AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #1 Del Skrevet 2. desember 2022 Er dette virkelig lov? De sier at fakturaen er fra nov+ beregnet forbruk for halve desember. Problemet er at de har «beregnet» at vi skal bruke mer i halve desember enn vi har gjort i hele nov og fakturaen er skyhøy. Flere som har opplevd det samme? Dette må jo være på kanten av hva som er lov? I appen står det beregnet 2800 kr for hele des og de har «beregnet» 8000 for halve! Anonymkode: e7c10...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #2 Del Skrevet 2. desember 2022 Jeg byttet fra Tibber på dagen da de annonserte at de skulle begynne å fakturere på den måten, rett og slett fordi jeg så for meg at det ville være mye rare beregninger. Enten for mye eller for lite. Begge deler er jo like kjipt. Har de beregnet for lite så blir det jo ekstra å betale når det avregnes senere, og betaler man for mye så blir jo regningen så høy at man kanskje ikke får betalt den. Da hjelper det lite at man har penger til gode senere.. De har nok regnet ut at det blir brukt mer strøm i desember, og i tillegg at strømprisen vil være høyere i desember. Jeg regner også med at de har lov til dette, men jeg forstår at det er kjempekjedelig å få en sånn regning. Anonymkode: b8644...27f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #3 Del Skrevet 2. desember 2022 Du må se på antall estimerte kWh, antagelig så er desember litt mer enn halvparten av hele november. Det er den syke prisøkningen som har kommet i slutten av november som antagelig gjør at estimert pris er sykt høy sammenlignet med snitt i november. Vi har ikke fått vår faktura enda, men det er nok det som er forklaringen Anonymkode: 81ad1...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #4 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du må se på antall estimerte kWh, antagelig så er desember litt mer enn halvparten av hele november. Det er den syke prisøkningen som har kommet i slutten av november som antagelig gjør at estimert pris er sykt høy sammenlignet med snitt i november. Vi har ikke fått vår faktura enda, men det er nok det som er forklaringen Anonymkode: 81ad1...042 Det er estimerte kWh jeg ser på. Pris varierer jo. I nov hadde vi helt på gjennomsnittet av boliger og nå har de estimert til over det for halve desember. I realiteten estimerer de jo for hele des, men skriver at det er halve… Dette mener jeg er helt på kanten. I realiteten betaler vi for to mnd nå. Har sendt forespørsel om forklaring så får vi se. Anonymkode: e7c10...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #5 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg byttet fra Tibber på dagen da de annonserte at de skulle begynne å fakturere på den måten, rett og slett fordi jeg så for meg at det ville være mye rare beregninger. Enten for mye eller for lite. Begge deler er jo like kjipt. Har de beregnet for lite så blir det jo ekstra å betale når det avregnes senere, og betaler man for mye så blir jo regningen så høy at man kanskje ikke får betalt den. Da hjelper det lite at man har penger til gode senere.. De har nok regnet ut at det blir brukt mer strøm i desember, og i tillegg at strømprisen vil være høyere i desember. Jeg regner også med at de har lov til dette, men jeg forstår at det er kjempekjedelig å få en sånn regning. Anonymkode: b8644...27f Vi ble også skeptiske til dette, vi valgte jo Tibber nettopp fordi de reklamerte for at man skulle betale for det man virkelig brukte. Vi vurderer å bytte nå, hva byttet dere til? Vi klarer oss fint vi altså, mer det at jeg føler de er uærlige, i realiteten betaler vi jo nå for både nov og des på en regning, da får de si det da… Anonymkode: e7c10...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #6 Del Skrevet 2. desember 2022 46 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette virkelig lov? De sier at fakturaen er fra nov+ beregnet forbruk for halve desember. Problemet er at de har «beregnet» at vi skal bruke mer i halve desember enn vi har gjort i hele nov og fakturaen er skyhøy. Flere som har opplevd det samme? Dette må jo være på kanten av hva som er lov? I appen står det beregnet 2800 kr for hele des og de har «beregnet» 8000 for halve! Anonymkode: e7c10...543 De beregner faktura basert på hva du brukte i fjor. Var jo det samme på september/oktoberregningen. De stipulerte skyhøyt sammenlignet med faktisk forbruk. Og vi fikk jo masse tilbake for det. Her har de også beregnet nesten 8000 for desember ser jeg, så nesten hele regningen er forskudd 😅 Blir fint med tilbakebetaling i januar da Anonymkode: 11a94...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #7 Del Skrevet 2. desember 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vi ble også skeptiske til dette, vi valgte jo Tibber nettopp fordi de reklamerte for at man skulle betale for det man virkelig brukte. Vi vurderer å bytte nå, hva byttet dere til? Vi klarer oss fint vi altså, mer det at jeg føler de er uærlige, i realiteten betaler vi jo nå for både nov og des på en regning, da får de si det da… Anonymkode: e7c10...543 Det har de jo vært åpne om siden de startet med det i september? Anonymkode: 11a94...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #8 Del Skrevet 2. desember 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vi ble også skeptiske til dette, vi valgte jo Tibber nettopp fordi de reklamerte for at man skulle betale for det man virkelig brukte. Vi vurderer å bytte nå, hva byttet dere til? Vi klarer oss fint vi altså, mer det at jeg føler de er uærlige, i realiteten betaler vi jo nå for både nov og des på en regning, da får de si det da… Anonymkode: e7c10...543 Fikk dere ikke refusjon for november? Anonymkode: 11a94...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #9 Del Skrevet 2. desember 2022 Skulle ikke denne forhådnsfaktureringen bare være et engangstilfellet? Har de innført det permanent har de jo løyet folk rett i ansiktet. Hadde jeg hatt Tibber hadde byttet for lenge siden, dette selskapet er som ville vesten. Hadde aldri tatt sjansen på et så useriøst selskap. Anonymkode: 40e48...a01 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #10 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De beregner faktura basert på hva du brukte i fjor. Var jo det samme på september/oktoberregningen. De stipulerte skyhøyt sammenlignet med faktisk forbruk. Og vi fikk jo masse tilbake for det. Her har de også beregnet nesten 8000 for desember ser jeg, så nesten hele regningen er forskudd 😅 Blir fint med tilbakebetaling i januar da Anonymkode: 11a94...dab Det kan stemme det at de ser på des i fjor👍 Vi har gjort mange tiltak siden det og har et helt annet forbruk nå. Håper bare ikke de går konk eller noe i mellomtiden når man får refusjon. Anonymkode: e7c10...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #11 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De beregner faktura basert på hva du brukte i fjor. Var jo det samme på september/oktoberregningen. De stipulerte skyhøyt sammenlignet med faktisk forbruk. Og vi fikk jo masse tilbake for det. Her har de også beregnet nesten 8000 for desember ser jeg, så nesten hele regningen er forskudd 😅 Blir fint med tilbakebetaling i januar da Anonymkode: 11a94...dab Hadde du sagt det samme om de hadde gått konkurs ved månedsskifte og du ikke hadde fått tilbake det du betalte inn for mye? Synest du det er greit at en bedrift måned etter måned skal ta seg for mye betalt og skylde på estimering? Dette er jo åpenbart en smart måte å få inn litt ekstra cashflow i en vanskelig tid for Tibber. Samme skjedde jo fakturaen i oktober når de begynte dette greiene, de hadde beregnet en estimert strømpris så var MYE høyere enn det som ble fasiten. De hadde beregnet en estimert gjennomsnittspris som ikke en gang har vært før gjennom en måned, det var vel noe sånt som 4 kr kwt. Anonymkode: dd4b5...eec 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #12 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan stemme det at de ser på des i fjor👍 Vi har gjort mange tiltak siden det og har et helt annet forbruk nå. Håper bare ikke de går konk eller noe i mellomtiden når man får refusjon. Anonymkode: e7c10...543 Heh, dette er jo litt ironisk all den tid Tibber har reklamert seg for at den mest grønne strømmen er den du ikke bruker og kommer med masse tips for strømsparingstiltak. Men de går likevel utifra at kundene bruker like mye strøm som før selv om det prøver å overbevise kundene om de bør gjøre det motsatte? Anonymkode: dd4b5...eec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #13 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det har de jo vært åpne om siden de startet med det i september? Anonymkode: 11a94...dab Ja er helt klar over hvordan det funker. Som sagt så har de andre mnd vært mye mer reelle ifht det forbruket vi har nå, men nå i desember ser det ut som de har sett på fjorårets desember noe som ser helt merkelig ut mtp det siste halve årets forbruk. Vi har ligget på gj snittet lenge nå. Anonymkode: e7c10...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #14 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Heh, dette er jo litt ironisk all den tid Tibber har reklamert seg for at den mest grønne strømmen er den du ikke bruker og kommer med masse tips for strømsparingstiltak. Men de går likevel utifra at kundene bruker like mye strøm som før selv om det prøver å overbevise kundene om de bør gjøre det motsatte? Anonymkode: dd4b5...eec Ikke sant?😅 Får spille på det i videre diskusjon om beregningen de har gjort nå, det et veldig lett å se at vi har minsket forbruket og tenkt miljø så da regner jeg med at de lytter til oss😅😂 Anonymkode: e7c10...543 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #15 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi ble også skeptiske til dette, vi valgte jo Tibber nettopp fordi de reklamerte for at man skulle betale for det man virkelig brukte. Vi vurderer å bytte nå, hva byttet dere til? Vi klarer oss fint vi altså, mer det at jeg føler de er uærlige, i realiteten betaler vi jo nå for både nov og des på en regning, da får de si det da… Anonymkode: e7c10...543 Vi byttet tilbake til Fjordkraft. Brukte de før vi byttet til Tibber, så vi sammenlignet ikke noe før vi valgte de igjen. Det viktigste for meg var bare at vi betalte for det vi brukte, for det føltes tryggere. Jeg savner appen til Tibber da. Anonymkode: b8644...27f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #16 Del Skrevet 2. desember 2022 Vi hadde tibber og det her et grunnen til at vi og bytta. Har nå talkmore strøm og er veldig fornøyd 👍 Anonymkode: 6351b...660 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #17 Del Skrevet 2. desember 2022 Vi fikk over 8000. Vurderer å bytte selskap. Anonymkode: 8d29a...6d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #18 Del Skrevet 2. desember 2022 Trodde dette skulle være bare engangstilfelle? Nå har ikke vi tibber, og jeg kan godt skjønne de som bytter til andre selskaper. Anonymkode: 95645...21d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #19 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ikke sant?😅 Får spille på det i videre diskusjon om beregningen de har gjort nå, det et veldig lett å se at vi har minsket forbruket og tenkt miljø så da regner jeg med at de lytter til oss😅😂 Anonymkode: e7c10...543 De bør absolutt ha alle verktøyene til å gjøre en bedre estimering, så det er rett og slett veldig dårlig. Når de har en app der de har samlet sammen så mye data fra kundens strømforbruk så ville jeg faktisk forventet at de klarte å komme med bedre beregninger. De har tross alt eksistert noen år nå så de kan ikke skylde på å være ferske lenger heller. Jeg tror nok dette er enda et tegn på hvor uprofesjonelle de er. De har verktøya men klarer ikke å bruke det, og kommuniserer ikke godt nok seg i mellom. De har nok rota det bra til for seg selv og det blir veldig tydelig at så fort de har tatt en dårlig beslutning så faller nesten hele korthuset sammen. De har klart å gå fra mest fornøyde kunder til minst fornøyde kunder over natta nærmest. Skal ikke kuppe tråden for mye, men har sett veldig mye rart fra Tibber etter stuntet deres og jeg ville vært veldig skeptisk til å være kunde før de viser seg fra en bedre side. Har lest fra andre som har byttet at de har sagt ting som ikke stemmer ang. strømabo., så har de fått beskjed fra andre leverandører at det er veldig merkelig at de overhodet har sagt det. En skal være klar over også at Tibber har nok en visjon som passer bedre til amerikansk bedriftskultur, de vil vokse stort og raskt, og det ser man konsekvensene av i form av profesjonalitet og styremåte. Bare se på hvordan de bygger teamet sitt, de er veldig mange unge, ambisiøse og hippe folk som jobber der, sikkert kjekt med et sånt miljø, men det blir veldig tydelig at det er mangel på erfaring. Det er bare det at det ikke kommer til å fungere i det norske markedet som er mye mer strengt regulert, krever høyere grad av profesjonalitet osv... Anonymkode: dd4b5...eec 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #20 Del Skrevet 2. desember 2022 36 minutter siden, AnonymBruker said: Skulle ikke denne forhådnsfaktureringen bare være et engangstilfellet? Har de innført det permanent har de jo løyet folk rett i ansiktet. Hadde jeg hatt Tibber hadde byttet for lenge siden, dette selskapet er som ville vesten. Hadde aldri tatt sjansen på et så useriøst selskap. Anonymkode: 40e48...a01 Nei, det er ikke engang, det var en gang med 1,5 mnd. Resten av tiden er det jo halve forrige måned og halve neste måned (+- justering for første halvdel forrige måned) det har de vært åpne om hele veien Anonymkode: 11a94...dab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå