Gå til innhold

Flere som har Tibber her og fått faktura for des?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snublefot62 skrev (10 minutter siden):

De har nå gått fra å bruke snittprisen forrige måned på estimatet, til prisen på kraftbørsen (Nasdaq). De fleste opplever (og reagerer) på at de derfor får et høyere estimert fakturagrunnlag 1-15 desember enn hva de hadde fått om de hadde brukt samme utgangspunkt som forrige måned.

Det er nok en endring de gjør uten å informere kundene sine. Det er enda mer uforutsigbarhet for kundene sine. Det er nok et forsøk på å hente mer kapital ut av kundene sine.

Og kundene er lojale.

Vel. Vi er ganske mange som byttet. Og enda flere kommer til å bytte nå. Så får vi se om de overlever vinteren når kraftprisen de påstår de forskutterer stiger enda mer og de gråter en tåre for å få sympati. Tviler. Og da har ganske mange kunder tapt ganske mye penger.

Men for all del. Kjør på.

Ser ikke noe problem med den siste endringen, da er det jo en tredjepart som estimerer og Tibber kan ikke bare kreve hva de vil. At det er estimert høy pris i desember er vel ingen bombe - det forventes jo +/- 5kr/kWh gjennom hele vinteren.

Anonymkode: 171f9...2e8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, AnonymBruker said:

Skal ikke kuppe tråden for mye, men har sett veldig mye rart fra Tibber etter stuntet deres og jeg ville vært veldig skeptisk til å være kunde før de viser seg fra en bedre side.

Anonymkode: dd4b5...eec

Kan du nevne noen eksempler? 🙂

Anonymkode: 629a1...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ser ikke noe problem med den siste endringen, da er det jo en tredjepart som estimerer og Tibber kan ikke bare kreve hva de vil. At det er estimert høy pris i desember er vel ingen bombe - det forventes jo +/- 5kr/kWh gjennom hele vinteren.

Du gikk glipp av poenget.

Poenget var at de gjorde nok en endring uten tilstrekkelig varsling.

Dette legger jo opp til at de kan endre ting og avtale fortløpende. Hva om de den 30.12 finner ut at de skal basere estimatet på Nordpool Spot x2 for å sikre seg at kunden har penger til gode måneden etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, mulig jeg er naiv - Men Tibber har jo selv forklart dette med et behov for å gjøre endringer for å holde prisene nede. Det koster fortsatt 39kr pr måned, mot 49kr hos Fjordkraft. Påslaget er 1 øre/kWh mot 4,90øre hos fjordkraft.

Det er gratis bruk av Tibber Pulse og strømstyring (elbil, varmepumper, ovener) som andre leverandører tar godt betalt for. 

Tibber låner gratis hos kundene ja, mens andre selskap må låne hos bank eller obligasjon med dertil rente. Det er denne renten Tibber sparer, og klarer da å holde prisene nede. Husk Tibber har ikke økt prisen vi betaler for strømmen slik «alle andre» har gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Pris er nå en ting, det er først og fremst estimert forbruk jeg snakker om. De estimerer over en mnd forbruk for 1-14 des, jeg synes ikke det er ok. 

Anonymkode: e7c10...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Regningen min i september var 4000kr (inkl forskuddet), jeg ville ikke betale forskudd tilfelle de gikk konk, så valgte å betale igjennom walley. Da jeg fikk regning for oktober trakk de dette fra forskuddet, det sto ingenting om noe mer forskudd i dne fakturaen. Jeg måtte til og med ta kontakt med de og be om å få mellomlegget på over 1000kr tilbake for jeg ikke er interessert i å sponse dem i månedsvis. Faktura for desember har jeg ikke fått enda. 

så vidt jeg kunne huske sto det i avisa at det var en engangs ting, men jeg må vel ha lest feil da.

Anonymkode: ac5b5...408

Det som sto i avisen var at dobbeltfakturering var en gang, men forskudd var det nye

Anonymkode: 11a94...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, mulig jeg er naiv - Men Tibber har jo selv forklart dette med et behov for å gjøre endringer for å holde prisene nede. Det koster fortsatt 39kr pr måned, mot 49kr hos Fjordkraft. Påslaget er 1 øre/kWh mot 4,90øre hos fjordkraft.

10,- i forskjell på fastbeløp og 3,9 øre i ekstra påslag betyr null og niks når prisen min hos Fjordkraft hittil i år har ligget i snitt 48 øre/kWh under spot. Trekk fra de nesten 4 ørene ekstra og jeg har fortsatt en pris på 44 øre/kWh under Tibber sin spot-pris. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (2 minutter siden):

10,- i forskjell på fastbeløp og 3,9 øre i ekstra påslag betyr null og niks når prisen min hos Fjordkraft hittil i år har ligget i snitt 48 øre/kWh under spot. Trekk fra de nesten 4 ørene ekstra og jeg har fortsatt en pris på 44 øre/kWh under Tibber sin spot-pris. 

Fjordkraft ligg no vel ikke under pris på spot siden det også er en spotprisavtale du får Fjordkraft på lik linje med Tibber. Spotprisen bestemmes jo på Nordpoolbørsen, ikke av hvert enkelt selskap. Eller har du en annen avtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Fjordkraft ligg no vel ikke under pris på spot siden det også er en spotprisavtale du får Fjordkraft på lik linje med Tibber. Spotprisen bestemmes jo på Nordpoolbørsen, ikke av hvert enkelt selskap. Eller har du en annen avtale?

Spot med forvaltning-avtalen. 48 øre i snitt under spot i år. Dårligste måned var oktober med 10,63 øre under spot, beste var august med 83,24 øre under spot. Resultatet for november er ikke klart ennå, men jeg forventer noe i området 10-20 øre. Men det kan egentlig bli hva som helst, i juni var spotprisen bare 150 øre i snitt eks. mva. og forvaltningsresultatet ble hele 82,62 øre. Det betyr at etter fratrekk for strømstøtte og forvaltningsresultat ble strømprisen under 30 øre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er gratis bruk av Tibber Pulse og strømstyring (elbil, varmepumper, ovener) som andre leverandører tar godt betalt for. 

Tibber låner gratis hos kundene ja, mens andre selskap må låne hos bank eller obligasjon med dertil rente. Det er denne renten Tibber sparer, og klarer da å holde prisene nede. Husk Tibber har ikke økt prisen vi betaler for strømmen slik «alle andre» har gjort.

Tibber er jo ikke spesielt billig?

Et raskt søk på bytt.no foreslår dette for meg (spotpris):

- Talkmore strøm: 49 kr/mnd, påslag: 0,00 øre

- Saga Energi: 39 kr/mnd, påslag: -5,10 øre

- Huskraft energi: 39 kr/mnd, påslag: -5,00 øre

- Agva: 0 kr/mnd, påslag: -2,05 øre

- Kraftriket: 0 kr/mnd, påslag: -2,02 øre

- NTE: 0 kr/mnd, påslag: -1,70 øre

- Vibb: 0 kr/mnd, påslag: 0,00 øre

- Rauma Energi: 0 kr/mnd, påslag: 0,69 øre

Jeg valgte en av disse da Tibber plutselig prøvde å lure kundene sine, og har altså endt opp med billigere strøm enn jeg hadde hos Tibber. Savner appen litt, men ikke mye. Det som Tibber har lært meg, er at det er veldig lett å bytte strømavtale, så når prisgarantien går ut (etter 12-24-36 mnd alt etter avtalen som er inngått) kan det godt hende jeg "shopper" videre etter billigst mulig strøm 😀

Eneste smartfunksjon jeg brukte i Tibber var smartlading av elbil. Har man masse forskjellige powerups integrert i Tibber er det kanskje vanskeligere å bytte...

Anonymkode: 90831...293

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tibber er jo ikke spesielt billig?

Et raskt søk på bytt.no foreslår dette for meg (spotpris):

- Talkmore strøm: 49 kr/mnd, påslag: 0,00 øre

- Saga Energi: 39 kr/mnd, påslag: -5,10 øre

- Huskraft energi: 39 kr/mnd, påslag: -5,00 øre

- Agva: 0 kr/mnd, påslag: -2,05 øre

- Kraftriket: 0 kr/mnd, påslag: -2,02 øre

- NTE: 0 kr/mnd, påslag: -1,70 øre

- Vibb: 0 kr/mnd, påslag: 0,00 øre

- Rauma Energi: 0 kr/mnd, påslag: 0,69 øre

Jeg valgte en av disse da Tibber plutselig prøvde å lure kundene sine, og har altså endt opp med billigere strøm enn jeg hadde hos Tibber. Savner appen litt, men ikke mye. Det som Tibber har lært meg, er at det er veldig lett å bytte strømavtale, så når prisgarantien går ut (etter 12-24-36 mnd alt etter avtalen som er inngått) kan det godt hende jeg "shopper" videre etter billigst mulig strøm 😀

Eneste smartfunksjon jeg brukte i Tibber var smartlading av elbil. Har man masse forskjellige powerups integrert i Tibber er det kanskje vanskeligere å bytte...

Anonymkode: 90831...293

Jeg benytter  powerups for Elbillading, Mill og Panasonic varmepumpe - og strømforbruket har blitt redusert med rundt 40% ved bruk av Tibber mot tidligere vanlig nattsenking og landing om natt. Så for min del skal det mye til å gå bort fra styring som hensyntar strømpris, vær og timesbelastning. Finn ikke noe godt alternativ i dag dessverre.. skulle gjerne sett Tibber hadde noe konkurranse på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Behov for - fordi de skal klare å fortsette den amerikaniserte bedriftskulturen de har startet med, og som ikke er basert på en bærekraftig bedriftsmodell? Er det norske brukere som skal sørge for at Tibber skal fortsette de voldsomme vekstambisjonene sine, der målet er å få mest mulig kunder og i flest mulige markeder? Har du sett hvordan de strør om seg med penger i denne vekstfasen, de har ansatt utrolig mange det siste året, de har en leder for hver avdeling som det er mange av... ... Den norske avdelingen var nettopp på bedriftstur til Stockholm der de hadde en storslått fest. Tibber tilbyr gratis mat til til ansatte og nå i krisetidene der de måtte jobbe overtid pga. stuntet sitt, har de bugnet av take away mat som sushi m.m. Tibber har kjøpt en dyr tomt og skal bygge Tibber Tower, en flere etasjers fancy bygning. 

Tibber påstår at de må gjøre det fordi det er for dyrt å kjøpe inn strøm på forhånd, de har bevisst unngått å nevne at for en av prisområdene kjøper de ikke en gang inn strømmen på forhånd. 

Tibber kjøpte opp Kundkraft i Sverige for 1 år siden, et strømselskap som har eksistert siden 97. De lovde at de skulle ta godt vare på bedriften og de ansatte. I oktober slo Tibber Kundkraft konkurs, men det er ikke så farlig for Tibber, fordi de tilbydde kundene i Kundkraft å komme over til Tibber. 

Tibber gjør det svært bra i utenlandske marked nå, men de har mistet mange norske kunder. Gründerene trenger ikke det norske markedet egentlig, så jeg tror ikke de er så opptatt av å redde det nå egentlig siden måten de styrer på nå ikke fungerer så bra fordi de prøver helt å leke big corporate company, men det fungerer ikke i dette markedet.

Jeg tror at Tibber mest sannsynlig vil bestå i utlandet, men legge ned den norske avdelingen innen neste år en gang. De har mistet mange kunder siden oktober og de fortsetter å miste kunder nå fordi fortsetter med de spenstige estimatene sine.

Tibber har Schibsted som eiere, men søk litt på Schibsted og dere vil også oppdage at Schibsted har måtte kutte det siste året og prioritere hardt på investeringer. Tibber burde ha gått til Schibsted når de fikk den påståtte likviditetskrisen sin, og Schibsted burde tilby dem noe garanti. At Schibsted ikke har gjort det må være ganske røde flagg for hvordan det står til i det norske markedet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibber-kunder er noe for seg selv ass. Kjenner folk som omtrent kunne gått i krigen for Tibber og tilber selskapet som guder. 

Anonymkode: d851b...118

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg benytter  powerups for Elbillading, Mill og Panasonic varmepumpe - og strømforbruket har blitt redusert med rundt 40% ved bruk av Tibber mot tidligere vanlig nattsenking og landing om natt. Så for min del skal det mye til å gå bort fra styring som hensyntar strømpris, vær og timesbelastning. Finn ikke noe godt alternativ i dag dessverre.. skulle gjerne sett Tibber hadde noe konkurranse på dette.

Jeg er imponert over at det virker som om du tror det er Tibber som gjør at du sparer strøm. Det er det ikke. Det er du som gjør tiltakene for å spare strømmen. Ikke Tibber.

Det Tibber har gjort er å skape bevissthet og kunnskap rundt strømsparing, og laget enkle verktøy for å følge med. Og det skal de ha ros for.

Men resten er ikke unikt og for de som vil så kan en få til mye av det samme uten å være kunde der. Man kan til og med få mange av funksjonene i deres app uten å være kunde…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok et kjapt søk på Facebook og Tibber i ulike grupper. Ser ut som Tibber nå har runde nr. 2 med mange kunder som bytter. Dette klarer de nok neppe å håndtere før de må begynne med nedskjæringer i Norge...

Ser det er flere som har fått gigaregning nå i desember, og nå skyldes i det i hovedsak to ting: Høy estimering av pris per kwt og ganske mye høyere beregning av forbruk for desember enn november. Ser ut som det gjelder flere at de har sett på fjorårets estimat for desember, uten å se på hva forbruket har ligget på den siste månedene. Ser feks. at noen nevner at de i desember i fjor hadde en unormal høy regning pga. at de pusset opp bolig og hadde mye oppvarming og lyskastere pga. det, utrolig at Tibber bare helt blindt har benyttet desember i fjor som estimat. 

Blir jo også like feil visst noen feks. var bortreist i desember i fjor, da vil det motsatt være estimert for lite. Merkelig.

Nok en pinlig blemme for Tibber, tror ikke det kan komme igjen en runde til med kundeflukt. 

Ser ut som mange av de som valgte å bli i oktober og gi Tibber en sjanse, nå har fått nok. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (3 timer siden):

Jeg er imponert over at det virker som om du tror det er Tibber som gjør at du sparer strøm. Det er det ikke. Det er du som gjør tiltakene for å spare strømmen. Ikke Tibber.

Det Tibber har gjort er å skape bevissthet og kunnskap rundt strømsparing, og laget enkle verktøy for å følge med. Og det skal de ha ros for.

Men resten er ikke unikt og for de som vil så kan en få til mye av det samme uten å være kunde der. Man kan til og med få mange av funksjonene i deres app uten å være kunde…

Jeg gjør jo tiltak mht å kjøpe produkter som integreres i et system, men jeg kjenner ikke til noe tredjeparts-system som syr sammen alt dette og regulerer varme basert på strømpris og timelast.

Om du kjenner til et system som gjør alt sette så vær så snill å opplys om det, for sa kan jeg mer en gjerne bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser de nå har lagt inn en slags forklaring på appen, men det går igjen på pris. Prisen er i utgangspunktet ikke noe problem for meg, det kommer til å bli dyrt med strøm i vinter, problemet er at de sier du skal betale en HALV mnd i forskudd, men reelt ber de om HELE mnd i forskudd. Hadde de virkelig estimert halve forbruket (+ evt litt til) hadde ikke jeg lagd noe mer bråk, men det gjør de altså ikke. 

Anonymkode: e7c10...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Trodde dette skulle være bare engangstilfelle? Nå har ikke vi tibber, og jeg kan godt skjønne de som bytter til andre selskaper. 

Anonymkode: 95645...21d

Bruker ikke Tibber selv, men nei, de fakturerer forbruk fra forrige måned slike alle andre gjør det, men legger også til estimert kostnad for de neste 14 dagene. I denne estimeringen bruker man variable som hva forventet pris vil være, generell utendørstemperatur osv. Over tid spiller det såklart ingen rolle siden om det skulle vise seg at estimatet var for høyt så det trekkes fra ved neste regning. Men, personlig ville jeg nok ikke ha gått for å betale før forbruk. Det er et lån med penger jeg kunne hatt plassert andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan kan du redusere strømforbruket ved å benytter powerup for elbillading? Bruker bilen mindre energi av det, eller kjører du mindre pga. det?

Nattsenking er idiotisk nå som strømmen er mye billigere på natten. Vi gjør det motstatte de dagene forskjellen er stor, lar varmepumpa varme huset ekstra på natten så den kan hvile i høykostperioden på morgenkvisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker sterkt den siste endring hos Tibber. En av fordelene før var at jeg til enhver tid visste hva jeg skulle betale i strøm. Nå har jeg 0 kontroll. Har ennå ikke fått fakturaen for november. Jeg kan godt betale strømregningen den dagen jeg får den, men det er ingen mulighet for å sette forfallsdato tidligere enn den 15. og dermed endre perioden du betaler forskudd for. 

Anonymkode: 97e0c...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...