farger, sminke, frisyre osv. Du hadde ikke syntes det var negativt om hun satt timesvis og tegnet på ark? Det er det hun gjør, bare med sminke og på seg selv. Det er uskyldig. Men det er ikke ok å komme for sent på skolen pga sminke seg (på samme måte som et barn ikke kan velge å spille PlayStation foran skolen). Anonymkode: 520c7...375 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #5 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): For å forklare deg som far dette: hobbyen hennes kan sammenlignes med å male, tegne, sy, bygge Lego. Hun utforsker og prøver seg frem med skyggelegging, ulike farger, sminke, frisyre osv. Du hadde ikke syntes det var negativt om hun satt timesvis og tegnet på ark? Det er det hun gjør, bare med sminke og på seg selv. Det er uskyldig. Men det er ikke ok å komme for sent på skolen pga sminke seg (på samme måte som et barn ikke kan velge å spille PlayStation foran skolen). Anonymkode: 520c7...375 Nei det er ikke akkurat hobbyen hennes, fordi hun sminker seg for å få bedre selvtillit og det er det jeg synes er trist. Selvtilliten bør hun få av andre ting. Ts Anonymkode: 20695...e5c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #6 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei det er ikke akkurat hobbyen hennes, fordi hun sminker seg for å få bedre selvtillit og det er det jeg synes er trist. Selvtilliten bør hun få av andre ting. Ts Anonymkode: 20695...e5c Det er jo ikke bare sminking men også ansiktsyoga hun gjør for å motvirke slapp hud i ansiktet+en flat dings hun skraper rundt i ansiktet med for å motvirke dobbelthaker sier hun. En merkelig hobby spør du meg, men jeg er jo bare en mann da. Ts Anonymkode: 20695...e5c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #7 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en 13 år gammel datter som er ekstremt opptatt av utseendet sitt, og dette kom for et år siden. Hadde hun fått viljen sin hadde hun stått foran speilet halve dagen, og jeg synes alle disse skjønnhetsritualene hennes har blitt tvangshandlinger. Hun bruker glatt en og en halv time på badet når hun skal legge seg, og om morgenen bruker hun så mye tid på badet at hun av og til kommer for sent til skolebussen. Jeg og moren er ganske uenige om dette temaet, fordi jeg mener at det er sykelig å bli så opptatt av utseendet sitt at man bare tenker på sminke, og bruker timesvis foran speilet hver dag, mens moren bare ler og sier det fra helt naturlig. Til og med læreren kommenterte til oss at hun er en sminkedukke. Nå har moren kjøpt en sminke adventskalender fra Makeup mekka der hun får enda mer sminke hver dag, men hva gjør jeg? Kan ikke akkurat hive kalenderen i søpla heller, for da blir det ballade her hjemme. Jeg prøver å snakke til jenta vår om at hun ser fin ut uten all denne sminken, og prøver å styrke selvtilliten hennes og selvbildet ved å si at alt trenger ikke handle om utseendet, men det går ikke inn. Venninnene hennes er ikke halvparten så oppdollet og sminket som jenta vår. Anonymkode: 20695...e5c Det er helt vanlig for en tenåring å bruke sykt lang tid på badet. Husker når jeg var 13/14 år, jeg brukte også 1-2 timer på badet 😂. Dette er naturlig i den alderen, hvorfor prøver du å få hun til å slutte med sminke? 🤔 Det er jo ganske vanlig for ei jente i tenårene å utvikle seg, begynne med både sminke og hudpleie. Det er også veldig populært og alle jenter driver på med dette. Du høres jo eldgammel ut som snakker til datteren din på den måten? Hva godt tenker du kommer ut av dette - du skaper jo bare en enorm avstand mellom dere. Hvis du først skal gi en makeup kalender til ungdommen, så ville jeg gått for noe annet enn Makeup-Mekka. Makeup-Mekka har fått veldig mye kritikk, du kan jo lese anmeldelser på Trustpilot. Jeg ville heller brukt litt mer penger på en slik kalender, sånn at jenta kan få litt skikkelige produkter. Anonymkode: e457a...aa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #8 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo ikke bare sminking men også ansiktsyoga hun gjør for å motvirke slapp hud i ansiktet+en flat dings hun skraper rundt i ansiktet med for å motvirke dobbelthaker sier hun. En merkelig hobby spør du meg, men jeg er jo bare en mann da. Ts Anonymkode: 20695...e5c Guasha er ansiktsmassasje og øker blodstrømmen i ansiktet, som igjen fornyer cellene. Hun er jo 13-år så cellene hennes fornyer seg svært godt selv, men disse tingene hun driver med er jo kjempe populært blant jenter og tenåringer. Jeg syntes ikke du snakker noe særlig hyggelig til datteren din, det eneste som skjer utfra det du sier til hun - er at du skaper en stor avstand mellom dere. Vær heller nyskjerrig og aksepter at hun utvikler seg, alle jenter bruker sminke og hudpleie - ihvertfall i tenårene. Og alle ungdommer bruker sminke og kjenner de får selvtillit. Tenåringer er svært usikre på seg selv, det er helt naturlig og alle ungdommer har det slik. Jeg anbefaler deg å kjøpe en bok som eksplisitt handler om tenåringer, og foreldre. For din fremgangsmåte til ungdommen er feil, og virker mot sin hensikt. Du skaper avstand. Anonymkode: e457a...aa1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #9 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei det er ikke akkurat hobbyen hennes, fordi hun sminker seg for å få bedre selvtillit og det er det jeg synes er trist. Selvtilliten bør hun få av andre ting. Ts Anonymkode: 20695...e5c Du kan faktisk ikke forvente at en 13-åring skal kjenne på dette? Folk flest kjenner ikke på trygghet i seg selv før de er oppe i 20-årene, eller eldre. Alle tenåringer og ungdommer kjenner på en enorm usikkerhet, kroppen er i en utvikling og med mye hormoner skaper det angst, usikkerhet og dårlig selvtillit. Virker som at du ikke har vært en ungdom selv? Eller klarer du bare ikke sette deg inn i, hvordan en ungdom-jente har det? Det er ikke trist at hun får selvtillit av sminke, da sier man «så bra at du føler deg bra, du er veldig fin som du er også». Jeg ser du sier du er en mann, men det har faktisk svært lite med saken å gjøre. Finnes mødre som ikke klarer å sette seg inn i barna sine, eller andre sine opplevelser og følelser, men da må man aktivt jobbe for å forandre seg til det positive. Datteren din får ikke selvtillit av at du skal mase på hun og si det du gjør, hun opplever nok dette som kritikk og blir mer usikker og tar avstand fra deg. Anonymkode: e457a...aa1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #10 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke bare sminking men også ansiktsyoga hun gjør for å motvirke slapp hud i ansiktet+en flat dings hun skraper rundt i ansiktet med for å motvirke dobbelthaker sier hun. En merkelig hobby spør du meg, men jeg er jo bare en mann da. Ts Anonymkode: 20695...e5c Haha, det holdt bestevenninnen min på ungdsomsskolen også på med - på nitti-tallet.. Dette er helt dønn normalt, og ikke noe å henge seg opp i. Anonymkode: 85021...105 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 2. desember 2022 #11 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er ikke akkurat hobbyen hennes, fordi hun sminker seg for å få bedre selvtillit og det er det jeg synes er trist. Selvtilliten bør hun få av andre ting. Ts Anonymkode: 20695...e5c Du øker heller ikke selvtilliten hennes ved å gi uttrykk for at det hun er opptatt av er uviktig og borkastet tid og at "det trenger ikke handle om utseende" - enhver usikker tenåring vil tolke det siste som at du sier at hun ikke er pen. At hun bruker så lang tid om morgenen at hun ikke rekker skolebussen ville jeg slått ned på - men problemet er at hun bruker for lang tid, ikke hvorfor. Du har en tenåringsjente i hus - de neste årene vil være fulle av ting du ikke forstår deg på, interesserer deg for eller ser poenget med. Din mening om disse tingene vil være fullstendig irrelevant for henne, og sannsynligvis med god grunn. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 2. desember 2022 #12 Del Skrevet 2. desember 2022 Det går som regel over. Kloke fedre holder det ut, og har fokus på at hun må rekke bussen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lou Salome Skrevet 2. desember 2022 #13 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er ikke akkurat hobbyen hennes, fordi hun sminker seg for å få bedre selvtillit og det er det jeg synes er trist. Selvtilliten bør hun få av andre ting. Ts Anonymkode: 20695...e5c Selvfølelsen hennes vil bli bedre hvis hun forstår at hun har en far som syns hun er flott akkurat som hun er, med sminke og det hele. Det får hun ikke av en far som kaller henne oppdolla og sammenligner henne med venninnene i hennes disfavør. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #14 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt vanlig for en tenåring å bruke sykt lang tid på badet. Husker når jeg var 13/14 år, jeg brukte også 1-2 timer på badet 😂. Dette er naturlig i den alderen, hvorfor prøver du å få hun til å slutte med sminke? 🤔 Det er jo ganske vanlig for ei jente i tenårene å utvikle seg, begynne med både sminke og hudpleie. Det er også veldig populært og alle jenter driver på med dette. Du høres jo eldgammel ut som snakker til datteren din på den måten? Hva godt tenker du kommer ut av dette - du skaper jo bare en enorm avstand mellom dere. Hvis du først skal gi en makeup kalender til ungdommen, så ville jeg gått for noe annet enn Makeup-Mekka. Makeup-Mekka har fått veldig mye kritikk, du kan jo lese anmeldelser på Trustpilot. Jeg ville heller brukt litt mer penger på en slik kalender, sånn at jenta kan få litt skikkelige produkter. Anonymkode: e457a...aa1 Det er moren som har kjøpt kalenderen. Ts Anonymkode: 20695...e5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #15 Del Skrevet 2. desember 2022 Du hjelper ikke på selvtilliten ved å legge skam på sminke og er negativ til å bruke tid på badet heller. Har selv en 13-åring som elsker sminke og jeg ser også på det som en hobby og læringsplattform. Jeg ser hvordan hun gleder seg over å få til noe nytt. Hun får bruke alle husets (og farmor og farfar/mormor og morfars) pant og bursdagspenger til å finansiere hobbyen sin. Den andre hobbyen er å trene fotball. Jenta er 0 interessert i gutter, så det er ikke for de hun liker hår og sminke. De to bestevenninne har ikke samme interesse for verken sminke, idrett eller har samme klesstil. De har halvlangt brunt hår mens datteren har langt blondt hår. Sønnen liker å spille, datteren liker å planlegge morgensdagens klær, øve nye sminketeknikker (utenom trening 4 dager i uka) Jeg ser ikke noe negativt i det. Selv verken spilte jeg mye eller brukte mye tid på badet, men sminke brukte jeg… Hadde sett Sååå mye bedre ut om jeg hadde hatt datterens ferdigheter. Datterens kjøpte seg også egen sminkejulekalender i år…. Anonymkode: ed419...f4f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #16 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det er ikke akkurat hobbyen hennes, fordi hun sminker seg for å få bedre selvtillit og det er det jeg synes er trist. Selvtilliten bør hun få av andre ting. Ts Anonymkode: 20695...e5c Ja, men tydeligvis har hverken du eller mor greid å gi henne de verktøyene så da må hun ordne det selv, og bruker sminke som verktøy. Anonymkode: 4a7b6...a6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #17 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du hjelper ikke på selvtilliten ved å legge skam på sminke og er negativ til å bruke tid på badet heller. Har selv en 13-åring som elsker sminke og jeg ser også på det som en hobby og læringsplattform. Jeg ser hvordan hun gleder seg over å få til noe nytt. Hun får bruke alle husets (og farmor og farfar/mormor og morfars) pant og bursdagspenger til å finansiere hobbyen sin. Den andre hobbyen er å trene fotball. Jenta er 0 interessert i gutter, så det er ikke for de hun liker hår og sminke. De to bestevenninne har ikke samme interesse for verken sminke, idrett eller har samme klesstil. De har halvlangt brunt hår mens datteren har langt blondt hår. Sønnen liker å spille, datteren liker å planlegge morgensdagens klær, øve nye sminketeknikker (utenom trening 4 dager i uka) Jeg ser ikke noe negativt i det. Selv verken spilte jeg mye eller brukte mye tid på badet, men sminke brukte jeg… Hadde sett Sååå mye bedre ut om jeg hadde hatt datterens ferdigheter. Datterens kjøpte seg også egen sminkejulekalender i år…. Anonymkode: ed419...f4f Hva har det med saken at venninnene har halvlangt brunt hår, mens din datter har langt blondt hår? Det høres ut som om du lever ut din tapte sminkedrøm fra oppveksten gjennom din datter. Hva om din datter ikke var interessert i sitt eget utseende og se på seg selv i speilet timesvis hver dag? Jeg mener alt med måte og å bruke timesvis på å posere og snakke til seg selv i speilet daglig er navlebeskuende og ikke sunt. Man ser etter feil og mangler hos seg selv og ender opp som en av disse sminke influencerne som lever av å se seg selv i speilet 24/7. Ts Anonymkode: 20695...e5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #18 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men tydeligvis har hverken du eller mor greid å gi henne de verktøyene så da må hun ordne det selv, og bruker sminke som verktøy. Anonymkode: 4a7b6...a6f Joda vi har gitt henne de samme verktøyene som hennes søsken har fått, men hun virker mer usikker på seg selv enn storesøster/bror. ts Anonymkode: 20695...e5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #19 Del Skrevet 2. desember 2022 Men det er 13 åring? Jeg tror det går helt fint. Jeg stemmer også for at det er en fase, kanskje går det en sånn greie i klassen nå, der de alle ble opptatt av TikTok-smonkevideoer, og bloggere, og er opptatt av sminke? Makeup mekka sin julekalender høres fantastisk ut, for en slik jente. Og tipper det går raskt over, ett år senere, har de alle helt andre interesser. Men kan hende den nye interessen blir gutter, så det er ikke sikkert det blir bedre sånn med engang. Anonymkode: 83af0...284 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #20 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er moren som har kjøpt kalenderen. Ts Anonymkode: 20695...e5c Jeg skrev et veldig langt innlegg til deg, og du hopper bukk over alt jeg skriver - foruten denne kalenderen som jeg nevnte? Det er ganske frekt å ikke svare folk når de faktisk tar seg tid til å skrive til deg. Du kommer jo inn hit for råd - som alle andre. Så da syntes jeg du også skal ta deg tid til å svare folk med respekt for tiden de bruker på deg. Anonymkode: e457a...aa1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå